Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför har Android-makarna inga egna idéer?

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-15 21:27
Ursprungligen av PaO:

IOS11 är ju ett riktigt lyft ?
Skämt åsido generellt sett är IOS likvärdigt med Android och man kan krydda med UI mm.
Endast tycke och smak som avgör

Nej det håller jag inte med om. För mig är det hur iPad,Mac,iPhone alla är integrerade med varandra.
Detta är något du inte kan får med android och en PC på samma sätt tex och detta med appar,inställningar som är inbyggt i OS:et.
Man behöver inte installera tredjeparts appar för att få till det utan det bara fungerar.
Detta är den största anledningen till att android aldrig kommer kunna locka över många av iPhone,Mac användarna.

Ursprungligen av PaO:

Enkelt Note 8
Ingen flärp och har 3.5 mm jack
Till och med penna ?

Ah, en telefon jag faktiskt inte provat. Tyvärr gillar jag inte Samsungs tolkning av Android-operativet, som du skriver mestadels en fråga om tycke och smak. Skulle kunna tycka om en "ren" Android-miljö om hårdvaran var tillräcklig lockande. Eller ja, om Android-mjukvaran gav mig innovationer som gjorde det attraktivt att byta. Exempelvis, i en värld där Apple Pay inte fanns skulle Google Pay/Samsung Pay eller liknande kunna vara en sån feature som skulle få mig att kraftigt överväga att byta ekosystem.

Flärp lider jag inte idag (har en Iphone 7 Plus), men är liksom du inget jättefan. 3,5mm-jacket har jag däremot lämnat bakom mig så det behövs inte

  • Medlem
  • 2018-04-15 21:46
Ursprungligen av Innis:

Nej det håller jag inte med om. För mig är det hur iPad,Mac,iPhone alla är integrerade med varandra.
Detta är något du inte kan får med android och en PC på samma sätt tex och detta med appar,inställningar som är inbyggt i OS:et.
Man behöver inte installera tredjeparts appar för att få till det utan det bara fungerar.
Detta är den största anledningen till att android aldrig kommer kunna locka över många av iPhone,Mac användarna.

Jag har bara en device idag privat
Note 8 med DeX
Behöver inget annat och funkar för mig
Körde nyss hushålls budget i Excell och bankaffärer på stor skärm i flera fönster och med extern mus / tangentbord och endast min Note i DeX
Super smidigt ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-15 22:37
Ursprungligen av PaO:

Jag har bara en device idag privat
Note 8 med DeX
Behöver inget annat och funkar för mig
Körde nyss hushålls budget i Excell och bankaffärer på stor skärm i flera fönster och med extern mus / tangentbord och endast min Note i DeX
Super smidigt ?

Har du hört talas om uttrycket dinky toys? ?
Ingen lösning som skulle passa mig utan behöver seriös hårdvara både privat och i jobbet.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Nejdå jag har inte glömt Essential, även om jag tycker deras flärp står lite för sig. Jag skriver också att flärpen är en logisk lösning på problemet, och menar absolut inte att det skulle vara en otrolig idé som bara Apple kunde hitta på.

Min poäng är att de flesta tillverkare inväntar Apple för att sedan köra på för fullt. Det är tryggt, harmlöst och rätt mediokert. Samma sak med hörlurskontakten, som Apple inte heller var först ut med, men efter att Apple tagit bort den var det fritt fram för de flesta.

Om man ska tala om copycats så är Kina tillverkare värst utav alla, ex Xiaomi. Följd av Apple.

Apple:
Fingeravtryck
Aluminium/glas bak.
3.5 mm
Micro sim

Android:
Phablet storlek
OLED
Trådlös laddning
Widgets
Hög pixel display
IP certifiering
Edge till edge display
Snabbladdning
Stereo högtalare
Flerkärniga CPU
Mer RAM minnen
Smart speaker
Smart Watch

Sen många mjukvaru funktioner i iOS är hämtad från Android. Steve Jobs: "Good artists copy; great artists steal"
Visst följer vissa Android tillverkare efter Apple, men Apple är inte mycket bättre.
Många av Android hårdvaru/mjukvara är hämtad från gamla som redan finns. Men det inspirerar Apple att därefter och förbättrar. Samma som Android tar efter Apple funktioner som anses är populärast.

Att skriva en artikel om att Android tar efter Apple är en bias synpunkt. Samma som andra Android sajter som skriver om Apple kopierar från Android.

  • Medlem
  • 2018-04-16 05:20
Ursprungligen av Innis:

Har du hört talas om uttrycket dinky toys? ?
Ingen lösning som skulle passa mig utan behöver seriös hårdvara både privat och i jobbet.

Du behöver det men det betyder inte att alla behöver det. Det är precis det jag reagerar på i denna diskussion, svart eller vitt och godtycklig generalisering ?

  • Medlem
  • 2018-04-16 05:31
Ursprungligen av jakobnilsson:

Ah, en telefon jag faktiskt inte provat. Tyvärr gillar jag inte Samsungs tolkning av Android-operativet, som du skriver mestadels en fråga om tycke och smak. Skulle kunna tycka om en "ren" Android-miljö om hårdvaran var tillräcklig lockande. Eller ja, om Android-mjukvaran gav mig innovationer som gjorde det attraktivt att byta. Exempelvis, i en värld där Apple Pay inte fanns skulle Google Pay/Samsung Pay eller liknande kunna vara en sån feature som skulle få mig att kraftigt överväga att byta ekosystem.

Flärp lider jag inte idag (har en Iphone 7 Plus), men är liksom du inget jättefan. 3,5mm-jacket har jag däremot lämnat bakom mig så det behövs inte

Vi får se om några år när vissa Android tillverkare har lyckats bygga in sensorer mm under skärmen och även börjat tillverka böjbara enheter och Apple håller fast vid sin flärp vad marknaden tycker ?

Ursprungligen av M8ystic8:

Om man ska tala om copycats så är Kina tillverkare värst utav alla, ex Xiaomi. Följd av Apple.

Apple:
Fingeravtryck
Aluminium/glas bak.
3.5 mm
Micro sim

Android:
Phablet storlek
OLED
Trådlös laddning
Widgets
Hög pixel display
IP certifiering
Edge till edge display
Snabbladdning
Stereo högtalare
Flerkärniga CPU
Mer RAM minnen
Smart speaker
Smart Watch

Jag vet inte om du menar på att apple och android var först med nämnda egenskaper över men både ip certifiering, aluminum/glas, 3.5mm osv har ju funnits i mobiler sen slutet av 90-talet.
Fingeravtryck var apple inte först med men första bra kanske?

Det däremot som apple var först med var väl;
multitouch i en smartphone.
64-bits cpu och os i en smartphone.
en appstore med kvalitetskontroll och mer pengar till utvecklaren (70%, innan så kunde utvecklaren få så lite som 10% av inkomsterna)
En surfplatta med optimeringstvång för apparna. (iPad)

Sen är det saker som vi inte lägger på minnet, chip-tekniker och småtrams som gör vårat liv lyckligare utan att vi vet om det från diverse olika tillverkare.
Det du nämner där med trådlös laddning, oled, edge to edge, släng in AI också för det är dessa ord vi fastnar för i en marknadsföring.

En av apples bättre egenskaper är ju att de sällan tar bort en teknik om det inte finns ett bättre alternativ att tillgå (trådlöst är framtiden för mig, är i stort sett där).
Hos android känner jag mig inte garanterad att nästa flaggskepp är vattentät eller har stereohögtalare t ex.
Var det inte htc eller huawei som släppte en smartphone samtidigt som apples iPhone 6s med 3D Touch som vi aldrig såg röken av igen?

Hur som helst det som gjort smartphones, i synnerhet Apple så stort är en kombination av lyckträffar, genialitet och förfiningar;
iPod-iphone-multitouch-appstore-"appar"=Bingo.

Senast redigerat 2018-04-16 06:24
Ursprungligen av PaO:

Vi får se om några år när vissa Android tillverkare har lyckats bygga in sensorer mm under skärmen och även börjat tillverka böjbara enheter och Apple håller fast vid sin flärp vad marknaden tycker ?

Känner jag apple rätt så släpper de en iPhone med allt inbyggt under skärmen lagom till sista sensoren går under skärmen på en android-telefon

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-16 08:59

Kommer aldrig att hända ifall inte Google låser in. För det ska lyckas krävs det att någon står för helheten.

Androiderna har ju inte ens fått en vettig kalender app än som är kompatibel med andra. Det trots att de använder samma grund som Apple hjälpte till och skapa med iCalendar, webDav och calDav.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-16 09:14
Ursprungligen av PaO:

Du behöver det men det betyder inte att alla behöver det. Det är precis det jag reagerar på i denna diskussion, svart eller vitt och godtycklig generalisering ?

Njae den enda som generaliserar här är faktiskt du min vän.

För dig kanske det handlar om "tycke och smak" men för mig handlar det om användarvänlighet och vad hårdvaran kan prestera.
Skulle aldrig gå att redigera 4K videos med din lösning ?
Då skulle mina kunder bli galna om jag debiterade dom den tidsförlust som skulle ske.

Jag använder Huaweis knog-gester varje dag (starta kamera, välja delar av foto och dela skärmen främst). IR-blaster att styra saker. Hemknappen har multifunktioner som är mer eller mindre avancerade beroende på modell.

Bara tre saker jag kom på som jag inte vill vara utan nu när jag har det.

Har Apple haft någon av de innovativa funktionerna?

Ursprungligen av Innis:

Njae den enda som generaliserar här är faktiskt du min vän.

För dig kanske det handlar om "tycke och smak" men för mig handlar det om användarvänlighet och vad hårdvaran kan prestera.
Skulle aldrig gå att redigera 4K videos med din lösning ?
Då skulle mina kunder bli galna om jag debiterade dom den tidsförlust som skulle ske.

Det är klart att det inte bara tycke och smak utan även behov som styr. Gemene man klarar sig väldigt bra på lösningen PaO pratar om (alltså konceptet, inte den specifika lösningen), det är ju många som inte ens har en dator hemma utan bara kör på mobilen eller plattan.

PS. Kom ihåg att respektera varandra och varandras olika åsikter, det är kul att diskutera när man tycker olika men väldigt tråkigt när diskussionen hamnar på en nivå med personliga påhopp och häcklande över att någon ha "fel" åsikt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-16 13:51
Ursprungligen av MultiMan:

Jag använder Huaweis knog-gester varje dag (starta kamera, välja delar av foto och dela skärmen främst). IR-blaster att styra saker. Hemknappen har multifunktioner som är mer eller mindre avancerade beroende på modell.

Bara tre saker jag kom på som jag inte vill vara utan nu när jag har det.

Har Apple haft någon av de innovativa funktionerna?

Det här hänger lite på vad man klassar som innovationer. Om företag X släpper en telefon som har funktionerna Y,Z,W som du uppskattar ser du det som ett mer innovativt företag, men om dessa funktioner inte gör något avtryck på smartphone-marknaden skulle jag nog säga att de är mer produktfunktioner än innovationer för marknaden. Apple, Samsung och många andra är skyldiga till att mest släppa funktionstillägg snarare än rena innovationer.

Animojis och deras motsvarigheter skulle jag klassa som ett funktionstillägg snarare än innovation, men den som höjer Apple till skyarna skulle kanske säga att det är en innovation som andra plagierat. När Samsung släpper en kamera med variabel bländare i en mobiltelefon är det en innovation på så sätt att ingen annan gjort det och det är rent tekniskt en stor nyhet i en telefon, men vilken praktisk skillnad det gör för resultatet är en annan femma.

Det är ju också så att den som är marknadsledande och mest populär får mest cred för "innovationer" medan de mindre populära aktörerna kan introducera nytt utan att få erkännande för det. T.ex. hur Sony var väldigt tidigt ute med vatten- och dammtålighet, men lyfts sällan fram som innovatörer.

Ursprungligen av Mackan1984:

Jag vet inte om du menar på att apple och android var först med nämnda egenskaper över men både ip certifiering, aluminum/glas, 3.5mm osv har ju funnits i mobiler sen slutet av 90-talet.
Fingeravtryck var apple inte först med men första bra kanske?

Var först att skapa trend för andra tillverkare att ta efter är det som jag tog upp och inte vem som var först ut med vad. Apple var inte först ut med fingeravtryck, men det var dom som skapade trenden att andra tillverkare att ta efter.
Därför skrev jag "Många av Android hårdvaru/mjukvara är hämtad från gamla som redan finns. Men det inspirerar Apple att därefter och förbättrar. "

Det är inte bara Apple som banar vägen för trender för andra Android tillverkare att ta efter. Utan Android tillverkare också visar trender för andra android tillverkare och Apple att ta efter.
ex: Apple och Apple användare hånade åt Samsung phablet size Note serien, utan Note serien skulle Apple användare sitta kvar med 3.5" iphone som man tyckte var optimalt storlek för en mobil.

Ursprungligen av M8ystic8:

Var först att skapa trend för andra tillverkare att ta efter är det som jag tog upp och inte vem som var först ut med vad. Apple var inte först ut med fingeravtryck, men det var dom som skapade trenden att andra tillverkare att ta efter.
Därför skrev jag "Många av Android hårdvaru/mjukvara är hämtad från gamla som redan finns. Men det inspirerar Apple att därefter och förbättrar. "

Det är inte bara Apple som banar vägen för trender för andra Android tillverkare att ta efter. Utan Android tillverkare också visar trender för andra android tillverkare och Apple att ta efter.
ex: Apple och Apple användare hånade åt Samsung phablet size Note serien, utan Note serien skulle Apple användare sitta kvar med 3.5" iphone som man tyckte var optimalt storlek för en mobil.

Jamen så är det väl, fast egentligen är det vi köpare som skapar trender.
Note i sig startade ju aldrig phablets-trenden, det finns ju knappt en tillverkare med en -4.7” smartphone med senaste processorn idag, likaså 2014 när Apple släppte sin iPhone 6.

Ta Samsung galaxy S5 som exempel, samsungs mest kompletta mobil då antagligen bäst på marknaden, grym skärm, vattentät, utbytbar lagring och batteri, bästa kameran osv.
MEN den sålde sämre än någon av samsungs flaggskepp och Samsung fick följa trenden med aluminium och utseende till nästa släpp.
Allt tack vare att vi rösta med plånboken ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-16 17:41
Ursprungligen av Mackan1984:

Jamen så är det väl, fast egentligen är det vi köpare som skapar trender.
Note i sig startade ju aldrig phablets-trenden, det finns ju knappt en tillverkare med en -4.7” smartphone med senaste processorn idag, likaså 2014 när Apple släppte sin iPhone 6.

Ta Samsung galaxy S5 som exempel, samsungs mest kompletta mobil då antagligen bäst på marknaden, grym skärm, vattentät, utbytbar lagring och batteri, bästa kameran osv.
MEN den sålde sämre än någon av samsungs flaggskepp och Samsung fick följa trenden med aluminium och utseende till nästa släpp.
Allt tack vare att vi rösta med plånboken ?

Fast jag testade faktiskt Galaxy S5 när det begav sig. På pappret kryssade den för en massa fiffiga funktioner, men i praktiken var den inte så bra. Den plastiga konstruktionen kändes knappast premium och mjukvaran var laggig och seg redan ut förpackningen.

Jag hade varit Samsung-ägare i fler år vid det laget men hade inget som helst intresse av den, och det blev ingen rekommendation heller. Galaxy S6 var ett klart steg framåt, men den stödde inte minneskort. Men det var någonstans där det vände, oavsett vad man tycker om deras användarmiljö har Samsungs telefoner hållit en jämnare kvalitetsnivå från S6 och framåt.

  • Medlem
  • 2018-04-16 17:59
Ursprungligen av Innis:

Njae den enda som generaliserar här är faktiskt du min vän.

För dig kanske det handlar om "tycke och smak" men för mig handlar det om användarvänlighet och vad hårdvaran kan prestera.
Skulle aldrig gå att redigera 4K videos med din lösning ?
Då skulle mina kunder bli galna om jag debiterade dom den tidsförlust som skulle ske.

1. Vilka av mina inlägg är generalisering

2. Gällande samtliga flaggskepp mobiler från ledande tillverkare under 2017 och 2018 är det tycke och smak då de är jämförbara. Har inte nämt dator eller surfplatta

3. Jag beskrev en lösning privat. På jobbet kör jag kraftfull bärbar PC med 3D CAD (stödjer inte Mac längre pga undermålig grafik) och 3 skärmar.

Gäller att jämföra äpplen och äpplen och inte äpplen och päron ?

  • Medlem
  • 2018-04-16 18:00
Ursprungligen av ekloev:

Fast jag testade faktiskt Galaxy S5 när det begav sig. På pappret kryssade den för en massa fiffiga funktioner, men i praktiken var den inte så bra. Den plastiga konstruktionen kändes knappast premium och mjukvaran var laggig och seg redan ut förpackningen.

Jag hade varit Samsung-ägare i fler år vid det laget men hade inget som helst intresse av den, och det blev ingen rekommendation heller. Galaxy S6 var ett klart steg framåt, men den stödde inte minneskort. Men det var någonstans där det vände, oavsett vad man tycker om deras användarmiljö har Samsungs telefoner hållit en jämnare kvalitetsnivå från S6 och framåt.

Problemet med S5 var all bloatware Samsung tryckte i den. Bloatware kungen kallades den ?

Ursprungligen av ekloev:

Fast jag testade faktiskt Galaxy S5 när det begav sig. På pappret kryssade den för en massa fiffiga funktioner, men i praktiken var den inte så bra. Den plastiga konstruktionen kändes knappast premium och mjukvaran var laggig och seg redan ut förpackningen.

Jag hade varit Samsung-ägare i fler år vid det laget men hade inget som helst intresse av den, och det blev ingen rekommendation heller. Galaxy S6 var ett klart steg framåt, men den stödde inte minneskort. Men det var någonstans där det vände, oavsett vad man tycker om deras användarmiljö har Samsungs telefoner hållit en jämnare kvalitetsnivå från S6 och framåt.

Att mjukvaran var laggig och seg från början hade jag ingen aning om.
Tyckte jag läste överallt på recensioner hur stark och snabb den var och det enda minuset var just, plastig.

Den här krönikan kändes som ett inlägg av en fanboy vid en första anblick. iOS- vs Androidkriget är igång. Försts iPhonen var inte perfekt, men den kapacitivatouchen med den stora färgskärmen för som tid var revolutionerande, men Samsung var tidig med sin OLED-skärm på sin Galaxyserie, så vem är innovativ?

Själv är jag inte direkt beredd att ge någon priset att vara mest innovativ. Google har riktat om sin skuta mot att konkurrera med Apple på allvar. Toppklasskvalite på hårdvara och mjukvara för en prislapp om närmar sig det Apple tar för sina flaggskepp. För även Google har insett att den som har kontroll över både hårdvara och mjukvara kan skräddarsy en användarupplevelse utöver det normala.

Androids största nackdel är fragmenteringen. En enhet för 1000 kr är ger ofta betydligt sämre användarupplevelse än flaggskeppet gör 9000kr. Båda kör Android. Detta försöker Google råda bot på med sin Pixelserie.

Under ett antal år var Apple ganska tråkig mef sin iPhoneserie. Mellan 6:an Och 8:an skedde inkrementela uppdateringar, bättre kamera, snabbare touchid, trådlösladdning.först iPhone X presenterade Apple de stora innovationerna som FaceID, skärm som täckte nästan hela framsidan.

Att ge Apple priset för att vara mest innovativ vore att förminska Googles betydelse för utvecklingen av smarta telefoner.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ja Samsung är bland de främsta vad gäller hårdvara, och som jag skrev har de inte gått med i flärp-klubben.

Det kommer
http://feber.se/mobil/art/380896/samsung_ansk...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-16 22:35

Tänkte precis posta samma sak
Samsung "innoverar" och driver utvecklingen framåt

Senast redigerat 2018-04-16 23:21
  • Medlem
  • 2018-04-17 00:03

Jag brukar aldrig kommentera på 99, men kände mig tvungen efter denna krönika.
Jag tycker det lyser igenom vilken iphone-entusiast som författat detta. På många punkter är Android-tillverkarna mer innovativa, liksom Apple är det på andra punkter.
Apple har gjort massvis med bra innovationer på sina Iphones genom åren, och jag tycker i mångt och mycket de har bäst telefoner för gemene man (dock inte för teknikintresserade).
Förutom användarvänlighet, är det mjukvaran med icloud och liknande som gör Iphone bäst. Men för mig är det betydligt mer innovativt det Huawei gör i sin P20 Pro än vad Apple gör i Iphone X. Jag väntar bara tills nästa Iphone som har tre kameror på baksidan och då kommer det inte stå ett inlägg på 99 om att Apple kopierar Huawei. Liksom det i stort sätt aldrig står att Apple kopierat ansiktsigenkänning från Android-tillverkarna. Min nuvarande, 2 år gamla, Sony har ansiktsigenkänning, och det finns fler märken där detsamma gäller.

Så min uppmaning till er på 99, fall inte tillbaka i ert ursprung och höja upp Apple i skyarna och Android i botten. Det kommer ni tappa läsare på, inklusive mig. Jag gillar båda plattformarna och kommer att fortsätta använda både plattformarna, men där Android alltid kommer vara OS:et på min primära telefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-17 01:06

Innovation i all ära, men en riktig showstopper till fördel för Android-telefoner är möjligheten att smidigt använda dubbla simkort. Det borde inte behövas, tycker jag, år 2018 med välfungerande wfi-nät och billig sip-telefoni - men det gör det. Tyvärr - som Apple fanboy - kan jag konstatera att den daglig kompanjonen just nu är en OnePlus. Sen må iPhone vara överlägset på allt och allting, men jag vill ändå inte bära omkring på två mobiler - även om jag hade haft råd att alltid äga två iPhone av senaste modell.

  • Medlem
  • 2018-04-17 05:12
Ursprungligen av Innis:

Tänkte precis posta samma sak
Samsung "innoverar" och driver utvecklingen framåt

Som jag skrev innan så patenterade Samsumg flärpen i Korea redan 2016 och detta gäller Kina. Men om Samsung inför flärpen i en Note 9 eller 10 så gäller det att jag är rädd om min Note 8 ?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2018-04-17 06:51

Högtalare

Ursprungligen av Redaktionen:

I stort sett alla som gör Android-telefoner verkar nöjda med att låta Apple stå för innovationerna, och sedan kopiera så mycket det går. Var är alternativen som har egna idéer, och som kan väcka min köplust?

Läs hela artikeln här

Min Nexus 6p har dubbla framåtriktade högtalare. Kom igen Apple gör en mobil med bra ljud någon gång! ?

Ursprungligen av kfrid:

Jag brukar aldrig kommentera på 99, men kände mig tvungen efter denna krönika.
Jag tycker det lyser igenom vilken iphone-entusiast som författat detta. På många punkter är Android-tillverkarna mer innovativa, liksom Apple är det på andra punkter.
Apple har gjort massvis med bra innovationer på sina Iphones genom åren, och jag tycker i mångt och mycket de har bäst telefoner för gemene man (dock inte för teknikintresserade).
Förutom användarvänlighet, är det mjukvaran med icloud och liknande som gör Iphone bäst. Men för mig är det betydligt mer innovativt det Huawei gör i sin P20 Pro än vad Apple gör i Iphone X. Jag väntar bara tills nästa Iphone som har tre kameror på baksidan och då kommer det inte stå ett inlägg på 99 om att Apple kopierar Huawei. Liksom det i stort sätt aldrig står att Apple kopierat ansiktsigenkänning från Android-tillverkarna. Min nuvarande, 2 år gamla, Sony har ansiktsigenkänning, och det finns fler märken där detsamma gäller.

Så min uppmaning till er på 99, fall inte tillbaka i ert ursprung och höja upp Apple i skyarna och Android i botten. Det kommer ni tappa läsare på, inklusive mig. Jag gillar båda plattformarna och kommer att fortsätta använda både plattformarna, men där Android alltid kommer vara OS:et på min primära telefon.

Jätteroligt att du kommenterar! Jag är visserligen Iphone-entusiast, men jag gillar också Googles produkter, och älskar Android i teorin. Att Google bygger egna Pixel-mobiler känns som helt rätt strategi, och som sagt Samsung bygger ofta gedigen hårdvara.

Mycket handlar såklart om vad man menar med "innovation". Jag tycker inte mer RAM-minne räknas som en innovation, även om det är en förbättring. Smarta mobilen är en mogen produkt vid det här laget, och de flesta förbättringar (både hos Apple och andra) består av sådana små, stegvisa förbättringar snarare än rena innovationer.

Att klämma in tre kameralinser istället för två vet jag heller inte om jag vill klassa som en innovation. Får mig osökt att tänka på den här texten:

https://www.theonion.com/fuck-everything-were...

Trenden med större mobilskärmar är lite på gränsen för att vara en innovation, men jo jag kan ge Android-sidan poäng där. Det är hursomhelst en förändring som Apple tog efter!

Min poäng i krönikan är också inte i sig att tillverkare tar efter varandra - det ser jag som något positivt om det är fråga om bra och praktiska funktioner. Däremot är det knappast innovativt att försöka få sin egen telefon att likna branschledaren så mycket som möjligt, utan djupare syfte bakom. Flärpen hamnar i de flesta fall i den kategorin. När den täcker skärminformation som klockan är det ju någon som gått lite för snabbt fram i ivern att härma.

Du behöver inte vara orolig för att vi ska höja Apple till skyarna. Apple gör mycket som förtjänar beröm, men också mycket som förtjänar kritik och jag har fler krönikor planerade...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-17 09:01
Ursprungligen av kfrid:

och jag tycker i mångt och mycket de har bäst telefoner för gemene man (dock inte för teknikintresserade).

Det här synsättet är rätt tröttsamt.
Jag har inte slutat vara teknikintresserad för att jag lessnade på att flasha romar och ser noll behov av att fippla med ikoner, launchers osv och insåg att iphone och apples ekosystem passade mig bättre.
Enda jag saknar som en android hade låtit mig göra är att välja notissignaler på appar.

Ursprungligen av Json_81:

Det här synsättet är rätt tröttsamt.
Jag har inte slutat vara teknikintresserad för att jag lessnade på att flasha romar och ser noll behov av att fippla med ikoner, launchers osv och insåg att iphone och apples ekosystem passade mig bättre.
Enda jag saknar som en android hade låtit mig göra är att välja notissignaler på appar.

Jag håller med! Teknikintresset i sig avgör inte om man föredrar Android i olika varianter eller IOS.

Bevaka tråden