Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV 4K får HDR-uppdatering

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med TV OS 11.2 bjuds Apple TV 4K-ägare på nya inställningsmöjligheter för dynamiskt omfång och bildfrekvens.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-05 13:02

Ett dilemma med de nya skärminställningsmöjligheterna för Apple TV är att det kräver att appen man nyttjar har taggat dess content på korrekt sätt för att denna feature ska fungera. Ett annat dilemma är att man som användare dessvärre verkar har lite dålig styrning över vad den så att säga får skifta till. Man kanske ex. inte vill nyttja Dolby Vision utan endast HDR10. Sist hade jag hoppats på att Apple skulle visa lite mer info om mediet den spelar upp under "info" men det gör man inte. Den verkar heller inte ställa om sig mellan UHD och HD eller om jag vill att min TV sköter uppskalningen av mediet.

Ett snabbt test visar dock att bl.a Netflix ställer om sig från SDR till HDR vid visning av HDR-material. Så ett stort steg framåt verkar det som även om man får leva med en del "märkligheter" mellan meny och visning av mediet.

Vad jag inte ser är någon uppdatering vad gäller HDR-biten hos Apple TV 4K som denna nyhet påstår. "Apple TV 4K får HDR-uppdatering" - vad är nytt på HDR-fronten? HLG stöd? HDR10+ stöd?

Mycket skrik för lite ull säger jag som klippte till och installerade tvOS 11.2 på min Apple TV 4. Är något ändrat?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-12-05 22:59
Ursprungligen av Zeugma:

Mycket skrik för lite ull säger jag som klippte till och installerade tvOS 11.2 på min Apple TV 4. Är något ändrat?

Har du en ATV4 som jag är det inte mycket nytt. En sport-avdelning i tv-appen är typ det enda MEN det kommer ju såklart inte till Sverige än!

Ursprungligen av Zeugma:

Mycket skrik för lite ull säger jag som klippte till och installerade tvOS 11.2 på min Apple TV 4. Är något ändrat?

Ja, kategorin "osedda" är tillbaka när du kollar på utdelade iTunesbibliotek. Försvann med 11.1 och gjorde i princip det omöjligt att hålla reda på vad man skulle titta på. Helt galet men nu är ordningen återställd.

En intressant aspekt här är att ATV 4K med denna senaste uppdatering faktiskt kan visa 1080p i äkta 24Hz, något som inte var möjligt innan uppdateringen då 1080p output endast fanns som 50Hz eller 60Hz. Detta är alltså intressant för den som inte kör 4K TV men ändå vill ha 24Hz via Apple TV.

Inställningen att göra är att välja 1080p 60Hz (förmodligen går 50Hz lika bra, ej prövat) och sedan aktivera den nya inställningen ”Matcha innehåll”. Apple TV kommer då ge 1080p 60Hz i menyer och annat 60Hz material, men ändra till 24p i appar som korrekt anger framerate. Jag testade med Infuse, se screenshot där min TV uppger 1920x1080/24p.

Senast redigerat 2017-12-06 12:54

För övrigt så hanteras Netflix helt korrekt. Växlar mellan 60/24p samt mellan SDR/HDR. Samma sak med Infuse, som nyligen uppdaterades för att stödja detta. SVT Play däremot ändrar inte till 50Hz. Antar att appen måste uppdateras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-06 11:57

Allt mitt innehåll verkar fastna i 2160p / UHD, dock är inte det en katastrof, och Apple TV’n verkar justera saker korrekt mellan Netflix och Viaplay vad gäller Hz och SDR / HDR.

Enligt Apple själva vad gäller HDR kommer enheten alltid prioritera Hz och upplösning. Stödjer din TV Dolby Vision i 30 Hz men HDR10 i 60 Hz prioritera man HDR10. Här vore det bra med lite advanced settings tycker jag.

Hur är det med 23.976 Hz, stödjs det korrekt? Även så verkar Apple TV favorisera 24p i 60 Hz kontra äkta 24p. Har dock inte kunnat verifiera det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-06 11:58

Även vore det bra att bekräfta om denna dynamiska matchningen endast gäller 4K modellen av Apple TV.

Ursprungligen av EnDumEn:

Har du en ATV4 som jag är det inte mycket nytt. En sport-avdelning i tv-appen är typ det enda MEN det kommer ju såklart inte till Sverige än!

Ja, jag såg det. Det kvittar för min del, dock.

Ursprungligen av Sir N.:

Ja, kategorin "osedda" är tillbaka när du kollar på utdelade iTunesbibliotek. Försvann med 11.1 och gjorde i princip det omöjligt att hålla reda på vad man skulle titta på. Helt galet men nu är ordningen återställd.

Jag vet inte om det ska kallas nytt, trots allt. Nygammalt?

Apple har klantat sig rejält att inte erbjuda Atmos ljud! Ja de flesta har inte detta kommer många säga, men så var det även med 4K.
Nu när de släppt lös filmer i 4K så är det som att skjuta sig själv i foten att inte erbjuda Atmos eller DTS-X till det. Vad är då vitsen att köpa filmer jämfört mot Ultra HD filmer där man får med dessa ljudspår. Xbox One X har t.o.m Atmos i spelen, även Netflix har filmer/serier i Atmos.
Dags att släppa uppdateringen av ljudformatet nu Apple!!!! Ljudet står för minst 60% av filmens upplevelse that´s facts

  • Medlem
  • Nacka
  • 2018-04-20 09:45
Ursprungligen av Sperious:

En intressant aspekt här är att ATV 4K med denna senaste uppdatering faktiskt kan visa 1080p i äkta 24Hz, något som inte var möjligt innan uppdateringen då 1080p output endast fanns som 50Hz eller 60Hz. Detta är alltså intressant för den som inte kör 4K TV men ändå vill ha 24Hz via Apple TV.

Inställningen att göra är att välja 1080p 60Hz (förmodligen går 50Hz lika bra, ej prövat) och sedan aktivera den nya inställningen ”Matcha innehåll”. Apple TV kommer då ge 1080p 60Hz i menyer och annat 60Hz material, men ändra till 24p i appar som korrekt anger framerate. Jag testade med Infuse, se screenshot där min TV uppger 1920x1080/24p.

Hittar en gammal tråd och vill bara fråga dig som verkar begripa mkt mer än jag om detta: min gamla AppleTV 4 fick ju denna funktion med senaste TVOSet och jag lägger nu märke till att bl a Netflix visas i 24Hz. Detta tänkte jag lät ju sämre än 60Hz som jag hittills kört Netflix på, men det låter på dig som att det är att föredra?!

Jag ser ju ingen försämring på materialet men förstår jag dig rätt att det i själva verket är en förbättring?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-04-20 11:58
Ursprungligen av Wiberg:

Hittar en gammal tråd och vill bara fråga dig som verkar begripa mkt mer än jag om detta: min gamla AppleTV 4 fick ju denna funktion med senaste TVOSet och jag lägger nu märke till att bl a Netflix visas i 24Hz. Detta tänkte jag lät ju sämre än 60Hz som jag hittills kört Netflix på, men det låter på dig som att det är att föredra?!

Jag ser ju ingen försämring på materialet men förstår jag dig rätt att det i själva verket är en förbättring?

Det beror på källmaterialet. Generellt vill man ha samma uppdateringsfrekvens på skärmen (Hz) som antalet bildrutor per sekund (fps) i videomaterialet. Det klassiska bioformatet är 24 fps, vilket motsvarar 24 Hz på en skärm. Är videon i 60 fps vill man ha 60 Hz.

Om Hz och fps inte stämmer överens kan det bli ryckig bild, särskilt i panoreringar. Beroende på hur missmatchningen ser ut. Om det är jämnt delbart är det oftast inga bekymmer, men just 24 fps på 60Hz kan bli knasigt eftersom olika bildrutor visas olika länge på skärmen.

Ursprungligen av Wiberg:

Hittar en gammal tråd och vill bara fråga dig som verkar begripa mkt mer än jag om detta: min gamla AppleTV 4 fick ju denna funktion med senaste TVOSet och jag lägger nu märke till att bl a Netflix visas i 24Hz. Detta tänkte jag lät ju sämre än 60Hz som jag hittills kört Netflix på, men det låter på dig som att det är att föredra?!

Jag ser ju ingen försämring på materialet men förstår jag dig rätt att det i själva verket är en förbättring?

Som Vassius skrev. Med tillägget att din TV kommer inte i verkligheten uppdateras 24 gånger per sekund, utan snarare i en multipel av det. Men antalet faktiska bildrutor med ny information är 24 per sekund, vilket motsvarar källmaterialet.

Men alltså... va!? Har Apple TV4 fått denna funktion i senaste tvOS? Det har jag inte ens sett. Blir hem att kolla på ”gammelburken” ikväll.

1
Bevaka tråden