Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

#229: Thankyou Airport

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ida, Amanda och Jakob pratar om mobilnyheter från LG och Xiaomi, säger adjö till Airport och funderar kring Google I/O – missa inte det.

Läs hela artikeln här

Spännande avsnitt! Tackar man för! Det märks att @jakobnilsson är tillbaka! Blir lite ordning och reda då

Nu ska jag ut i solen och dricka öl!

Ha det fint 99!

Ursprungligen av SweSG:

Spännande avsnitt! Tackar man för! Det märks att @jakobnilsson är tillbaka! Blir lite ordning och reda då

Nu ska jag ut i solen och dricka öl!

Ha det fint 99!

Hahaha om du bara visste hur det ser ut bakom kulisserna! ?

Jättebra avsnitt igen. Nu när du är tillbaka @jakobnilsson så blir podden tusenfalt bättre. ?

@jakobnilsson Du borde reparera airporten.
Byta fläkt i airport extreme tar 15-30 minuter enligt ifixit.
https://www.ifixit.com/Guide/AirPort+Extreme+...

Onödigt att byta ut bara för en så simpel grej.

Började själv med backblaze förra veckan kör deras års erbjudande 12m för 50 dollar (+ moms så blev något på 60) och tycker det fungerar smidigt men har inte behövt nyttja det ännu och det är väl då man får reda på hur bra de är.

Ursprungligen av Jonatatatan:

@jakobnilsson Du borde reparera airporten.
Byta fläkt i airport extreme tar 15-30 minuter enligt ifixit.
https://www.ifixit.com/Guide/AirPort+Extreme+...

Onödigt att byta ut bara för en så simpel grej.

Började själv med backblaze förra veckan kör deras års erbjudande 12m för 50 dollar (+ moms så blev något på 60) och tycker det fungerar smidigt men har inte behövt nyttja det ännu och det är väl då man får reda på hur bra de är.

Ett vanligt problem att fläkten pajar i dom. Vet att @wurpan här inne hade problem med det också. + jag läst mycket om det. Har själv haft en AirPort Extreme. Stabil, men väldigt tråkig i mitt tycke. Inte många funktioner man hade och leka med. Både bra och dåligt! Vill man göra lite mera avancerade grejer så var det kört tyvärr. Lite så Apple är dock. Allt ska vara lätt.

Ursprungligen av Jonatatatan:

@jakobnilsson Du borde reparera airporten.
Byta fläkt i airport extreme tar 15-30 minuter enligt ifixit.
https://www.ifixit.com/Guide/AirPort+Extreme+...

Onödigt att byta ut bara för en så simpel grej.

Det sa jag nog inte i podden, men jag har kvar min airport och tänker reparera den! Däremot hade jag lite bekymmer med täckning innan så jag funderade redan på att byta. Misstänker att det berodde just på svårigheten att hitta en bra frekvens i lägenheten. Där har Google Wifi funkat bra.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det sa jag nog inte i podden, men jag har kvar min airport och tänker reparera den! Däremot hade jag lite bekymmer med täckning innan så jag funderade redan på att byta. Misstänker att det berodde just på svårigheten att hitta en bra frekvens i lägenheten. Där har Google Wifi funkat bra.

Vad var det som gjorde att du valde en router från Google istället för Ubiquiti eller liknande? Har själv inte haft en router från Google så vet inte så mycket om dom. Men lite nyfiken. Google vill man ju inte lämna ut för mycket info då dom säljer det. Sedan ändras användarvillkor m.m. då och då. Svårt att hålla koll på allt.

Ursprungligen av SweSG:

Vad var det som gjorde att du valde en router från Google istället för Ubiquiti eller liknande? Har själv inte haft en router från Google så vet inte så mycket om dom. Men lite nyfiken. Google vill man ju inte lämna ut för mycket info då dom säljer det. Sedan ändras användarvillkor m.m. då och då. Svårt att hålla koll på allt.

Om något knepigt händer i Googles mjukvara, avtal eller liknande så tar kanske till och med expressen och sådana upp det som typ "facebook skandalen". Om Ubiquiti, lynksys, dlink eller liknande företag som inte är lika "kända" bland vanligt folk. Är chansen lägre att det tas upp i vanlig media. Så jag skulle känna mig tryggare med googles router tror inte de vill ta risken de får nog tillräckligt genom alla som kör med Chrome.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-05-06 11:50

Trygg med Google? Aldrig!
Storleken på företag eller hur kända de är spelar ingen roll, se på Facebook!

Ursprungligen av kenjon:

Trygg med Google? Aldrig!
Storleken på företag eller hur kända de är spelar ingen roll, se på Facebook!

Ja men google kan nog inte smyga in något i användar avtalet utan att det tas upp. Trygg kan man väl aldrig vara men jag tror fler håller koll på google än de mindre kända leverantörerna.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Ja men google kan nog inte smyga in något i användar avtalet utan att det tas upp. Trygg kan man väl aldrig vara men jag tror fler håller koll på google än de mindre kända leverantörerna.

Frågan är hur många som faktiskt vet vad Google sysslar med? Jag har svårt att lita på någon som säljer användarnas information. Lite deras grej. Även om dom gör bra tjänster.

Ursprungligen av SweSG:

Vad var det som gjorde att du valde en router från Google istället för Ubiquiti eller liknande? Har själv inte haft en router från Google så vet inte så mycket om dom. Men lite nyfiken. Google vill man ju inte lämna ut för mycket info då dom säljer det. Sedan ändras användarvillkor m.m. då och då. Svårt att hålla koll på allt.

Att jag valde en Google-router istället för en Ubiquiti handlade nog mestadels om vilken känsla jag hade för företagen innan. Jag köper gärna grejor från Apple och Google eftersom jag använder så många av deras tjänster och övriga produkter, så får ofta praktiska fördelar genom det. När det gäller just router tyckte jag helt enkelt Google Wifi verkade väldigt smidig, och hörde gott om den från flera bekanta. Ubiquiti hade jag ingen direkt erfarenhet av, och lite dålig koll på mer än att de har ett väldigt brett sortiment.

Jag är nog själv inte så orolig för datainsamlingen från Google. Det är inte oproblematiskt, men jag har betydligt mer positiva känslor inför Google än t ex Facebook.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Att jag valde en Google-router istället för en Ubiquiti handlade nog mestadels om vilken känsla jag hade för företagen innan. Jag köper gärna grejor från Apple och Google eftersom jag använder så många av deras tjänster och övriga produkter, så får ofta praktiska fördelar genom det. När det gäller just router tyckte jag helt enkelt Google Wifi verkade väldigt smidig, och hörde gott om den från flera bekanta. Ubiquiti hade jag ingen direkt erfarenhet av, och lite dålig koll på mer än att de har ett väldigt brett sortiment.

Jag är nog själv inte så orolig för datainsamlingen från Google. Det är inte oproblematiskt, men jag har betydligt mer positiva känslor inför Google än t ex Facebook.

Nu låter det som jag är helt emot Google. Så är det inte. Gillar många av deras tjänster och använder dom varje dag. Men jag gillar inte deras nyfikenhet. Är där mitt problem med dom är tyvärr :/

Jag tror i alla fall du hade blivit snäppet nöjdare med Ubiquiti!

Ursprungligen av SweSG:

Nu låter det som jag är helt emot Google. Så är det inte. Gillar många av deras tjänster och använder dom varje dag. Men jag gillar inte deras nyfikenhet. Är där mitt problem med dom är tyvärr :/

Jag tror i alla fall du hade blivit snäppet nöjdare med Ubiquiti!

Jag har full förståelse för det, och en sund skepsis mot Google är fullständigt rimlig tycker jag!

Ja kanske hade jag blivit mer nöjd - det lär vi inte få veta. Men när Google Wifi behöver bytas ut kanske jag ska ge nästa tillverkare en chans!

Yes yes, både det här avsnittet och förra håller ju helt klart bra nivå!

Riktigt roligt

Om vi säger såhär, kom nästan upp i joggingfart på joggingturen, och det säger inte lite efter en låååång vinter.

1
Bevaka tråden