Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ICloud - hur funkar det egentligen

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är ganska ny iCloud-användare, begriper mig inte på det.
Om jag har både iPad och iPhone anslutna till iCloud, vad exakt sker då? Jag trodde att iCloud finkade som extern lagringsplats där filerna lagrades, åtkomliga från båda enhetenra. Men märker nu att bilder på telefonen plötsligt även hamnar på iPad, så vill jag inte ha det, blir ju belastning på lagringen.
På min iPad går jag in på iCloud via iCloud drive. Men där är tomt. Borde inte telefonfilerna vara synliga där? När jag kollar på telefonen så står det ju att iCloud nästan är fullt.

1. Vad exakt är det som sker när man slår på iCloud drive på en enhet?
2. Vad är det för skillnad på iCloud och iCloud drive?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-06-18 17:49

Har du sett informationssidan hos Apple?
http://www.apple.com/se/icloud/

Ursprungligen av mattiL:

Har du sett informationssidan hos Apple?
http://www.apple.com/se/icloud/

Ja. Men tycker den är mer reklamig än förklarande.

Ursprungligen av Blander2000:

1. Vad exakt är det som sker när man slår på iCloud drive på en enhet?
2. Vad är det för skillnad på iCloud och iCloud drive?

1. Filer sparade i iCloud görs tillgängliga på alla dina enheter som är inloggade på samma iCloud-konto. På iOS-enheter måste du dock aktivt välja att visa iCloud-appen. (Inställningar-iCloud-iClouddrive-"Visa på hemskärm". Filer som ligger på iCloud tar plats från ditt konto och även på själva enheten.

2. iCloud-drive är en delfunktion av iCloud som kräver ett iCloud-konto. Du kan välja bort iCloud-drive om du vill.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-19 23:03

iCloud är Apple's molnlagring som erbjuder allt möjligt. Bl.a. iCloud Drive.

Jag funderar på att skaffa 1 TB iCloud drive för 89,-/mån.
Enligt alla texter som jag har läst så kopieras *alla* dokument från Skrivbord och Dokument över, vilket är precis vad jag vill ha. Men är det verkligen så, eller går bara Pages, Numbers etc över? Dvs, kommer även mina Adobe-dokument över?
Vidare, eftersom jag inte har 1 TB lagring på mina iOS-enheter, sparar iCloud drive endast länkar då (och laddas upp om man öppnar dem), eller visas inte filerna alls?

  • Avstängd
  • 2016-10-13 09:17
Ursprungligen av carlsson:

Jag funderar på att skaffa 1 TB iCloud drive för 89,-/mån.
Enligt alla texter som jag har läst så kopieras *alla* dokument från Skrivbord och Dokument över, vilket är precis vad jag vill ha. Men är det verkligen så, eller går bara Pages, Numbers etc över? Dvs, kommer även mina Adobe-dokument över?

Ja...alla filer förs över.

Ursprungligen av carlsson:

Vidare, eftersom jag inte har 1 TB lagring på mina iOS-enheter, sparar iCloud drive endast länkar då (och laddas upp om man öppnar dem), eller visas inte filerna alls?

Det är bara länkar. När du väljer att öppna filen laddas den ner.

Ursprungligen av reboot81:

iCloud är Apple's molnlagring som erbjuder allt möjligt. Bl.a. iCloud Drive.

Varför finns då inte iCloud i vänster menyn i Finder? hittar bara iCloud Drive. Går det även att lägga iCloud där?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-17 11:58
Ursprungligen av calinou:

Varför finns då inte iCloud i vänster menyn i Finder? hittar bara iCloud Drive. Går det även att lägga iCloud där?

Varför ska du ha iCloud i sidomenyn för?
iCloud är ett samlingsnamn för flera tjänster som man förstår när man läser detta. https://www.apple.com/se/icloud/
Tex program har möjlighet att spara användardata såsom inställningar i iCloud.
Skulle du ha tillgång till dom i sidomenyn så skulle garanterat någon ställa till det genom att ta bort det.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-05-17 13:37
Ursprungligen av carlsson:

Jag funderar på att skaffa 1 TB iCloud drive för 89,-/mån.
Enligt alla texter som jag har läst så kopieras *alla* dokument från Skrivbord och Dokument över, vilket är precis vad jag vill ha. Men är det verkligen så, eller går bara Pages, Numbers etc över? Dvs, kommer även mina Adobe-dokument över?
Vidare, eftersom jag inte har 1 TB lagring på mina iOS-enheter, sparar iCloud drive endast länkar då (och laddas upp om man öppnar dem), eller visas inte filerna alls?

Jo, så verkar det vara det slöar dock ner en snabb dator ifall du inte har världens bästa internet uppkoppling, så de verkar inte laddas ner helt.

Ursprungligen av Innis:

Varför ska du ha iCloud i sidomenyn för?
iCloud är ett samlingsnamn för flera tjänster som man förstår när man läser detta. https://www.apple.com/se/icloud/
Tex program har möjlighet att spara användardata såsom inställningar i iCloud.
Skulle du ha tillgång till dom i sidomenyn så skulle garanterat någon ställa till det genom att ta bort det.

Totalt förvirrande logik....... pga ifall man bearbetar en bild i en annan bildredigerare än bilder och sparar därefter då hamnar bilden i iCloud drive som är egentligen avsedd för dokument.
Vem någon ta bort det? Jag vet i alla fall vad jag gör......? det finns i alla fall alltid iCloud.com.
Kan man ha den där uppe i så fall? (t ex dropbox kommer jag direkt till via ikonen där uppe).
Samma sak gäller iCloud-"bilder" ibland kommer man åt sina bilder via "bilder" på sidomenyn i Finder och ibland är det tomt där. Vad kan det bero på?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-17 18:31
Ursprungligen av calinou:

Totalt förvirrande logik....... pga ifall man bearbetar en bild i en annan bildredigerare än bilder och sparar därefter då hamnar bilden i iCloud drive som är egentligen avsedd för dokument.
Vem någon ta bort det? Jag vet i alla fall vad jag gör......? det finns i alla fall alltid iCloud.com.
Kan man ha den där uppe i så fall? (t ex dropbox kommer jag direkt till via ikonen där uppe).
Samma sak gäller iCloud-"bilder" ibland kommer man åt sina bilder via "bilder" på sidomenyn i Finder och ibland är det tomt där. Vad kan det bero på?

ICloud är inte till för endast dokument. Det är för många olika sorters filer, inkl bilder och dokument.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-17 18:34
Ursprungligen av calinou:

Totalt förvirrande logik....... pga ifall man bearbetar en bild i en annan bildredigerare än bilder och sparar därefter då hamnar bilden i iCloud drive som är egentligen avsedd för dokument.
Vem någon ta bort det? Jag vet i alla fall vad jag gör......? det finns i alla fall alltid iCloud.com.
Kan man ha den där uppe i så fall? (t ex dropbox kommer jag direkt till via ikonen där uppe).
Samma sak gäller iCloud-"bilder" ibland kommer man åt sina bilder via "bilder" på sidomenyn i Finder och ibland är det tomt där. Vad kan det bero på?

Nej det är du som krånglar till det och blandar ihop tjänster.

Om du använder en tredjeparts redigerare för bilder så kommer den att spara bilden i Bilder biblioteket när du är klar med den.
Den kommer inte att spara i iCloud drive eller någon annanstans OM du inte själv aktivt väljer det.

Jag förstår inte vad du menar med att du kommer ibland kommer åt men inte andra gånger?
I Finder ser det bara ut såhär och där ska du alla fall inte vara och pilla.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-17 18:34

Vad har du tänkt åstadkomma med att ha iCloud i sidofältet?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-17 20:47
Ursprungligen av Innis:

Vad har du tänkt åstadkomma med att ha iCloud i sidofältet?

Det är smidigt som genväg.

Edit: syftar underförstått på i iCloud Drive.

Senast redigerat 2018-05-18 14:46
  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-17 21:04
Ursprungligen av reboot81:

Det är smidigt som genväg.

Genväg till vad? iCloud är ett samlingsnamn för en massa samlade tjänster.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-05-18 08:37

iCloud Drive är smidigt att ha i sidofältet, men att bara säga iCloud är lite fel, då man inte vet vad som menas.

Ursprungligen av Innis:

Nej det är du som krånglar till det och blandar ihop tjänster.

Om du använder en tredjeparts redigerare för bilder så kommer den att spara bilden i Bilder biblioteket när du är klar med den.
Den kommer inte att spara i iCloud drive eller någon annanstans OM du inte själv aktivt väljer det.

Jag förstår inte vad du menar med att du kommer ibland kommer åt men inte andra gånger?
I Finder ser det bara ut såhär och där ska du alla fall inte vara och pilla.

Det fungerar i varje fall inte med PotoScape X pga den bilden du visar finns inte på min dator med visa appar. Pga det finns 2 mappar som heter "bilder". Ena är deras bilblioteket låst (ej öppningsbar). Den "bilder" som finns under medier (i finder) visas ibland för visa appar med inte alla. Denna skärmdump är t ex tagen från photoScape och visar att kopplingen till bilder är låst.

Kanske kan den här guiden vara till lite hjälp?

https://www.99.se/artikel/11504-sa-funkar-icl...

Eller denna (postat i nån annan tråd också tror jag): https://support.apple.com/en-us/HT205245
För Photoscape X ska vara kompatibel med Photos Extensions (från version 2.6).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-18 14:49
Ursprungligen av calinou:

Det fungerar i varje fall inte med PotoScape X pga den bilden du visar finns inte på min dator med visa appar. Pga det finns 2 mappar som heter "bilder". Ena är deras bilblioteket låst (ej öppningsbar). Den "bilder" som finns under medier (i finder) visas ibland för visa appar med inte alla. Denna skärmdump är t ex tagen från photoScape och visar att kopplingen till bilder är låst.

Varför beskär du bilder så brutalt? Man ser inte sammanhanget eller VAR bilden är tagen.

Nej du har inte mappar som heter bilder. Det är Bilder-bibliotek.
”Lightroom” och ”2014” är mappar.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Kanske kan den här guiden vara till lite hjälp?

https://www.99.se/artikel/11504-sa-funkar-icl...

Tack! har läst allting.

Ursprungligen av reboot81:

Varför beskär du bilder så brutalt? Man ser inte sammanhanget eller VAR bilden är tagen.

Nej du har inte mappar som heter bilder. Det är Bilder-bibliotek.
”Lightroom” och ”2014” är mappar.

Denna skärmdump är tagen från Photoscape. Beskuret pga mitt namn står överallt. Det stämmer inte alls för mig med filmen (nedan) som visas. Pga har inte "medier" med bildbiblioteket där nere i min Finder.
https://www.youtube.com/watch?v=Q51hUl9KOTg

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-18 23:21
Ursprungligen av calinou:

Denna skärmdump är tagen från Photoscape. Beskuret pga mitt namn står överallt. Det stämmer inte alls för mig med filmen (nedan) som visas. Pga har inte "medier" med bildbiblioteket där nere i min Finder.
https://www.youtube.com/watch?v=Q51hUl9KOTg

Vad gör det att ditt namn står med flera gånger på en bild? Du har ju det i din profil samt på bilden ovan.

Har du verkligen gjort som i videon? Alltså klickat på importeraikonen först?
Din skärmdumpsbild, är den från Finder? För isåfall så gör du fel.

Ursprungligen av Innis:

Nej det är du som krånglar till det och blandar ihop tjänster.

Om du använder en tredjeparts redigerare för bilder så kommer den att spara bilden i Bilder biblioteket när du är klar med den.
Den kommer inte att spara i iCloud drive eller någon annanstans OM du inte själv aktivt väljer det.

Jag förstår inte vad du menar med att du kommer ibland kommer åt men inte andra gånger?
I Finder ser det bara ut såhär och där ska du alla fall inte vara och pilla.

Du kan väl inte öppna och se bilderna där (enligt bilden)?

Ursprungligen av reboot81:

Vad gör det att ditt namn står med flera gånger på en bild? Du har ju det i din profil samt på bilden ovan.

Har du verkligen gjort som i videon? Alltså klickat på importeraikonen först?
Din skärmdumpsbild, är den från Finder? För isåfall så gör du fel.

Det har jag gjort exakt. skärmdumpsbilden är från PhotoScape X. Har navigerat runt där och går ej att öppna bildbiblioteket. Kan du inte prova installera den och se om det fungerar för dig? Skickar en ny skärmdump från Photoscape så att du ser hela. Men däremot går det t ex från Squarespace att hämta vilken som helst bild från Bildbiblioteket via Medier i Finder (vänster fält). Medier finns inte från Photoscape.

Photoscape

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-19 17:27

Varför klippte du bort nedersta biten på Photoscape bilden, det är där bilder ska finnas, precis som på din övre bild.

Ursprungligen av Mija:

Varför klippte du bort nedersta biten på Photoscape bilden, det är där bilder ska finnas, precis som på din övre bild.

Det finns överhuvudtaget inte med. Hur gör man för att det ska vara med?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-19 18:36

Jag kan inte franska, så här kör jag den på engelska, då står det i rosa rutan att jag ska trycka [allow] (knappen du så lägligt klippt bort), gör jag det så försvinner finderfönstret. Kanske står i någon manual, varför man ska göra detta, du får leta där.

Hjälpfilm på deras hemsida https://www.youtube.com/watch?v=Q51hUl9KOTg

På fliken editor går det sedan att välja open mitt i fönstret eller där nere i högerhörnet, då kommer du åt bilder.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-19 18:38

visa bättre skärmbilder nästa gång, klipp inte bort viktiga saker

Bevaka tråden