Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så lätt gör du en smart spegel

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Amanda och Jakob har åkt till Sveriges framsida för att hälsa på Fredrik Persson som har byggt en riktigt läcker smart spegel.

Läs hela artikeln här

Coolt, snyggt jobbat. Väldigt trevlig video också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-01 22:18

Kul reportage. Mycket användbar funktion. Jag skulle inte bli förvånad om en motsvarande produktlösning blir standard i framtida hem.

Jag har tidigare sett ett liknande projekt med vanlig skärm:
https://sebastiannilsson.com/k/project/bussmo...
https://github.com/sebnil/Vasttrafik-Next-Tri...

Senast redigerat 2018-05-01 22:43

Garanterat en produkt hos Ikea inom 5-10år. Kommer att heta Spegla ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-01 23:34

Det förefaller finnas en hel del folk som håller på med trafikdata:
https://www.trafiklab.se/
https://github.com/Alvinger/MMM-ResRobot

Ursprungligen av iSweden:

Jag skulle inte bli förvånad om en motsvarande produktlösning blir standard i framtida hem.

Ursprungligen av Cancerman:

Garanterat en produkt hos Ikea inom 5-10år. Kommer att heta Spegla ?

Haha, ja. Idén känns för genial för att det inte ska slå stort och bli en färdig produkt man kan köpa, men om Ikea löser den smarta spegeln på samma sätt som de har löst smarta lampor är jag skeptisk till en Ikea-spegel.

Jag blev jättesugen på att göra min egen spegel efter vi varit hos Fredrik. Har gått runt hela helgen och funderat på hur jag skulle göra och var jag skulle ha den. Men jag vill också att den ska vara lika fint insatt i väggen och med kontakten bakom spegel, känns som att det rätt snabbt blir ett dyrt projekt för så duktig är jag inte på att göra hål i väggar...

Spegelvariant

För er som kanske tycker det är fult med en tjock ram så har jag sett att en del gjort speglar utan ram. tex som denna nedan. Det tycker jag blev sjukt snyggt med. Men kräven lite då man måste borra i glaset. Har någon andra frågor om just min spegel eller fastnat på något så tveka inte att höra av er.

Ursprungligen av planet4:

För er som kanske tycker det är fult med en tjock ram så har jag sett att en del gjort speglar utan ram. tex som denna nedan. Det tycker jag blev sjukt snyggt med. Men kräven lite då man måste borra i glaset. Har någon andra frågor om just min spegel eller fastnat på något så tveka inte att höra av er.

https://i.imgur.com/ZekueIP.jpg

Vet du om det där glaset är annorlunda? Eller de kanske använder den där filmen du pratade om här? Jag tänker på den där tejpningen på baksidan i kombination med ingen ram. Känns som att det är svårt att få snyggt utan ram.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-05-02 14:22

Jag har gjort en sådan spegel sedan länge. Byggde även en i mitt tycke snygg och passande ram att husera den i. Skrev även en applikation i AppleScript som hämtar upp de närmaste bussavgångarna från där vi bor och presenterar dessa.

Ursprungligen av amandareventlid:

Vet du om det där glaset är annorlunda? Eller de kanske använder den där filmen du pratade om här? Jag tänker på den där tejpningen på baksidan i kombination med ingen ram. Känns som att det är svårt att få snyggt utan ram.

Ser ut som det är filmen då det ser lite bubbligt ut nere i högerhörnet.

Ursprungligen av zinned:

Jag har gjort en sådan spegel sedan länge. Byggde även en i mitt tycke snygg och passande ram att husera den i. Skrev även en applikation i AppleScript som hämtar upp de närmaste bussavgångarna från där vi bor och presenterar dessa.

Också riktigt snygg! Använder du riktigt glas eller någon typ av film?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-05-02 19:59
Ursprungligen av jakobnilsson:

Också riktigt snygg! Använder du riktigt glas eller någon typ av film?

Självklart riktigt glas för spegeln.

Ursprungligen av zinned:

Självklart riktigt glas för spegeln.

Åh kul, var köpte du det? Och vad är det för typ av glas?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-05-02 20:03
Ursprungligen av amandareventlid:

Åh kul, var köpte du det? Och vad är det för typ av glas?

Hos en lokal glasmästare i Malmö. Vad för typ minns jag inte, vanligt spegelglas

Också gjort en spegel används dock inte längre, roligare att bygga än att använda

Ursprungligen av jimel:

Också gjort en spegel används dock inte längre, roligare att bygga än att använda

https://www.dropbox.com/s/fe7hnf90muoxqdl/Foto%202015-02-18%2017%2023%2053.jpg?dl=0

Den ser inte så tjock ut. Haha, åh vad fint med meddelandet! Hur gjorde du med glaset?

Ursprungligen av amandareventlid:

Den ser inte så tjock ut. Haha, åh vad fint med meddelandet! Hur gjorde du med glaset?

Plockade ner en gammal skärm i smådelar så blev hyfsat tunn, satte även raspberryn i ramen så bara en sladd till tavlan.
Glaset är glas med spegelfilm så inte jättebra som spegel.

Ser riktigt tjusigt ut.. Jag hade gärna haft en om det fanns en färdig lösning.. Vill inte hålla på o böka med scripts. Det ska finnas färdiga lösningar för att jag ska bli intresserad

Jätteroligt att det är så många som gjort en smart spegel! Vi vill se ännu fler speglar. Guldstjärnor utlovas för foton och videoklipp på spegeln. Svara gärna på vad ni använder för glas och vad ni använder spegeln till!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-05-08 14:37
Ursprungligen av amandareventlid:

Jätteroligt att det är så många som gjort en smart spegel! Vi vill se ännu fler speglar. Guldstjärnor utlovas för foton och videoklipp på spegeln. Svara gärna på vad ni använder för glas och vad ni använder spegeln till!

Vad är korrekta svar på "typ av glas" ? Glas är glas, spegelglas är spegelglas.

Ursprungligen av zinned:

Vad är korrekta svar på "typ av glas" ? Glas är glas, spegelglas är spegelglas.

Man kan ju alltid använda vanligt glas med spegelfilm på. Kanske är därför Amanda skrev som hon gjorde? ?

Senast redigerat 2018-05-08 17:59
Ursprungligen av Cancerman:

Man kan ju alltid använda vanligt glas med spegelfilm på. Kanske är därför Amanda skrev som hon gjorde? ?

Ja precis, det finns lite olika lösningar.

Ursprungligen av zinned:

Vad är korrekta svar på "typ av glas" ? Glas är glas, spegelglas är spegelglas.

Det finns många typer av glas, som sagt till att börja med spegelglas eller "vanligt" glas med spegelfilm på. Sen finns det olika tjocklek, och det kan vara härdat, laminerat med mera. Finns också spegelglas med inbyggd värme t ex så att den ej immar inne i badrummet. Finns dessutom olika färger av spegelglas.

Tog bort onödiga och dryga inlägg som inte tillförde något till samtalet.

Ursprungligen av planet4:

För er som kanske tycker det är fult med en tjock ram så har jag sett att en del gjort speglar utan ram. tex som denna nedan. Det tycker jag blev sjukt snyggt med. Men kräven lite då man måste borra i glaset. Har någon andra frågor om just min spegel eller fastnat på något så tveka inte att höra av er.

https://i.imgur.com/ZekueIP.jpg

Wow...precis vad jag vill ha! Har funderat länge på hur jag ska bygga ramen men ser ingen snygg lösning men detta var verkligen min smak.

Vad är det för fästen du använder, var fick du tag på dessa @planet4?
Det kan ju inte vara en vanlig spegel heller då de inte släpper in ljus från baksidan.
Hur fäste du upp allt på väggen? Skärmfäste på väggen och därefter spegeln utanpå?

Mycket tacksam för svar @planet4 så jag får upp min skärm nångång.

Ursprungligen av Nybbe67:

Wow...precis vad jag vill ha! Har funderat länge på hur jag ska bygga ramen men ser ingen snygg lösning men detta var verkligen min smak.

Vad är det för fästen du använder, var fick du tag på dessa @planet4?
Det kan ju inte vara en vanlig spegel heller då de inte släpper in ljus från baksidan.
Hur fäste du upp allt på väggen? Skärmfäste på väggen och därefter spegeln utanpå?

Mycket tacksam för svar @planet4 så jag får upp min skärm nångång.

Menar du spegeln i länken ovan så är det ju inte jag som gjort den. Min sitter i väggen. Om det var en i väggen du tänkte på så kan jag berätta mer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-16 12:19
Ursprungligen av iSweden:

Jag såg den häromdagen, riktigt läckert faktiskt! Men den kostar ju också därefter, hehe. Jag får börja spara nu!

Ursprungligen av planet4:

Menar du spegeln i länken ovan så är det ju inte jag som gjort den. Min sitter i väggen. Om det var en i väggen du tänkte på så kan jag berätta mer.

Ok, uppfattade som om det var du som gjort den ram-lösa. Det är den jag vill ha.

1
Bevaka tråden