Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone X-skärm mer repkänslig än 7+?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet ni om så kan vara fallet?
Jag upplever det def så iaf.

  • Medlem
  • 2018-05-12 21:05

Inget jag upplever. Brukar vanligtvis ha skärmskydd men har inte orkat skaffa någon till min iPhone X. Inga repor alls hittills.

Så är det förmodligen då nyare gorilla glass-varianter är designade för att inte spricka så lätt men därav också mindre reptåliga.
Dock ingen större skillnad. Har man otur får man en repa på vilket glas som helst.

Glass?

I sakfrågan så har jag inte märkt någon skillnad. Har aldrig använt skärmskydd och ser inget behov trots att jag inte behandlar telefonerna speciellt varsamt.

  • Medlem
  • 2018-05-13 09:03
Ursprungligen av theplague:

Vet ni om så kan vara fallet?
Jag upplever det def så iaf.

Apple brukar ju inte visa vilket glas de använder men hittade detta från GSM arena

Ursprungligen av keptang:

Så är det förmodligen då nyare gorilla glass-varianter är designade för att inte spricka så lätt men därav också mindre reptåliga.
Dock ingen större skillnad. Har man otur får man en repa på vilket glas som helst.

Detta bekräftar min upplevelse en del ändå.
Jag är ingen suuuuuperförsiktig mobilanvändare men hyfsat varsam. Alltid endast mobilen i byxfickan - inga nycklar, mynt eller så - jämfört med min 7+ där jag inte så tillstymmelse till en repa ser jag en hel del streck som knappt kan kallas repor men är märken. Det fanns inte ens på min 7+.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-05-15 12:45

Inga på min X heller. Provat att polera bort dem?

Ursprungligen av PaO:

Apple brukar ju inte visa vilket glas de använder men hittade detta från GSM arena

Den har gorilla glass 5

Exakt vilket glas det är har inte specificerats.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2018-05-15 17:31
Ursprungligen av theplague:

Vet ni om så kan vara fallet?
Jag upplever det def så iaf.

Ja, jag tycker mig uppleva att glaset på iPhone x är betydligt mer känsligt för repor. Har aldrig upplevt att mina tidigare iPhone har varit så här känsliga. Har fått en repa mitt på displayen ☹️ syns bara när displayen är av men surt ändå.

  • Medlem
  • 2018-05-15 18:28

Tror jag inte. Har inte några repor alls på min iPhone X som jag haft sen release i princip och alltid varit utan skal. Tvärt om skulle jag säga, min förra iPhone fick rätt snabbt fina repor (inget större). Hittar inga sådana på min X än.

  • Medlem
  • 2018-05-15 20:04
Ursprungligen av Mackan1984:

Den har gorilla glass 5

Okej för jag trodde Apple fick special glas av Corning som var bättre än 5

Ursprungligen av kenjon:

Inga på min X heller. Provat att polera bort dem?

Hmm nej, vad för material/produkter skall jag använda då? Fiberduk och... ?

Ursprungligen av swenzo:

Ja, jag tycker mig uppleva att glaset på iPhone x är betydligt mer känsligt för repor. Har aldrig upplevt att mina tidigare iPhone har varit så här känsliga. Har fått en repa mitt på displayen ☹️ syns bara när displayen är av men surt ändå.

Alltså, jag störs inte direkt av det men om det fortsätter så här...

Kan det vara så att vissa tillverkningsserier är sämre?

Ursprungligen av PaO:

Okej för jag trodde Apple fick special glas av Corning som var bättre än 5

Det är väl en ”custom”-beställd historia av gorilla glass 5 som antagligen är obetydligt bättre.

Haft min sen 11:e dec 2017 och än så länge har inga repor hittat till mitt X Iofs så använda skärmskydd plus plånbokskal ?

Ursprungligen av Cancerman:

Haft min sen 11:e dec 2017 och än så länge har inga repor hittat till mitt X Iofs så använda skärmskydd plus plånbokskal ?

Well, ok.

  • Medlem
  • 2018-05-16 05:29

Kolla in Jerry och jämför med iPhone 7

https://youtu.be/twY6zUj-t20

Jag har några mindre smårepor som liksom ”lyser” (men som ändå knappt syns). Jag har dock aldrig haft det tidigare på någon iPhonemodell så lite störande är det helt klart.

Jag tror iofs att det är mer individuella variationer än ett generellt problem.

Har använt den här Iphone X periodvis med ett skärmskydd, men också helt utan fodral och ibland med fodral på baksidan och ibland Apples plånboksvariant. Om jag verkligen spanar kan jag se märken när skärmen är av, men inget jag märker av alls under användning.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-05-16 09:33
Ursprungligen av PaO:

Okej för jag trodde Apple fick special glas av Corning som var bättre än 5

Special var det väl enbart med första iPhonen. Då Corning tog upp tillverkningen igen efter att Apple ville ha det. Användes ju tidigare på militär helikoptrar, innan plasten tog över som "bullet resistant". Men patentet är utgånget så det finns flera tillverkare idag av liknande glas.

Inga problem med repor. Däremot så har glaset vid kameran spruckit, precis vid hålet till micken. Inta tappat den eller varit ovarsam. Lite googling visar att jag inte är ensam, många spruckna trots varsam hantering. Känns sådär på en så pass dyr telefon.

  • Medlem
  • 2018-05-16 17:31
Ursprungligen av ZeroImagine:

Inga problem med repor. Däremot så har glaset vid kameran spruckit, precis vid hålet till micken. Inta tappat den eller varit ovarsam. Lite googling visar att jag inte är ensam, många spruckna trots varsam hantering. Känns sådär på en så pass dyr telefon.

Tyvärr är det nog så med en utstickande kamera modul

Ursprungligen av PaO:

Tyvärr är det nog så med en utstickande kamera modul

Syns dåligt på bilden men jag har Apples silikonfodral, det ger inget utstick på kameran alls, tvärtom den är något under bakkant på fodralet så jag tror inte att det är problemet.

Denna diskussion är iofs lätt att avgöra på ett objektivt sätt. Det går att mäta hårdheten enligt moh-skalan men det är ett förstörande test eftersom man mäter vid vilken hårdhet ett verktyg gör en rispa.

Vilket innebär att man måste rispa glaset på telefonen

Ursprungligen av ZeroImagine:

Syns dåligt på bilden men jag har Apples silikonfodral, det ger inget utstick på kameran alls, tvärtom den är något under bakkant på fodralet så jag tror inte att det är problemet.

Verkar mer som att det inte är något som möter glaset vid micken så det är lättare att trycka in glaset där, om jag uppfattar bilden rätt.
Min har klarat sig än så länge men jävligt tråkigt om det beror på något sådant.

  • Medlem
  • 2018-05-16 21:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Denna diskussion är iofs lätt att avgöra på ett objektivt sätt. Det går att mäta hårdheten enligt moh-skalan men det är ett förstörande test eftersom man mäter vid vilken hårdhet ett verktyg gör en rispa.

Vilket innebär att man måste rispa glaset på telefonen

Kolla in Jerry

https://youtu.be/twY6zUj-t20

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror iofs att det är mer individuella variationer än ett generellt problem.

Apple verkar helt klart ha använt ett mjukare glas för att det inte ska spricka så lätt.
Så generellt är det högst troligen mer repor på iPhone X än de senaste generationerna innan.

Bevaka tråden