Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kruxet med prylarna kopplade till molnet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Numera är många av våra prylar kopplade till internet. Den kopplingen är inget vi konsumenter kan ta för givet. Nokia köpte upp Withings hälsoprodukter – men säljer nu divisionen igen. Vad kommer hända med mina prylar där hemma?

Läs hela artikeln här

Detta är nötkärnan i den argumentation om IoT-prylars fundamentala värdelöshet som konsumentprodukter. Köper jag en vara vill jag kunna strunta fullständigt i vad som händer med tillverkaren efter köpet.

Ursprungligen av GustafMA:

Detta är nötkärnan i den argumentation om IoT-prylars fundamentala värdelöshet som konsumentprodukter. Köper jag en vara vill jag kunna strunta fullständigt i vad som händer med tillverkaren efter köpet.

Det måste ju vara rent av svårt i dessa tider när prenumerationsmodellen appliceras på lite allt möjligt. Jag har ingen aning om hur affärsmodellen ser ut för prylar som dessa. Jag köper dem för en engångskostnad och får "gratis" synkronisering via molnet + app och andra plattformar som ska underhållas och uppdateras – men hur länge? Prylens livslängd?

Pebble var ett av de första företagen som jag haft nära kontakt med som la ned helt och klippte alla strängar till sina produkter. Helt klart spännande att se hur andra företaget hanterar liknande saker framöver.

Det är inte alltid helt enkelt. Min blodtryckmätare och våg borde fungera utan koppling till molnet - jag tappar visserligen det där extra som jag gillar men basfunktionerna finns kvar.

Men jag köper och håller tummarna...

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inte alltid helt enkelt. Min blodtryckmätare och våg borde fungera utan koppling till molnet - jag tappar visserligen det där extra som jag gillar men basfunktionerna finns kvar.

Men jag köper och håller tummarna...

Jo, det är mina Home-kameror som inte kommer funka något vidare utan moln, men termometern och vågen borde kunna göra sina jobb ändå, som du säger utan att samla allt i nån härlig app då.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jo, det är mina Home-kameror som inte kommer funka något vidare utan moln, men termometern och vågen borde kunna göra sina jobb ändå, som du säger utan att samla allt i nån härlig app då.

Vilket iofs var anledningen till att jag valde just dem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-14 13:12
Ursprungligen av Ida Blix:

Det måste ju vara rent av svårt i dessa tider när prenumerationsmodellen appliceras på lite allt möjligt. Jag har ingen aning om hur affärsmodellen ser ut för prylar som dessa. Jag köper dem för en engångskostnad och får "gratis" synkronisering via molnet + app och andra plattformar som ska underhållas och uppdateras – men hur länge? Prylens livslängd?

Pebble var ett av de första företagen som jag haft nära kontakt med som la ned helt och klippte alla strängar till sina produkter. Helt klart spännande att se hur andra företaget hanterar liknande saker framöver.

Prylar som kräver "prenumeration" eller "gratis abonnemang hos tjänst i molnet" undviker jag helt att köpa. Om jag råkar köpa en vardaglig pryl som måste vara uppkopplad för att fungera lämnar jag tillbaka den.

Jag skulle gärna se att det fanns någon märkning för detta så att konsumenten kan se vad man köper. En döskalle eller nåt.

Ursprungligen av pesc:

Prylar som kräver "prenumeration" eller "gratis abonnemang hos tjänst i molnet" undviker jag helt att köpa. Om jag råkar köpa en vardaglig pryl som måste vara uppkopplad för att fungera lämnar jag tillbaka den.

Jag skulle gärna se att det fanns någon märkning för detta så att konsumenten kan se vad man köper. En döskalle eller nåt.

Haha, ja en döskalle skulle väl vara avskräckande. Kan hålla med om att det borde framgå tydligt vid ett köp, och gärna att företagen bakom är tydliga med sin plan för produkten (hur länge kan du räkna med att få synka gratis etc). Själv är jag inte alls så negativ att jag undviker att köpa såna här grejer (uppenbarligen). Enligt mina erfarenheter så här långt finns det fördelar med molnkopplingen som jag uppskattar.

Det finns tre sätt att finansiera moln på i konsumentprodukter: 1) engångskostand vid köp. Företaget har ett inbyggd anledning att lägga ner molnstödet snarast möjligt. 2) De säljer dina data. Fine, om du inte bryr dig. 3) Prenumeration. Fine, om du inte bryr dig. Och kanske en 4) då - reklam. Varje gång du ställer dig på vågen får du en jingel från viktväktarna, typ. Egentligen fall 2).

1) Går bort vid köpa av uppenbara skäl, såvida inte produkten är billigast och bäst på marknaden även utan molnfunktionaliteten. Högst osannolikt.
2) Samma demografi som köper postkodslotter, antagligen.
3) Fint för den som har ett extremt behov av produkten. Själv är jag ytterst restriktiv med prenumerationer - hyra, kommunala vatten- och sophämtningsavgifter, ström, ip- och telekom, försäkring. Alla andra kan sticka och brinna.
4) se 2) ovan.

Kan inte se hur någon någonsin kommer pracka på mig en vara med någon form av sociala molntjänster. Det skulle vara om appen som stödjer det distribueras som öppen källkod och du kan välja att "molnlagra" mot ditt eget NAS. Samt ingen kontakt med internet öht.

1
Bevaka tråden