Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför har Android-makarna inga egna idéer?

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Cygni:

Min Nexus 6p har dubbla framåtriktade högtalare. Kom igen Apple gör en mobil med bra ljud någon gång! ?

Jag har haft Samsung Galaxy S9 i strax en månad och använder högtalaren jättemycket, exempelvis när jag lyssnar på musik på morgonen. För någon dag sedan lyssnade jag på min Iphone 8 Plus och höll på att trilla av stolen över hur dåligt det lät i jämförelse med Galaxy S9.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-04-17 10:06
Ursprungligen av PaO:

Skämt åsido generellt sett är IOS likvärdigt med Android

Ahh, hahaha...case closed.

På tal om att vara ute o resa, min vän

Ursprungligen av calle:

Innovation i all ära, men en riktig showstopper till fördel för Android-telefoner är möjligheten att smidigt använda dubbla simkort. Det borde inte behövas, tycker jag, år 2018 med välfungerande wfi-nät och billig sip-telefoni - men det gör det. Tyvärr - som Apple fanboy - kan jag konstatera att den daglig kompanjonen just nu är en OnePlus. Sen må iPhone vara överlägset på allt och allting, men jag vill ändå inte bära omkring på två mobiler - även om jag hade haft råd att alltid äga två iPhone av senaste modell.

Först och främst måste det vara en fantastiskt liten målgrupp som behöver möjlighet till dubbla SIM. Den biter förstår jag att Apple, och de flesta andra, struntar i helt och hållet. Sedan kan jag tycka att det är märkligt att fysiska SIM fortfarande är legio 2018.

Ursprungligen av kfrid:

Apple har gjort massvis med bra innovationer på sina Iphones genom åren, och jag tycker i mångt och mycket de har bäst telefoner för gemene man (dock inte för teknikintresserade).

Mjo. Eller hur. Gäsp...tröttsamt.

  • Medlem
  • Falun
  • 2018-04-17 11:25

Det är samma visa varje gång från inbitna fans. Inget konstigt egentligen.
Sluta fråga efter anledningar att byta då även om det skulle finnas 100 anledningar så är ingen anledning tillräcklig.

Lite som att säga "Jag älskar bandet X. Övertyga mig att Y är lika bra eller bättre". Det är en idiotisk frågeställning och argumentation. Använd/lyssna/gör det du gillar istället.

Det är frustrerande att ordet "innovation" används då detta begrepp verkar vara kopplat till den som säljer mest snarare än de som implementerade det först på ett lyckat sätt.

iPhone-användare bör ställa högre krav tidigare och hårdare på Apple. Från att vara den första och enda kvarlevande smartphone-modellen så är det riktigt konstigt att exempelvis vattentäthet, dual-sim och större skärmar än 3.5" skulle ta så lång tid att implementeras om ens någonsin.

  • Medlem
  • 2018-04-17 11:36

Underhållande läsning. Jag sitter tillbakalutad, dricker pilsner och äter popcorn och njuter

Nu väntar vi bara.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-17 12:53
Ursprungligen av Leedow:

Phone-användare bör ställa högre krav tidigare och hårdare på Apple. Från att vara den första och enda kvarlevande smartphone-modellen så är det riktigt konstigt att exempelvis vattentäthet, dual-sim och större skärmar än 3.5" skulle ta så lång tid att implementeras om ens någonsin.

Varför? Dom säljer bäst och tjänar mest och har dom trognaste kunderna.
Android användare tenderar att hoppa mellan olika tillverkare.

Vilken shocker. Kopieringsföretaget är igång igen!

https://www.cultofmac.com/541953/samsung-pate...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-17 12:59
Ursprungligen av Innis:

Varför? Dom säljer bäst och tjänar mest och har dom trognaste kunderna.
Android användare tenderar att hoppa mellan olika tillverkare.

Som han är inne på där har Apple varit sega med att ta till sig vissa tekniker som funnits i Android-lägret länge, men implementerat det riktigt bra när de väl tagit steget, samtidigt som de också varit först ute med vissa funktioner.

Att Android-användare är mindre trogna beror nog också på vilken tillverkare det handlar om. Jag var exempelvis Galaxy S-ägare i åtta år innan jag tog steget till Iphone X nu senast, och jag tror inte att jag är en liten minoritet. Visst, Apple lär ha betydligt större andel återkommande kunder än närmaste konkurrent, men helt illojala lär man inte vara i Android-lägret.

  • Medlem
  • 2018-04-17 15:41
Ursprungligen av _empty:

Vilken shocker. Kopieringsföretaget är igång igen!

https://www.cultofmac.com/541953/samsung-pate...

Än en gång
Samsung patenterade flärpen redan i maj 2016 i Korea
Detta gäller Kina
https://www.phonearena.com/news/Embrace-the-n...

?

  • Medlem
  • 2018-04-17 15:48
Ursprungligen av zinned:

Ahh, hahaha...case closed.

På tal om att vara ute o resa, min vän

Sorry att Android är likt IOS menade jag ?
Dvs debatten om vilket som är bäst blir mindre och mindre relevant för varje år som går
Sedan är det andra parametrar som styr IMO

Ursprungligen av zinned:

Först och främst måste det vara en fantastiskt liten målgrupp som behöver möjlighet till dubbla SIM. Den biter förstår jag att Apple, och de flesta andra, struntar i helt och hållet. Sedan kan jag tycka att det är märkligt att fysiska SIM fortfarande är legio 2018.

Finns ju massor som har dubbla mobiltelefoner. Största anledningen till att jag sålde min iphone 5s var för att ha dubbla simkort. Vill man inte ta emot jobbsamtal på privat tid är det bara ett klick bort i menyn så avaktiveras simkortet. Många av de stora tillverkarna har ju dubbla simkort i sina mobiler om man vill ha det. Ex Samsung, Huawei, sony och Nokia

  • Medlem
  • 2018-04-17 18:12
Ursprungligen av Jonatatatan:

Finns ju massor som har dubbla mobiltelefoner. Största anledningen till att jag sålde min iphone 5s var för att ha dubbla simkort. Vill man inte ta emot jobbsamtal på privat tid är det bara ett klick bort i menyn så avaktiveras simkortet. Många av de stora tillverkarna har ju dubbla simkort i sina mobiler om man vill ha det. Ex Samsung, Huawei, sony och Nokia

Håller med dig om det ?

När jag förbokade min Note 8 i höstas var det Dual SIM som var tillgänglig först. Sedan dubblerar ju oftast 2 SIM som SD kort plats

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-04-17 18:17
Ursprungligen av PaO:

Sorry att Android är likt IOS menade jag ?
Dvs debatten om vilket som är bäst blir mindre och mindre relevant för varje år som går
Sedan är det andra parametrar som styr IMO

Där kan jag mer hålla med, dock

  • Medlem
  • 2018-04-17 18:18
Ursprungligen av Json_81:

Det här synsättet är rätt tröttsamt.
Jag har inte slutat vara teknikintresserad för att jag lessnade på att flasha romar och ser noll behov av att fippla med ikoner, launchers osv och insåg att iphone och apples ekosystem passade mig bättre.
Enda jag saknar som en android hade låtit mig göra är att välja notissignaler på appar.

Ska tydliggöra en sak. Jag sa att iphone är bästa telefonen för de som ej är teknikintresserade. Ni verkade tolka det som att jag sa att iphone inte är till för teknikintresserade. Stor skillnad.

Jag menar att iphone generellt är mest användarvänlig och lättast att förstå, när man inte vill göra anpassningar efter sina egna behov. När man dock vill göra massa anpassningar efter sina egna preferenser finns det blir valmöjligheter på Android.

Med anpassningar menar jag heller inte att roota telefonen och installera något annat OS. Det har jag aldrig gjort på nån Android-lur och kommer aldrig göra, utan handlar om inställningar och appar som installeras.

Mitt senaste exempel är att jag använder mig av gester istället för de statiska mjukvaru-knappar för hem, bakåt och öppna appar-vyn. Sker med en app, och mig veterligen är det bara möjligt på en Android (för telefoner med statiska knappar)

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-04-17 18:33

HALLLLÅ

Essential var FÖRST. Inte Appe. Sluta vara fanboy och tro att alla kopierade Apple. Inte sant.

Ursprungligen av kfrid:

Ska tydliggöra en sak. Jag sa att iphone är bästa telefonen för de som ej är teknikintresserade. Ni verkade tolka det som att jag sa att iphone inte är till för teknikintresserade. Stor skillnad.

Jag menar att iphone generellt är mest användarvänlig och lättast att förstå, när man inte vill göra anpassningar efter sina egna behov. När man dock vill göra massa anpassningar efter sina egna preferenser finns det blir valmöjligheter på Android.

Med anpassningar menar jag heller inte att roota telefonen och installera något annat OS. Det har jag aldrig gjort på nån Android-lur och kommer aldrig göra, utan handlar om inställningar och appar som installeras.

Tack för det förtydligandet - då är jag böjd att hålla med dig. ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-17 21:32
Ursprungligen av kfrid:

Ska tydliggöra en sak. Jag sa att iphone är bästa telefonen för de som ej är teknikintresserade. Ni verkade tolka det som att jag sa att iphone inte är till för teknikintresserade. Stor skillnad.

Jag menar att iphone generellt är mest användarvänlig och lättast att förstå, när man inte vill göra anpassningar efter sina egna behov. När man dock vill göra massa anpassningar efter sina egna preferenser finns det blir valmöjligheter på Android.

Med anpassningar menar jag heller inte att roota telefonen och installera något annat OS. Det har jag aldrig gjort på nån Android-lur och kommer aldrig göra, utan handlar om inställningar och appar som installeras.

Mitt senaste exempel är att jag använder mig av gester istället för de statiska mjukvaru-knappar för hem, bakåt och öppna appar-vyn. Sker med en app, och mig veterligen är det bara möjligt på en Android (för telefoner med statiska knappar)

Ja, det resonemanget är jag med på.

Tycker ändå Sony sticker ut en del och går sin egen väg även med sin nya design. På sitt nya top of the line flaggskepp Xperia XZ2 Premium valde de det äldre 16:9 displayformatet istället för de avlånga 18:9 displayerna samt en sensorhaka som nu så många använder:
https://www.sonymobile.com/global-en/products...

Många negativa reaktioner på displayformatet. Men jag tror många gillar det också, eftersom bilder/filmer gör sig bäst på 16:9 trots allt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-18 11:24

När man läser detta så förstår man att Jakob har ganska så rätt (fast vissa envist försöker bortförklara det)
Apple har 8 telefoner bland dom 10 bäst säljande. Ganska så galet om man tänker efter. Inte undra på att alla andra tillverkare sneglar på vad Apple håller på med och försöker efterapa deras koncept.

Nu tycker säkert någon att "vadå bara för att dom tjänar pengar så betyder det inte att dom har ideér"
Jag anser inte att en telefon som har det största RAM-minnet,snabbaste processorn,största lagringen,trippla SIM-kortsplatser,den värsta kameran,grymmaste skärmen. Det är inte specarna som gör en bra produkt utan samspelet mellan mjukvara och hårdvara.

Naturligtvis så kan Apple inte vara först med allting utan någon gång så kommer andra tillverkare på något som i teorin är bra och enstaka fall bra i praktiken. Men i mångt och mycket är dom oförmögna att överföra teorin till en väl fungerande funktion.
Två exempel. Fingeravtryck har funnits länge men aldrig fungerat speciellt bra. Tills Apple tar sig an uppgiften och sen bara exploderade det och alla andra hakade på. Ansiktsupplåsning har också funnits länge men aldrig fungerat bra. Kommer ihåg en vän som köpte en Huawei som hade det. Räckte med att jag tog ett kort med min telefon och höll upp bilden framför hans telefon så låstes den upp ?

Egentligen så spelar det ingen roll att giganter som Samsung inte tjänar så mycket pengar på sina telefoner när dom har mycket annat som kan bära upp mobilsektionen. Så dom som hoppas att dom lägger ner hoppas för mycket.

Så nu väntar jag bara på försvarstalen "du har fel för (valfri tillverkare) kom på det och det här" ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-18 12:53
Ursprungligen av Innis:

När man läser detta så förstår man att Jakob har ganska så rätt (fast vissa envist försöker bortförklara det)
Apple har 8 telefoner bland dom 10 bäst säljande. Ganska så galet om man tänker efter. Inte undra på att alla andra tillverkare sneglar på vad Apple håller på med och försöker efterapa deras koncept.

Nu tycker säkert någon att "vadå bara för att dom tjänar pengar så betyder det inte att dom har ideér"
Jag anser inte att en telefon som har det största RAM-minnet,snabbaste processorn,största lagringen,trippla SIM-kortsplatser,den värsta kameran,grymmaste skärmen. Det är inte specarna som gör en bra produkt utan samspelet mellan mjukvara och hårdvara.

Naturligtvis så kan Apple inte vara först med allting utan någon gång så kommer andra tillverkare på något som i teorin är bra och enstaka fall bra i praktiken. Men i mångt och mycket är dom oförmögna att överföra teorin till en väl fungerande funktion.
Två exempel. Fingeravtryck har funnits länge men aldrig fungerat speciellt bra. Tills Apple tar sig an uppgiften och sen bara exploderade det och alla andra hakade på. Ansiktsupplåsning har också funnits länge men aldrig fungerat bra. Kommer ihåg en vän som köpte en Huawei som hade det. Räckte med att jag tog ett kort med min telefon och höll upp bilden framför hans telefon så låstes den upp ?

Egentligen så spelar det ingen roll att giganter som Samsung inte tjänar så mycket pengar på sina telefoner när dom har mycket annat som kan bära upp mobilsektionen. Så dom som hoppas att dom lägger ner hoppas för mycket.

Så nu väntar jag bara på försvarstalen "du har fel för (valfri tillverkare) kom på det och det här" ?

Fast Samsung tjänar ganska rejäla pengar på sina telefoner. Apple tjänar sannolikt bra mycket mer per individuell modell, men Galaxy S-telefonerna är pengakossor av rang

Ursprungligen av ekloev:

Fast Samsung tjänar ganska rejäla pengar på sina telefoner. Apple tjänar sannolikt bra mycket mer per individuell modell, men Galaxy S-telefonerna är pengakossor av rang

Det är väl in princip bara Apple och Samsung som tjänar pengar på sina mobiler. Men Apple leder ligan både på inkomst per modell och totalt.

Inte för att försäljningsframgångar automatiskt innebär innovation såklart.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det är väl in princip bara Apple och Samsung som tjänar pengar på sina mobiler. Men Apple leder ligan både på inkomst per modell och totalt.

Inte för att försäljningsframgångar automatiskt innebär innovation såklart.

Jag köpte en extra mobil för några dagar sedan:

700 spänn för en Motorola Moto C Plus. 2GB RAM och en helt okey CPU. Android 7.0-något! Duger till lite lek m.m. Helt stock OS utan massa bajs appar!

Vad tror du dom tjäna på det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-04-18 14:44

https://www.cultofmac.com/542233/android-p-bo...

Oh well, en dag på jobbet...allt rullar på som vanligt. Alla kopierar Apple.

Ursprungligen av zinned:

https://www.cultofmac.com/542233/android-p-bo...

Oh well, en dag på jobbet...allt rullar på som vanligt. Alla kopierar Apple.

Och apple kopierar från andra. Det sker åt båda hållen. Finns det någon fördel att skrolla i sidled istället för vertikalt som alla andra listor och som de kör nu? Är ju även bekvämare för tummen att köra det vertikalt.

  • Medlem
  • 2018-04-18 21:25
Ursprungligen av zinned:

https://www.cultofmac.com/542233/android-p-bo...

Oh well, en dag på jobbet...allt rullar på som vanligt. Alla kopierar Apple.

Och tvärtom ?

https://www.google.se/amp/www.iphonehacks.com...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-18 23:08
Ursprungligen av ekloev:

Fast Samsung tjänar ganska rejäla pengar på sina telefoner. Apple tjänar sannolikt bra mycket mer per individuell modell, men Galaxy S-telefonerna är pengakossor av rang

Rejäla pengar om du jämför mot andra tillverkare än Apple för dom är i en klass för sig själv.

Samsung säljer 10ggr så många telefoner men Apple tjänar dubbelt så mycket.
http://nordic.businessinsider.com/samsung-vs-...

  • Medlem
  • 2018-04-19 03:50
Ursprungligen av Innis:

Rejäla pengar om du jämför mot andra tillverkare än Apple för dom är i en klass för sig själv.

Samsung säljer 10ggr så många telefoner men Apple tjänar dubbelt så mycket.
http://nordic.businessinsider.com/samsung-vs-...

Vilket visar att Apple utnyttjar sina lojala kunder med överpriser. Men både iPhone X och Homepod är för dyra för att vara storsäljare

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-19 07:27
Ursprungligen av PaO:

Vilket visar att Apple utnyttjar sina lojala kunder med överpriser. Men både iPhone X och Homepod är för dyra för att vara storsäljare

Ja så kan man se det men det är en felaktig slutsats.
Så lösningen är att sänka priset,sälja fler telefoner men tjäna mindre.
Skulle du göra det som affärsman? Jag är övertygad att smartare personer än du har räknat ut detta och vet att detta sätt är bättre.

Samsungs vinst marginaler på deras flaggskepp ligger i paritet med iPhone så du får gnälla på dom istället ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-19 07:39
Ursprungligen av PaO:

Vilket visar att Apple utnyttjar sina lojala kunder med överpriser. Men både iPhone X och Homepod är för dyra för att vara storsäljare

Då måste samsungs telefoner vara en flopp för vad jag kan se så sålde Apple återigen fler telefoner.

Ursprungligen av Innis:

Samsung säljer 10ggr så många telefoner men Apple tjänar dubbelt så mycket.
http://nordic.businessinsider.com/samsung-vs-...

För att tydliggöra artikeln, Samsung lanserade 10 gånger så många telefoner som Apple. Försäljningen i totala enheter verkar vara ungefär samma mellan de båda bolagen, och vad gäller intäkter hade Apple nästan dubbelt 2016.

Ursprungligen av PaO:

Vilket visar att Apple utnyttjar sina lojala kunder med överpriser. Men både iPhone X och Homepod är för dyra för att vara storsäljare

Högre priser innebär inte per automatik att kunder blir lurade, eller att det handlar om överpriser. Sen står det givetvis var och en fritt att tycka så. Vad gäller Iphone X och Homepod handlar det såklart om vad du menar med storsäljare (var går gränsen?) och framförallt huruvida produkterna är utformade för att vara storsäljare.

Iphone X är en premiumprodukt på alla sätt, med en hög kostnad. Den är inte tänkt att vara telefonen för massorna. Där finns istället andra (billigare) Iphone-modeller.

Homepod är lite samma sak. Hur mycket säljer den? Vi vet inte. Hur mycket beräknades den sälja. Det vet vi inte heller. Hade Apple hellre sålt fler än de gör i dagsläget? Förmodligen, men för en ny produkt under sitt första kvartal har kalkylerna nog lagts relativt lågt. Vad jag menar är helt enkelt att alla produkter på marknaden inte behöver sälja 40 miljoner exemplar för att vara framgångar.

Vad gäller intäkterna skulle jag säga att det stora skälet är att Samsung sprider ut intäkterna på för många modeller - de sålde mer än 30 modeller 2016. Apple har ett betydligt mer begränsat utbud, vilket innebär logistiska fördelar vid produktion och distribution. Kan du spara 2 cent per Iphone blir det ändå ordentligt mycket pengar när skalan är så stor. Sen tror jag (rätta mig om jag har fel) att tillbehör som säljs tillsammans med telefonen också räknas med till intäkterna. En annan förklaring till Apples stora intäkter är att de har sina egna butiker och gör det VÄLDIGT lätt att köpa till ett fodral, en extra laddare med mera. Det genomsnittliga priset blir helt enkelt högre än för bara själva telefonen.

Men framförallt skulle jag säga att Apples produktions- och distributionskedja är hemligheten till den stora skillnaden i intäkter. Där ingår bland annat hur komponenter köps in, hur telefonerna skeppas över jorden och inte minst hur länge de står på butikshyllorna innan de säljs och tar upp värdefullt utrymme. Turnover-tiden för Iphone är imponerande låg, i princip säljs en Iphone samma dag som den kommer till butiken. Hela det systemet är verkligen en innovation, en som jag tror varje konkurrent gärna skulle kopiera om de kunde.

Men! Inget av detta handlar ju egentligen om huruvida telefonerna har få, många eller några tekniska innovationer.

Ursprungligen av PaO:

Vilket visar att Apple utnyttjar sina lojala kunder med överpriser. Men både iPhone X och Homepod är för dyra för att vara storsäljare

Tror du vet efter alla våra diskussioner att om bara Samsung fått sålt lika många note- och galaxy s-modeller som Apple får sålt årets iPhones så hade de tjänat minst lika mycket.
Att du är lojal för samsungs överpriser räcker inte. ?

Bevaka tråden