Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AW3 LTE till Sverige?

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Json_81:

Fast om du beställt från GB och du har betalat moms till amazon bör ju postnord ha fel.
Tvivlar på att de har helt koll på det här än, särskilt om du frågar någon via chat.

Svårt att visa och faktiskt så här i efterhand så vet jag inte om moms ingick i priset hos Amazon sas.
Momsen jag vet om och har betalat är den jag fick från Post Nord så att dom skulle skicka vidare paketet...

Det gäller att vara nog och hitta rätt säljare

(Exempel från EBay.co.uk)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-24 13:06
Ursprungligen av CekariYH:

Svårt att visa och faktiskt så här i efterhand så vet jag inte om moms ingick i priset hos Amazon sas.
Momsen jag vet om och har betalat är den jag fick från Post Nord så att dom skulle skicka vidare paketet...

Orkar du kan du kontakta amazon och höra

Ursprungligen av Json_81:

Orkar du kan du kontakta amazon och höra

Har lagt ner mer tid på detta än jag tänkte, och 81 spänn är inget att hetsa upp sig för, surt ja, men jag överlever
Nu väntar jag med att köpa "billigt" ett tag och hoppas på att Amazon snart kommer hit och med klara anvisningar om vad som gäller,

Lite framåt nu - såg på carriers att Thailand startar snart! Bara invänta Italien,Holland och Sverige snart...

Det är ju för jäkligt, 1 vecka sen jag betalade PN, och fortfarande inget paket...

Faktiskt så är det 18 dagar sen Post Nord slog klorna i mitt lilla paket, smidigt va?:

Så, 19 dar efter det ankom til Sverige fick jag mitt band. Det medföljde även en "casing" för klockan men det tog jag av igen.
Sitter bra och skönt mot armen.

  • Medlem
  • 2018-04-20 14:57
Ursprungligen av E-Sim fighter:

Lite framåt nu - såg på carriers att Thailand startar snart! Bara invänta Italien,Holland och Sverige snart...

Köpte min i Thailand har samma frekvens band som europa klockorna så nu är det bara att vänta på att en operatör får tummen ur.

Finns det någon mer info om när LTE kommer hit? Jag är sjukt trött på detta eviga väntande...

  • Medlem
  • 2018-04-21 12:33
Ursprungligen av andlin76:

Finns det någon mer info om när LTE kommer hit? Jag är sjukt trött på detta eviga väntande...

Fråga din operatör. Tror de att det är lönsamt för dem så kommer det kanske, annars inte. Sedan måste ju förstås Apple också tycka att det är lönsamt att sälja AW-LTE i vårt lilla land.

Ursprungligen av andlin76:

Finns det någon mer info om när LTE kommer hit? Jag är sjukt trött på detta eviga väntande...

LTE finns här sedan långe

(Jo, jag vet vad du menar;)

Ursprungligen av Ljung:

Fråga din operatör. Tror de att det är lönsamt för dem så kommer det kanske, annars inte. Sedan måste ju förstås Apple också tycka att det är lönsamt att sälja AW-LTE i vårt lilla land.

Får öperatörena bestämma säger de aldrig, nu är de inte själva Apple Watch de är imot utan eSim som bl.a. LTE versionen av klockan använder.

eSim gör det busenkelt för oss kunder att byta operatör då inget simkort behövs bytas. Får la hoppas att Post & Telestyrelsen snart blandar sig i.

Ursprungligen av andlin76:

Får öperatörena bestämma säger de aldrig, nu är de inte själva Apple Watch de är imot utan eSim som bl.a. LTE versionen av klockan använder.

eSim gör det busenkelt för oss kunder att byta operatör då inget simkort behövs bytas. Får la hoppas att Post & Telestyrelsen snart blandar sig i.

Det är inte direkt svårt att byta operatör idag så jag har svårt att se att detta skulle vara ett argument. I USA så är det en annan sak men i Sverige är det enkelt redan idag - även med dagens SIM-kort

Äntligen i Sverige

https://www.99.se/artikel/11507-snart-kan-du-...

Ser man på

Och så en länk från en annan sida

https://www.mobil.se/nyheter/tre-b-rjar-s-lja...

Jag är dock fortfarande något tveksam till vettiga användningsområden, men trevligt ändå

Kul nyhet!

Tyvärr har jag Telenor, som verkligen inte vill vill ha det senaste. Tänker på VoLTE och nu AppleWatch, besviken.

Ursprungligen av andlin76:

Får öperatörena bestämma säger de aldrig, nu är de inte själva Apple Watch de är imot utan eSim som bl.a. LTE versionen av klockan använder.

eSim gör det busenkelt för oss kunder att byta operatör då inget simkort behövs bytas. Får la hoppas att Post & Telestyrelsen snart blandar sig i.

2 dagar senare...

Priser och information finns på apple.se. 99:-/månad för 3 är dock ganska magstarkt enligt mig. Hade räknat med 49:-

Någon som vet om Tre har ensamrätt att sälja klockan?

Oj, nu blev det beslutsångest här!

Ska man satsa på en series 3 nu i början av maj eller vänta 4 månader på series 4?

Ursprungligen av andlin76:

Någon som vet om Tre har ensamrätt att sälja klockan?

Nej, den går att köpa via Apple

Ursprungligen av DanneDJ:

Oj, nu blev det beslutsångest här!

Ska man satsa på en series 3 nu i början av maj eller vänta 4 månader på series 4?

Inte säkert att det kommer en serie 4 inom fyra månader

Ursprungligen av Pulver:

Jag är dock fortfarande något tveksam till vettiga användningsområden, men trevligt ändå

Som jag ser det är det viktigaste användningsområdet att streama låtar när man är ute och springer, cyklar m.m. Som det är nu måste man ju tanka över spellistor i klockan och det tar ju som alla vet en hiskelig tid.

Har bara en fundering där. Hur bläddrar man i Apple Music från klockan? Är ju kanske lite pilligt att söka efter låtar, album och spellistor direkt från klockans lilla skärm. Nån som vet hur det kommer att fungera?

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, den går att köpa via Apple

Ok, var lite otydlig. Vet vi om Tre har ensamrätt att erbjuda mobil abonnemang till klockan?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-04-24 11:12
Ursprungligen av andlin76:

Ok, var lite otydlig. Vet vi om Tre har ensamrätt att erbjuda mobil abonnemang till klockan?

Enligt Apples sida med operatörer som stöder klockan, så finns för närvarande bara 3 med för Sverige.

Gäller att vara först ut. Tre blir lite som Nordea vad gäller ApplePay. Många bytte bank av den anledningen.
Vi får se hur många som går till Tre för att kunna använda nya AppleWatch. Observera att man även måste ha Tre på iPhone. Precis som med ApplePay - jag avvaktar - och överlever. ?

Ursprungligen av adress@mac:

Gäller att vara först ut. Tre blir lite som Nordea vad gäller ApplePay. Många bytte bank av den anledningen.
Vi får se hur många som går till Tre för att kunna använda nya AppleWatch. Observera att man även måste ha Tre på iPhone. Precis som med ApplePay - jag avvaktar - och överlever. ?

Jag kommer inte att byta operatör pga detta. Det är en stor skillnad mot Apple Pay. Det går att ansluta sig till Apple Pay utan att byta bank, jag behöver bara skaffa en extra kort från en ny aktör men kan behålla min bank. Det går inte om jag vill använda LTE på klockan.

Däremot så är det inte omöjligt att jag köper en Nike med LTE utan att använda LTE delen men har inte bestämt mig ännu

Ursprungligen av DanneDJ:

Som jag ser det är det viktigaste användningsområdet att streama låtar när man är ute och springer, cyklar m.m. Som det är nu måste man ju tanka över spellistor i klockan och det tar ju som alla vet en hiskelig tid.

Fast det borde de ju fixa inom kort så att man kan synka musik offline via Wifi - så fungerar det exempelvis med Spotify på Samsung Gear S3 idag.

Offline musik känns ju "säkrare" också så att man slipper hackande musik pga dålig uppkoppling i klockan på ställen med dålig mobil-täckning (typ när man springer i skogen mm)

Men, ja - jag kommer antagligen skaffa Apple Watch 3 med LTE snart också

Ursprungligen av json:

Enligt Apples sida med operatörer som stöder klockan, så finns för närvarande bara 3 med för Sverige.

Jäkligt irriterande att inte veta om övriga operatörer kommer att haka på, och när?

Och hur tänker Apple, vill man inte få ut sina produkter till så många som möjligt? Här har Apple valt bort invånarna i norra delen av Sverige där Tre inte har någon täckning.

Det här är värre än när ApplePay kom och Apple valde att bara samarbeta med en illa omtyckt bank och ett okänt bensinbolag.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-04-24 13:02
Ursprungligen av andlin76:

Jäkligt irriterande att inte veta om övriga operatörer kommer att haka på, och när?

Och hur tänker Apple, vill man inte få ut sina produkter till så många som möjligt? Här har Apple valt bort invånarna i norra delen av Sverige där Tre inte har någon täckning.

Det här är värre än när ApplePay kom och Apple valde att bara samarbeta med en illa omtyckt bank och ett okänt bensinbolag.

Jag håller med dig i sak, DOCK tror jag det beror mindre på Apple och mer på de övriga. Att stödja LTE i klockan (dvs i princip stödja eSim) kräver troligen investeringar och är man då "snål operatör" alternativt att det tar lite längre tid att införa, så blir man sén.

Samma med Apple Pay, Apple vill såvitt jag förstått ha en del av kakan från banken, och vill de då inte betala... (konkurrentlösningar, tex Samsung Pay, är vad jag vet avgiftsfri för banken).

Visst, man kan ju säga att Apple då ska stödja operatör/bank genom att ta bort avgifter/betala för införande av funktion, men...

Tror helt enkelt inte att Apple "valt" att bara samarbeta med Tre resp. Nordea / ST1, det finns nog fler/andra anledningar.

Jag tror inte heller att detta har med "utvalda" sammarbetspartners att göra. Det finns ingen exklusvitet i dessa avtal.

Bevaka tråden