Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport är död, länge leve andra routrar

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är slutet officiellt här för Apples routerfamilj Airport. Det är kanske lite bra med tanke på hur lite kärlek de fått de senaste åren. Men Apple vill inte lämna sina kunder i sticket utan ger tips på vad man ska tänka på när man vill köpa nytt.

Läs hela artikeln här

Fy farao vad jag älskat mina Airports genom åren. Så enkla att ställa in och bara ha. Airport Expressen med 3,5mm uttaget tillsammans med högtalare hemma (Airplay) och en Time Capsule för backuper. Fiffigt!

Men nu har jag stor lägenhet på två våningar och kör med Ubiquiti-prylar. Har knappt någon Mac hemma längre och IOS-enheterna kör backuper mot Icloud. Provar mig fram med lite "smarta högtalare" som har åtminstone Spotify Connect. Tiderna förändras!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-04-27 08:40

Vilka alternativ finns det till ljuddelen i Airport Express, med analog och optisk utgång av bra kvalitet?

tillägg: som stödjer Airplay (2) och inte är inbyggt i någon högtalare eller komplett ljudanläggning

Senast redigerat 2018-04-27 08:51

Synd. Stabilare produkter får man leta efter. Tillhör eran från Apple där det fortfarande gick under "It´s just works". Får hoppas mina 2 Airport Extremes har några år kvar att ge innan ihopklappning.

Ursprungligen av Mija:

Vilka alternativ finns det till ljuddelen i Airport Express, med analog och optisk utgång av bra kvalitet?

Numera skulle jag väl kika på Chromecast Audio och köper man nya högtalare är det ju lätt att hitta bra grejer med Spotify Connect, Airplay inbyggt och liknande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-04-27 09:24
Ursprungligen av Redaktionen:

Nu är slutet officiellt här för Apples routerfamilj Airport. Det är kanske lite bra med tanke på hur lite kärlek de fått de senaste åren. Men Apple vill inte lämna sina kunder i sticket utan ger tips på vad man ska tänka på när man vill köpa nytt.

Läs hela artikeln här

Överväger att köpa en Airport extreme i förebyggande syfte om/när min nuvarande klappar ihop.
Busenkelt att sätta upp och konfigurera nätverk, att den dessutom inte ser ut som Aliens avkomma är ett stort plus.

Stämmer in i kören: Otroligt tråkigt med tanke på hur driftsäkra de här prylarna har varit.

Har installerat trådlösa nätverk sedan börjat på 00-talet, och det är alltid Apples prylar som har fungerat bäst! Idag är situationen bättre med märken som Ubiquiti och Aerohive (eller Ruckus om man nu vill spendera pengar). Traditionella märken som Netgear, Linksys, Asus, Cisco etc ger jag tyvärr inte mycket för. D-link skule jag inte installera om jag så fick det gratis.

Framför allt Airport Express med Airplay kommer vara saknad.

Ursprungligen av kafferast:

Synd. Stabilare produkter får man leta efter. Tillhör eran från Apple där det fortfarande gick under "It´s just works". Får hoppas mina 2 Airport Extremes har några år kvar att ge innan ihopklappning.

För mig har Ubiquiti (UniFi Security Gateway 4 Pro) varit mycket mer stabil än Apples TimeCapsule och Airport Extreme – fick kanske starta om Apples TimeCapsule 1 ggr i månaden. Men Apples Airport produkter har i sin tur varit mycket mer stabil än Cisco som jag hade innan (Ciscon krävde ibland omstart efter 14 dagar)… Ubiquiti har jag hittills aldrig behövt starta om (utom vid uppdateringar som jag medvetet installerar - det kan gå 2-3 månader innan uppdatering kommer).

Kan varmt rekommendera Ubiquiti som värdig ersättare till Apples Airport lösningar när Apples Airport går sönder av en eller annan anledning.

Enda produkten man saknar är motsvarighet till Airport Express med ljudutgång (men å andra sidan börjar smarta högtalare komma fram så behovet är inte lika stort idag som förr).

Tråkigt att dom lägger ner Airport.

Kanske (hoppas jag) Apple är redo att lansera backup av av även mac:ar mot iCloud och därmed blir behovet av Airport/Time Capsule mindre.

Vad rekomenderar Apple för lösning för automatisk backup av Mac nu?

Den första trådlösa router jag hade var en Airport Express, den gamla modellen som kopplades direkt in i eluttaget. Att få trådlös anslutning i studentrummet, och samtidigt kunna koppla högtalarna dit och strömma ut Itunes-biblioteket från datorn, det var verkligen framtiden då! Skulle absolut placera Express på listan över Apples mest innovativa produkter. Uppföljaren med Apple TV-chassi var gullig, men inte riktigt lika praktisk.

Annars kan jag bara stämma in i kören – trist att de läggs ned. Min AirPort Extreme har fungerat mer eller mindre helt smärtfritt i åratal, fram tills för 3 månader sedan då fläkten började skära sig. Har nu investerat i en Google Wifi som jag är nöjd med, lite samma enkla installationsprincip som för Airport.

Jag har säkert haft 30 olika routrar genom mitt liv. Nästan alla har varit kassa och strulat! Senaste 4 st har varit:

ASUS RT-AC56U
Apple AirPort Extreme
Netgear Nighthawk X4 R7500
EdgeRouter X med en accesspoint från Ubiquiti. UniFi AC Lite

Ubiquiti är riktigt fina grejer!

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-04-27 11:46
Ursprungligen av Ida Blix:

Numera skulle jag väl kika på Chromecast Audio och köper man nya högtalare är det ju lätt att hitta bra grejer med Spotify Connect, Airplay inbyggt och liknande.

Som fler nämnt är det just Airport Express som känns problematiskt att Apple lägger ner. Routers finns ju bättre grejer, men att enkelt kunna koppla in aktiva högtalare känns som om det finns dåligt med alternativ för. Jag har idag två uppsättningar bra aktiva högtalare med var sin Airport Express till och det är nästan så att jag måste köpa en ny att ha som back-up om någon av dom pajar.

Ursprungligen av Knightmare:

Vad rekomenderar Apple för lösning för automatisk backup av Mac nu?

Detta är ju den ensamt viktigast punkten kring all datorhantering om man är Mac-användare. Just Time Machine är den i särklass bästa backuplösningen som jag upplevt. Förstår inte hur Apple tänker här, hade de släppt uppdaterad hårdvara så hade förmodligen merparten av kunderna sedan 2013 uppgraderat eller handlat deras utrustning, Personligen har jag gått och väntat på nya skärmar och routrar i flera år, viktiga produkter så man är rätt lack just nu.

Här ser jag visserligen en möjlighet att en ny leverantör skulle kunna hoppa in och göra lite snygga prylar för mac (tänker på motsatsen det LGs gjorde) men man hinner väl dö innan något sådant händer.

Jag har erfarenhet av de flesta nätverksrelaterade märken som nämns här i tråden och ingen av dem fungerar med Time machine mer än hjälpligt i bästa fall (vissa inte alls så som Linksys). Det kommer alltså krävas en NAS för att kunna köra backuper vilket både blir dyrt och omständigt. Nu tänker ni kanske jo det går visst att koppla en hårddisk till vissa av routers för Time Machine, ja men både instabilt och ingen möjlighet till tillbaka till min mac och delning av utrymme.
Att ställa in Ubiquiti är inget som rekommenderas för en slutkonsument även om de gör snygga accesspunkter.

Ursprungligen av biffenrydberg:

Detta är ju den ensamt viktigast punkten kring all datorhantering om man är Mac-användare. Just Time Machine är den i särklass bästa backuplösningen som jag upplevt. Förstår inte hur Apple tänker här, hade de släppt uppdaterad hårdvara så hade förmodligen merparten av kunderna sedan 2013 uppgraderat eller handlat deras utrustning, Personligen har jag gått och väntat på nya skärmar och routrar i flera år, viktiga produkter så man är rätt lack just nu.

Här ser jag visserligen en möjlighet att en ny leverantör skulle kunna hoppa in och göra lite snygga prylar för mac (tänker på motsatsen det LGs gjorde) men man hinner väl dö innan något sådant händer.

Jag har erfarenhet av de flesta nätverksrelaterade märken som nämns här i tråden och ingen av dem fungerar med Time machine mer än hjälpligt i bästa fall (vissa inte alls så som Linksys). Det kommer alltså krävas en NAS för att kunna köra backuper vilket både blir dyrt och omständigt. Nu tänker ni kanske jo det går visst att koppla en hårddisk till vissa av routers för Time Machine, ja men både instabilt och ingen möjlighet till tillbaka till min mac och delning av utrymme.
Att ställa in Ubiquiti är inget som rekommenderas för en slutkonsument även om de gör snygga accesspunkter.

Att sätta upp en router och AP från Ubiquiti är dock inte svårt alls. Samtidigt får man något bra och stabilt på köpet. Så kan vara värt lite extra besvär om man inte är så van med nätverk.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-04-27 12:43
Ursprungligen av Knightmare:

Vad rekomenderar Apple för lösning för automatisk backup av Mac nu?

Det kanske kommer någon smart iCloud-lösning? Eller Time Machine till USB-disk. Annars kan jag rekommendera Arq och valfri molntjänst eller NAS.

Ursprungligen av biffenrydberg:

Att ställa in Ubiquiti är inget som rekommenderas för en slutkonsument även om de gör snygga accesspunkter.

Snygga? Det är ju inte det som är det stora med dem. Inte helt oviktigt i hemmiljö men långt ifrån det viktigaste. Och att sätta upp dem är enkelt om man klarar att installera controllern.

Ursprungligen av SweSG:

Att sätta upp en router och AP från Ubiquiti är dock inte svårt alls. Samtidigt får man något bra och stabilt på köpet. Så kan vara värt lite extra besvär om man inte är så van med nätverk.

Instämmer helt.

Bara jag som inte är imponerad av Apples nätverksprodukter? Tror jag ägt fyra Airport Express genom åren och samtliga har blivit sämre och sämre med tiden, tills det knappt går att ansluta trådlöst till dem. Då har de fått övergå till att vara ethernet-ljudbrygga.

Har nu kört Unifi i fem år och aldrig varit mer nöjd. De är inte perfekta och det finns såklart bättre produkter på marknaden, men när det gäller prisvärde är de svårslagna.

Ursprungligen av jonasn:

Det kanske kommer någon smart iCloud-lösning? Eller Time Machine till USB-disk. Annars kan jag rekommendera Arq och valfri molntjänst eller NAS.

Snygga? Det är ju inte det som är det stora med dem. Inte helt oviktigt i hemmiljö men långt ifrån det viktigaste. Och att sätta upp dem är enkelt om man klarar att installera controllern.

Har nu kört Unifi i fem år och aldrig varit mer nöjd. De är inte perfekta och det finns såklart bättre produkter på marknaden, men när det gäller prisvärde är de svårslagna.

iCloud och 500GB låter inte som något bra combo dock hehe. Time Machine finns till USB disk även via router.

Snyggheten är ju delvis därför Airport har sålt så bra inte pgr av någon superspeed på WiFi.

Ubiquiti kräver inställningar som gemene man säkert inte orkar bry sig om att lära, dessutom så krävs det två schabrak för att kunna använda det istället för ett stilrent paket.

Fortfarande inte övertygad om att andra produkter är lösningar när man kikar på vad som skall ersättas. Meshprodukterna kommer säkert ta över mer och mer, då det är de enda som inte ser ut som rymdskepp. Tyvärr brister de flesta på mjukvara eller stöd för Time machine. Sedan skulle jag personligen inte köpa någon produkt från Google som skall sköta nätverket hemma.

Anledningen till att jag låter negativ är för att jag inte hittat en bra lösning som funkar både i hemmet och i lilla kontoret som är lika smidig med stöd för Time Machine dvs det finns ingen motsvarande produkt.

Ursprungligen av biffenrydberg:

iCloud och 500GB låter inte som något bra combo dock hehe. Time Machine finns till USB disk även via router.

Snyggheten är ju delvis därför Airport har sålt så bra inte pgr av någon superspeed på WiFi.

Ubiquiti kräver inställningar som gemene man säkert inte orkar bry sig om att lära, dessutom så krävs det två schabrak för att kunna använda det istället för ett stilrent paket.

Fortfarande inte övertygad om att andra produkter är lösningar när man kikar på vad som skall ersättas. Meshprodukterna kommer säkert ta över mer och mer, då det är de enda som inte ser ut som rymdskepp. Tyvärr brister de flesta på mjukvara eller stöd för Time machine. Sedan skulle jag personligen inte köpa någon produkt från Google som skall sköta nätverket hemma.

Anledningen till att jag låter negativ är för att jag inte hittat en bra lösning som funkar både i hemmet och i lilla kontoret som är lika smidig med stöd för Time Machine dvs det finns ingen motsvarande produkt.

En billig NAS hittar du dock lätt. T.ex Synologys minsta NAS. Den och en 2TB disk får du för under 2000 spänn! Duger för backup m.m. Inget man jobbar mot dock. Bara slänga på några kr till om man vill ha något bättre.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-04-27 13:59
Ursprungligen av SweSG:

En billig NAS hittar du dock lätt. T.ex Synologys minsta NAS. Den och en 2TB disk får du för under 2000 spänn! Duger för backup m.m. Inget man jobbar mot dock. Bara slänga på några kr till om man vill ha något bättre.

Visst visst. Men allt det här mecket https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/... slipper man med en Apple Time Capsule.

Ursprungligen av Mija:

Visst visst. Men allt det här mecket https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/... slipper man med en Apple Time Capsule.

Lite pill är det dock. Men samtidigt är det bättre på alla punkter!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-04-27 14:08
Ursprungligen av SweSG:

Lite pill är det dock. Men samtidigt är det bättre på alla punkter!

Man köper Apples grejer för att slippa allt "lite pill".

Ursprungligen av Mija:

Man köper Apples grejer för att slippa allt "lite pill".

Jo, glömde att folk som kör Apple är lite lata och inte vågar pilla med grejer!

Var ett skämt så ingen får ta illa upp!

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-27 14:58
Ursprungligen av Gurra:

Som fler nämnt är det just Airport Express som känns problematiskt att Apple lägger ner. Routers finns ju bättre grejer, men att enkelt kunna koppla in aktiva högtalare känns som om det finns dåligt med alternativ för. Jag har idag två uppsättningar bra aktiva högtalare med var sin Airport Express till och det är nästan så att jag måste köpa en ny att ha som back-up om någon av dom pajar.

I exakt samma situation.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-04-27 15:00

Många verkar hylla Time Capsule och jag gillar verkligen Time Machine och kör det helt enkelt då och då till en enkel extern disk på min privata laptop och till en nätverksdrive hela dagarna på jobbdatorn.

Men mer generellt sätt är jag nyfiken på vad ni backar upp som kräver så mycket space?

Jag har en 50GB-plan på iCloud och det räcker gott för foton och några gig dokument. Musiken ligger i molnet via Apple Music/iTunes Match såväl som mejlen via Microsoft. 9kr/månad täcker mina behov. Enda anledningen för mig till att då och då köra en hel TM backup är för möjligheten att återställa datorn om disken skulle paja.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-27 15:01
Ursprungligen av SweSG:

Jo, glömde att folk som kör Apple är lite lata och inte vågar pilla med grejer!

Var ett skämt så ingen får ta illa upp!

Aldrig varit frågan om våga, enbart om hur man värderar sin tid. Att hacka register på windows är ett måste för att få saker att fungera korrekt. Men aldrig varit det problemet Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-27 15:03
Ursprungligen av Gurra:

Många verkar hylla Time Capsule och jag gillar verkligen Time Machine och kör det helt enkelt då och då till en enkel extern disk på min privata laptop och till en nätverksdrive hela dagarna på jobbdatorn.

Men mer generellt sätt är jag nyfiken på vad ni backar upp som kräver så mycket space?

Jag har en 50GB-plan på iCloud och det räcker gott för foton och några gig dokument. Musiken ligger i molnet via Apple Music/iTunes Match såväl som mejlen via Microsoft. 9kr/månad täcker mina behov. Enda anledningen för mig till att då och då köra en hel TM backup är för möjligheten att återställa datorn om disken skulle paja.

Återställa från iCloud? Hur mycket tid har du över i ditt liv?

Jag behöver inte mera än 2 TB som backup men det är klart mycket mer än vad jag är villig att vänta på vid en eventuellt behov för att återställa hela datorn.

Ursprungligen av juanito:

Aldrig varit frågan om våga, enbart om hur man värderar sin tid. Att hacka register på windows är ett måste för att få saker att fungera korrekt. Men aldrig varit det problemet Apple.

Var lite av min kassa humor bara! Har själv lite prylar från Apple!

  • Medlem
  • 2018-04-27 15:12

Typiskt feltänk av Apple.

Jag gissar att 90% av alla hushåll globalt har strul med Wifi på något sätt. Dessutom påverkar ju dåligt Wifi funktionen på många av Apples "viktiga" produkter. Apple borde därför fortsatt inom denna sektor, med nya modernare prylar och t ex mesh-produkter. Som vanligt: "Steve skulle aldrig fattat detta beslut..."

Vad väljer man istället då? Själv har jag satt upp ett antal Linksys Velop mesh-system hos polare som vill ha en enkel Wifi-lösning. Funkar mycket bra med bra täckning, flexibelt men ganska dyrt... En annan fördel är att Applestore säljer dessa och det borgar för hög försäljning och därmed mer frekventa uppdateringar och vidareutveckling.

Om man gillar att pilla själv (och har Synology NASar sedan tidigare) så är Synology RT2600ac ett väldigt trevligt alternativ.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-27 15:32
Ursprungligen av SweSG:

Var lite av min kassa humor bara! Har själv lite prylar från Apple!

Nu senaste hackad jag i registret tangentbords layouten så att man kunde få One note att ha engelska som default proofing language
Kör nu engelskt tangentbord men har finlandsvensk layout.
Så jobbar man med Windows.

Ursprungligen av juanito:

Nu senaste hackad jag i registret tangentbords layouten så att man kunde få One note att ha engelska som default proofing language
Kör nu engelskt tangentbord men har finlandsvensk layout.
Så jobbar man med Windows.

Jo, Windows har sina sämre sidor! Ganska kraftigt OS dock. Hade svårt med det ibörjan. Gillar det bättre nu. Kom från OSX och Linux innan!

Bevaka tråden