Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport är död, länge leve andra routrar

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-28 19:30
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Ni som kör Ubiquiti, vad behöver jag köpa för att täcka ett hus på ca 200m2? Med ca 25 uppkopplade enheter i huset.

Tänk ett startpaket med allt som behövs för bra täckning och prestanda.

Tacksam för svar..

Är det en våning?

Jag kör med USG och två AC-AP LR, täcker tomten på ca 2100m2 utöver huset på ca 2x85.
För att täcka huset hade lätt räckt med en AP

Ursprungligen av Json_81:

Är det en våning?

Jag kör med USG och två AC-AP LR, täcker tomten på ca 2100m2 utöver huset på ca 2x85.
För att täcka huset hade lätt räckt med en AP

Det är två våningar på 125m2 styck, med varierande material i väggarna. Då lär jag klara mig på två AC-AP-LR? Eller hur?

Köpte nyligen en ASUS RT-AC86U från Dustin.
Sjukt ful men den fungerar riktigt bra, rekommenderas.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-04-28 20:31
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Det är två våningar på 125m2 styck, med varierande material i väggarna. Då lär jag klara mig på två AC-AP-LR? Eller hur?

Är det träbjälklag så borde det räcka med att placera accesspunkterna på övervåningen och sedan kommer radiosignalen att läcka ned genom golvet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-28 21:00
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Det är två våningar på 125m2 styck, med varierande material i väggarna. Då lär jag klara mig på två AC-AP-LR? Eller hur?

Sannolikt, lite beroende på vad ”varierande material” betyder och om det finns störningar, i mitt fall finns det inga grannar med nät eller likande.
Och dina krav på hastighet givetvis, när jag skrev hela tomten så är det med 5-10Mbit i utkanterna. Men har 100+ överallt inomhus.

Ursprungligen av frazze:

Är det träbjälklag så borde det räcka med att placera accesspunkterna på övervåningen och sedan kommer radiosignalen att läcka ned genom golvet.

Jag satte en på varje våning, på motsatta sidor. Dels passade det var jag har uttag och dels kändes det vettigast i förhållande till var jag vill ha starkast signal.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Tack! Blev inte så blodigt som jag trodde. Är det värt 200:- st extra för AC Pro?

Jag har AC Lite + ER-X. Jag bor dock lite mindre så jag klarar mig på 1 AP. Sedan kan du lyxa till det med en PoE-switch så har du data och ström i samma kabel.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-04-29 12:20

Tänker vänta

Ursprungligen av Redaktionen:

Nu är slutet officiellt här för Apples routerfamilj Airport. Det är kanske lite bra med tanke på hur lite kärlek de fått de senaste åren. Men Apple vill inte lämna sina kunder i sticket utan ger tips på vad man ska tänka på när man vill köpa nytt.

Läs hela artikeln här

Jag kommer inte köpa någon ny router som inte har 802.11ax. Den klarar 10Gbit/s som man kan få för absolut ingenting från Bahnhof.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-29 21:00
Ursprungligen av wolf:

... Linksys Velop mesh-system hos polare som vill ha en enkel Wifi-lösning. Funkar mycket bra med bra täckning, flexibelt men ganska dyrt... En annan fördel är att Applestore ...

Vad tror ni, kan det tänkas att att Apple via AirPort appen kan tänkas underlätta installation av Linksys Velop ... då de säljer det själv.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-29 21:40
Ursprungligen av Ideaman02:

Jag kommer inte köpa någon ny router som inte har 802.11ax. Den klarar 10Gbit/s som man kan få för absolut ingenting från Bahnhof.

Väldigt få som kan köpa deras 10GBit tjänst och det lär dröja innan klienterna stöder ax.

  • Medlem
  • 2018-04-29 22:01
Ursprungligen av ne100:

Vad tror ni, kan det tänkas att att Apple via AirPort appen kan tänkas underlätta installation av Linksys Velop ... då de säljer det själv.

Jag mycket svårt att tro det tyvärr. Apple gör nästan aldrig såna "samarbeten". Däremot kan ju Apple teoretiskt hjälpa till lite med app-utvecklingen av Linksys-appen...

Sen är ju Linksys app ganska bra och enkel att använda. Den har uppdaterats flera gånger och blivit bättre. Installationen tar lite tid första gången vid firmware-updates, signalkvalitetsanalys och olika prestandatester (som görs automatiskt).

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2018-04-30 20:25

Jag har kvar min Time Capsule för hårddiskens skull, men övergav Airport för lite mer än ett år sedan, då jag gick över till Ubiquiti. Har inte ångrat mig en sekund. Dock saknar jag Airport-verktyget, som var väldigt trevligt.

Ursprungligen av Ideaman02:

Jag kommer inte köpa någon ny router som inte har 802.11ax. Den klarar 10Gbit/s som man kan få för absolut ingenting från Bahnhof.

Men jag är ute efter stabilitet. Då skiter jag fullständigt i om Bahnhof tar en krona för sina grejor.

Ursprungligen av JohannesKBA:

Jag har kvar min Time Capsule för hårddiskens skull, men övergav Airport för lite mer än ett år sedan, då jag gick över till Ubiquiti. Har inte ångrat mig en sekund. Dock saknar jag Airport-verktyget, som var väldigt trevligt.

Låter gött att höra. Känner en viss oro bara av att höra den här nyheten. Känner mig glad att jag har kvar min Extreme. Är lite paff faktiskt. Är den dålig på något sätt?

Ursprungligen av Tjosansa:

Låter gött att höra. Känner en viss oro bara av att höra den här nyheten. Känner mig glad att jag har kvar min Extreme. Är lite paff faktiskt. Är den dålig på något sätt?

Fungerar den för dig är den väl perfekt?

Tekniskt underlägsen nyare routrar är den givetvis. Senaste modellen har många år på nacken.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2018-05-01 10:22
Ursprungligen av carlsson:

Stämmer in i kören: Otroligt tråkigt med tanke på hur driftsäkra de här prylarna har varit.

Har installerat trådlösa nätverk sedan börjat på 00-talet, och det är alltid Apples prylar som har fungerat bäst! Idag är situationen bättre med märken som Ubiquiti och Aerohive (eller Ruckus om man nu vill spendera pengar). Traditionella märken som Netgear, Linksys, Asus, Cisco etc ger jag tyvärr inte mycket för. D-link skule jag inte installera om jag så fick det gratis.

Framför allt Airport Express med Airplay kommer vara saknad.

Hej!

Du tror inte på Linksys Velop WHW0302 då? https://www.linksys.com/se/p/P-WHW0302/

Då du skriver att du installerat trådlösa nätverk i många år så tar jag chansen och riktar några egna spörsmål mot dig.

Förutsättningarna i vår villa är sådant att vi har trådbundet/Ethernet till flertalet rum.
Idag sitter det Airport Express i flera av dessa uttag/rum. Som endera är ändstation med nyttjande av Lineout till högtalare och/eller fungerar som spridning av wifi.

Signalen skulle dock behöva vara starkare i vissa ytor (214 kvm enplans, mkt betongväggar) och de nya wifi-produkterna på marknaden lockar. Så som ovan Linksys.
Är inte tillräckligt tekniskt lagd för att direkt förstå hur setupen skulle optimeras hos mig. Vad jag förstår på reklam/installationssnuttarna så skall en (t ex) Linksys-enhet då Ethernet-jackas in direkt i routern (Telias technicolor), d v s placeras invid denna. Vilket spontant känns lite slösaktigt, tänker då på att vår router är placerad i ena änden av huset (går ej att flytta, husets central/kontor finns där). Borde man inte hellre kunna jacka in Linksys-enheten i ett Ethernet-uttag i ett av husets mer centralt belägna rum?

Å likaledes, vid köp av ett två-pack av ovan produkt, inte måste man väl jacka in numero två via wifi (vs den första Linksys-enheten) utan lika gärna (bättre) göra på samma sätt som med den första - att Ethernetansluta den till det annat uttag i något annat rum i huset?

Kanske skulle mina förutsättningar inte heller kräva en investering så som ovan utan enbart en eller två styck ev t ex TP-Link TL-WA850RE? TP-Link TL-WA850RE

Min andra fundering rör användarperspektivet. Med alla Airport Express (och endera iTunes-möjligheterna men allra helst Remoteless-appen tillsammans med Airfoil och Spotify) så har vi ju haft möjligheten att spela upp samma musik i flera rum samtidigt. Om jag förstår det rätt så dör den möjligheten så snart Airport Express av uppdateringsskäl inte längre kommer att funka? Men så länge de gör det så kan de kombineras med ett nyinköp av t ex Linksys-produkten, om jag förstår det rätt. Månne finns det andra mjukvaror/appar a la Remoteless + Airfoil men jag har hittills inte funnit någon. ?

Ursprungligen av Tommy66:

Hej!

Du tror inte på Linksys Velop WHW0302 då? https://www.linksys.com/se/p/P-WHW0302/

Då du skriver att du installerat trådlösa nätverk i många år så tar jag chansen och riktar några egna spörsmål mot dig.

Förutsättningarna i vår villa är sådant att vi har trådbundet/Ethernet till flertalet rum.
Idag sitter det Airport Express i flera av dessa uttag/rum. Som endera är ändstation med nyttjande av Lineout till högtalare och/eller fungerar som spridning av wifi.

Signalen skulle dock behöva vara starkare i vissa ytor (214 kvm enplans, mkt betongväggar) och de nya wifi-produkterna på marknaden lockar. Så som ovan Linksys.
Är inte tillräckligt tekniskt lagd för att direkt förstå hur setupen skulle optimeras hos mig. Vad jag förstår på reklam/installationssnuttarna så skall en (t ex) Linksys-enhet då Ethernet-jackas in direkt i routern (Telias technicolor), d v s placeras invid denna. Vilket spontant känns lite slösaktigt, tänker då på att vår router är placerad i ena änden av huset (går ej att flytta, husets central/kontor finns där). Borde man inte hellre kunna jacka in Linksys-enheten i ett Ethernet-uttag i ett av husets mer centralt belägna rum?

Å likaledes, vid köp av ett två-pack av ovan produkt, inte måste man väl jacka in numero två via wifi (vs den första Linksys-enheten) utan lika gärna (bättre) göra på samma sätt som med den första - att Ethernetansluta den till det annat uttag i något annat rum i huset?

Kanske skulle mina förutsättningar inte heller kräva en investering så som ovan utan enbart en eller två styck ev t ex TP-Link TL-WA850RE? TP-Link TL-WA850RE

Min andra fundering rör användarperspektivet. Med alla Airport Express (och endera iTunes-möjligheterna men allra helst Remoteless-appen tillsammans med Airfoil och Spotify) så har vi ju haft möjligheten att spela upp samma musik i flera rum samtidigt. Om jag förstår det rätt så dör den möjligheten så snart Airport Express av uppdateringsskäl inte längre kommer att funka? Men så länge de gör det så kan de kombineras med ett nyinköp av t ex Linksys-produkten, om jag förstår det rätt. Månne finns det andra mjukvaror/appar a la Remoteless + Airfoil men jag har hittills inte funnit någon. ?

Det är ett mindre helvete att få till ett nätverk i villa när man är lekman. Jag drog själv kabel till kritiska apparater då kostnad och fart var optimalt. Har ej betongväggar dock. Att finna rätt info är sjukt svårt då det blir så skräddarsytt.
Mitt ganska svaga tips är att ringa till Webhallen, Dustin eller chansa på någon mer nätverksspecifik firma och hoppas på en vänlig själ som kan hjälp dig.

Lycka till

Jag velar mellan en EdgeRouter X, två AP AC-LR och en CloudKey eller ett Meshnätverk med typ TP-Link Deco M5.

Ingen större prisskillnad, vad tycker ni? Önskar att Deco M5 gick att tak/väggmontera..

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag velar mellan en EdgeRouter X, två AP AC-LR och en CloudKey eller ett Meshnätverk med typ TP-Link Deco M5.

Ingen större prisskillnad, vad tycker ni? Önskar att Deco M5 gick att tak/väggmontera..

Svårt att svara på utan att veta hur ditt hem ser ut

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-01 17:42
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag velar mellan en EdgeRouter X, två AP AC-LR och en CloudKey eller ett Meshnätverk med typ TP-Link Deco M5.

Ingen större prisskillnad, vad tycker ni? Önskar att Deco M5 gick att tak/väggmontera..

Mesh använder man bara om man inte orkar dra kabel.

Cloudkey behövs inte.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Svårt att svara på utan att veta hur ditt hem ser ut

Hehe äsch då..

2 x 125m2 med en hel del vinklar och vrår. Dvs ett entréplan på 125m2 med garage, och en källarplan med förråd, mm på 125m2.

Gillar enkelheten med M5 och appstyrningen, föräldrakontrollen. Men EdgeRouter känns proffsigare.

Ursprungligen av Json_81:

Mesh använder man bara om man inte orkar dra kabel.

Cloudkey behövs inte.

Till två AP orkar jag dra kabel, men antagligen inte til fler.. Så klarar jag 125m2 per AP så räcker det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-01 19:13
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Till två AP orkar jag dra kabel, men antagligen inte til fler.. Så klarar jag 125m2 per AP så räcker det.

Täckningen är inte tvådimensionell om du inte har bly i golv och tak

Ursprungligen av Json_81:

Täckningen är inte tvådimensionell om du inte har bly i golv och tak

Frågan är om AP AC-LR klarar 125m2 med mest trä i väggarna? Och hur den klarar källaren.. :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-01 20:32

Den här tråden(eller kanske snare nyheten) har gjort att jag funderat över detta med back up. Två frågor:
1. Finns det någon nackdel med att enbart ha iCloud-drive som molntjänst? Jag har egentligen bara behov av en molntjänst som just extra backup om huset med dator och USB-disk brinner upp eller stjäls(ja, inte huset som sådant, utan både dator och disk..?). USB-disken ligger i ett något sådär säkert säkerhetsskåp. Motstår lite brand och år relativt säker.
2. Finns det något enkelt sätt för en vanlig oteknisk person att få något liknande som TC? Alltså en disk som tankar över filer trådlöst via TM?

Ursprungligen av Tommy66:

Hej!

Du tror inte på Linksys Velop WHW0302 då? https://www.linksys.com/se/p/P-WHW0302/

Då du skriver att du installerat trådlösa nätverk i många år så tar jag chansen och riktar några egna spörsmål mot dig.

Förutsättningarna i vår villa är sådant att vi har trådbundet/Ethernet till flertalet rum.
Idag sitter det Airport Express i flera av dessa uttag/rum. Som endera är ändstation med nyttjande av Lineout till högtalare och/eller fungerar som spridning av wifi.

Signalen skulle dock behöva vara starkare i vissa ytor (214 kvm enplans, mkt betongväggar) och de nya wifi-produkterna på marknaden lockar. Så som ovan Linksys.
Är inte tillräckligt tekniskt lagd för att direkt förstå hur setupen skulle optimeras hos mig. Vad jag förstår på reklam/installationssnuttarna så skall en (t ex) Linksys-enhet då Ethernet-jackas in direkt i routern (Telias technicolor), d v s placeras invid denna. Vilket spontant känns lite slösaktigt, tänker då på att vår router är placerad i ena änden av huset (går ej att flytta, husets central/kontor finns där). Borde man inte hellre kunna jacka in Linksys-enheten i ett Ethernet-uttag i ett av husets mer centralt belägna rum?

Å likaledes, vid köp av ett två-pack av ovan produkt, inte måste man väl jacka in numero två via wifi (vs den första Linksys-enheten) utan lika gärna (bättre) göra på samma sätt som med den första - att Ethernetansluta den till det annat uttag i något annat rum i huset?

Jag kör Velop i vårt tegelhus i tre plan, där vår fiber kommer in i källaren som går till en switch/router. Därifrån är den första noden ansluten via kabel (Ethernetport 1 i noden) samt för vidaregående trafik (Ethernetport 2 i noden) till ytterligare en switch som övriga 2 noder ansluter till, även de med kabel för backhaul-trafik, och det fungerar fint. Det är enbart den första aktiveringen av varje nod dom måste ske via Wi-Fi, därefter kan de kopplas ihop via nätverkssladd.

Alltså:

Fiber—Switch/Router — Nod 1 — Switch — Nod 2 & 3

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Frågan är om AP AC-LR klarar 125m2 med mest trä i väggarna? Och hur den klarar källaren.. :/

Klart du ska ha en ER-X och 2 APs! Behöver du 3 så har ER-X en port med PoE så då slipper du dra strömkabel till den i alla fall!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-02 10:08
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Frågan är om AP AC-LR klarar 125m2 med mest trä i väggarna? Och hur den klarar källaren.. :/

Jag hade bara ena AP'n inkopplad till att börja med och den klarade hela huset plus altanen, men inte 100+Mbit överallt då.
Sannolikt räcker två AP fint för dig.
Köp, koppla in och lägg dem ungefär där du tänkt ha dem och testa. Duger det inte, skicka tillbaka.

Ursprungligen av Json_81:

Jag hade bara ena AP'n inkopplad till att börja med och den klarade hela huset plus altanen, men inte 100+Mbit överallt då.
Sannolikt räcker två AP fint för dig.
Köp, koppla in och lägg dem ungefär där du tänkt ha dem och testa. Duger det inte, skicka tillbaka.

Ja det får nog bli så! såg att Kjell & Co har 20% på ett köp snart.

Tack för hjälpen!

Jag fick tips om detta av en gäst på forumet som jag tänkte dela med mig av för det verkar smutt!

"Har man en Raspberry Pi liggandes går det med ett par enkla knapptryckningar att koppla på följande addon till Home-assistant som skapar en brygga mellan air play och chromecast. Här hemma så fungerar det bra när vi får gäster med iphones.
https://community.home-assistant.io/t/community-hass-io-add-on-aircast/36742"

TP-Link kommer med en ny version av Deco nu, M9 Plus. AC2200 med fler band och antenner och ZigBee. Tro när sen kommer ut och vad de kommer att kosta?

Bevaka tråden