Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför har Android-makarna inga egna idéer?

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I stort sett alla som gör Android-telefoner verkar nöjda med att låta Apple stå för innovationerna, och sedan kopiera så mycket det går. Var är alternativen som har egna idéer, och som kan väcka min köplust?

Läs hela artikeln här

Jag håller med till vis del, men tycker ändå att Samsung kommit med en del nytt på senaste. S8 var tidig med smala kanter och S9 med variabel bländare.

  • Medlem
  • 2018-04-15 13:43

Håller absolut inte med, rent nonsens ?
Du glömmer att Essential var först med en liten sk flärp. Samsung patenterade flärpen redan 2016 och valde att inte själva använda den till S8 orna. Apple gjorde ingen stor utveckling av designen på flera år och nu plötsligt gör Apple allting rätt med X som halverats i produktion. Phablets, att pusha screen to body ratio och långsmalt format ala 2:1 det glömmer vi vem som utvecklade först. Apple anses sitta lungt i båten och sedan ta något någon annan utvecklat och förfina det, gäller det inte det omvända? Dessutom så kan man stänga av flärpen på de flesta Android mobiler. Samsung leder idag mobil utvecklingen på de flesta fronter så även före ditt kära Apple ?

Edit
https://www.phonearena.com/news/Embrace-the-n...

Senast redigerat 2018-04-15 13:54

"Apple träffar själva inte rätt varje gång, och har bara de senaste åren gjort några ordentliga designmissar. Men det är åtminstone tydligt att de tar sin Iphone på största allvar, och anstränger sig för att ständigt förbättra produkten och hitta på nya bra funktioner varje år."
Okej så de har gjort dåligt designade telefoner de senaste åren men det är lugnt (eftersom det är apple) eftersom de är tydliga med att nästa gång blir det bra. Jag tycker Android tillverkare förbättrar sina telefoner varje år och kommer också med nya idéer.

"Fastän alla telefoner fick fingeravtrycksläsare är det inte många som har lika snabb eller pålitlig sådan som Iphone."
Använt ett gäng Huawei telefoner i olika prisklass (1500-8000kr) och de har allihop snabbare fingeravtrycksläsare än de iphone jag provat 5s se och 7.

Att de kopierar skärmen på ihpone x beror ju på att det finns sådana som dig som måste ha något som är eller liknar en apple produkt annars får det va.

Apple har ju härmat Samsung med flera och börjat sälja telefoner med stora skärmar.

"Så länge Android-tillverkare är nöjda med att slentrianmässigt följa strömmen kommer ingen av dom att nå högre än medelmåttigheten."
Jag tycker det är många telefoner med android som är väldigt bra och inte medelmåttiga. Ex min Huawei mate 9 pro är jag riktigt nöjd med.

Edit gjorde citaten tydligare.

Senast redigerat 2018-04-15 14:27
  • Medlem
  • 2018-04-15 14:03
Ursprungligen av Jonatatatan:

"Apple träffar själva inte rätt varje gång, och har bara de senaste åren gjort några ordentliga designmissar. Men det är åtminstone tydligt att de tar sin Iphone på största allvar, och anstränger sig för att ständigt förbättra produkten och hitta på nya bra funktioner varje år." Okej så de har gjort dåligt designade telefoner de senaste åren men det är lugnt (eftersom det är apple) eftersom de är tydliga med att nästa gång blir det bra. Jag tycker Android tillverkare förbättrar sina telefoner varje år och kommer också med nya idéer.

"Fastän alla telefoner fick fingeravtrycksläsare är det inte många som har lika snabb eller pålitlig sådan som Iphone." Använt ett gäng Huawei telefoner i olika prisklass (1500-8000kr) och de har allihop snabbare fingeravtrycksläsare än de iphone jag provat 5s se och 7.

Att de kopierar skärmen på ihpone x beror ju på att det finns sådana som dig som måste ha något som är eller liknar en apple produkt annars får det va.

Apple har ju härmat Samsung med flera och börjat sälja telefoner med stora skärmar.

"Så länge Android-tillverkare är nöjda med att slentrianmässigt följa strömmen kommer ingen av dom att nå högre än medelmåttigheten." Jag tycker det är många telefoner med android som är väldigt bra och inte medelmåttiga. Ex min Huawei mate 9 pro är jag riktigt nöjd med.

Håller med dig om detta helt och hållet

Förra året var alla flaggskepp från ledande tillverkare så otroligt lika på de flesta områden att man i princip inte kunde bli missnöjd IMO

Satir på 99mac, nice

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-15 14:44
Ursprungligen av PaO:

Håller absolut inte med, rent nonsens ?

What a shocker ?

För övrigt så håller jag med artikelförfattaren,förutom enstaka saker så är android lägret riktiga copycats.
När dom t.o.m kopierar "flärpen" är det komik på hög nivå.

Problemet med androids motsvarigheter med flärpen är ju att ingen av tillverkarna kostat på att dölja nedre bezelen.
Apple dubbelvikte nederdelen för att få till en smal bezel där, vilket är kostsamt och kräver mjukvara för att bestämma vart skärmen slutar.
Så i android-lägret ser vi nu flärp plus nederbezel.

Men Apple tar alltid tidigare tekniker och egenskaper och förfinar dom så de ”kopierar” också.
Men visst är det ju några som tror att om man kopierar apples utseende kanske man ökar försäljningen.

Men Apple styr marknaden starkt, nu med qi lär tillbehör och ställen att ladda öka markant.
Något android-lägret inte verkade rå på tillräckligt.
Jag har redan skaffat 4 trådlösa laddare, bilen, sovrum och vardagsrum ?
Trådlös laddning var aldrig intressant förräns jag ägde en mobil som tillät det.
Mest för att det är snyggare än att ha en sladd liggandes.

Mina vänner med Samsung brukar bli förvånade över hur smidigt det verkar när jag säger åt dom att lägga den på laddarna.
Tycker det är märkligt att få i android-lägret engagerar sig så lite i tillbehör när de ska vara de som påstås vara tekniknördarna enligt internet...
Inte konstigt att Apple fortsätter styra smartphone-världen på diverse sätt.

Ursprungligen av Innis:

What a shocker ?

För övrigt så håller jag med artikelförfattaren,förutom enstaka saker så är android lägret riktiga copycats.
När dom t.o.m kopierar "flärpen" är det komik på hög nivå.

Ja, Samsung var tidigt ute med "me too" uttrycket fast då var det inte i dagens betydelse...:D
http://bgr.com/2012/08/08/apple-samsung-paten...

  • Medlem
  • 2018-04-15 15:54
Ursprungligen av Hjopekk:

Ja, Samsung var tidigt ute med "me too" uttrycket fast då var det inte i dagens betydelse...:D
http://bgr.com/2012/08/08/apple-samsung-paten...

Helt klart att Apple var ledande till ungefär iPhone 5S cirkus och sedan har de halkat efter. Samsung kopierade hej vilt och det finns det ju spaltmeter att läsa om. Precis som Apple tog teknik från vissa universitet och företag utan att betala för sig. Men det har mycket lite att göra med X och flärpen ?

  • Medlem
  • 2018-04-15 15:58
Ursprungligen av Innis:

What a shocker ?

För övrigt så håller jag med artikelförfattaren,förutom enstaka saker så är android lägret riktiga copycats.
När dom t.o.m kopierar "flärpen" är det komik på hög nivå.

Jag håller med dig om att jag faktiskt blev förvånad över att en så stor spelare som Huawei inte gick en egen väg med designen av P20 lurarna utan kokade soppa på Samsung S7 och iPhone X ?

För egen del anser jag att mobiltillverkarna har lyckats att få konsumenter och medier att fundera mer på hårdvara än mjukvara. Det förstnämnda är relativt enkelt att utveckla och ”konkurrera” med, medan det senare är en betydligt större utmaning. Och det senare skulle i alla fall jag bli gladare av om det kunde bli bättre.

Ursprungligen av MakeCoke:

Jag håller med till vis del, men tycker ändå att Samsung kommit med en del nytt på senaste. S8 var tidig med smala kanter och S9 med variabel bländare.

Ja Samsung är bland de främsta vad gäller hårdvara, och som jag skrev har de inte gått med i flärp-klubben. Mjukvarumässigt har jag däremot stora problem med Samsung. Just bildskärm och kamera är de riktigt bra på - skärmarna har länge varit bättre än Apples (fram till Iphone X åtminstone) och kameran är åtminstone i samma klass.

Ursprungligen av Zeugma:

För egen del anser jag att mobiltillverkarna har lyckats att få konsumenter och medier att fundera mer på hårdvara än mjukvara. Det förstnämnda är relativt enkelt att utveckla och ”konkurrera” med, medan det senare är en betydligt större utmaning. Och det senare skulle i alla fall jag bli gladare av om det kunde bli bättre.

Helt enig här. Var nog flera år sedan jag i princip slutade bry mig om framstegen inom hårdvara, sitter gärna med en några generationer äldre lur ur den aspekten (nu en första generationens Pixel). Det mesta känns "good enough" för min del, trots att jag använder telefonen många timmar per dag.

Mjukvaran däremot får mig att gå i taket betydligt oftare. Dumma beslut, buggar och skräp som trycks in. Här känner jag både Apple och Google har mycket kvar, för att inte tala om alla tredjeparts-UI:n till Android. Tror jag skrev i annan tråd, men vad Huawei väljer kalla "förbättringar" är vad som gör mig totalt ointresserad av deras lurar. Så känner jag nog för flera aktörer egentligen.

Ursprungligen av PaO:

Håller absolut inte med, rent nonsens ?
Du glömmer att Essential var först med en liten sk flärp. Samsung patenterade flärpen redan 2016 och valde att inte själva använda den till S8 orna. Apple gjorde ingen stor utveckling av designen på flera år och nu plötsligt gör Apple allting rätt med X som halverats i produktion. Phablets, att pusha screen to body ratio och långsmalt format ala 2:1 det glömmer vi vem som utvecklade först. Apple anses sitta lungt i båten och sedan ta något någon annan utvecklat och förfina det, gäller det inte det omvända? Dessutom så kan man stänga av flärpen på de flesta Android mobiler. Samsung leder idag mobil utvecklingen på de flesta fronter så även före ditt kära Apple ?

Edit
https://www.phonearena.com/news/Embrace-the-n...

Nejdå jag har inte glömt Essential, även om jag tycker deras flärp står lite för sig. Jag skriver också att flärpen är en logisk lösning på problemet, och menar absolut inte att det skulle vara en otrolig idé som bara Apple kunde hitta på.

Min poäng är att de flesta tillverkare inväntar Apple för att sedan köra på för fullt. Det är tryggt, harmlöst och rätt mediokert. Samma sak med hörlurskontakten, som Apple inte heller var först ut med, men efter att Apple tagit bort den var det fritt fram för de flesta.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Nejdå jag har inte glömt Essential, även om jag tycker deras flärp står lite för sig. Jag skriver också att flärpen är en logisk lösning på problemet, och menar absolut inte att det skulle vara en otrolig idé som bara Apple kunde hitta på.

Min poäng är att de flesta tillverkare inväntar Apple för att sedan köra på för fullt. Det är tryggt, harmlöst och rätt mediokert. Samma sak med hörlurskontakten, som Apple inte heller var först ut med, men efter att Apple tagit bort den var det fritt fram för de flesta.

Att ta bort 3,5mm uttaget är enbart för att spara pengar och kunna sälja dyra trådlösa lurar. Att de lät apple ta skit för det idiotiska beslutet och senare ta bort den i smyg kan jag hålla med om är fegt.

Men när du skriver att ingen android tillverkare är mer än medelmåttig undrar jag hur mycket erfarenhet du har själv? Inte enbart testat på kontoret utan har du använt en android telefon och försökt lära dig den och inte kommit med inställningen "vad är detta för skit"? Och vilken enhet var det?

  • Medlem
  • 2018-04-15 20:49
Ursprungligen av jakobnilsson:

Nejdå jag har inte glömt Essential, även om jag tycker deras flärp står lite för sig. Jag skriver också att flärpen är en logisk lösning på problemet, och menar absolut inte att det skulle vara en otrolig idé som bara Apple kunde hitta på.

Min poäng är att de flesta tillverkare inväntar Apple för att sedan köra på för fullt. Det är tryggt, harmlöst och rätt mediokert. Samma sak med hörlurskontakten, som Apple inte heller var först ut med, men efter att Apple tagit bort den var det fritt fram för de flesta.

Jag är ingen fan av flärpen generellt.
Det jag reagerar på är att du drar alla Android tillverkare över en kam och skriver att:

"Så länge Android-tillverkare är nöjda med att slentrianmässigt följa strömmen kommer ingen av dom att nå högre än medelmåttigheten"

Så du menar på fullt allvar att en S9 eller XZ2 tillhör medelmåttighet?

Samsung och Sony mfl har inte anammat flärpen eller andra Apple lösningar. De som du visar på bild så är de flesta Kinesiska märken. Dock är jag förvånad över att OP6, LG G7 verkar få och Huawei P20 lurarna har flärp. Men då man kan stänga av den så tänker de väl annorlunda.

Att ingen tillverkare gått vidare med så sofistikerad ansiktsupplåsning eller design som X är ju för att det är för dyrt, ingen köper det. iPhone X är ett prismässigt haveri och även Samsung S9 orna är för dyra så vi får se hur utvecklingen blir ?

  • Medlem
  • 2018-04-15 20:54
Ursprungligen av jakobnilsson:

Ja Samsung är bland de främsta vad gäller hårdvara, och som jag skrev har de inte gått med i flärp-klubben. Mjukvarumässigt har jag däremot stora problem med Samsung. Just bildskärm och kamera är de riktigt bra på - skärmarna har länge varit bättre än Apples (fram till Iphone X åtminstone) och kameran är åtminstone i samma klass.

Jag har stora problem med IOS men anser ändå att flaggskepp från ledande tillverkare är oerhört lika idag. Apple tillverkar enastående mobiler men de är inte ensamma om att göra det nuförtiden.

Vad man sen gillar helt personligt är en annan femma

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-15 20:56
Ursprungligen av Jonatatatan:

Att ta bort 3,5mm uttaget är enbart för att spara pengar och kunna sälja dyra trådlösa lurar. Att de lät apple ta skit för det idiotiska beslutet och senare ta bort den i smyg kan jag hålla med om är fegt.

Var det? Hörlurar med lightning kontakt följer med så det är inget tvång att köpa trådlösa lurar.
Du kan fortfarande lyssna på musik med dom lurar som följer med.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-15 20:58

Nu märker man vilka som android fanboys för nu svärmar dom och försöker rädda vad som räddas kan ?

  • Medlem
  • 2018-04-15 20:58
Ursprungligen av Innis:

Nu märker man vilka som android fanboys för nu svärmar dom och försöker rädda vad som räddas kan ?

Du får gärna förklara för en okunnig vad du egentligen menar ?

Ursprungligen av Innis:

Var det? Hörlurar med lightning kontakt följer med så det är inget tvång att köpa trådlösa lurar.
Du kan fortfarande lyssna på musik med dom lurar som följer med.

Ja det är inte en förbättring att behöva ha med sig en adapter. Det är en besparing för mobiltillverkarna och ger ingen vinst för kunderna.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-15 21:08
Ursprungligen av Jonatatatan:

Ja det är inte en förbättring att behöva ha med sig en adapter. Det är en besparing för mobiltillverkarna och ger ingen vinst för kunderna.

Du behöver inte ha med en adapter eftersom dom följer med har rätt kontakt.
Så ditt påstående om att bli tvingad att köpa trådlösa hörlurar är felaktigt.
Du kan använda dom medföljande lurarna och om du har andra som presterar bättre använder man adaptern.
Så att bli tvingad att köpa trådlösa är felaktigt. Hade det varken funnits en lightning kontakt eller trådlösa lurar med. Då är man tvingad men inte nu.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Okej så de har gjort dåligt designade telefoner de senaste åren men det är lugnt (eftersom det är apple) eftersom de är tydliga med att nästa gång blir det bra.

Nej det är inte så jag menar. De har gjort bra designade telefoner de senaste åren (anser jag) utan större problem. Designmissarna hittar vi främst bland Apples bärbara datorer.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Att de kopierar skärmen på ihpone x beror ju på att det finns sådana som dig som måste ha något som är eller liknar en apple produkt annars får det va.

Nej då, precis tvärtom. Jag vill INTE ha en Iphone-kopia med Android. Jag vill ha en Android-telefon som får mig att vilja överge Iphone.

Ursprungligen av Innis:

Du behöver inte ha med en adapter eftersom dom följer med har rätt kontakt.
Så ditt påstående om att bli tvingad att köpa trådlösa hörlurar är felaktigt.
Du kan använda dom medföljande lurarna och om du har andra som presterar bättre använder man adaptern.
Så att bli tvingad att köpa trådlösa är felaktigt. Hade det varken funnits en lightning kontakt eller trådlösa lurar med. Då är man tvingad men inte nu.

Har man köpt hörlurar med bra ljud som har 3,5mm behövs adaptern. Har man en bil/stereo med aux behövs adaptern. Man kanske har en stereo i sommarstugan som bara har aux kul o glömma adaptern hemma då. Skrev aldrig att man var tvingad att köpa trådlösa hörlurar.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-15 21:16
Ursprungligen av jakobnilsson:

Nej det är inte så jag menar. De har gjort bra designade telefoner de senaste åren (anser jag) utan större problem. Designmissarna hittar vi främst bland Apples bärbara datorer.

Nej då, precis tvärtom. Jag vill INTE ha en Iphone-kopia med Android. Jag vill ha en Android-telefon som får mig att vilja överge Iphone.

Det skulle krävas MYCKET för att lämna Apple´s ekosystem.
Enligt mig så finns det ingen hårdvara som skulle få mig att ta det steget utan det är mjukvaran som måste bli bättre än Apples.
I dagsläget så finns det inget som kan hota dom med tanke på hur bra det fungerar.

  • Medlem
  • 2018-04-15 21:20
Ursprungligen av Innis:

Det skulle krävas MYCKET för att lämna Apple´s ekosystem.
Enligt mig så finns det ingen hårdvara som skulle få mig att ta det steget utan det är mjukvaran som måste bli bättre än Apples.
I dagsläget så finns det inget som kan hota dom med tanke på hur bra det fungerar.

IOS11 är ju ett riktigt lyft ?
Skämt åsido generellt sett är IOS likvärdigt med Android och man kan krydda med UI mm.
Endast tycke och smak som avgör

  • Medlem
  • 2018-04-15 21:20
Ursprungligen av jakobnilsson:

Nej det är inte så jag menar. De har gjort bra designade telefoner de senaste åren (anser jag) utan större problem. Designmissarna hittar vi främst bland Apples bärbara datorer.

Nej då, precis tvärtom. Jag vill INTE ha en Iphone-kopia med Android. Jag vill ha en Android-telefon som får mig att vilja överge Iphone.

Enkelt Note 8
Ingen flärp och har 3.5 mm jack
Till och med penna ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-15 21:22
Ursprungligen av Jonatatatan:

Har man köpt hörlurar med bra ljud som har 3,5mm behövs adaptern. Har man en bil/stereo med aux behövs adaptern. Man kanske har en stereo i sommarstugan som bara har aux kul o glömma adaptern hemma då. Skrev aldrig att man var tvingad att köpa trådlösa hörlurar.

Indirekt så skrev du det.
Utvecklingen måste gå framåt och det är mot trådlösa hörlurar.
Då är det alltid kunder som kommer komma i kläm. Samma sak när tillverkarna byter kontakter på datorer och telefoner.
Så att anledningen till att Apple tog bort 3.5mm kontakten var för att tjäna mer pengar på trådlösa hörlurar än nonsens.
Gemene man nöjer sig med dom lurar som följer med och kommer använda adaptern till sina dyra egen inköpta lurar.

Tråd rensad lite. Tänk på att hålla en vänlig och respektfull ton mot varandra. Det blir trevligare då!

Bevaka tråden