Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia Sleep – låter dig sova smartare

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nokia Sleep håller koll på sömnen med minimal insats från dig. Du kan också blanda in dina smarta lampor för att tända och släcka när du går och lägger dig eller kliver upp. Ida har provsovit.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-01 14:30
Citat:

Jag kollade in flera appar, Sleep++, Pillow, Autosleep och Sleep Cycle och även om de inte var urusla allihop föredrar jag ändå enkelheten med Nokia Sleep

Men hur står sig resultaten mot varandra?

  • Medlem
  • 2018-05-01 15:19

Skiljer den sig något mot den liknande enheten som sålts tidigare?

Ursprungligen av Tius:

Skiljer den sig något mot den liknande enheten som sålts tidigare?

Du tänker på Withings Aura? Där kom ju sängsensorn med en tillhörande enhet som innehöll alarm och lampa. Nokia Sleep verkar inte skilja sig särskilt från den sängsensorn, men fungerar inte tillsammans med Aura-enheten. Eller ja, den kan få ström därifrån, men de pratar inte i övrigt ihop sig om du skulle råka ha en sån.

Jag saknar alternativet: "Nej, men nu blir jag riktigt sugen!"
Tack för denna recension. Detta är det första jag hört om hemautomation som inkluderar sängen. Mera sådant. Vem orkar gå sitt kvällsvarv i hela huset och släcka alla lampor med knappar som alltid sitter bakom soffor eller liknande..? Denna produkt med Hue verkar vara i min framtid.

Ursprungligen av Json_81:

Men hur står sig resultaten mot varandra?

Jag ska omformulera mitt test lite, inser att jag skrivit det som att jag jämfört respektive app med Nokia Sleep-data, och riktigt så noggrann har jag inte varit. Jag började sova med app + Apple Watch redan innan jag fått hem sängsensorn och syftet var inte att jämföra data, utan att undersöka hur krångligt det är att sova med klockan. Provade flera appar för att jag ville se hur de presenterar data (en del tyckte jag inte alls om). Alla apparna jag testade verkade strömsnåla, det var trevligt – runt 10 procent av batteriet försvann under natten.

Jag har gjort på samma sätt med apparna och klockan som jag senare gjort med Nokia Sleep. Noterade när jag gick och la mig respektive när väckarklockan ringde. Utifrån det har jag försökt avgöra om sömndatan verkar stämma överens med min bild av natten (blev jag väckt av min son borde det ju exempelvis synas). Det är omöjligt för mig att veta om allt mellan jag somnade och vaknade är korrekt. Vet ju inte om jag sovit i djupsömn eller ej, när det gäller de bitarna får jag gå på känsla: har jag sovit gott, känner jag mig utvilad eller inte?

Ingen av apparna eller Nokia Sleep-nätterna var helt felaktiga, men på grund av att de visar data så otroligt olika är direkta jämförelser krångliga. När jag somnade är svårt att svara på, men min magkänsla är att alla varianterna jag testade verkar stämma. När jag vaknade är lättare och det verkar alla ha fixat utmärkt. Svårast hade jag för Autosleep (skärmdump 3 och 4). Pillow och Sleep Cycle passade mig bättre.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-02 10:02
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag ska omformulera mitt test lite, inser att jag skrivit det som att jag jämfört respektive app med Nokia Sleep-data, och riktigt så noggrann har jag inte varit. Jag började sova med app + Apple Watch redan innan jag fått hem sängsensorn och syftet var inte att jämföra data, utan att undersöka hur krångligt det är att sova med klockan. Provade flera appar för att jag ville se hur de presenterar data (en del tyckte jag inte alls om). Alla apparna jag testade verkade strömsnåla, det var trevligt – runt 10 procent av batteriet försvann under natten.

Jag har gjort på samma sätt med apparna och klockan som jag senare gjort med Nokia Sleep. Noterade när jag gick och la mig respektive när väckarklockan ringde. Utifrån det har jag försökt avgöra om sömndatan verkar stämma överens med min bild av natten (blev jag väckt av min son borde det ju exempelvis synas). Det är omöjligt för mig att veta om allt mellan jag somnade och vaknade är korrekt. Vet ju inte om jag sovit i djupsömn eller ej, när det gäller de bitarna får jag gå på känsla: har jag sovit gott, känner jag mig utvilad eller inte?

Ingen av apparna eller Nokia Sleep-nätterna var helt felaktiga, men på grund av att de visar data så otroligt olika är direkta jämförelser krångliga. När jag somnade är svårt att svara på, men min magkänsla är att alla varianterna jag testade verkar stämma. När jag vaknade är lättare och det verkar alla ha fixat utmärkt. Svårast hade jag för Autosleep (skärmdump 3 och 4). Pillow och Sleep Cycle passade mig bättre.

Jag förstår att du inte kan verifera resultaten på det sättet, tänkte mest lite reflektioner, typ om ena appen visar 80% djupsömn och andra 20% eller om de verkar ha någorlunda samsyn på sömnkvaliten.

  • Medlem
  • 2018-05-02 12:41

Och du har inte/har haft en Withings/Nokia steel HR att jämföra med?

Ursprungligen av Json_81:

Jag förstår att du inte kan verifera resultaten på det sättet, tänkte mest lite reflektioner, typ om ena appen visar 80% djupsömn och andra 20% eller om de verkar ha någorlunda samsyn på sömnkvaliten.

Jag ska gärna bjuda på lite reflektioner. Har inte kunnat använda apparna samtidigt så kan inte se hur de mätt samma natt så att säga – plus att de visar data olika/kallar grejer olika. Men med det sagt tycker jag att alla apparna gav mig data som känns som att det motsvarade natten jag hade. Inget sticker ut helt enkelt.

Sleep++
Helt okej presentation av data. Diagrammet är lite svårtytt, skulle gärna kunna zooma i det eller något sånt. Bredvid visar de: totalt tid, restful och restless sleep (vad är ens det?) samt tid vaken och mellan vilka tider jag sov som bäst. Verkar fånga när jag vaknar korrekt och har inte sett något riktigt avvikande i fördelningen restful och restless sleep.

Lätt att använda, kan plocka data via Hälsa-appen automatiskt om jag sover med Apple Watch.

Pillow
En av de bättre apparna. Snygg presentation av data där det tydligt syns när jag varit vaken, i lätt sömn, djup sömn och rem-sömn. Den ger ett sömnbetyg i %. Du kan själv kommentera natten och sätta ett humör för att markera hur du känner dig på morgonen. Går att spela in ljud från natten med, men det har jag inte testat.

Du startar själv sömnmätningen i Apple Watch. Delar data med Hälsa-appen.

Autosleep
Har jag betalat 30 kr för. Sämst datapresentation av de jag testat (baserar sig på klocka med flera ringar). Upplever det som otydligt även om det är matigt. I klockan är det lite bättre presenterat faktiskt. Har med pulsdata. Kan dela data med Hälsa-appen.

Sleep Cycle
Tror inte jag testade den här med Apple Watch faktiskt (finns en Apple Watch-app nu i senaste uppdateringen). La telefonen på sängbordet med nederdelen mot mig. Fick en gratis provvmånad av deras Premium-funktion som jag aktiverade. Också den här kan spela in ljud, men det har jag inte testat. Diagrammet och datan som hör till är okej, men inte min favorit. Gillar Pillow och Nokia Health Mate (appen som hör till Nokia Sleep) bättre.

Kan dela data med Hälsa-appen.

Ursprungligen av zenon:

Och du har inte/har haft en Withings/Nokia steel HR att jämföra med?

Nä. Har varit nyfiken på klockorna, men inte testat någon varken i jobbet eller privat. Hemma är jag för nöjd med Apple Watch för att vara intresserad av att byta.

1
Bevaka tråden