Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart har du SL-kortet i mobilen

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Allt fler plastkort har gjort sitt och byts ut mot digitala motsvarigheter i mobilen. Nu verkar det som att turen kommit till SL-kortet som gäller för resor med kollektivtrafiken i huvudstaden.

Läs hela artikeln här

Är så väldig pepp på det här. Ännu roligare hade det varit med nån typ av nfc-lösning, men det här är ett bra steg. Kommer snart slippa alla bekymmer som blir när jag råkar glömma mitt Access-kort.

Också kul att se att mobilbiljetter redan är en grej på andra håll i landet!

Ursprungligen av Ida Blix:

Är så väldig pepp på det här. Ännu roligare hade det varit med nån typ av nfc-lösning, men det här är ett bra steg. Kommer snart slippa alla bekymmer som blir när jag råkar glömma mitt Access-kort.

Också kul att se att mobilbiljetter redan är en grej på andra håll i landet!

Tänkte precis på samma sak: varför en optisk läsare?, känns inte så 2018 och dessutom en optisk läsare blir mycket känsligare än NFC. Helst skulle jag se en Wallet biljett i iOS så man slipper låsa upp mobilen och sen öppna dessutom SL appen och sikta på en optisk läsare. Låter inte så smidigt eller speciellt smart. Det ser ut att dem missar poängen med "mobilen" så länge det blir forfarande lättare att använda plastkortet istället. Titta SL hur smidigt Apple Pay fungerar

Är det nån som vet när kommer månadskortet att fungera i SL appen?

Ursprungligen av Mariusz:

Tänkte precis på samma sak: varför en optisk läsare?, känns inte så 2018 och dessutom en optisk läsare blir mycket känsligare än NFC. Helst skulle jag se en Wallet biljett i iOS så man slipper låsa upp mobilen och sen öppna dessutom SL appen och sikta på en optisk läsare. Låter inte så smidigt eller speciellt smart. Det ser ut att dem missar poängen med "mobilen" så länge det blir forfarande lättare att använda plastkortet istället. Titta SL hur smidigt Apple Pay fungerar

Är det nån som vet när kommer månadskortet att fungera i SL appen?

Jag misstänker det är så enkelt som att den där optiska grejen funkar med "alla" mobiler medan nfc inte gör det. Men det känns ju också som att det är en tidsfråga innan nfc finns i "alla".

  • Medlem
  • 2018-04-20 13:26

På tiden! Skönt att slippa plastkortet nu när jag ska ner över sommaren. Nu behöver bara X-trafik i Gävleborg ta efter och flera andra regioner med. Snart är plånboken ett minne blott.

  • Medlem
  • 2018-04-20 13:28

Apropå det här med optisk läsare så kommer man självklart åt volym upp/ned-knapparna på telefonen precis när det där mönstret ska läsas av och då funkar det förstås inte på en iPhone. Eller så råkar man komma åt skärmen och fibblar bort mönstret och får i stället fram sidan där man väljer vart man ska åka.

Eller så är man bara en trög skåning som inte hänger med i Skånetrafikens takt

Det går i alla fall mycket långsammare med detta moderna system än med att blippa de gamla JoJo-korten.

Håller med men bara för att det finns många äldre mobiler det borde inte stoppa utvecklingen framåt annars kan vi stanna kvar med plastkortet eftersom det kommer alltid finnas människor som kommer inte vilja använda mobilen för biljetter och självklart kan man ha den optiska varianten med också som backup (precis som plastkortet kommer inte direkt försvinna på många år) men NFC borde vara det minsta man kan begära idag.

Jag vill inte ha biljetten i mobilen då det går bra mycket snabbare för mig att slita fram access kortet än att ta fram mobilen låsa upp leta fram rätt app och köpa en biljett.

Ursprungligen av Ida Blix:

Är så väldig pepp på det här. Ännu roligare hade det varit med nån typ av nfc-lösning, men det här är ett bra steg. Kommer snart slippa alla bekymmer som blir när jag råkar glömma mitt Access-kort.

Också kul att se att mobilbiljetter redan är en grej på andra håll i landet!

När jag läste att det inte var NFC så slocknade intresset.

  • Medlem
  • 2018-04-20 16:22

En sak att ha i åtanke är att JoJo-korten här i Skåne är opersonliga och går att låna ut till behövande. Det är inte lika roligt att låna ut sin telefon. Nu sägs det att man i framtiden tillfälligt ska kunna flytta sin biljett/sitt kort till en annan telefon men när det blir av och hur lätthanterligt det blir återstår att se.

Vad är det för nyhet ?
Biljett i mobilen har man ju kunnat läsa länge i vissa spärrar med framförallt i biljettluckan
detta rör nog endast enstaka biljetter som nu visas i telefonen, inte månadskort
hade ju varit trevligare att få kortet som NFC

Ursprungligen av Ljung:

...men när det blir av och hur lätthanterligt det blir återstår att se.

Bör komma snart. Det står "Under våren 2018" på Skånetrafikens hemsida.

https://www.skanetrafiken.se/kundservice/

Majoriteten åker gissningsvis på månadskortet - snälla SL, låt mig slippa mitt kort!

Visst. Kan man ha det dubbelt tillsammans med ett fysiskt kort så skulle jag vara på.

Fördelar med fysiskt kort:

Laddar aldrig ur.
Kan lånas ut ( Görs en hel del i min familj)
Måste gå snabbare än att "blippa" med luren. Idag lägger jag bara plånboken på läsaren.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-04-20 21:04

Herregud dom lägger alltså pengsr på nån trött optisk avläsning?

Varför inte nyttja NFC?

Sen är det ju värdelöst med deras app eftersom det inte går att fylla på reskassa, utan man tvingas till svindyra singel-biljetter...

Alla system som använder QR-kod borde bojkottas helt. Gammal skit som aldrig borde lyfts upp i väst över huvud taget.

Ursprungligen av Basss:

Herregud dom lägger alltså pengsr på nån trött optisk avläsning?

Varför inte nyttja NFC?

Sen är det ju värdelöst med deras app eftersom det inte går att fylla på reskassa, utan man tvingas till svindyra singel-biljetter...

Är NFC öppet nu på iPhone så tredjepart kan använda det som man vill?

Detta gjorde mig lika besviken och ledsen på världen som när "mobil" betalning var på tapeten iom SEQR, eller lika nöjd när Comhem släppte TiVO 10 år för sent. Gief NFC eller låt bli. :/

Ursprungligen av keptang:

Är NFC öppet nu på iPhone så tredjepart kan använda det som man vill?

Hah no

Ursprungligen av Pliind:

Hah no

Precis, så hade det varit NFC så hade det endast fungerat med icke-Apple-lurar med NFC.

Inget jag skulle ha något emot iofs. ?

Använder NFC idag för att bland annat se saldo på mitt SL-kort med appen ResSaldo.

Det hade varit betydligt trevligare om man hade kunnat använda en Apple Watch istället för att slänga upp mobilen. Då kan man nästan lika gärna använda plastkortet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-04-21 17:12
Ursprungligen av keptang:

Är NFC öppet nu på iPhone så tredjepart kan använda det som man vill?

Japp, kom i iOS 11 har jag för mig.

Ursprungligen av westerlu77:

Det hade varit betydligt trevligare om man hade kunnat använda en Apple Watch istället för att slänga upp mobilen. Då kan man nästan lika gärna använda plastkortet.

Exakt, men systemet lär inte bli långlivat, folk lessnar snabbt på skit och allt med QR-koder är skit.
Synd att skattebetalarna får betala bara. ?

  • Medlem
  • 2018-04-21 19:59
Ursprungligen av keptang:

Är NFC öppet nu på iPhone så tredjepart kan använda det som man vill?

Core NFC som är ramverket vilket utvecklarna får förhålla sig till är begränsat och tillåter bara läsning. Att skriva data till en tag går inte. Så det går verkligen inte att ”använda det som man vill”.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-04-21 21:59

Amen ush! Det här hjälper knappt. Inte lättare än plastkorten. Bara lättare för turister och de som inte bor i stockholm. Att SL:s app är helt oanvändbar och jätteful hjälper ju inte häller.

Det borde fixat något till den där Wallet i iOS och till Google Pay när det kommer till Sverige. (Hoppas på IO)

Optiskt blir ju bara buggigt och långsamt.

Här i Umeå har vi optiska läsare på bussarna (haft rätt länge). Men det gäller lösa biljetter inte rabattkort (19 kr/resa, istället för 26 kr/resa). Det finns dock periodkort och besökkort i appen som använder samma läsare. https://www.tabussen.nu/ultra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-22 10:43

Självklart hade man önskat nfc. Men detta optiska är iofs ett bra steg framåt får mig. Jag åker alltid på enkelbiljett då jag bara åker med SL några gånger i månaden. Idag tvingas jag gå till biljettluckan, som självklart sällan är den närmsta, och där ibland stå i kö. Allt medan familjen/vänner enkelt och smidigt tar närmsta spärr.

Någon som vet varför Apple tjurar med att släppa nfc för fler funktioner/aktörer?

Apple har ingenting med det här att göra.
Om SL velat ha en NFC lösning som även fungerar med iPhone skulle det såklart varit möjligt.
SL väljer QR-koder för att fler ska kunna använda tjänsten direkt. Tyvärr ett kortsiktigt och beklagligt beslut.

SL går inte över ån efter vatten, man simmar över atlanten! Helt vansinnigt att man investerar pengar i en så dålig teknik!
Satan vilka köer det kommer bli i spärrarna när Agda ovh Hulda ska ställa sig och plocka upp telefonen ur fickan, låsa upp den, gå in i appen, leta reda på QR-koden för att sedan lägga den på avläsaren (givetvis kommer de första tre försöken till avläsning att misslyckas) Man kommer få starta 40 minuter tidigare för att komma igenom spärren.

Ursprungligen av keptang:

appen ResSaldo.

Reser inte på långa vägar när tillräckligt med förSenad Långsamtrafik för att motivera en installation själv, men den appen installerades precis på alla ungarnas nallar. Tack för tipset!

Bevaka tråden