Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Music är inget för partyprissen

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Amandas musikäventyr fortsätter, och efter ett drygt halvår med Apple Music har det blivit dags att summera vad som är bäst med tjänsten, och vad som fortfarande saknas från Spotify.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

En av anledningarna till att jag inte kan lämna Spotify helt är den sociala biten – att dela låtar och skapa gemensamma spellistor som flera kan lägga in musik i.
Läs hela artikeln här

Går det ens i AppleMusic? Att lägga till låtar i en delad lista?

Ursprungligen av Chaosstar:

Går det ens i AppleMusic? Att lägga till låtar i en delad lista?

Nä, det är det som är synd. Det går inte.

Håller med dina åsikter.
Jag skulle nog känna mig begränsad och ”inlåst” med Apple Music , trots att jag har en hel del Apple prylar.

Spotify fungerar utmärkt på de flesta plattformar. Så får min del kör jag vidare med Spotify ☺️

  • Medlem
  • 2018-04-29 07:25

Nu har jag aldrig skapat spellistor tillsammans med någon, men håller med dig om att det känns ensamt på Apple Music. Vill man tipsa om en låt eller album (vilket jag gör ofta i sociala medier och till vänner) funkar det ju inte att länka till Apple Music, eftersom ”alla” kör Spotify. Ser egentligen inte hur Apple ska kunna vända på detta.

Utöver det gillar jag tjänsten lite mer. Upplever även att appen är snällare mot batteriet än Spotify.

Ursprungligen av amandareventlid:

Nä, det är det som är synd. Det går inte.

Undra varför Apple inte ordnar det? För mig är det en jätteviktig funktion.

Instämmer! Det är ju framför allt väldigt påtagligt i Sverige där i princip alla köra Spotify.

Om Apple hade varit smarta...så hade de gjort följande:

1. Jag delar en låt i Apple Music.

2. Den jag delar den till kan lyssna på den låten 1 gång gratis. Eller varför inte några gånger eller över en viss tid? Då skapar de ett beteende där det är enkelt för mig att dela och andra att lyssna. Då kanske 'de som inte har apple music' blir nyfikna och provar och tar över abonnenter från spotify?

Annars är jag ganska trött på apple-id och konton för de olika apple-tjänsterna. Tycker family fungerar så där. Det är på det hela taget inte så användarvänligt.

Bytte själv från Spotify till AM för några månader sen och är numera väldigt nöjd. Dela låtar har jag ingen erfarenhet av, men AM har ju faktiskt numera ett ruggigt enkelt sätt för att dela ut sina spellistor (till skillnad från när jag gick från AM till Spotify för nåt år sen).
Men vad man vill är alltså att lägga till låtar i *andras* spellistor? – Ja, det kan jag ju se en tjusning med...
Det borde helt enkelt finnas en kryssruta "Gör spellistan redigerbar av följare" typ. Vi får väl hoppas att Apple löser det.

/$0,02

Fast..,
Vi hade fest i somras och där låg AM på en mini och en Spotifylur framme. Vad jag vet så hade inte besökarna AM så det började med Spotify. Mot slutet av kalaset användes bara AM. Jag tror det lättvindiga sättet som saker matas in i sedan och härnäst samt det tydliga gränssnittet gjorde AM mer attraktivt när pulsen slog och hjärnan kopplat ur vet inte men två av besökarna har bytt till AM. Själv gillar jag musik som det inte finns någon anledning att tänka socialt kring, tänk BD istället för Kent (obs humor)

Ursprungligen av Raxxor:

Håller med dina åsikter.
Jag skulle nog känna mig begränsad och ”inlåst” med Apple Music , trots att jag har en hel del Apple prylar.

Spotify fungerar utmärkt på de flesta plattformar. Så får min del kör jag vidare med Spotify ☺️

Ja, jag känner ju samma för det är sällan man har ett 100 procentigt Apple hem, och så fort jag kommer hem till någon annan så kan det ju också bli strul. För mig blir det så skevt när en tjänst som påstås finnas på de flesta plattformar fungerar så himla olika. En riktigt bra tjänst är för mig plattformsöverskridande och smidig att använda oavsett vilken plattform jag använder.

Ursprungligen av rKID:

Nu har jag aldrig skapat spellistor tillsammans med någon, men håller med dig om att det känns ensamt på Apple Music. Vill man tipsa om en låt eller album (vilket jag gör ofta i sociala medier och till vänner) funkar det ju inte att länka till Apple Music, eftersom ”alla” kör Spotify. Ser egentligen inte hur Apple ska kunna vända på detta.

Utöver det gillar jag tjänsten lite mer. Upplever även att appen är snällare mot batteriet än Spotify.

På vissa sätt gillar jag också Apple Music mer än Spotify, i alla fall i mobilen. Jag tror att det kommer vara supersvårt för Apple att vända detta speciellt i Sverige där Spotify är så etablerat. Det är nog enklare i exempelvis USA.

Ursprungligen av el gringo:

Instämmer! Det är ju framför allt väldigt påtagligt i Sverige där i princip alla köra Spotify.

Om Apple hade varit smarta...så hade de gjort följande:

1. Jag delar en låt i Apple Music.

2. Den jag delar den till kan lyssna på den låten 1 gång gratis. Eller varför inte några gånger eller över en viss tid? Då skapar de ett beteende där det är enkelt för mig att dela och andra att lyssna. Då kanske 'de som inte har apple music' blir nyfikna och provar och tar över abonnenter från spotify?

Annars är jag ganska trött på apple-id och konton för de olika apple-tjänsterna. Tycker family fungerar så där. Det är på det hela taget inte så användarvänligt.

Låter verkligen som en toppenidé! Jag tror Apple behöver någon liknande lösning för att de ska ha en chans.

Jag blev också rätt trött på mitt Apple-ID och Apple Music när jag besökte England i vintras. Hotellet jag skulle bo på använde en Yale-nyckelapp som inte fanns i svenska App Store men jag kunde inte byta till brittiska för att ladda ner appen utan att avsluta mitt Apple Music abonnemang, suck.

Ursprungligen av carlsson:

Men vad man vill är alltså att lägga till låtar i *andras* spellistor? – Ja, det kan jag ju se en tjusning med...
Det borde helt enkelt finnas en kryssruta "Gör spellistan redigerbar av följare" typ. Vi får väl hoppas att Apple löser det.

Ja det borde det verkligen! Det känns inte heller som att det är en svår funktion att få på plats?

Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Fast..,
Vi hade fest i somras och där låg AM på en mini och en Spotifylur framme. Vad jag vet så hade inte besökarna AM så det började med Spotify. Mot slutet av kalaset användes bara AM. Jag tror det lättvindiga sättet som saker matas in i sedan och härnäst samt det tydliga gränssnittet gjorde AM mer attraktivt när pulsen slog och hjärnan kopplat ur vet inte men två av besökarna har bytt till AM. Själv gillar jag musik som det inte finns någon anledning att tänka socialt kring, tänk BD istället för Kent (obs humor)

Kul att du har den upplevelsen, det gör mig glad! Jag och mina kompisar brukar mest skapa listor tillsammans innan festen, då funkar det ju inte lika bra. Haha, förstår BD/Kent-referensen precis fastän jag alla dagar i veckan hellre lyssnar på BD än Kent! XD

"BD"?

Ursprungligen av carlsson:

"BD"?

Broder Daniel!

Ursprungligen av amandareventlid:

Broder Daniel!

Aha.
Thanks.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-05-02 23:14

Kunde aldrig bli kompis med Spotify, inte ens innan AM satte igång på riktigt. Gillar inte hur det ser ut, de föreslagna spellistorna är alldeles för "tama" för min smak osv. Jag behöver inte den sociala biten så med all respekt, jag njuter av solo-lyssnande. Apple Music växte i mina ögon ju mer tiden gick, har familjedelning och det funkar fint. Möjligheten att i bilen kalla på Siri+beställa låtar i mobilen kopplad med Bluetooth till stereon, funkar fantastiskt bra. Upplever att AM har bättre samlingar och söker jag på en artist och väljer "The best of" så är blandningar där enastående. Speciellt svårt med kända artister som har zillion låtar att välja mellan, men det blir bra. Det känns också som om AM är mer vänt till mig som gillar tidig jazz, blues, country, än Spotify. Men det kan bara vara mitt intryck, folk är olika. I vilket fall stannar jag med Apple här.

1
Bevaka tråden