Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Uppdatera till Mac OS High Sierra

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-09-27 17:12
Ursprungligen av Sjolejonet:

Hur menar du? Du har uppdaterat den externa SSD:n till HS, men den visar inte APFS som format, utan HFS+?
När HS-betan släpptes installerade jag den på en extern SSD genom att ha HS-skivan på en USB-sticka och Recovery mode. Fungerade utan problem och jag kunde köra betan i lugn och ro utan att behöva partitionera den interna SSD:n i min MacBook Pro.

Har i skrivande stund inte hunnit uppdatera någon dator ännu men ser fram emot att göra det ikväll!

Ja. Min externa SSD är fortfarande HFS+ utan möjlighet att konvertera till APFS. Möjligtvis att jag gör en ny ren installation vid tillfälle för att se om det gör skillnad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-27 23:33

Jag har samma fel (se inlägg #20), gjorde också en uppgradering. Men jag tror inte en nyinstallation hjälper. Min SSD listas även som. en HDD...

Ursprungligen av joakimo:

Ja. Min externa SSD är fortfarande HFS+ utan möjlighet att konvertera till APFS. Möjligtvis att jag gör en ny ren installation vid tillfälle för att se om det gör skillnad.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har samma fel (se inlägg #20), gjorde också en uppgradering. Men jag tror inte en nyinstallation hjälper. Min SSD listas även som. en HDD...

Det låter ju väldigt mystiskt. DU behöver inte göra om allt utan att först se vad som händer om du har en boot-bar USB-sticka med High Sierra eller kör Recovery Mode, eller helt sonika Target Disk Mode från en Mac med High Sierra på sig för att via skivverktyget se om du kan formatera till APFS. Det märkliga är att jag har en extern hårddisk (minns ej om det är en hybrid-disk som isåfall kanske har tillräckligt stor SSD-del) som jag kan formatera till APFS! Disken i sig håller två Time Machine-kopior, så den är partitionerad. Time Machine verkar emellertid inte använda APFS eftersom Time Machine var tvungen att formatera om partitionerna till HFS+ efter att jag formaterat dem till APFS. De två USB-stickorna jag anslöt kunde dock inte formateras till APFS.

Jag får lov att leka mer ikväll då tiden var knapp igår.

I övrigt så fungerade det som vanligt inte för mig att överföra Time Machine-kopiorna till dem ny-installerade datorerna utan endast användar-kontot kom med, men inget annat (t.ex. apparna). Så har det varit för mig iprincip varje gång och varje gång måste jag skapa en ny användare på den nya installationen och sedan använda Flyttassistenten i efterhand. Jag talar om helt nya säkerhetskopior på olika diskar varje gång. Smått irriterande..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-09-28 17:53
Ursprungligen av Sjolejonet:

Det låter ju väldigt mystiskt. DU behöver inte göra om allt utan att först se vad som händer om du har en boot-bar USB-sticka med High Sierra eller kör Recovery Mode, eller helt sonika Target Disk Mode från en Mac med High Sierra på sig för att via skivverktyget se om du kan formatera till APFS. Det märkliga är att jag har en extern hårddisk (minns ej om det är en hybrid-disk som isåfall kanske har tillräckligt stor SSD-del) som jag kan formatera till APFS! Disken i sig håller två Time Machine-kopior, så den är partitionerad. Time Machine verkar emellertid inte använda APFS eftersom Time Machine var tvungen att formatera om partitionerna till HFS+ efter att jag formaterat dem till APFS. De två USB-stickorna jag anslöt kunde dock inte formateras till APFS.

Jag får lov att leka mer ikväll då tiden var knapp igår.

I övrigt så fungerade det som vanligt inte för mig att överföra Time Machine-kopiorna till dem ny-installerade datorerna utan endast användar-kontot kom med, men inget annat (t.ex. apparna). Så har det varit för mig iprincip varje gång och varje gång måste jag skapa en ny användare på den nya installationen och sedan använda Flyttassistenten i efterhand. Jag talar om helt nya säkerhetskopior på olika diskar varje gång. Smått irriterande..

Satt och snokade runt på webben igår och såg fler som inte fick alternativet att konvertera till APFS, inte heller att konvertera genom Disk Utility. Samtidigt hade jag märkt en del mystiska beteenden från min iMac, så jag bestämde mig för att formatera om den externa SSD-disken till slut.

Jag fick upp alternativet att formatera som APFS och installationen flöt på utan problem. Slutet gott, ägnar denna kväll till att återställa lite filer.

Ursprungligen av KillwithSkill:

Skumt. Jag gör precis som det står...
Men nån grå skärm kommer det inte upp utan det är bara svart sen efter en 3-4 minuter så kör den klassiska ljudsignalen igång ytterligare en gång. Sen startas det gamla Sierra upp med samma popup sen tidigare...

Mac Pro 5.1 årsmod 2010
Sierra: 10.12.6

När jag då sen klickar på "stäng av" så kommer denna upp:

Jag löste det!

Jag har ju uppgraderat grafikkortet från ati radeon 5870 till 7950 för nåt år sen och det verkade inte funka att uppgradera firmware med det kortet i.
Så jag bytte tillbaka till det gamla original, så nu rullar installationen på.
Hoppas bara det bara går att byta tillbaka sen efter uppdateringen till High Sierra... annars så är det ju surt.

Men bra att veta för dom om det finns fler användare med silver tower-Mac!

Ska tillägga att det blev APFS efter uppdateringen. Har en Samsung SSD EVO 850 på 1TB...
Det la sig en låst mapp under Macintosh HD med namn:
" .HFS+ Private Directory Data? "
Där ligger mkt av Logics egna filer av nån anledning

Jag har två Samsung SSD 850 PRO 512GB i min Mac Mini Server. Båda två är formaterade till APFS. På den ena ligger systemet och till den andra har jag kopierat ett bildbibliotek från en extern hårddisk. Båda dessa filer är exakt lika stora 481 386 314 596 byte (482,04 GB på skiva). Ingen mer effektiv lagring alltså men det är ju inte enskilda bildfiler.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2017-10-03 14:32

SuperDuper 3.0 Beta 2 kan nu fixa backup från intern SSD med APFS till extern HD med HFS+ i High Sierra.

  • Medlem
  • 2017-10-05 20:05

Idag kom en Supplemental Update. Åtgärdar flera allvarliga problem. Bland annat lösenord i klartext i APFS.

Läs mer.

#nyhetstips

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-10-10 20:42

Hur rensar man sin mac bäst vid nyinstallation?
På iPhone kan du radera allt och sen återskapa från säkerhetskopia, finns det liknade till mac?

Är det numera visa verktyg som man ska hämta separat?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-17 18:37
Ursprungligen av calinou:

Är det numera visa verktyg som man ska hämta separat?

Vad är din intention? Att uppdatera till macOS High Sierra så är det korrekt att du laddar ner det.

Ursprungligen av Innis:

Vad är din intention? Att uppdatera till macOS High Sierra så är det korrekt att du laddar ner det.

Jag har ju den senaste version. Det är extra verktyg.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-18 10:19
Ursprungligen av calinou:

Jag har ju den senaste version. Det är extra verktyg.

Vad för extra verktyg? Alla program som finns i AppStore kategoriseras och macOS har dom satt som "verktyg"
Det där är själva operativsystemet High Sierra och inget annat.

Ursprungligen av Innis:

Vad för extra verktyg? Alla program som finns i AppStore kategoriseras och macOS har dom satt som "verktyg"
Det där är själva operativsystemet High Sierra och inget annat.

Missvisande.....Det står ju hämta....
Har redan senaste version.

Ursprungligen av calinou:

Missvisande.....Det står ju hämta....
Har redan senaste version.

Man vill kanske kunna hämta den för att använda på en annan dator.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-18 13:43
Ursprungligen av calinou:

Missvisande.....Det står ju hämta....
Har redan senaste version.

Inte alls missvisande. Klickar man på iconen så ser man klart och genom att läsa beskrivningen att det är ett OS det handlar om.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-18 19:54
Ursprungligen av calinou:

Jag har ju den senaste version. Det är extra verktyg.

Jag är väldigt nyfiken på vad du trodde det var för extra verktyg?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man vill kanske kunna hämta den för att använda på en annan dator.

En annan dator? Normalt så står det "öppna" när man har hämtat. Så brukar det vara med alla andra appar jag har installerat. Varför ska man hämta någonting som redan hämtad?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-18 20:47
Ursprungligen av calinou:

En annan dator? Normalt så står det "öppna" när man har hämtat. Så brukar det vara med alla andra appar jag har installerat. Varför ska man hämta någonting som redan hämtad?

Om du tex gjort dig av med installationsfilen, men vill använda den igen.

Ursprungligen av Innis:

Jag är väldigt nyfiken på vad du trodde det var för extra verktyg?

En del saker (på listan) via mer.... Har jag då inte fått med i paketet ......Siri har väl samma röst som vanligt? får inte heller förslag på musik. Denna flashbaserad lagring som ska öka säkerhet vill jag i alla fall inte ha.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-05-19 19:09
Ursprungligen av calinou:

En del saker (på listan) via mer.... Har jag då inte fått med i paketet ......Siri har väl samma röst som vanligt? får inte heller förslag på musik. Denna flashbaserad lagring som ska öka säkerhet vill jag i alla fall inte ha.

Har du senaste macOS så har du allting det som står i listan.

Ursprungligen av calinou:

En annan dator?...

Ursprungligen av calinou:

...Varför ska man hämta någonting som redan hämtad?

Ja, det finns personer som har mer än en dator.

Och då kan det av olika anledningar bli så att man vill göra nedladdningen på en dator som redan har High Sierra. Inget konstigt med det.

Ursprungligen av calinou:

...Så brukar det vara med alla andra appar jag har installerat...

Detta handlar inte om en app. Detta är en installationsfil till ett operativsystem.

Bevaka tråden