Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NAS eller MBA som NAS mm

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har länge kört Plex server på min bärbara dator - just nu en Macbook. Jag har tyckt att det funkat okej men alltid stört mig lite på att jag behöver ha den igång och skärmen uppe när jag ska nyttja Plex.

Dessutom så börjar jag mer och mer lyssna på FLAC DSD musikfiler som då behöver lagras nånstans.

Jag har också länge haft en 2 TB extern USB disk kopplad till min Time Capsule 2 TB. Dock har jag bara sporadiskt lagrat på den då jag upplever det segt att "mounta" och det är inte alltid det funkat och det har krävts omstart av Macbook för i Finder kunna få tillgång till diskarna. Jag har lagrat filer på både TC och extern USB disk. Använder TC även till Time machine.

Nyligen köpte jag en Raspberry Pi som jag använder som musik streamer med Roon. Detta funkar bra och fått mig lite sugen på DIY pi.

Jag har även en äldre MB Air som ej används.

Känns som tiden är inne att få ordning på detta så jag slipper vara beroende av att ha min primära dator Macbook öppen när jag vill se på Plex eller lyssna på Hi Res musk.

Jag behöver lite stöd

Som jag ser det har jag några olika val
- Köpa en riktig NAS - men den kanske inte kan köra Roon core (musikserver) eller Plex (filmserier) det blir liksom bara lagring.

- Bygga nåt NAS / Server med min externa 2 TB disk och en till Pi 3 B+ - kul visserligen men kanske lite väl "meckigt"

- Ta den äldre MB Air och koppla in den externa usb-disken och låta Roon och Plex server ligga där. Sen även göra den som en NAS. Kan väl även köra No Sleep så den slipper så med locket uppe hela tiden. Fördelen här är ju att ingen mer hårdvara behövs.

- Få till så min nuvarande lösning med USB disk i router och Time Capsule funkar som NAS - om det ens går. Får då ett problem med att ha Plex server och Roon igång så kanske inte den bästa lösningen.

Jag är inte främmande att köpa hårdvara men slipper jag är det ju bra.

Jag har snabbt och stabilt närverk med både tråd och WiFi.

Åtkomst för Plex Roon behöver ske med 2 x Iphone, 2 x Apple TV 1 x MacBook. Men ska ju kunna skalas upp med klienter i framtiden.

JU mer jag tänker på det så är kanske MB Air alternativet det bästa.

SÅ kör nån en sådan lösning med gott resultat tar jag gärna emot tips.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-04-01 11:53

Antingen en Macmini med en NAS/DAS eller en NAS med stöd för PLEX. Stöd för Roon tror jag kräver en dator, så jag skulle gå på den första lösningen (din Air duger väl så länge med en NAS).

Absolut - fått igång det inatt.

Men upplever att vissa filmer laggar som tusan. Kan bero på format kanske.

Men jag har nu delat ut extern disk och anda mappar från MBA så de syns på nätverket, men det är ju ändå inte en NAS?

Jag drog ner Nas4free men det verkar ju vara ett helt operativsystem - eller? Jag skulle vilja köra MBA som NAS med ett "program" på MBA.

Flummigt skrivet men det jag menar är om det inte finns nåt bra gratis program som körs på datorn och gör att den agerar nas i närverket. Förstår ni min fråga?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-01 15:36

Varför ska du köra ett program på datorn så att den agerar som en NAS?
Öppna plånboken och köp en riktigt NAS istället.

Tack för tipset - det hade jag inte tänkt på innan.

Skämt och sido om du har ett bra tips så min gamla MBA kan fortsätta användas är jag tacksam - annars känns din kommentar ganska överflödig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-04-01 16:10

Kanske du kan få XPEnology att fungera på din MBA?
Det verkar vara folk som kört detta på Applehårdvara (Mac Mini exv.).

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-01 17:17
Ursprungligen av mickemannen:

Tack för tipset - det hade jag inte tänkt på innan.

Skämt och sido om du har ett bra tips så min gamla MBA kan fortsätta användas är jag tacksam - annars känns din kommentar ganska överflödig.

Du har själv angett som alternativ att köpa en NAS som jag själv tycker är det bästa alternativet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-04-01 17:46

Räcker det inte bara att dela ut diskarna i nätverket?

Ursprungligen av kenjon:

Räcker det inte bara att dela ut diskarna i nätverket?

Det gör kanske det. Jag har ju egentligen inte behov av raid osv.

Däremot undrar jag om det är smartare att köpa en adapter så jag kan använda Lan-kabel. Jag är dock osäker vad som gäller USB - eathernet eller nåt annat?

Ursprungligen av mickemannen:

Däremot undrar jag om det är smartare att köpa en adapter så jag kan använda Lan-kabel. Jag är dock osäker vad som gäller USB - eathernet eller nåt annat?

Antingen USB eller Thunderbolt till ethernet borde ge bäst resultat. Med den första får du 100 Mbit och med den andra gigabit.

Vilken årsmodell är Airen förresten?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-01 19:56

Du skulle kunna köra Nas4Free under https://www.virtualbox.org men jag vet inte vilka fördelar du skulle få med det.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Antingen USB eller Thunderbolt till ethernet borde ge bäst resultat. Med den första får du 100 Mbit och med den andra gigabit.

Vilken årsmodell är Airen förresten?

late 2010 så ingen raket.

1
Bevaka tråden