Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Livet efter Facebook

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Facebook har varit i rejält blåsväder de senaste veckorna vilket har lett till att många valt att radera sina konton. Vi ger dig tips och trix på tjänster du kan använda istället för Facebook.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-31 16:41

Varken signal eller whatsapp har ipad-app vilket gör dem rätt värdelösa utöver att lyckas få bekantskapskretsen att använda dem.
Vet inte hur det är med Telegram.

Ursprungligen av Json_81:

Varken signal eller whatsapp har ipad-app vilket gör dem rätt värdelösa utöver att lyckas få bekantskapskretsen att använda dem.
Vet inte hur det är med Telegram.

Telegram har, det jag kör primärt. Finns till allt.

Messenger åkte ut, definitivt. Använder Whatsapp och Instagram. Har stängt av och raderat allt på Facebook som är möjligt, utan att sluta ha konto där. Mozilla har gjort ett tillägg för de som vill minimera integritetsläckaget: Facebook container.

Förvånande hur många som i omröstningen uppger sig inte ha använt Facebook sedan innan! 48%i skrivande stund.

  • Medlem
  • 2018-04-01 02:02
Ursprungligen av Zeugma:

Messenger åkte ut, definitivt. Använder Whatsapp och Instagram. Har stängt av och raderat allt på Facebook som är möjligt, utan att sluta ha konto där. Mozilla har gjort ett tillägg för de som vill minimera integritetsläckaget: Facebook container.

Varför åkte messenger?

  • Medlem
  • 2018-04-01 02:03
Ursprungligen av TheiPad:

Förvånande hur många som i omröstningen uppger sig inte ha använt Facebook sedan innan! 48%i skrivande stund.

Trollar nog ang svaren.

Om det skulle vara så att ni använder andra sidor/tjänster (Twitter, Youtube, Snapchat, Tinder etc.) i sådan utsträckning att ni inte orkar med/hinner med Facebook och/eller Instagram också så kan jag förstå valet att inte ha Facebook/Instagram. Men annars? Vad är ni för konstiga människor?

Ursprungligen av TheiPad:

Förvånande hur många som i omröstningen uppger sig inte ha använt Facebook sedan innan! 48%i skrivande stund.

Varför då? Det är tämligen säkert att publiken här är i besittning av en kunskapsbas beträffande teknologi och digitala tjänster som vida överträffar Svenne Banans, vilket naturligtvis leder till en mycket större andel som inte glatt och bekymmerslöst sålt ut sin egen och sin familjs integritet för att kunna se vad "bosse från sexan åt till frukost idag". Det är ungefär som att konstatera att det är märkligt att det är så få rökare bland seriösa idrottare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-04-01 10:19

”Problemet” med FB är att användarna spenderat alldeles för mycket tid där, klickat gilla hit och dit.

Jag anser att bojkott av världens största nätverk är löjligt! Eller ja, ett av de större. Tele/mobilnätet är det ingen som bojkottar och det kan valfri stat avlyssna.

CA missbrukade information från FB, information som användarna till stor del matat det social nätverket med själva.

Gillar du parti X? Inga problem, men tänk på vad du gillar/följer. Tänk på vad du delar skriver. Om organisation Y gör ett inlägg så kan du svara Y på alternativa kanaler, tex mail. Håll din bekantskapskrets snäv på FB, eller om du har 300+ vänner, begränsa vad dessa kan se.
Osv.

Jag räknar med mothugg - jag tänker inte tjafsa, säg gärna hur du ser på saken!

EDIT: Felstavning.

Senast redigerat 2018-04-01 11:31
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-04-01 11:35

Stöter ibland på personer som helt ratar FB, sist var det en i en grupp på 20 personer som inte "hängde med" i föreningen då denne inte hade ett konto på FB. Personen i fråga är uppkopplad så det är inte tekniken som saknas. Inget hindrar personen i fråga att skapa ett konto under sitt riktiga namn och ligga helt dold, lägga till ett par nära vänner och gå med i föreningens grupp. Väl där kan hen läsa och hänga med, finns inga krav på att gilla eller kommentera i denna privata grupp som föreningen har.

Ursprungligen av GustafMA:

Varför då? Det är tämligen säkert att publiken här är i besittning av en kunskapsbas beträffande teknologi och digitala tjänster som vida överträffar Svenne Banans, vilket naturligtvis leder till en mycket större andel som inte glatt och bekymmerslöst sålt ut sin egen och sin familjs integritet för att kunna se vad "bosse från sexan åt till frukost idag". Det är ungefär som att konstatera att det är märkligt att det är så få rökare bland seriösa idrottare.

Du har helt klart en poäng.

För övrigt så är typ 70-80 % av vad jag får i FB-flödet från sidor inte från vänner.
Precis som jag vill ha det (eller vill och vill, egentligen vill jag ha precis allt i kronologisk ordning och sidminne var i flödet jag var som i Twitter-appen).

Ursprungligen av Raja1:

Varför åkte messenger?

För att allt Zuckerberg äger är ihopkopplat, så jag minimerar hans klåfingriga tjänster. Nedan en dump ur Instagram (Safari med IOS 11 som användaragent). Jag har inte loggat in på Instagram via Facebook och har inte kopplat ihop kontona. Ändå vet Zuckerberg hur det ligger till...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-04-01 16:12
Ursprungligen av Zeugma:

För att allt Zuckerberg äger är ihopkopplat, så jag minimerar hans klåfingriga tjänster. Nedan en dump ur Instagram (Safari med IOS 11 som användaragent). Jag har inte loggat in på Instagram via Facebook och har inte kopplat ihop kontona. Ändå vet Zuckerberg hur det ligger till...

Är inte det där Instagram som har koll på din Facebook snarare än tvärtom?

Ursprungligen av mattiL:

Är inte det där Instagram som har koll på din Facebook snarare än tvärtom?

Well, Facebook betalade väl inte 1 miljard dollar för Instagram för ingenting.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-04-01 16:16
Ursprungligen av keptang:

Well, Facebook betalade väl inte 1 miljard dollar för Instagram för ingenting.

Ah, ok, I see.

Ursprungligen av mattiL:

Är inte det där Instagram som har koll på din Facebook snarare än tvärtom?

Zuckerberg vet vad Zuckerberg vet, det är riktigt. Spelar det någon roll i vilken riktning det sker?

Ursprungligen av mattiL:

Ah, ok, I see.

Jaha, då förstår jag din undran.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-04-01 16:27

Jag har inte hoppat på Instagram ännu.

Det fundamentala problemet med Fb stavas sociogram. Allt annat - som exemplen om att gilla Annie Lööf o dyl ovan - är bara lök på laxen. Och det fundamentala problemet är inget du kan åtgärda med återhållsamhet och inställningar.

The only winning move is not to play.

För mig var det inte så förvånande...70% av mina vänner & kolleger (i övrigt normala till savvy IT-användare) har aldrig någonsin haft konto på FB. De som har använder definitivt inte Messenger (av olika anledningar).
Min släkt är dock FB'are...typ 70% där också...fast åt andra hållet.

Ursprungligen av TheiPad:

Förvånande hur många som i omröstningen uppger sig inte ha använt Facebook sedan innan! 48%i skrivande stund.

Ursprungligen av Demiurgen:

För mig var det inte så förvånande...70% av mina vänner & kolleger (i övrigt normala till savvy IT-användare) har aldrig någonsin haft konto på FB. De som har använder definitivt inte Messenger (av olika anledningar).
Min släkt är dock FB'are...typ 70% där också...fast åt andra hållet.

Ok, ser nog mycket olika ut mellan olika personer och deras vänner.

Jag använder Facebook nån gång per dag. Har för länge sen stängt av alla vänners flöden och ser bara flöden från intressegrupper och företag som jag följer.
Sitter även verksam i några föreningar och där är det jättebra med de grupper som lätt går att skapa på Fejjan.

Om FB hade varit en bättre diskussionskanal (som ett forum) så hade jag nog använt det mer.

Jag skiter fullständigt i integritetsproblemet som det snackas om. Vill Facebook använda den där semesterbilden jag la ut förra året, så go ahead. Vill de veta vad jag är intresserad av och sälja den infon till Nestlé, så varsågod. Jag är nog tillräckligt stark för att kunna stå emot riktad reklam, och om jag inte är det, så är det ju faktiskt något jag är intresserad av!

Ursprungligen av Raja1:

Varför åkte messenger?

Ursprungligen av Zeugma:

För att allt Zuckerberg äger är ihopkopplat, så jag minimerar hans klåfingriga tjänster. Nedan en dump ur Instagram (Safari med IOS 11 som användaragent). Jag har inte loggat in på Instagram via Facebook och har inte kopplat ihop kontona. Ändå vet Zuckerberg hur det ligger till...

Ytterligare en anledning att dumpa Messenger, enligt min mening.

Undrar om de kommer göra samma sak med Whatsapp och Instagram-apparna? Whatsapp ska ju visserligen vara krypterat men jag litar inte helt på Facebook

Ursprungligen av suddgummi:

Undrar om de kommer göra samma sak med Whatsapp och Instagram-apparna? Whatsapp ska ju visserligen vara krypterat men jag litar inte helt på Facebook

Instagrams chat är säkerligen ”bevakad”. Instagram vet exempelvis att jag har Facebookvänner trots att jag inte loggar in med Facebookkontot.
Whatsapp har E2EE och om man inte konspirationsteoretiserar om bakdörrar (vilka återstår att bevisa) på sin kammare så ska det vara lugnt.
(Därvidlag återstår tveksamheten att alla appar utom dem man själv skapar potentiellt kan ha bakdörrar.)
Tveksamheten kring Whatsapp, utöver att den ägs av Facebook, och andra E2EE-appar, beror på att Wikileaks fjantade sig om att E2EE inte skulle vara säkert. Vad de egentligen menade var att mottagaren kan vara så vårdlös med sin mobils säkerhet att meddelandena kan läsas av när de har tagits emot.
Meddelandena kan inte avläsas under överföring.

1
Bevaka tråden