Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testlogg för Samsung Galaxy S9

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av HåkanE:

Själv reagerar jag mest på mängden repor i lacken nedanför kameran. Hur gammal var telefonen när den bilden togs egentligen?

Det bör tilläggas att jag använt den utan skal och det är inte helt ovanligt att den råkar hamna i samma ficka som exempelvis mina nycklar. Jag har haft den i ungefär en månad nu och när jag fick den var den helt ny.

  • Medlem
  • 2018-04-17 18:16
Ursprungligen av amandareventlid:

Det bör tilläggas att jag använt den utan skal och det är inte helt ovanligt att den råkar hamna i samma ficka som exempelvis mina nycklar. Jag har haft den i ungefär en månad nu och när jag fick den var den helt ny.

Mobiler skall användas och inte hanteras med bomullsvantar ?

Ursprungligen av PaO:

Mobiler skall användas och inte hanteras med bomullsvantar ?

Fast kanske med stötskydd och skärmskydd? Att ”repa lacken” har jag inga problem med, däremot att mobiler sällan är konstruerade för att inte gå sönder om man tappar dem i backen, på vägen eller i golvet. Exempelvis, om glasbaksidorna på senaste generationen Iphone går sönder lär det kosta flera tusentals kronor att laga. Andra glasbaksidor lär dock vara avsevärt billigare att byta, tror det är så med Samsung.

  • Medlem
  • 2018-04-17 19:33
Ursprungligen av Zeugma:

Fast kanske med stötskydd och skärmskydd? Att ”repa lacken” har jag inga problem med, däremot att mobiler sällan är konstruerade för att inte gå sönder om man tappar dem i backen, på vägen eller i golvet. Exempelvis, om glasbaksidorna på senaste generationen Iphone går sönder lär det kosta flera tusentals kronor att laga. Andra glasbaksidor lär dock vara avsevärt billigare att byta, tror det är så med Samsung.

Håller med dig om det fullt ut ?

Jag har alltid fodral men aldrig extra skärmskydd

Rullar runt på 3 eller 4 fodral

  • Medlem
  • 2018-04-17 19:34
Ursprungligen av amandareventlid:

Det bör tilläggas att jag använt den utan skal och det är inte helt ovanligt att den råkar hamna i samma ficka som exempelvis mina nycklar. Jag har haft den i ungefär en månad nu och när jag fick den var den helt ny.

@amanda skickade Samsung med några av deras smarta fodral för er att testa?

Hoppas detta ger Samsung och Qualcomm en läxa i att skruva upp CPU hastigheten för varje ny generation SoC är inte lösningen på högre prestanda. Börja investera i bättre chip optimering istället bara skruva upp hastigheten. Kvittar hur energieffektivitet den nya kretsen är jämfört med föregångare, högre CPU frekvens äter upp all det energieffektivitet och inte på tal om högre värmeutveckling. En tunn mobil kan aldrig kunna få bra kylning nog att hålla ner värmen.

AMD har lärt sin läxa, nu är det Samsung och Qualcomm tur att börja tänka i andra banor.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-04-18 08:53

Jag brukar ha ca 50-60% kvar på min iPhone X när jag går och lägger mig och jag använder den också väldigt flitigt under dagen (spelar musik flera timmar, filmar och fotar en hel del samt vanligt surfande, skickar mejl etc). OBS!!! Jag försöker inte starta ett Apple mot Samsung krig här men blir istället förvånad över att Samsungs flaggskepp har så pass dålig batteritid som du beskriver Amanda!

Ursprungligen av Zeugma:

Fast kanske med stötskydd och skärmskydd? Att ”repa lacken” har jag inga problem med, däremot att mobiler sällan är konstruerade för att inte gå sönder om man tappar dem i backen, på vägen eller i golvet. Exempelvis, om glasbaksidorna på senaste generationen Iphone går sönder lär det kosta flera tusentals kronor att laga. Andra glasbaksidor lär dock vara avsevärt billigare att byta, tror det är så med Samsung.

Ursprungligen av PaO:

@amanda skickade Samsung med några av deras smarta fodral för er att testa?

Ja, alltså jag är definitivt en person som behöver skydd på min mobil. Den råkar ut för rätt mycket stryk (mer än "vanlig" användning som mobiler borde klara av) dels för att jag är en fena på att tappa mina mobiler och dels för att jag använder den så mycket och är lite oförsiktig, det ligger liksom inte i min natur att vara superförsiktig med något.

Nej, jag fick inte med några skal eller fodral alls, vilket jag tycker är lite tråkigt, hade gärna testat hur typ fingeravtrycksläsaren osv kändes med skal.

Ursprungligen av Jedih:

Jag brukar ha ca 50-60% kvar på min iPhone X när jag går och lägger mig och jag använder den också väldigt flitigt under dagen (spelar musik flera timmar, filmar och fotar en hel del samt vanligt surfande, skickar mejl etc). OBS!!! Jag försöker inte starta ett Apple mot Samsung krig här men blir istället förvånad över att Samsungs flaggskepp har så pass dålig batteritid som du beskriver Amanda!

Absolut. Jag tycker att Galaxy S9 är en supertrevlig telefon och hade det inte varit för batteriet hade jag kunnat tänka mig att byta telefon men batteriet i det här fallet är för dåligt. Jag har en Iphone 8 Plus annars och surfar/lyssnar på musik/fotar lika mycket med den men jag har i alla fall 30-35 procent när jag går hem vid fyra.

Ursprungligen av PaO:

@amanda här har du senaste S9 edition ?

Ryktas om att man snart kan beställa "custom" skal från Samsung

Haha, jag kanske inte är superförtjust i just Red Bull-skalet, men att kunna designa sitt eget skal skulle vara kul! Hur skulle skalet se ut om du fick göra ditt eget?
Jag känner på mig att mitt skal ungefär skulle se ut något i den här stilen:

Ursprungligen av PaO:

Testade Vision nyss gällande vin till kvällens middag
Tog 3 flaskor från stället och körde Vision och valde ?

Visst funkar den rätt bra? Jag tyckte att det var roligast att se vilket betyg vinet fått och till vilken mat det passar.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-18 09:57
Ursprungligen av Jedih:

Jag brukar ha ca 50-60% kvar på min iPhone X när jag går och lägger mig och jag använder den också väldigt flitigt under dagen (spelar musik flera timmar, filmar och fotar en hel del samt vanligt surfande, skickar mejl etc). OBS!!! Jag försöker inte starta ett Apple mot Samsung krig här men blir istället förvånad över att Samsungs flaggskepp har så pass dålig batteritid som du beskriver Amanda!

Samma här, jag har i regel runt 50-60 procent batteriladdning kvar mot slutet av dagen med min Iphone X, och under åren jag ägde Samsung Galaxy S2, S4 och S6 hade jag också i regel runt 60 procent mot dagens slut. Något har helt klart gått galet med Galaxy S9, trist när den verkar vara en så bra mobil i övrigt

Ursprungligen av amandareventlid:

Det bör tilläggas att jag använt den utan skal och det är inte helt ovanligt att den råkar hamna i samma ficka som exempelvis mina nycklar. Jag har haft den i ungefär en månad nu och när jag fick den var den helt ny.

Då har du bara dig själv att skylla på hur du hanterar en 8500kr telefon. Sen att lägga den i samma ficka där nycklar ligger är ju inte det smartaste speciellt när du inte har ett skal på. Själv är jag försiktig med min X då den endast har ett genomskinligt mjukt gummi skal på 99kr från netonnet då jag vill kunna njuta av den snygga baksidan

Ursprungligen av Zeugma:

Fast kanske med stötskydd och skärmskydd? Att ”repa lacken” har jag inga problem med, däremot att mobiler sällan är konstruerade för att inte gå sönder om man tappar dem i backen, på vägen eller i golvet. Exempelvis, om glasbaksidorna på senaste generationen Iphone går sönder lär det kosta flera tusentals kronor att laga. Andra glasbaksidor lär dock vara avsevärt billigare att byta, tror det är så med Samsung.

Har inte de flesta hemförsäkring då brukar självrisken ligga på max 1500kr så det är inte så farligt

  • Medlem
  • 2018-04-18 21:17
Ursprungligen av amandareventlid:

Visst funkar den rätt bra? Jag tyckte att det var roligast att se vilket betyg vinet fått och till vilken mat det passar.

Funkar faktiskt bättre än jag trodde
Framförallt bra då man är på restaurang och vill spara info om vilket vin man drack ?

  • Medlem
  • 2018-04-18 21:22
Ursprungligen av amandareventlid:

Haha, jag kanske inte är superförtjust i just Red Bull-skalet, men att kunna designa sitt eget skal skulle vara kul! Hur skulle skalet se ut om du fick göra ditt eget?
Jag känner på mig att mitt skal ungefär skulle se ut något i den här stilen:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15356703_821273711347153_3247574440315531007_n.jpg?_nc_cat=0&oh=34f1e0765f8620f757b7048d783df895&oe=5B4F7CE0

Mitt skulle vara betydligt tråkigare ?
Men hoppas att Samsung erbjuder Clearview standing cover och LED view cover i special för jag gillar dem skarpt. Samsung kunde ju åtminstone skickat med Clearview standing cover för det måste ju även finnas till S9

Ursprungligen av submariner:

Har inte de flesta hemförsäkring då brukar självrisken ligga på max 1500kr så det är inte så farligt

Kostnaden finns kvar men tas av försäkringskollektivet i stället och kommer förr eller senare att uttryckas i höjda premier.

https://www.androidcentral.com/samsungs-galax... - Där är det som jag hört om varför batteriet är sämre än SD845-versionen.

Jag själv har nu en Cat S41 på jobbet/hemma (dubbla SIM) så batteriet är svårt att tömma på en dag... Får 6h SoT över +40h och >10h SoT på en dag utan några problem oavsett vad jag gör med den. Långt ifrån samma prestanda eller kamera dock. :/ Men vill inte spräcka fler skärmar.

Ursprungligen av submariner:

Då har du bara dig själv att skylla på hur du hanterar en 8500kr telefon. Sen att lägga den i samma ficka där nycklar ligger är ju inte det smartaste speciellt när du inte har ett skal på. Själv är jag försiktig med min X då den endast har ett genomskinligt mjukt gummi skal på 99kr från netonnet då jag vill kunna njuta av den snygga baksidan

Jag har aldrig påstått något annat heller. Det var mer en förklaring på varför kameran ser ut som den gör. Jag är medveten om att min "vanliga användning" inte är "normal".

Jag har försökt vara "rädd" om saker jag har men har insett att jag dels väldigt lätt tappar saker och att jag är så disträ att jag måste ha mycket skydd på mina saker för att de ska hålla, vilket jag självklart hade haft om det var min egen telefon. Om Samsung inte skickar med ett skal kommer jag inte gå och köpa ett utan använda mobilen så som de har gett den till mig.

Ursprungligen av Iliyena:

https://www.androidcentral.com/samsungs-galax... - Där är det som jag hört om varför batteriet är sämre än SD845-versionen.

Jag själv har nu en Cat S41 på jobbet/hemma (dubbla SIM) så batteriet är svårt att tömma på en dag... Får 6h SoT över +40h och >10h SoT på en dag utan några problem oavsett vad jag gör med den. Långt ifrån samma prestanda eller kamera dock. :/ Men vill inte spräcka fler skärmar.

Tack för tips på bra läsning! Det skulle vara kul att göra Anandtech batterispararguide och ha telefonen så i några dagar för att sedan utvärdera dels hur mycket i upplevelsen jag förlorar och dels hur mycket bättre batteritiden blir.

Ursprungligen av PaO:

Funkar faktiskt bättre än jag trodde
Framförallt bra då man är på restaurang och vill spara info om vilket vin man drack ?

Ja, det är sant. Jag använde den bara för att testa olika flaskor på kontoret. Jag dricker inte så mycket vin till vardags men det var ett bra tips om man är ute och hittar ett vin man gillar!

Ursprungligen av amandareventlid:

... Om Samsung inte skickar med ett skal kommer jag inte gå och köpa ett utan använda mobilen så som de har gett den till mig.

Helt rätt! En objektiv prövning förutsätter att man använder produkten så som den är skapad.

Trevlig video och summering @amandareventlid!

  • Medlem
  • 2018-04-21 13:49
Ursprungligen av keptang:

Trevlig video och summering @amandareventlid!

Instämmer ?

Ursprungligen av keptang:

Trevlig video och summering @amandareventlid!

Ursprungligen av PaO:

Instämmer ?

Tack så mycket, kul att den uppskattades!

Ursprungligen av amandareventlid:

Strax över en veckas användning

Nu har jag använt telefonen i strax över en vecka. Mobilen växer verkligen på mig! Igår började jag ställa in snabbkommandon med Bixby, så himla smidigt! Hittills har jag gjort snabbkommandon för när jag går och lägger mig, när jag vaknar, optimera telefonen, översätta saker, göra en super slow-mo-video och skapa en AR-emoji.

https://www.99.se/static/artikel/bild/66145?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwvc3RhdGljXC9hcnRpa2VsXC9iaWxkXC82NjE0NSIsImZpbHRlcnMiOlsidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI1YjZiYTAxYjM2Nzc3NDYxZjI1M2EwOTIwZWE2MGE1YyJ9

Jag ska anpassa god natt och morgon-rutinen lite men jag kände mig som ett barn på julafton igår när jag satte upp rutinen och provkörde den.

Dåliga ljusförhållanden
Jag har testat kameran mer och tycker att den variabla linsen är bra. Gick runt hemma i olika ljusa och mörka rum för att försöka lista ut exakt hur mörkt/ljust det behöver vara för att den ska ändra läge. Nästan hela tiden använder kameran bländaren f/2.4.

När det blir riktigt mörkt byter den över till f/1.5, då ser även väldigt mörka rum ”normalljusa” ut när man fotograferar i dem. ISO-talet behöver inte höjas mycket så bilden blir inte grumlig och slutartiden behöver inte vara så lång att bilderna blir suddiga. Jag tycker i regel att bilderna i dålig belysning ser bra ut och att grötigheten som jag annars känner kan finnas i mobilfoton är inte speciellt närvarande. Dock tror jag att bländartalet på en så här otroligt liten kamera varken gör från eller till på just skärpedjup, men ska testa det här mer.

/static/artikel/bild/66148?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwvc3RhdGljXC9hcnRpa2VsXC9iaWxkXC82NjE0OCIsImZpbHRlcnMiOlsicj0wLDAsMCwxIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6ImY1YjNiMmVjNmI4OWEwZThjMWMxODRjZDY0OTkxOWIyIn0=

/static/artikel/bild/66147?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwvc3RhdGljXC9hcnRpa2VsXC9iaWxkXC82NjE0NyIsImZpbHRlcnMiOlsicj0wLDAsMCwxIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6IjlhMTY1OGE4YTc5NGRhMDIwZmI1NTc5OWY4YmRhZTA1In0=

/static/artikel/bild/66146?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwvc3RhdGljXC9hcnRpa2VsXC9iaWxkXC82NjE0NiIsImZpbHRlcnMiOlsicj0wLDAsMCwxIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6IjEzMmNhZjBjYzY2MjA2ZmFmYmZkYWYzMDllMjI5N2RkIn0=

Batteri
Jag tycker att det känns som att batteriet går åt rätt snabbt. Har försökt att ställa in lagom ansträngande inställningar och jag har inte ”vågat” använda prestanda-läget än. Till exempel idag tog jag bort telefonen från laddaren ungefär kvart över sex på morgon och runt 11.40 på förmiddagen hade jag 50 procent kvar och nu när klockan är nästan två så har jag 37 procent kvar.

/static/artikel/bild/66150?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwvc3RhdGljXC9hcnRpa2VsXC9iaWxkXC82NjE1MCIsImZpbHRlcnMiOlsicj0wLDAsMCwxIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6IjcwNjhhODMzMDgyMjJjZmYyODIxNzE1OWI1NmY5Mjc1In0=

Hmm,
Jag laddar min S9+ varannan dag.
Tog den från laddning för drygt 13h sedan och har 70% batteri kvar.
Har dock inte använt den så mycket idag men har 1h 30 min screen time, 30 min spotify (bluetooth högtalare) och 15 min telefonsamtal.

  • Medlem
  • 2018-04-23 19:09
Ursprungligen av DanTheManSWE:

Hmm,
Jag laddar min S9+ varannan dag.
Tog den från laddning för drygt 13h sedan och har 70% batteri kvar.
Har dock inte använt den så mycket idag men har 1h 30 min screen time, 30 min spotify (bluetooth högtalare) och 15 min telefonsamtal.

S9 plus har hyfsad batteritid medan S9 är mycket sämre uppenbarligen

Ursprungligen av amandareventlid:

Det som brukar göra mig mest förvirrad är ikonerna, de är så lika att jag inte snabbt ser vad som är vad. Jag löste detta genom att leta runt bland olika utseenden på ikonerna. Nu har jag flyttat in ordentligt i S9 och har fixat med alla inställningar så jag känner mig som hemma.

Helt ny med samsung världen också. En lite fråga, Vad heter temat du använder för ikonerna?? gillade det men hittade inte det när jag gjorde en snabb check bland olika teman

Senast redigerat 2018-08-23 22:38
Ursprungligen av Biggi89:

Helt ny med samsung världen också. En lite fråga, Vad heter temat du använder för ikonerna?? gillade det men hittade inte det när jag gjorde en snabb check bland olika teman

Hurra! Jag är inte ensam om att tycka om det. Jag önskar att jag hade skrivit att det men kommer tyvärr inte ihåg vad temat heter. Jag har lämnat telefonen till redaktionen så kan tyvärr inte kolla, men @ekloev kanske kan vaska fram det?

Bevaka tråden