Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd - router

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2017-06-30 17:14

Tack för tipsen. På @barbapappa_86 s fråga så är det en lägenhet det gäller, en 2a.

Ursprungligen av Dalle:

Tack för tipsen. På @barbapappa_86 s fråga så är det en lägenhet det gäller, en 2a.

Kör fortfarande med min RT-AC66U och har full fart överallt i lägenhet på 94kvm.
Då står den dessutom instängd i ett skåp.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2017-06-30 18:33
Ursprungligen av reboot81:

Instämmer, men mellan de olika Asus alternativen ovan skiljer det mest överföringshastigheter. Eller?

AC-87 har MU-Mimo dock i betafas. Har den själv och är nöjd. Skulle i dag satsa på Ubiquiti ist

  • Medlem
  • 2017-06-30 19:15

Det är flera här som rekommenderar Ubiquiti. Vad är det som gör den lösningen så bra, användarvänligheten, hastigheten, helheten eller något annat?

Ursprungligen av Dalle:

Det är flera här som rekommenderar Ubiquiti. Vad är det som gör den lösningen så bra, användarvänligheten, hastigheten, helheten eller något annat?

Allt det du nämnde Finns bra recensioner att läsa på om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-30 20:19

Någon här som provat(antar att det är för tidigt) eller sett en vettig test av Asus Lyra? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4362625

Ursprungligen av xms67:

Jag är inte helt nöjd med mitt Wifi så jag följer, med mina otekniska ögon, routermarknaden. Det jag tycker verkar vara det nya är det här: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634893/test-... https://www.komplett.se/product/924205/datoru...
Edit: Det jag menar är att det börjar komma färdiga paket med förlängare som dessutom verkar ha bra hastighet.

Meshnätverk är smidigt, ger bra täckning och rätt bra hastighet men de är dyra. De är betydligt bättre än djävulens påfund repeater. Hastigheten är bra så länge du inte har en väldigt snabb internetuppkoppling och har krav på att kunna maxa den trådlöst. Länkhastigheten är bara 867Mbps vilket gör att om du har en internetuppkoppling på 500Mbps eller snabbare kan du inte komma upp i den hastigheten trådlöst. Detta beror på att nätverket är 2x2 och inte 3x3 eller 4x4.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-06-30 21:54
Ursprungligen av Dalle:

Det är flera här som rekommenderar Ubiquiti. Vad är det som gör den lösningen så bra, användarvänligheten, hastigheten, helheten eller något annat?

Svaret på din fråga är ja
Plus stabilitet.

Jag behöver också lite råd angående router då min nuvarande är något jag fick från BBB. Har två iPhones, en iPad, en iMac, en Apple TV, en Airplayhögtalare och en Garminklocka. Inga stora behov som sagt men jag vill ändå ha något snabbt och stabilt. Bor i en liten lägenhet med betongväggar och flera andra nätverk i huset. Några förslag?

Är Airport Extreme ens att tänka på då den är 4 år gammal?

Senast redigerat 2017-10-22 23:20
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-23 06:30

Nej, den är ganska gammal och har inte så snabb throughput.
Jag köpte en Dovado AC Pro, får ut 980 Mbps på 1 Gbps-lina. Dessutom har den USB för hårddisk eller extra 3/4G-modem som backup.

Ursprungligen av RED STONE:

Jag behöver också lite råd angående router då min nuvarande är något jag fick från BBB. Har två iPhones, en iPad, en iMac, en Apple TV, en Airplayhögtalare och en Garminklocka. Inga stora behov som sagt men jag vill ändå ha något snabbt och stabilt. Bor i en liten lägenhet med betongväggar och flera andra nätverk i huset. Några förslag?

Är Airport Extreme ens att tänka på då den är 4 år gammal?

De flesta som kommer från leverantörerna är helt okej. Du har testat och den duger inte?

Ursprungligen av xms67:

Jag är inte helt nöjd med mitt Wifi så jag följer, med mina otekniska ögon, routermarknaden. Det jag tycker verkar vara det nya är det här: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634893/test-... https://www.komplett.se/product/924205/datoru...
Edit: Det jag menar är att det börjar komma färdiga paket med förlängare som dessutom verkar ha bra hastighet.

Ok, jag är sen här...

Jag bytte i helgen till Linksys Velop (1000 kr rabatt på ElGiganten) och är så här långt mycket nöjd. Jag har haft en del konstiga sporadiska problem med mitt nät och de verkar ha försvunnit. Jag behöver dock någon vecka på mig för att kunna avgöra om det verkligen är så

Mina problem hade kanske gått att lösa genom att flytta på min Airport, det var dock lite omständigt eftersom jag hade vissa saker anslutna med Ethernet till den. Dessutom så kom Velopen med lite andra småfeatures som ger mervärde för mig (speciellt: att kunna mäta hastigheten direkt på huvudnoden ut mot nätet och slippa fundera på om problemen ligger internt eller externt)

Kjell och Co har specialpris på TP-link Deco M5 tre-pack. Kan vara värt att kolla upp.

Om det var prisvärt eller inte... Knappast, det beror på hur mycket som jag värderar "sinnesfrid"

Ursprungligen av barbapappa_86:

De flesta som kommer från leverantörerna är helt okej. Du har testat och den duger inte?

Jag har fiber med en teoretisk hastighet på 100mbit. Kommer aldrig över 20 med den jag fick. Har provat att flytta den utan resultat.

Ursprungligen av RED STONE:

Jag har fiber med en teoretisk hastighet på 100mbit. Kommer aldrig över 20 med den jag fick. Har provat att flytta den utan resultat.

Vad har du provat med, telefon (vilken?)/dator? Via ethernet-kabel?
Vilken router har du från BBB?

Ursprungligen av keptang:

Vad har du provat med, telefon (vilken?)/dator? Via ethernet-kabel?
Vilken router har du från BBB?

Jag har provat med iPad. Routern heter Zyxel 2602.

Ursprungligen av RED STONE:

Jag har provat med iPad. Routern heter Zyxel 2602.

Ok, byt, den är 13 år gammal och har inte stöd för nyare trådlös standard än g.

Ursprungligen av RED STONE:

Jag har provat med iPad. Routern heter Zyxel 2602.

Kolla med din leverantör om du kan få en nyare. Tror att både BBB och Telia har Technicolor 799 som har AC bland annat. Kan vara värt att se om den duger då det vanligtvis är billigare att få en router via sin leverantör.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kolla med din leverantör om du kan få en nyare. Tror att både BBB och Telia har Technicolor 799 som har AC bland annat. Kan vara värt att se om den duger då det vanligtvis är billigare att få en router via sin leverantör.

Jag kan få en Technicolour 799 Xtream för 625kr så länge jag har abonnemanget. Värt?

Eller om jag bara hyr det för 29kr i månaden?

Senast redigerat 2017-10-23 11:48
Ursprungligen av RED STONE:

Jag kan få en Technicolour 799 Xtream för 625kr så länge jag har abonnemanget. Värt?

Eller om jag bara hyr det för 29kr i månaden?

Hyr absolut inte, efter 2 år förlorar du pengar.
Köp något annat istället, t.ex. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4012156

Ursprungligen av keptang:

Hyr absolut inte, efter 2 år förlorar du pengar.
Köp något annat istället, t.ex. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4012156

Finns det någon anledning att köpa en Airport Extreme istället för den du länka till? Är väldigt förtjust i Apples prylar och har väldigt många redan.

Ursprungligen av RED STONE:

Finns det någon anledning att köpa en Airport Extreme istället för den du länka till? Är väldigt förtjust i Apples prylar och har väldigt många redan.

Tycker jag inte. Köp en bra router istället.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tycker jag inte. Köp en bra router istället.

Även jag är förtjust i appleprylar. Har en Aport Extreme av äldre modell som jag varit nöjd med. Behöver nu köpa ytterligare en router och är helt "vilsen".
1. Tp-link Deco?
2. Strong Connection KitDuo?
3. Anna Mesh?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-17 23:12

Jag har nyss köpt Asus Lyra(mesh). Så här långt är jag extremt nöjd med det. Det finns ju tre satelliter i paketet och jag har satt upp två. En inne i huset som ger bra täckning i hela huset. Två våningar + källare. Jag har ett 100/10 abonnemang och får ut 50/7 i de mest "avlägsna "hörnen.

Satellit 2 satte jag på vår uteplats. Där har jag i två år försökt få bra wifi utan att lyckas. Nu får jag ofta 108/11 på uteplatsen. Jag har således ytterligare en satellit att sätta upp. Har inte bestämt mig var jag ska sätta den då det faktiskt inte behövs. Har iofs en ide där den kanske skulle förbättra lite på övervåningen och samtidigt sprida ut sig lite i trädgården.

Bevaka tråden