Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testlogg för Samsung Galaxy S9

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Amanda

Andreas

Jakob

  • Medlem
  • 2018-04-04 05:51
Ursprungligen av amandareventlid:

Två veckors användning
Nu har jag testat telefonen ytterligare en vecka och börjar känna mig riktigt hemmastadd. I början tog det lite tid innan jag kom på att jag kan betala med Samsung Pay men nu börjar vanan sitta mer och mer. Jag trodde att jag glömt plånboken när jag skulle handla på Webhallen och var på väg att springa till bilen när jag vände tvärt och utbrast ”Men jag har ju telefonen” varpå han i kassan kollade lite konstigt på mig.

Innan gick det att färga mappar i ungefär fem förvalda färger men nu kan man välja vilken färg som helst. Tror inte att @SweSC skulle gilla mina mappfärger, men jag stortrivs!

Tycker också verkligen om hälsoappen som jag har börjat använda regelbundet för att mäta mina stressnivåer (de gick ner mycket under påskledigheten).

Jag använder faktiskt AR Emoji-symbolerna mer än vad jag trodde att jag skulle göra och mina vänner har blivit vana vid att jag skickar ”Amanda” som gör tummen upp osv. Jag har även börjat samla på Emoji-versioner av kollegor på jobbet och vänner, vilket funkar lite som ett partytrick och folk är väldigt intresserade av telefonen.

Batteriet fortsätter vara ett problem och jag har börjat känna mig konstant lite stressad över att batteriet ska ta slut. Ibland känns det som att skärmen hänger sig lite om händerna kramar åt telefonens sidor för mycket och ibland är den seg på att svara på mina pekrörelser och vissa appar laggar mer än vad jag tycker är acceptabelt men det kan ju också vara apparnas fel.

Intressant att följa ditt S9 äventyr ?
Batteriet verkar vara S9 absoluta svaghet.
Vid koll av förbrukningen vad toppar listan?
Har haft usel batteritid på min Note 8 de sedan senaste uppdateringen. Såg dock att Google Play tjänster drog 13%

Ursprungligen av PaO:

Intressant att följa ditt S9 äventyr ?
Batteriet verkar vara S9 absoluta svaghet.
Vid koll av förbrukningen vad toppar listan?
Har haft usel batteritid på min Note 8 de sedan senaste uppdateringen. Såg dock att Google Play tjänster drog 13%

Jag har försökt kolla lite under tiden som jag använt den men det är lite olika från dag till dag. Skärmen drar rätt mycket fastän jag brukar ha ljusstyrkan på mindre än 50 procent. Jag använder Apple Music/Spotify, Facebook, Facebook Messenger, Slack och Instagram väldigt mycket så de drar ju också en del. Men det är ingen app som drar ovanligt mycket i relation till hur mycket jag använder den.

Jag har använt Appenergiövervakningen och optimeringen en del men det känns som att den gör mig en björntjänst. Den tar bort alla appar, även de jag använder väldigt frekvent och då måste jag starta upp dem igen kort inpå.

  • Medlem
  • 2018-04-04 22:04
Ursprungligen av amandareventlid:

Jag har försökt kolla lite under tiden som jag använt den men det är lite olika från dag till dag. Skärmen drar rätt mycket fastän jag brukar ha ljusstyrkan på mindre än 50 procent. Jag använder Apple Music/Spotify, Facebook, Facebook Messenger, Slack och Instagram väldigt mycket så de drar ju också en del. Men det är ingen app som drar ovanligt mycket i relation till hur mycket jag använder den.

Jag har använt Appenergiövervakningen och optimeringen en del men det känns som att den gör mig en björntjänst. Den tar bort alla appar, även de jag använder väldigt frekvent och då måste jag starta upp dem igen kort inpå.

Läste att det är tydligen stor skillnad mellan Snapdragon och Exynos på S9 gällande batteritid. Kanske räcker det med en mjukvaruuppdatering för att får Exynos på banan. Har hänt något med min Note 8 dessvärre. Drar otroligt mycket batteri hela tiden. Får forska vidare. Jag har auto på ljusstyrkan och mellan nivå på upplösningen.
Du verkar nöjd annars ?

Edit
Var Google Play tjänster som drog oerhört mycket batteri. Denna morgon är den borta från toppligan och batteritid åter normal än så länge. Kan vara efter en uppdatering. Väntar med spänning om Oreo blir ett lyft eller inte gällande batteriet ?

Senast redigerat 2018-04-05 05:47
Ursprungligen av PaO:

Läste att det är tydligen stor skillnad mellan Snapdragon och Exynos på S9 gällande batteritid. Kanske räcker det med en mjukvaruuppdatering för att får Exynos på banan. Har hänt något med min Note 8 dessvärre. Drar otroligt mycket batteri hela tiden. Får forska vidare. Jag har auto på ljusstyrkan och mellan nivå på upplösningen.
Du verkar nöjd annars ?

Edit
Var Google Play tjänster som drog oerhört mycket batteri. Denna morgon är den borta från toppligan och batteritid åter normal än så länge. Kan vara efter en uppdatering. Väntar med spänning om Oreo blir ett lyft eller inte gällande batteriet ?

Ja precis. Telefoner med Snapdragon 845 har inte alls samma problem med batteriet, riktigt trist när det är så olika! Jag tror att det är lite av ett drömscenario. Jag har svårt att se hur allt skulle lösas med en mjukvaruuppdatering utan att det skulle få någon negativ effekt någon annanstans. Tror definitivt att det kan bli bättre med en uppdateringen men tror att det finns stor risk för att något annat i användarupplevelsen påverkas negativt, vilket ju är synd när det i övrigt är en så bra telefon.

@PaO är det bara min Bixby som har lite dålig hörsel? Jag kan behöva säga Hi Bixby upp till fem gånger ibland innan den hör mig.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-05 15:46
Ursprungligen av PaO:

Läste att det är tydligen stor skillnad mellan Snapdragon och Exynos på S9 gällande batteritid. Kanske räcker det med en mjukvaruuppdatering för att får Exynos på banan. Har hänt något med min Note 8 dessvärre. Drar otroligt mycket batteri hela tiden. Får forska vidare. Jag har auto på ljusstyrkan och mellan nivå på upplösningen.
Du verkar nöjd annars ?

Edit
Var Google Play tjänster som drog oerhört mycket batteri. Denna morgon är den borta från toppligan och batteritid åter normal än så länge. Kan vara efter en uppdatering. Väntar med spänning om Oreo blir ett lyft eller inte gällande batteriet ?

Det där hänger ju också lite på var exakt problemet ligger. Om det är ett fysiskt designfel i Exynos-kretsen, exempelvis i hur strömhanteringsbalansen hanteras på kretsnivå, kan problemen med energieffektivitet inte åtgärdas med mjukvaruuppdateringar. Om det däremot är problem med hur kretsens olika funktioner interagerar med mjukvaran kan Samsung justera systemet så att det blir mindre belastande, men i ett sådant scenario skulle det som Amanda är inne på bli med avkall på något annat. Försämrad prestanda, någon funktion som inte fungerar lika bra som det gjorde tidigare, etc. Men eftersom de inte verkar lida av det här med Snapdragon-kretsarna är ju risken överhängande för att det inte är så lätt åtgärdat. Vi får vänta och se hur det här utvecklas, antingen fortsätter Samsung sälja Exynos-varianterna som de är eller så blir det ett så pass stort problem att de får återkalla telefonerna. Det senare scenariot känns inte så troligt skulle jag säga.

Jag har testat Bixby Vision en massa idag, snacka om ansiktslyft! Har inte använt funktionen tidigare så jag fattade inte i början hur stora skillnader det är men tycker att Bixby Vision är sjukt imponerande ändå!

  • Medlem
  • 2018-04-05 19:08
Ursprungligen av ekloev:

Det där hänger ju också lite på var exakt problemet ligger. Om det är ett fysiskt designfel i Exynos-kretsen, exempelvis i hur strömhanteringsbalansen hanteras på kretsnivå, kan problemen med energieffektivitet inte åtgärdas med mjukvaruuppdateringar. Om det däremot är problem med hur kretsens olika funktioner interagerar med mjukvaran kan Samsung justera systemet så att det blir mindre belastande, men i ett sådant scenario skulle det som Amanda är inne på bli med avkall på något annat. Försämrad prestanda, någon funktion som inte fungerar lika bra som det gjorde tidigare, etc. Men eftersom de inte verkar lida av det här med Snapdragon-kretsarna är ju risken överhängande för att det inte är så lätt åtgärdat. Vi får vänta och se hur det här utvecklas, antingen fortsätter Samsung sälja Exynos-varianterna som de är eller så blir det ett så pass stort problem att de får återkalla telefonerna. Det senare scenariot känns inte så troligt skulle jag säga.

Tack för förklaring
Vi får se hur det fortskrider

  • Medlem
  • 2018-04-05 19:10
Ursprungligen av amandareventlid:

@PaO är det bara min Bixby som har lite dålig hörsel? Jag kan behöva säga Hi Bixby upp till fem gånger ibland innan den hör mig.

Håller med
Är det störande ljud hör den inget ibland
Då jag numera har AA i bilen så använder jag i huvudsak Bixby till snabbkommando och då trycker jag hör och häpna på Bixby knappen ?

  • Medlem
  • 2018-04-05 19:11
Ursprungligen av amandareventlid:

Jag har testat Bixby Vision en massa idag, snacka om ansiktslyft! Har inte använt funktionen tidigare så jag fattade inte i början hur stora skillnader det är men tycker att Bixby Vision är sjukt imponerande ändå!

Intressant får jag testa mer
Har inte kollat in Vision på mer än Vin typ
Vad har du testat då?
Däremot använder jag Bixby Home varje dag

Ursprungligen av PaO:

Intressant får jag testa mer
Har inte kollat in Vision på mer än Vin typ
Vad har du testat då?
Däremot använder jag Bixby Home varje dag

Jag tror att du kommer få ut lite mindre av Vision än mig för när jag kollade i S8:an såg det lite annorlunda ut. Men man kan ju direktöversätta saker i kameraappen, kolla efter närliggande platser och få vägbeskrivningar dit, kolla vinetiketter, läsa QR-koder och den har blivit bättre på att känna igen föremål. Jag kan lägga upp lite bilder imorgon!

Nu finns första delen på testet ute! Går att läsa här om ni inte orkar/vill gå genom framsidan.

  • Medlem
  • 2018-04-10 19:44
Ursprungligen av amandareventlid:

Nu finns första delen på testet ute! Går att läsa här om ni inte orkar/vill gå genom framsidan.

Mycket intressant läsning ?

Uppgraderade precis min Note 8 till Oreo och fick uppdatering till Bixby Vision med bla textläge mm

Ursprungligen av PaO:

Mycket intressant läsning ?

Uppgraderade precis min Note 8 till Oreo och fick uppdatering till Bixby Vision med bla textläge mm

Tack! Vad tycker du om uppdateringen? Jag har låtit bli att uppdatera S8:an vi har på kontoret för att kunna kolla upp saker så jag vet inte hur uppdateringen på 8-familjen ser ut. Har du hunnit använda textläget något?

  • Medlem
  • 2018-04-12 20:42
Ursprungligen av amandareventlid:

Tack! Vad tycker du om uppdateringen? Jag har låtit bli att uppdatera S8:an vi har på kontoret för att kunna kolla upp saker så jag vet inte hur uppdateringen på 8-familjen ser ut. Har du hunnit använda textläget något?

Har bara testat lite översättning
Den ändrar ju inte bilden som på 9 orna men väl bättre översättning än innan
AOD är med bättre med nya klockstilar
Lite nya inställningar här och var
Annars är det batteritid som är mycket bättre, framför allt stand by som är riktigt bra
Hade 25 procent kvar med 5 timmar SOT och ca 21 timmar stand by, helt okej i mina ögon ?

Ingen DeX pad i sikte ännu?

Var mycket nära att jag köpte en S9 eller en S9+. Finns mycket som är bra med dem. Men efter lite research så blev det i slutändan en Sony Xperia XZ2 istället.
(Äntligen en ny Sony med ett nytt formspråk dessutom)
Vad jag förstår supportar inte Samsung sömlösa uppdateringar (Project Treble) på sina nya flaggskepp:
https://www.xda-developers.com/list-android-d...

Något märkligt kan jag tycka. Den andra faktorn är att vi i Sverige får hålla tillgodo med Exonys processorn medan de i USA får den senaste Snapdragon 845.
Exonys kan i och för sig säkert fixas med en mjukvaruppdatering.
Men säkert är det ju inte.

Senast redigerat 2018-04-13 07:37
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-13 09:22
Ursprungligen av johnh3:

Var mycket nära att jag köpte en S9 eller en S9+. Finns mycket som är bra med dem. Men efter lite research så blev det i slutändan en Sony Xperia XZ2 istället.
(Äntligen en ny Sony med ett nytt formspråk dessutom)
Vad jag förstår supportar inte Samsung sömlösa uppdateringar (Project Treble) på sina nya flaggskepp:
https://www.xda-developers.com/list-android-d...

Något märkligt kan jag tycka. Den andra faktorn är att vi i Sverige får hålla tillgodo med Exonys processorn medan de i USA får den senaste Snapdragon 845.
Exonys kan i och för sig säkert fixas med en mjukvaruppdatering.
Men säkert är det ju inte.

Har du testkört din Xperia XZ2 än? Testar den just nu, finns flera goda egenskaper med den men tyvärr tycker jag flertalet nyheter inte tillför allt för mycket genuint användbart och formspråket är glashalt. Nu lär väl de flesta använda ett skal förvisso, men med XZ2 är det nästan ett måste.

Mja, det är inte alls säkert att problemen med Exynos-kretsen kan åtgärdas via mjukvara. Om det är en balanseringsfråga för belastningar som kan göras i mjukvaran så går det att fixas via mjukvara, men om det är kretsarna som hanterar uppgiftsfördelning och lastbalansering mellan kärnorna kan det med all sannolikhet inte åtgärdas via mjukvara. Samsung skulle förvisso kunna uppdatera operativsystemet så att det arbetar annorlunda mot kretsen, men det skulle å andra sidan sannolikt ha en signifikant påverkan på prestanda (och kanske funktionalitet).

Ursprungligen av ekloev:

Har du testkört din Xperia XZ2 än? Testar den just nu, finns flera goda egenskaper med den men tyvärr tycker jag flertalet nyheter inte tillför allt för mycket genuint användbart och formspråket är glashalt. Nu lär väl de flesta använda ett skal förvisso, men med XZ2 är det nästan ett måste.

Mja, det är inte alls säkert att problemen med Exynos-kretsen kan åtgärdas via mjukvara. Om det är en balanseringsfråga för belastningar som kan göras i mjukvaran så går det att fixas via mjukvara, men om det är kretsarna som hanterar uppgiftsfördelning och lastbalansering mellan kärnorna kan det med all sannolikhet inte åtgärdas via mjukvara. Samsung skulle förvisso kunna uppdatera operativsystemet så att det arbetar annorlunda mot kretsen, men det skulle å andra sidan sannolikt ha en signifikant påverkan på prestanda (och kanske funktionalitet).

Har använt den några dar. För hal/slipprig utan ett fodral, med en glastelefon behöver man ett skydd. Köpt ett Sony Xperia XZ2 orginalfodral som är smidigt och färganpassat:
https://www.sonymobile.com/se/products/access...

Så här långt gillar jag den. Har också kommit några uppdateringar så där gör Sony ett bra jobb.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-13 15:41
Ursprungligen av PaO:

Har bara testat lite översättning
Den ändrar ju inte bilden som på 9 orna men väl bättre översättning än innan
AOD är med bättre med nya klockstilar
Lite nya inställningar här och var
Annars är det batteritid som är mycket bättre, framför allt stand by som är riktigt bra
Hade 25 procent kvar med 5 timmar SOT och ca 21 timmar stand by, helt okej i mina ögon ?

Ingen DeX pad i sikte ännu?

Jag har hört med Samsungs pr om den nya DeX Pad:en men den senaste informationen var bara att de förväntade sig att testexemplar skulle kommit in mot slutet av förra veckan, men det hände inte. Så vi har tyvärr inte mer information än att de ska skicka ett testexemplar så snart de får in några testex. Skulle tippa på att det kan dröja till nästa vecka eller veckan efter det, men ingen konkret information än tyvärr.

  • Medlem
  • 2018-04-13 16:30
Ursprungligen av ekloev:

Jag har hört med Samsungs pr om den nya DeX Pad:en men den senaste informationen var bara att de förväntade sig att testexemplar skulle kommit in mot slutet av förra veckan, men det hände inte. Så vi har tyvärr inte mer information än att de ska skicka ett testexemplar så snart de får in några testex. Skulle tippa på att det kan dröja till nästa vecka eller veckan efter det, men ingen konkret information än tyvärr.

Okej ?

Jag trodde att den lanserades med S9 orna men ser att den är i faggorna, där ser man

Den som väntar.........

Varför måste det markerade området se ut som om det vore ett naket kretskort eller som om något skyddande glas hade lossnat? Eller är det en medveten rå industridesign? ?

Ursprungligen av Zeugma:

Varför måste det markerade området se ut som om det vore ett naket kretskort eller som om något skyddande glas hade lossnat? Eller är det en medveten rå industridesign? ?

Det är med den delen som man mäter stress/puls och Sp02.

  • Medlem
  • 2018-04-14 07:18
Ursprungligen av amandareventlid:

Det är med den delen som man mäter stress/puls och Sp02.

Intressant att se när Samsung släpper även blodtryck till S9 orna

https://news.samsung.com/global/samsung-and-u...

  • Medlem
  • 2018-04-14 07:20
Ursprungligen av ekloev:

Jag har hört med Samsungs pr om den nya DeX Pad:en men den senaste informationen var bara att de förväntade sig att testexemplar skulle kommit in mot slutet av förra veckan, men det hände inte. Så vi har tyvärr inte mer information än att de ska skicka ett testexemplar så snart de får in några testex. Skulle tippa på att det kan dröja till nästa vecka eller veckan efter det, men ingen konkret information än tyvärr.

Upptäckte igår att min Note blev en trackpad i DeX innan BT mus och tangentbord kickade in. Måste kommit med Oreo
Dock ligger ju luren inte ned i den DeX

Ursprungligen av amandareventlid:

Det är med den delen som man mäter stress/puls och Sp02.

Tack! Men jag fick googla på Sp02.

  • Medlem
  • 2018-04-14 18:11
Ursprungligen av amandareventlid:

Tack! Vad tycker du om uppdateringen? Jag har låtit bli att uppdatera S8:an vi har på kontoret för att kunna kolla upp saker så jag vet inte hur uppdateringen på 8-familjen ser ut. Har du hunnit använda textläget något?

Testade Vision nyss gällande vin till kvällens middag
Tog 3 flaskor från stället och körde Vision och valde ?

  • Medlem
  • 2018-04-16 19:23

@amanda här har du senaste S9 edition ?

Ryktas om att man snart kan beställa "custom" skal från Samsung

Angående batteritiden verkar det inte bara vara ett Exynos problem utan gäller också Qualcomm versionerna av S9+:
https://m.youtube.com/watch?v=2fDNkxL1QAE

Ursprungligen av Zeugma:

Varför måste det markerade området se ut som om det vore ett naket kretskort eller som om något skyddande glas hade lossnat? Eller är det en medveten rå industridesign? ?

Själv reagerar jag mest på mängden repor i lacken nedanför kameran. Hur gammal var telefonen när den bilden togs egentligen?

Bevaka tråden