Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför har Android-makarna inga egna idéer?

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-19 17:48
Ursprungligen av darkshippo:

Den här krönikan kändes som ett inlägg av en fanboy vid en första anblick. iOS- vs Androidkriget är igång. Försts iPhonen var inte perfekt, men den kapacitivatouchen med den stora färgskärmen för som tid var revolutionerande, men Samsung var tidig med sin OLED-skärm på sin Galaxyserie, så vem är innovativ?

Själv är jag inte direkt beredd att ge någon priset att vara mest innovativ. Google har riktat om sin skuta mot att konkurrera med Apple på allvar. Toppklasskvalite på hårdvara och mjukvara för en prislapp om närmar sig det Apple tar för sina flaggskepp. För även Google har insett att den som har kontroll över både hårdvara och mjukvara kan skräddarsy en användarupplevelse utöver det normala.

Androids största nackdel är fragmenteringen. En enhet för 1000 kr är ger ofta betydligt sämre användarupplevelse än flaggskeppet gör 9000kr. Båda kör Android. Detta försöker Google råda bot på med sin Pixelserie.

Under ett antal år var Apple ganska tråkig mef sin iPhoneserie. Mellan 6:an Och 8:an skedde inkrementela uppdateringar, bättre kamera, snabbare touchid, trådlösladdning.först iPhone X presenterade Apple de stora innovationerna som FaceID, skärm som täckte nästan hela framsidan.

Att ge Apple priset för att vara mest innovativ vore att förminska Googles betydelse för utvecklingen av smarta telefoner.

Google är som Microsoft var.
Inte utan betydelse, men inte heller de som gjorde att industrin revolutionerades.

  • Medlem
  • 2018-04-19 17:56
Ursprungligen av Mackan1984:

Tror du vet efter alla våra diskussioner att om bara Samsung fått sålt lika många note- och galaxy s-modeller som Apple får sålt årets iPhones så hade de tjänat minst lika mycket.
Att du är lojal för samsungs överpriser räcker inte. ?

Komplement till mitt förra inlägg ?

Samsung tar med ut överpriser och dessutom överpriser på skärmen till X. Jag kan egentligen bara motivera mitt köp av Note 8 med att för mig högst personligen och privat ersätter DeX bärbar dator och jag använder ingen surfplatta. Undra när en prisjustering kommer. Samsung säljer färre S9 or och Apple X än beräknat. Det enda man kan beskylla Apple för är väl att de inte skickade med snabbladdare i boxen till det priset

  • Medlem
  • 2018-04-19 18:00
Ursprungligen av Innis:

Då måste samsungs telefoner vara en flopp för vad jag kan se så sålde Apple återigen fler telefoner.

S9 orna är nog en besvikelse tror jag försäljningsmässigt

  • Medlem
  • 2018-04-19 18:04
Ursprungligen av jakobnilsson:

För att tydliggöra artikeln, Samsung lanserade 10 gånger så många telefoner som Apple. Försäljningen i totala enheter verkar vara ungefär samma mellan de båda bolagen, och vad gäller intäkter hade Apple nästan dubbelt 2016.

Högre priser innebär inte per automatik att kunder blir lurade, eller att det handlar om överpriser. Sen står det givetvis var och en fritt att tycka så. Vad gäller Iphone X och Homepod handlar det såklart om vad du menar med storsäljare (var går gränsen?) och framförallt huruvida produkterna är utformade för att vara storsäljare.

Iphone X är en premiumprodukt på alla sätt, med en hög kostnad. Den är inte tänkt att vara telefonen för massorna. Där finns istället andra (billigare) Iphone-modeller.

Homepod är lite samma sak. Hur mycket säljer den? Vi vet inte. Hur mycket beräknades den sälja. Det vet vi inte heller. Hade Apple hellre sålt fler än de gör i dagsläget? Förmodligen, men för en ny produkt under sitt första kvartal har kalkylerna nog lagts relativt lågt. Vad jag menar är helt enkelt att alla produkter på marknaden inte behöver sälja 40 miljoner exemplar för att vara framgångar.

Vad gäller intäkterna skulle jag säga att det stora skälet är att Samsung sprider ut intäkterna på för många modeller - de sålde mer än 30 modeller 2016. Apple har ett betydligt mer begränsat utbud, vilket innebär logistiska fördelar vid produktion och distribution. Kan du spara 2 cent per Iphone blir det ändå ordentligt mycket pengar när skalan är så stor. Sen tror jag (rätta mig om jag har fel) att tillbehör som säljs tillsammans med telefonen också räknas med till intäkterna. En annan förklaring till Apples stora intäkter är att de har sina egna butiker och gör det VÄLDIGT lätt att köpa till ett fodral, en extra laddare med mera. Det genomsnittliga priset blir helt enkelt högre än för bara själva telefonen.

Men framförallt skulle jag säga att Apples produktions- och distributionskedja är hemligheten till den stora skillnaden i intäkter. Där ingår bland annat hur komponenter köps in, hur telefonerna skeppas över jorden och inte minst hur länge de står på butikshyllorna innan de säljs och tar upp värdefullt utrymme. Turnover-tiden för Iphone är imponerande låg, i princip säljs en Iphone samma dag som den kommer till butiken. Hela det systemet är verkligen en innovation, en som jag tror varje konkurrent gärna skulle kopiera om de kunde.

Men! Inget av detta handlar ju egentligen om huruvida telefonerna har få, många eller några tekniska innovationer.

Klart att innovationer inte står direkt i relation till försäljningen. Men en trend som är mer spännande att diskutera än flärpen är ju hur alla Android tillverkare med Samsung i spetsen tar efter Apple och ökar priset till max. Se på Huawei P20 lurarna och OP6 är intressant vad den hamnar på. Sedan kan ju Apple enbart pga sina lojala kunder tex skippa snabbladdare i boxen och komma undan med det.

Edit gällande Homepod. Apple är ju de enda som vet men det finns ju rykten ?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-...

Ursprungligen av PaO:

”Det enda man kan beskylla Apple för är väl att de inte skickade med snabbladdare i boxen till det priset”

”Sedan kan ju Apple enbart pga sina lojala kunder tex skippa snabbladdare i boxen och komma undan med det”

Jag tror du fastnar för en egenskap som den vanliga köparen inte ens vet vad det handlar om.
De flesta som köper en smartphone idag har inte koll på om det följer med en snabbladdare eller inte.
Helt ärligt har inte ens jag koll på ens de kända namnen som skeppar med det.

Säkert smidigt men sällan jag skulle ha behov av det, trådlös laddning i bilen, i hemmet plus en lightning-sladd från 12W i sovrummet som slutar skicka ström när den känner att batteriet är fullt, vilket känns tryggare.

  • Medlem
  • 2018-04-19 18:20
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag tror du fastnar för en egenskap som den vanliga köparen inte ens vet vad det handlar om.
De flesta som köper en smartphone idag har inte koll på om det följer med en snabbladdare eller inte.
Helt ärligt har inte ens jag koll på ens de kända namnen vilka som skeppar med det.

Säkert smidigt men sällan jag skulle ha behov av det, trådlös laddning i bilen, i hemmet plus en lightning-sladd från 12W i sovrummet som slutar skicka ström när den känner att batteriet är fullt, vilket känns tryggare.

Du kanske har rätt ?

Ursprungligen av PaO:

Du kanske har rätt ?

Däremot skulle jag bli förbannad om jag inte fick med ett par hörlurar.
För dom sliter jag ut som strumpor ?

  • Medlem
  • 2018-04-19 18:33
Ursprungligen av Mackan1984:

Däremot skulle jag bli förbannad om jag inte fick med ett par hörlurar.
För dom sliter jag ut som strumpor ?

AKG då eller ?
Har gått från BT till trådat hemma faktiskt vilket känns lite märkligt

Ursprungligen av PaO:

AKG då eller ?
Har gått från BT till trådat hemma faktiskt vilket känns lite märkligt

Haha kul... nej Beats ?
Ok jag vänder på det, bt hörlurar är det enda som överlevt mitt arbete.
Är trådarna runt midjan är det kört, har klippt 2 i år redan.
Har dom under tröjan men är alltid dom där 8-10 cm som sticker fram som en kofot, eller skruv fastnar i.

  • Medlem
  • 2018-04-19 19:58
Ursprungligen av Mackan1984:

Haha kul... nej Beats ?
Ok jag vänder på det, bt hörlurar är det enda som överlevt mitt arbete.
Är trådarna runt midjan är det kört, har klippt 2 i år redan.
Har dom under tröjan men är alltid dom där 8-10 cm som sticker fram som en kofot, eller skruv fastnar i.

?

Ursprungligen av PaO:

S9 orna är nog en besvikelse tror jag försäljningsmässigt

Beror nog också på att mobiler har blivit så pass bra att man uppgraderar inte lika ofta.

ps. denna artikel är är ensidig. Apple kopierar Android också. Och varför inte. Båda sidor tar från varandra.

  • Medlem
  • 2018-04-22 17:48
Ursprungligen av zinned:

Ahh, hahaha...case closed.

På tal om att vara ute o resa, min vän

Först och främst måste det vara en fantastiskt liten målgrupp som behöver möjlighet till dubbla SIM. Den biter förstår jag att Apple, och de flesta andra, struntar i helt och hållet. Sedan kan jag tycka att det är märkligt att fysiska SIM fortfarande är legio 2018.

Mjo. Eller hur. Gäsp...tröttsamt.

Vad säger du om att Kuo tror på fysiskt Dual Sim i 6.1 iPhone till hösten och att den får ett ekonomiskt pris? ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-04-22 18:58
Ursprungligen av PaO:

Vad säger du om att Kuo tror på fysiskt Dual Sim i 6.1 iPhone till hösten och att den får ett ekonomiskt pris? ?

Om det säger jag - I think not.

Bara mina två ören.

Ursprungligen av zinned:

Om det säger jag - I think not.

Bara mina två ören.

De 2 ören kommer du garanterat förlora redan i år. Dubbla SIM kommer garanterat i år till iPhone. Liten målgrupp i Sverige/EU kanske, men väldigt populärt i Asien. Det är just Asien som Apple riktar sig in numera.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-23 14:28
Ursprungligen av M8ystic8:

De 2 ören kommer du garanterat förlora redan i år. Dubbla SIM kommer garanterat i år till iPhone. Liten målgrupp i Sverige/EU kanske, men väldigt populärt i Asien. Det är just Asien som Apple riktar sig in numera.

Jag satsar 1000:- på att du har fel.
Dubbla simplatser kommer inte till iPhone i år.

  • Medlem
  • 2018-04-23 17:26
Ursprungligen av Innis:

Jag satsar 1000:- på att du har fel.
Dubbla simplatser kommer inte till iPhone i år.

Jag sätter emot ?
Många vittnen här inne

Ursprungligen av PaO:

Jag sätter emot ?
Många vittnen här inne

Hur vattentätt lägger ni vadet? ?
Ska det bara vara 6,1” iPhonen och måste det vara dubbla fysiska sim eller ett e-sim och ett fysiskt? ?
Tänk om det är iPhone SE2 som får dubbla sim ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-23 17:39
Ursprungligen av PaO:

Jag sätter emot ?
Många vittnen här inne

Du måste förlora många vad som lyssnar på amatöranalytiker ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Hur vattentätt lägger ni vadet? ?
Ska det bara vara 6,1” iPhonen och måste det vara dubbla fysiska sim eller ett e-sim och ett fysiskt? ?
Tänk om det är iPhone SE2 som får dubbla sim ?

Dubbla fysiska SIM-kortsplatser på efterföljaren till iPhone 8 eller iPhone X

Det är bara billighetsmärken typ samsung som håller på med sådant ?

Citat:

Som vanligt när det gäller rykten och obekräftade uppgifter bör de tas med en nypa salt, även när det är Ming-Chi Kuo som ligger bakom dem.

Som sagt även en blind höna finner ett korn

  • Medlem
  • 2018-04-23 17:54
Ursprungligen av Innis:

Du måste förlora många vad som lyssnar på amatöranalytiker ?

Dubbla fysiska SIM-kortsplatser på efterföljaren till iPhone 8 eller iPhone X

Det är bara billighetsmärken typ samsung som håller på med sådant ?

Som sagt även en blind höna finner ett korn

Du börjar väl inte bli orolig ?

https://www.cartoq.com/apple-iphone-dual-sim-...

Ursprungligen av PaO:

Du börjar väl inte bli orolig ?

https://www.cartoq.com/apple-iphone-dual-sim-...

Det kan hända att dessa iPhones med dubbla sim endast släpps i Asien också.
Vem av er vinner då? ?

  • Medlem
  • 2018-04-23 18:07
Ursprungligen av Mackan1984:

Det kan hända att dessa iPhones med dubbla sim endast släpps i Asien också.
Vem av er vinner då? ?

Precis som @innis skrev det räcker med att Apple tillverkar en efterföljande iPhone till 8 orna eller X med fysiskt Dual SIM som säljs på någon marknad
Anser jag i alla fall
Easy money ?

Ursprungligen av PaO:

Precis som @innis skrev det räcker med att Apple tillverkar en efterföljande iPhone till 8 orna eller X med fysiskt Dual SIM som säljs på någon marknad
Anser jag i alla fall
Easy money ?

Ja jag vågar nog inte vara med på någon sida faktiskt.
Är för tidigt än, Kuos gissningar brukar vara 50% rätt.
Som när han sa att iPhone X skulle få en 5.8” oled men bara 5.15” av dessa skulle kunna användas för appar och resterande var en låst del för knappar av Apple.
Så kan lika gärna betyda ett fysiskt sim och ett e-sim.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-23 18:21
Ursprungligen av PaO:

Du börjar väl inte bli orolig ?

https://www.cartoq.com/apple-iphone-dual-sim-...

Inte alls

Ursprungligen av Mackan1984:

Det kan hända att dessa iPhones med dubbla sim endast släpps i Asien också.
Vem av er vinner då? ?

Inte asiatiska markanden. Ska vara en telefon som säljs i europa eller usa.

Ursprungligen av PaO:

Precis som @innis skrev det räcker med att Apple tillverkar en efterföljande iPhone till 8 orna eller X med fysiskt Dual SIM som säljs på någon marknad
Anser jag i alla fall
Easy money ?

Se svar ovan

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-04-23 18:29

iPad har haft dubbla SIM länge, så varför skulle det inte bli så med iPhone också. Ett inbyggt och ett fysiskt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-23 18:47
Ursprungligen av Mija:

iPad har haft dubbla SIM länge, så varför skulle det inte bli så med iPhone också. Ett inbyggt och ett fysiskt.

Jasså har dom det. Kan du vara spå snäll och visa det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-04-23 18:50
Ursprungligen av Innis:

Jasså har dom det. Kan du vara spå snäll och visa det.

iPad Pro åtminstone https://www.apple.com/se/ipad/apple-sim/ du kan välja operatör direkt i iPad-en när du behöver lite surf.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-23 18:50
Ursprungligen av Innis:

Jasså har dom det. Kan du vara spå snäll och visa det.

https://www.apple.com/ipad/apple-sim/

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-23 18:52
Ursprungligen av Mija:

iPad Pro åtminstone https://www.apple.com/se/ipad/apple-sim/ du kan välja operatör direkt i iPad-en när du behöver lite surf.

Nu var ju inte det dubbla SIM-kortsplatser som vi pratade om

Ursprungligen av Innis:

Jasså har dom det. Kan du vara spå snäll och visa det.

https://support.apple.com/en-us/HT203099

Men jag tycker att dubbla SIM bör innebära att man kan använda den samtidigt. Nuvarande lösning från Apple kräver såvitt jag förstår att man switchar själv.

I Android finns väl denna funktionalitet inbyggd i operativsystemet?

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-23 18:57
Ursprungligen av Innis:

Nu var ju inte det dubbla SIM-kortsplatser som vi pratade om

Men två eller hur, pga utrymme tror jag inte du får två fysiska från Apple. Men virtuella kan man väl göra hur många som helst av.

Bevaka tråden