Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otroligt användbart program: Teleport!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag snubblade över nyheten om detta lilla program på Macfeber, som flera andra också säkert har gjort genom RSS-feeden på framsidan.

"Teleport är en preference pane som är magisk för de som har två datorer och två skärmar men som bara vill använda sig av en uppsättning mus/tangentbord. Via Rendezvous hittar datorerna varandra och man bestämmer vilken som skall vara host, sen är det bara att styra den andra datorn. En riktigt trevlig bonus är att man även kan dela på urklippet! Detta är den första publika beta-versionen som är helt gratis".

http://www.abyssoft.com/software/teleport/

Perfekt för alla som vill kontrollera två macar med samma uppsättning tangentbord och mus. Jag skriver detta just nu på mitt Pro keyboard kopplad till en PowerMac, men som genom Teleport får upp texten på iBooken. När mjukvarans små brister som t ex ingen krypteringsfunktion och en del mindre buggar har rätats ut kan man ställa in sitt andra tangentbort och mus i garderoben!

Kanske ska tillägga att det märks att programet är i tidig, tidig Beta. När jag var inne och ändrade lite i programets preferences och sedan startade om det så fungerar det inte längre. Får se om en det kickar igång i morgon igen när jag startar datorerna.

Vet någon om det finns några andra program med samma idé till Mac? Spelar ingen roll om det är free eller shareware.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-04-28 22:15

Liten uppdatering: Teleport fungerar även med senaste macOS. Finns här på Github. Kostar gratis. Fungerar ok.
Vill man ha en riktigt bra produkt, så är det Synergy som Nick har lagt ner mycket arbete på. From version 2 som är den aktuella har man skippat gratisvarianten, nu kostar den 29/39USD (Pro har delat copypaste) och då får man väl vad man betalar för. Gissar jag, har ju inte provat v 2, men v 1, som jag har kört var riktigt bra.

Enligt mig borde det inte finnas fler än ett tangentbord/mus per arbetsstation – det bryter mot de mest grundläggande ergonomiska ideerna.

Se bara hur ledsen den här kvinnan är över sin oergonomiska arbetsplats.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-04-29 10:13

Har jag missat något? Fjärrstyrning finns ju inbyggt i OSX sedan hur länge som helst.
Ett bra tillägg är ScreenSharingMenulet
https://itunes.apple.com/se/app/screensharing...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-04-29 11:00
Ursprungligen av kenjon:

Har jag missat något? Fjärrstyrning finns ju inbyggt i OSX sedan hur länge som helst.
Ett bra tillägg är ScreenSharingMenulet
https://itunes.apple.com/se/app/screensharing...

Mnja, jag tror att det är lite annorlunda ändå. Dom beskriver sin produkt som "virtuell KVM för OSX" och så går den mot alla tre stora plattformarna Windows, MacOS och Linux. Måste nog ladda hem för att utvärdera.

Ursprungligen av kenjon:

Har jag missat något? Fjärrstyrning finns ju inbyggt i OSX sedan hur länge som helst.
Ett bra tillägg är ScreenSharingMenulet
https://itunes.apple.com/se/app/screensharing...

Tänk dig att du har flera skärmar på ditt skrivbord, varje skärm kopplad till en separat dator (kanske med olika operativsystem). Hur ska du kunna kontrollera dem utan att ha fler än en mus eller ett tangentbord? En KVM switch är en möjlig lösning (med bara tangentbord och mus inkopplat) men då behöver du ju byta källa själv. Med Synergy (och liknande program) har man en mjukvaru-KVM. Med en sån lösning behöver man bara dra muspekaren över till den skärm man vill kontrollera och all input skickas automatiskt över till den datorn.
Det är fantastiskt smidigt. Jag har använt Synergy på Mac, Windows och Linux i flera år. När man väl vant sig är det svårt att inte ha det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-04-29 14:00

Då är jag med. Jag har en del Macar, men ingen av dem har mer än en skärm.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-04-29 14:06
Ursprungligen av kenjon:

Då är jag med. Jag har en del Macar, men ingen av dem har mer än en skärm.

Mitt usecase är två iMacar bredvid varandra. Finns ingen nytta att köra fjärrskrivbord, men en mjukvaru KVM ger mig enkelheten med en mus/t-bord till böda datorer.

1
Bevaka tråden