Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi har inget val hur länge vi kan använda våra grejer, det bestämmer Apple

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-20 22:56

En mycket relevant och intressant artikel i världens bästa tidning

https://www.nytimes.com/2018/02/06/magazine/what-i-learned-from-watching-my-ipads-slow-death.html

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-02-21 00:43

TureB: initialt tänkte jag ”du har fel, du förstår inte”. Jag ber om ursäkt för min trångsynthet. Du har rätt i din rubrik.

Jag äger en iPad och 4S, båda har helt ok batterikapacitet, så den aspekten kan vi lägga åt sidan.

Det hela beror på dilemmat mjukvara - hur ska man kunna köra dagens mjukvara på en äldre maskin?
Ny mjukvara är nödvändig. Men inte alla finesser.
Vi har en iPad 3:e gen. iOS 9.3.5? Den är så slö att jag inte förstår hur Apple kan med.
Självklart vill jag ha senaste iOS för säkerhetsuppdateringar och iCloudfunktioner.

Att den äldre hårdvaran inte orkar med vad en iPad Pro fixar accepterar jag. Vad jag inte fattar är varför Apple inte ser till att göra iPaden användbar. Plocka bort lull-lull och onödiga finesser. Bort med animationerna - jag har haft iPaden i flera år, skulle inte ikonerna darra när jag raderar appar så spelar det ingen roll. Tangentbordsljud? Onödigt. Att den gör saker i bakgrunden när jag jobbar? Nej tack. Det kan den göra på natten, den måste ändå laddas var fjärde dag eller så.

En väg är att Apple stänger av massa onödiga funktioner, en annan är att man kan välja och vraka i en lista.
Jag skulle utan tvekan stänga av 90% av funktionerna, bara den fixade Safari, iMessage, Netflix och Facetime.

Apple: laga iOS, det är trasigt på äldre icke-trasig hårdvara.

Fotnot: med ”min” avser jag att min förskoleålders dotter nyttjar den.

Eller att plattformen öppnas så man kan installera vad man vill, någon Linux-variant t.ex. som fungerar i en evighet och alltid är uppdaterad.

Har en iPhone 6s liggandes här (knappt använd faktiskt) som har så usel batterikapacitet så jag vet inte vad, suger runt 30%/dygn (trots ren återställning osv) utan att man ens tittar på den, ska man orka ta sig till en Apple-verkstad/butik för att "orka" få den fixad för 295:-. Är det värt ens tid, sånt funderar jag på.

Man blir lite less ibland.

edit: En annan sak som många användare märker är att man helt plötsligt måste ha x version av iTunes för att återställa/säkerhetskopiera en iOS-enhet. Vilket i sig kräver en MacOS-version som Apple har valt att hårdvaran inte stöder. Så man måste köpa nytt, både dator och iPhone/iPad. Det är inte snyggt.

Varför kan inte iTunes bara upppdateras och stödja samtliga iOS-versioner oavsett, hur kan det finnas någon teknisk koppling mellan dessa två saker. Obegripligt. Det är enbart mjukvaruparametrar som Apple bestämmer bara för att.

Hur många är det som jobbar med systemutveckling? Och med underhåll av gamla system?

Jag säger inte att alla beslut som tas av Apple är baserat på en tekniskt komplexitet som vi inte har en aning om - men jag misstänker att rätt mycket är det.

Det är lätt att säga ”det är bara att...” men i verkligheten så är det inte så enkelt

  • Medlem
  • 2018-02-21 05:35

Det handlar nog till stor del om kostnader och försäljningen av ny hårdvara
När är en produkt förbrukad?
Det tråkiga här är att hårdvaran i vissa fall finns där och det är mjukvaran som bestämmer slutdatum och då man befinner sig i Apples ekosystem så finns inte mycket att göra
Åandra sidan så lovordas Apple för att så många har installerat senaste versionen av OS.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-21 10:46
Ursprungligen av reboot81:

Vi har en iPad 3:e gen. iOS 9.3.5? Den är så slö att jag inte förstår hur Apple kan med.

Har också en ipad 3 hemma, så farligt slö tycker jag inte den är.

Utvecklingen av mobiler och plattar har gått rätt fort, då är det svårt att utveckla mjukvara och samtidigt ha stöd för gammal hårdvara.
Förhoppningsvis minskar det problemet nu när mobila enheter inte kan göra så stora prestandahopp längre, precis som det blivit med datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-21 22:20

Den viktigaste delen av detta där jag reagerar på Apple är inte det att nyare mjukvara slöar ner iOS apparaterna. Att de inte tillåter nyare iOS på gamla apparater har jag inga problem med (ovannämnda kommentar).

Problemet är att de kan (och gör) stoppa apparaterna från att vara användbara där ägaren egentligen inte har någon kontroll.

Anledningen är uppenbar, desto snabbare deras grejer blir oanvändbara desto snabbare köper folk nya (folk älskar ju att köpa nytt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-22 08:13

Jag tänker att begreppen varor och tjänster allt mer växer ihop. Traditionellt sätt är vi vana att äga och kontrollera varor. Tjänster är något som levereras under en begränsad tid och där vi är vana att ha mindre kontroll. Man kan tänka sig att framtiden suddar ut det skarpa gränssnitt som finns/funnits mellan dessa storheter ännu mer. Då blir det inte så konstigt att varor på ett annat sätt än tidigare inte kontrolleras fullt ut av oss och att de inte heller går att nyttja så länge som vi skulle önska.

MAn kan se en del andra önskade eller oönskade effekter av detta. Säg att varor stängs av när det anses att det ur miljösynpunkt är bättre att köpa en ny variant av kylskåp, tvättmaskin eller värmepump... Eller att varor stängs av när en viss ålder eller användningstid uppnåtts där säkerheten inte längre är acceptabel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-22 11:12

Jag förstår ditt resonemang, men tycker att vi (människorna) ska bestämma över prylarna, inte tvärtom.....
Jag vill inte byta/köpa ett nytt kylskåp för att någon annan stänger av det. Sådant byte ska ske med hjälp av information, men att jag själv ska bestämma när jag vill göra det. Tvång är för mej en dålig väg (jag förstår att det bara var ett exempel för att belysa läget).

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-22 12:57

Jag har av ett liknande skäl som ni är inne på ovan sedan flera år tillbaks valt att köpa fysiska produkter i alla fall där produkten är viktig för mig av någon anledning. Mina spel, soundtracks till spel och film, viktiga filmer och liknande köper jag alla i fysiskt format eftersom jag inte vill att ett företag en vacker dag ska kunna säga "nej nu tar vi bort licensen för det här spelet/den där filmen" varpå den försvinner från den digitala affären.

Det finns olika exempel på när det hänt. Spelet TMNT till NES hamnade i licensdispyt varpå det togs bort från Nintendos eShop, och om du inte hade det nedladdat på dina enheter efter att det togs bort kunde du inte längre ladda ner det, även om du hade köpt det. Det moderna Platinum Games-skapta spelet TMNT: Mutants in Manhattan har också tagits bort från de digitala affärerna. Filmer som dyker upp på Netflix/HBO med flera försvinner efter ett tag, och i vissa serier finns en av filmerna inte tillgänglig eftersom den gavs ut av en annan utgivare. Jag använder inga teknikprylar som är helt beroende av molntjänster, men om jag skulle få för mig att köpa en sådan produkt hade jag tänkt till både en och två gånger om jag tror på företagets hållbarhet i det långa loppet.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-02-22 13:40
Ursprungligen av keptang:

Har en iPhone 6s liggandes här (knappt använd faktiskt) som har så usel batterikapacitet så jag vet inte vad, suger runt 30%/dygn (trots ren återställning osv) utan att man ens tittar på den, ska man orka ta sig till en Apple-verkstad/butik för att "orka" få den fixad för 295:-. Är det värt ens tid, sånt funderar jag på.

Det där är väl ett erkänt hårdvarufel från apples sida så man kan tycka att de borde erbjuda gratis batteribyte. Å andra sidan, orkar du få den fixad går den ju att sälja för en betydligt högre summa.

  • Medlem
  • 2018-02-22 17:20
Ursprungligen av ekloev:

Jag har av ett liknande skäl som ni är inne på ovan sedan flera år tillbaks valt att köpa fysiska produkter i alla fall där produkten är viktig för mig av någon anledning. Mina spel, soundtracks till spel och film, viktiga filmer och liknande köper jag alla i fysiskt format eftersom jag inte vill att ett företag en vacker dag ska kunna säga "nej nu tar vi bort licensen för det här spelet/den där filmen" varpå den försvinner från den digitala affären.

Det finns olika exempel på när det hänt. Spelet TMNT till NES hamnade i licensdispyt varpå det togs bort från Nintendos eShop, och om du inte hade det nedladdat på dina enheter efter att det togs bort kunde du inte längre ladda ner det, även om du hade köpt det. Det moderna Platinum Games-skapta spelet TMNT: Mutants in Manhattan har också tagits bort från de digitala affärerna. Filmer som dyker upp på Netflix/HBO med flera försvinner efter ett tag, och i vissa serier finns en av filmerna inte tillgänglig eftersom den gavs ut av en annan utgivare. Jag använder inga teknikprylar som är helt beroende av molntjänster, men om jag skulle få för mig att köpa en sådan produkt hade jag tänkt till både en och två gånger om jag tror på företagets hållbarhet i det långa loppet.

Mycket bra reflektion

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-22 17:30
Ursprungligen av xms67:

Jag tänker att begreppen varor och tjänster allt mer växer ihop. Traditionellt sätt är vi vana att äga och kontrollera varor. Tjänster är något som levereras under en begränsad tid och där vi är vana att ha mindre kontroll. Man kan tänka sig att framtiden suddar ut det skarpa gränssnitt som finns/funnits mellan dessa storheter ännu mer. Då blir det inte så konstigt att varor på ett annat sätt än tidigare inte kontrolleras fullt ut av oss och att de inte heller går att nyttja så länge som vi skulle önska.

MAn kan se en del andra önskade eller oönskade effekter av detta. Säg att varor stängs av när det anses att det ur miljösynpunkt är bättre att köpa en ny variant av kylskåp, tvättmaskin eller värmepump... Eller att varor stängs av när en viss ålder eller användningstid uppnåtts där säkerheten inte längre är acceptabel.

Menar du att detta skulle vara bra?

Om man har någonting man gillar och som fungerar bra men så kan man inte längre använda den för att ett företag slutar att aktivera den, då mer och mer saker idag kräver uppkoppling för att fungera står vi där med brallorna nere.

Visst, massor av exempel med spel och annat somTV-serier, men det finns viktigare saker som påverkas negativt av detta, för att inte tala om vår valfrihet över våra egna saker. Snart sitter vi där som slavar inför Apple.

Snacka om ombytta roller idag jämfört med vad Apple stod för när "1984" reklamkampanjen kördes. Idag är det inte Apple som är rebellen.

"Think Different" yeah right!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-22 18:01
Ursprungligen av TureB:

Menar du att detta skulle vara bra?

Om man har någonting man gillar och som fungerar bra men så kan man inte längre använda den för att ett företag slutar att aktivera den, då mer och mer saker idag kräver uppkoppling för att fungera står vi där med brallorna nere.

Visst, massor av exempel med spel och annat somTV-serier, men det finns viktigare saker som påverkas negativt av detta, för att inte tala om vår valfrihet över våra egna saker. Snart sitter vi där som slavar inför Apple.

Snacka om ombytta roller idag jämfört med vad Apple stod för när "1984" reklamkampanjen kördes. Idag är det inte Apple som är rebellen.

"Think Different" yeah right!

När det gäller just telefoner tänker jag att det egentligen är ganska få funktioner som telefontillverkaren lovar att vi ska tillgång till, och som krävs för att telefonens funktion i grunden ska uppfyllas. Det jag kräver av min telefon är att den ska kunna göra telefonsamtal samt ha tillgång till internetuppkoppling så att diverse tjänster och appar kan användas. Av alla de appar och tjänster jag använder på telefonen är det få som kommer från telefontillverkaren. E-posttjänster, sociala nätverkstjänster som Facebook/Twitter/Instragram med flera, Netflix, Google Drive/Dropbox, Google Calendar/Icloud-kalendern, med mera är alla tjänster som tillhandahålls av olika företag och är utbytbara över tid.

Eftersom Facebook och Gmail är tjänster jag använt länge fortsätter jag att använda dem, men om de skulle stängas ner är de utbytbara. Och så pass stora tjänster skulle inte heller stängas ner över en dag. Samma sak gäller Icloud-integrationen i IOS, det är ganska osannolikt att Apple från ingenstans en vacker dag kungör att de stänger ner alla tjänster med omedelbar verkan. Mindre tjänster som poppar upp är mer känsliga för att inte ta fart, men även där brukar det finnas tecken på att det inte går så bra så att man kan förbereda sig på en flytt till annan tjänst, och ofta får man även förvarning i god tid där. När det gäller digitala licenser för kreativa verk, likt de jag nämner i ett inlägg längre upp, finns det däremot betydligt större risk att de helt plötsligt försvinner utan förvarning och möjlighet till åtkomst till innehållet efter det tagits bort.

Däremot håller jag helt med om att, i exemplet med smarta kylskåp, att man löper risken att hamna i kläm om ett visst företags satsning på molntjänster för vitvaror inte går så bra. Då kanske den läggs ner utan någon möjlighet till att byta till andra tjänster. När det gäller den sortens produkter som inte är särskilt flexibla gällande systemmjukvaran hade jag nog väntat på att marknaden stabiliserats så att jag som konsument kunnat få en bättre bild av vilka företags plattformar som har störst sannolikhet att bli långlivade. Men det skulle helt klart vara tråkigt om man investerar relativt stora pengar i en vitvara vars smarta komponent stängs ner efter bara några år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-22 19:06
Ursprungligen av TureB:

Menar du att detta skulle vara bra?

Om man har någonting man gillar och som fungerar bra men så kan man inte längre använda den för att ett företag slutar att aktivera den, då mer och mer saker idag kräver uppkoppling för att fungera står vi där med brallorna nere.

Visst, massor av exempel med spel och annat somTV-serier, men det finns viktigare saker som påverkas negativt av detta, för att inte tala om vår valfrihet över våra egna saker. Snart sitter vi där som slavar inför Apple.

Snacka om ombytta roller idag jämfört med vad Apple stod för när "1984" reklamkampanjen kördes. Idag är det inte Apple som är rebellen.

"Think Different" yeah right!

Om vi pratar om hur samhället ändras kan man iaktta en intressant förändring, det bli allt vanligare att en analys eller iakttagelse uppfattas som en uppfattning eller åsikt...?. Mitt svar är, vet ej. Jag kan se både för- och nackdelar. Min huvudpoäng är att varor och tjänster tenderar att flyta ihop. Inte minst att allt mer av det vi idag konsumerar som varor kommer i framtiden vara tjänster. Var och en får bedöma om det är bra eller dåligt. Medan jag sitter och skriver så landar jag nog i att det sammanvägt kommer vara positivt. Men självklart kommer även jag att tycka att något var bättre förr. Men sammantaget kommer jag om 10, 20 eller 30 år tycka att det är bättre i nuet än i historien. Hoppas jag..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-22 19:29

Min poäng med argumentet är inte så mycket vad som är bra eller dåligt utan mer att kontrollen om saker fungerar ligger mindre och mindre hos oss som äger datorn/telefonen eller vad det nu kan vara.

Jag har massor av gamla Mac datorer, vissa har teknisk mjukvara på som inte längre är tillgänglig. För mej är det inga problem, jag har mer än en Mac av den relevanta generationen, jag har backup av all mjukvara så jag kan fortsätta använda Classic, eller System 7, även Tiger eller Leopard på PPC, men när det krävs att man kopplar upp sej för att kunna installera systemvaran så är vi körda, inte bara den dag Apple bestämmer att "nej, du kan inte längre använda din MacBook, köp nu" utan även om vi inte har tillgång till Internet.

Det är många som inte klarar sej utan molnet, men en dag kommer det att bli så tjockt att det regnar och då är moln inte roliga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-22 23:02
Ursprungligen av TureB:

Min poäng med argumentet är inte så mycket vad som är bra eller dåligt utan mer att kontrollen om saker fungerar ligger mindre och mindre hos oss som äger datorn/telefonen eller vad det nu kan vara.

Jag har massor av gamla Mac datorer, vissa har teknisk mjukvara på som inte längre är tillgänglig. För mej är det inga problem, jag har mer än en Mac av den relevanta generationen, jag har backup av all mjukvara så jag kan fortsätta använda Classic, eller System 7, även Tiger eller Leopard på PPC, men när det krävs att man kopplar upp sej för att kunna installera systemvaran så är vi körda, inte bara den dag Apple bestämmer att "nej, du kan inte längre använda din MacBook, köp nu" utan även om vi inte har tillgång till Internet.

Det är många som inte klarar sej utan molnet, men en dag kommer det att bli så tjockt att det regnar och då är moln inte roliga...

JAg är själv som jag redan skrivit ganska kluven till denna utveckling. Men det finns något intressant i den naivitet folk uppvisar inför företag och deras inflytande över oss. Ta t.ex informationsinhämtning. Min känsla är att medan folk blir allt mera skeptisk till att det allmänna(myndigheter) samlar in information så accepterar man att företag samlar in betydligt mer. Jag har inga problem med att folk förhåller sig skeptiska till det allmännas informationshantering, men den sker under kontrollerade former och i ett förhållandevis gott syfte. Företags informationshantering är betydlig mindre kontrollerat och hanteras ofta med en ryssruta(nu överdriver jag lite) samtidigt som syftet ofta är betydligt mera (organisations)egoistiskt.

Detta gäller även det denna tråd handlar om och som du skriver om. Många kommer ganska oreflekterat acceptera den utveckling jag ser framför oss, att varor blir tjänster. Öven om jag personligen tycker just denna utveckling är mindre problematisk än privata företags informationsinhämtning och hantering.

Ursprungligen av xms67:

... betydlig mindre kontrollerat och hanteras ofta med en ryssruta(nu överdriver jag lite) samtidigt som syftet ofta är betydligt mera (organisations)egoistiskt....

Den felstavningen kändes otrevligt träffande på något sätt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-24 22:38
Ursprungligen av BlackSmp:

Den felstavningen kändes otrevligt träffande på något sätt

Haha, ibland lyckas man...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-24 23:03
Ursprungligen av xms67:

JAg är själv som jag redan skrivit ganska kluven till denna utveckling. Men det finns något intressant i den naivitet folk uppvisar inför företag och deras inflytande över oss. Ta t.ex informationsinhämtning. Min känsla är att medan folk blir allt mera skeptisk till att det allmänna(myndigheter) samlar in information så accepterar man att företag samlar in betydligt mer. Jag har inga problem med att folk förhåller sig skeptiska till det allmännas informationshantering, men den sker under kontrollerade former och i ett förhållandevis gott syfte. Företags informationshantering är betydlig mindre kontrollerat och hanteras ofta med en ryssruta(nu överdriver jag lite) samtidigt som syftet ofta är betydligt mera (organisations)egoistiskt.

Detta gäller även det denna tråd handlar om och som du skriver om. Många kommer ganska oreflekterat acceptera den utveckling jag ser framför oss, att varor blir tjänster. Öven om jag personligen tycker just denna utveckling är mindre problematisk än privata företags informationsinhämtning och hantering.

Jag håller med till 100%, men det är en annan diskussion (som egentligen är ännu viktigare) jag blir bara så förbannad på hur saker har en begränsad livslängd pga att det inte är vi själva som bestämmer när någonting inte ska användas längre.

Att man besluta att lägga ner ett system som analog TV pga begränsad kvalité, betydligt högre energikostnad på transmissionen m.m. är en sak då det inte bara är användarens TV som är berörd, men när man sitter med möjligheten att i praktiken göra en användares dator (telefon är ju idag också en dator) oanvändbar genom att inte längre stödja aktivering av en ominstallation.

Vinyl är bra, kvaliteten förändras inte med tiden, alltid kompatibelt för dagen även om man skulle behöva köpa någon ny maskinvara för att använda det. Därför har jag det inte samlat hos någon annan som vid ett beslut kan förinta min kollektion. Endast stöld eller brand kan förinta min musik.

Analog film är också bra, som intresserad fotograf använder jag idag min samlade filmmängd i olika medier för mina vänners skull när vi pratar minnen 40 år tillbaka i tiden, scannade med dagen teknik och kommer säkert att finnas apparater i framtiden för detta. Jag fotar idag mina barnbarn för deras barnbarns skull. Jag framkallar och scannar själv. Endast stöld eller brand kan förinta mina bilder. Mina två stora intressen i livet.

En hårddiskkrasch har lärt mig den hårda vägen. Men framförallt är jag fruktansvärt allergisk mot att någon annan ska ha beslutanderätten över mitt innehav, när jag ska använda det och om jag får använda det.
Jag är kung över mig själv!

Men vinyl påverkas med användning. Det är en mekanisk nötning vid spelning så din inledning bygger på ett felaktigt antagande

Inte vad jag märkt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-06 09:16
Ursprungligen av kennethLundgren:

Inte vad jag märkt.

Hörseln avtar med åldern. Helt normalt.

Jag framlägger bara fakta och mina erfarenheter efter faktiskt närmare 50 års användande av bägge medierna, det är upp till var och en att ta till sig det.

Ursprungligen av kennethLundgren:

Jag framlägger bara fakta och mina erfarenheter efter faktiskt närmare 50 års användande av bägge medierna, det är upp till var och en att ta till sig det.

Vinyl är bra skit! Vi får se om t.ex. tjänster som Spotify klarar 50 år utan att dö!

Ursprungligen av kennethLundgren:

Jag framlägger bara fakta och mina erfarenheter efter faktiskt närmare 50 års användande av bägge medierna, det är upp till var och en att ta till sig det.

Mekanisk avläsning medför nötning. Nötning innebär försämrad kvalitet. Det kommer du inte runt. Att det tar lång tid och sker i steg där vi inte märker skillnad mellan varje spelning är en annan sak

Ursprungligen av BlackSmp:

Mekanisk avläsning medför nötning. Nötning innebär försämrad kvalitet. Det kommer du inte runt. Att det tar lång tid och sker i steg där vi inte märker skillnad mellan varje spelning är en annan sak

Visst, det är så det ser jag på mina gamla filmer som bleknat lite men ny elektronik och ny programvara kompenserar det, och så kommer det även att vara i framtiden.
Hur många är det som har 20-25 år gamla datafiler kvar?

Ursprungligen av kennethLundgren:

Visst, det är så det ser jag på mina gamla filmer som bleknat lite men ny elektronik och ny programvara kompenserar det, och så kommer det även att vara i framtiden.
Hur många är det som har 20-25 år gamla datafiler kvar?

Mycket har ju att göra hur man sköter om det. Låter man det ligga framme i solen så får man skylla sig själv. Sedan slits ju allt med tid också.

Datafiler har jag dock som är runt 20-30 år gamla. Jag sparar på det mesta här hemma. Har det kommit in i en dator så sparas det. Om det inte är riktigt skit då. Gamla .avi-filmer som är 10 år kastar jag dock. Om det inte är en riktigt svår film att få tag på. Nuförtiden lägger jag dock allt i så bra kvalité det går.

Den som spar, han har!

Jag har varit med sen MS-DOS Word tiden och sett utvecklingen med 3.0-3.1-Win95. Endast de senaste 10 åren har jag haft Mac och är inne på min tredje MacBook pro 13” 2014 års modell, och med den försvann CD/DVD som jag hade som backup. Visst kunde jag skaffat en extern spelare men testade ett tag för att se om det fattades något. Har kört de senaste åren med en extern hårddisk som den utmärkta Time Machine sköter perfekt via ett usb uttag, för det blir den sista usb maskinen utgår jag ifrån, utvecklingen ni vet.

Men tanken har slagit mig om nu hårddisken kraschade i den förra datorn vad säger att den externa hårddisken är säkrare? Och hur länge kan man använda den i framtida datorer? Jag är skeptisk!
Därav min fråga för jag utgår ifrån att i och med Win95 så kom det mer till den breda allmänheten och borde sparats filer från det. Handen på hjärtat, hur många?

Eller som någon sa tidigare: Den som spar han har!
Frågan är bara vilket medium är mest bakåtkompatibelt över en längre tid? Analogt har inte försvunnit, tvärtom!

Bevaka tråden