Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple vill få ordning på Siri med hjälp av Googles AI‑chef

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples smarta röstassistent ligger efter konkurrenterna, men nu anställer företaget massor av ingenjörer för komma ikapp, och triumfkortet är en välkänd AI-expert från huvudfienden Google.

Läs hela artikeln här

Bra att de jobbar på att komma ikapp men det är något de borde tänkt på för flera år sedan. Det kan redan vara försent. Om formuleringarna i artikeln kommer från någon pressrelease (som att Giannandrea ska rapportera direkt till Cook) så låter det mer som att huvudsyftet är att locka kunder direkt än verkliga långsiktiga förbättringar.

Mig har de redan tappat och så länge de släpper produkter som inte når upp till den standard de hade tidigare eller är onödigt beskurna i sin funktionalitet trots högt pris (som Homepod) så kommer jag inte återvända.

Mitt hjärta klappar dock alltid för Apple sedan och jag kommer hoppa på tåget igen om allt faller på plats. Deras starkaste kort var när det fanns marknadsledande produkter inom alla segment som dessutom jobbade ihop och var lätta att konfigurera.

Edit: Komma ikapp till juni? Omöjligt, men jag blir gärna motbevisad!

Ursprungligen av MultiMan:

Edit: Komma ikapp till juni? Omöjligt, men jag blir gärna motbevisad!

Haha, ja, jag har också svårt att tro att de kan komma ikapp till juni. Men det skulle kunna ske en klar förbättring då. Det hoppas jag på!

Hade gärna sett att de, förutom att göra Siri mer utvecklande (likt när Alexa svarar på frågor) även möjliggör 3:e parts integration.
T.ex. att kunna be Siri spela något från Spotify.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-04 14:40

Apples strategi nuförtiden är att byta chefer och köpa upp kunnande och sedan ersätta de kunniga med deras egna.
Det fungerar inte, har aldrig fungerat och kommer aldrig att fungera.

Så nej med deras nuvarande strategi kommer de inte ikapp. De måste återgå till rötterna.

”Ingen” i svarsalternativen hade varit optimalt för min del. Efter att vi har fått en svensk Googleassistent så kanske jag svarar det framöver.

Blir glad att det äntligen händer något. Samtidigt lite deppig att inget hänt förän nu. Det kommer säkert ta ett år innan man börjar se resultatet.
Siri är vad jag förstått ett infekterat ämne inom Apple så därför känns det riktigt bra att någon utifrån tar tag i det här. Att de rapporterar direkt till Cook känns som att Siri tillslut har fått väldigt hög prioritet.
Jag ska iallafall köpa mig en Alexa högtalare nu snart. Så det blir både Alexa och Siri här hemma i fortsättningen.

Ursprungligen av Mikael_A:

Hade gärna sett att de, förutom att göra Siri mer utvecklande (likt när Alexa svarar på frågor) även möjliggör 3:e parts integration.
T.ex. att kunna be Siri spela något från Spotify.

Det skulle vara väldigt trevligt!

Som några redan nämnt så är detta på tok för sent. Minns att Google fick över AI-chefen från Amazon (han ledde arbetet med Alexa). Problemet är att Apple är nästan sist på bollen. Får se om de kan skaka fram någonting men jag förväntar mig inga stordåd.

Verkar som att de erbjöd honom rätt mycket. Förutom en hög position så får han även "direkt kontakt till Tim Cook". Var han svår att locka över, eller?

Receptet på att följa en trend för storföretagen verkar vara:
1. Vänta ut en tidsperiod tills den ledande chefen har utvecklat den innovativa lösningen hos företag A.
2. Företag B kontaktar då denne chef med i princip: Högre lön, större team, mer resurser (i form av data, maskiner etc.) och med uppgiften att "gör om det du gjorde hos företag A fast gör det med våra grejer".
3. När chefen gjort allt han/hon kunnat efter X antal år hos företag B så är det dags att få in nytt blod för att ta nästa steg.
4. Företag C kontaktar chefen och ber om samma sak.
5. Repeat.

Blir intressant att se vad det leder till

Ursprungligen av Krylovrum:

Som några redan nämnt så är detta på tok för sent. Minns att Google fick över AI-chefen från Amazon (han ledde arbetet med Alexa). Problemet är att Apple är nästan sist på bollen. Får se om de kan skaka fram någonting men jag förväntar mig inga stordåd.

Verkar som att de erbjöd honom rätt mycket. Förutom en hög position så får han även "direkt kontakt till Tim Cook". Var han svår att locka över, eller?

Receptet på att följa en trend för storföretagen verkar vara:
1. Vänta ut en tidsperiod tills den ledande chefen har utvecklat den innovativa lösningen hos företag A.
2. Företag B kontaktar då denne chef med i princip: Högre lön, större team, mer resurser (i form av data, maskiner etc.) och med uppgiften att "gör om det du gjorde hos företag A fast gör det med våra grejer".
3. När chefen gjort allt han/hon kunnat efter X antal år hos företag B så är det dags att få in nytt blod för att ta nästa steg.
4. Företag C kontaktar chefen och ber om samma sak.
5. Repeat.

Blir intressant att se vad det leder till

Då är också frågan vem som bästa produkten företag A eller företag C?

Ursprungligen av Krylovrum:

Problemet är att Apple är nästan sist på bollen.

Det djupt tragiska är att Apple faktiskt var först på bollen. Hände just innan Steve Jobs dog. RIP. Sen hände absolut ingenting i 6-7 år?
Steve slängde aldrig in funktioner som Samsung gör. Bara för att det går att göra med oftast dåligt resultat.
Det fanns en djupare tanke bakom men lustigt nog fanns det tydligen ingen annan hos Apple som kunde utveckla fröet Siri som Steve sådde i iPhone 4S. Sen kom Amazon körandes förbi med en jäkla fart och inte ens det väckte Apple.. Det skulle gå många fler år till innan de förstod att nu måste något ske. Och där är vi idag.. Med ett Apple som yrvaket tittar sig omkring i fartvinden efter Google o Amazon och undrar. Vad fan hände egentligen?

Kanske är tiden mogen för att sätta en Siri-utvecklingsgrupp som ser Google-sök som sin huvudkonkurrent och IBMs Watson som sin största inspirationskälla.

1
Bevaka tråden