Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utvecklare i union vill tvinga Apple

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apputvecklare bildar förbund inför konferensen WWDC, och kräver nu förändringar i Apples butik App Store. Bland annat vill de att Apple ska ta mindre än 30 procent av intäkterna.

Läs hela artikeln här

Jag vill gärna ha gratis och test versioner så jag kan se om jag behöver appen.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-05-21 09:26
Ursprungligen av TheiPad:

Jag vill gärna ha gratis och test versioner så jag kan se om jag behöver appen.

Jo det vill jag med, det händer sig att jag inte köper program eftersom jag är inte säker på att det gör just det jag är ute efter. Man kan hitta program som verkar vara nära det man söker men de har även annat fokus som ges mer dockumentation.
Senaste igår sökte jag något som skulle kunna kolla hur bra min SSD mår i min iPad. Såg några program som kankse gjorde det men antagligen inte. Orsaken är att min iPad har de senaste dagare uppfört sig på ett sätt som påminner om en trasig HD på en dator.

Men jag förstår inte varför de klagar på 30%. Det är väldigt generöst mot vad det kostade att distribuera program tidigare innan Appstore och dess gelikar. De har ju allt skött åt dem dessutom och de får koncentrera sig på att utveckla. Tidigare kunde den totala kostnaden för att distribuera program gå en bra bit över 80%.

Senast redigerat 2018-05-21 11:08
  • Medlem
  • 2018-05-21 10:50
Ursprungligen av juanito:

Men jag förstår inte varför de klagar på 30%. Det är väldigt generöst mot vad det kostade att distribuera program tidigare innan Appstore och dess gelikar. De har ju allt skött åt dem dessutom och de får koncentrera sig på att utveckla. Tidigare kunde den totala kostnaden för att distribuera program gå en bra bit över 80%.

Håller med och det är ju bransch-standard, Google och de andra tar ju samma avgift så det är ju inte så att Apple tar mer.

Senast redigerat 2018-05-21 11:09
  • Medlem
  • International user
  • 2018-05-21 11:18
Ursprungligen av S_Z:

Håller med och det är ju bransch-standard, Google och de andra tar ju samma avgift så det är ju inte så att Apple tar mer.

Dessutom är det 30% på det pris de väljer själva. Förr dikterade ju distributions kostnaderna vilket pris man var tvungen att ta. Det var ju praktiskt omöjligt att göra små program som man sålde för någon tiolapp. Gjorde man det, var det endera shareware, donationware eller helt gratis. Fanns ju även de som enbart ville ha ett postkort.

Ursprungligen av juanito:

Jo det vill jag med, det händer sig att jag inte köper program eftersom jag är inte säker på att det gör just det jag är ute efter. Man kan hitta program som verkar vara nära det man söker men de har även annat fokus som ges mer dockumentation.
Senaste igår sökte jag något som skulle kunna kolla hur bra min SSD mår i min iPad. Såg några program som kankse gjorde det men antagligen inte. Orsaken är att min iPad har de senaste dagare uppfört sig på ett sätt som påminner om en trasig HD på en dator.

Men jag förstår inte varför de klagar på 30%. Det är väldigt generöst mot vad det kostade att distribuera program tidigare innan Appstore och dess gelikar. De har ju allt skött åt dem dessutom och de får koncentrera sig på att utveckla. Tidigare kunde den totala kostnaden för att distribuera program gå en bra bit över 80%.

Det är exakt som dig jag tänker och att ha en bantad gratisversion hjälper inte heller då det jag är ute efter bara finns i fullversionen eventuellt.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-05-22 09:49

Svår fråga. Apple har ju å ena sidan möjliggjort det hela, utan deras plattform skulle det vara 0:- till apptillverkaren.
Å andra sidan så drar dom säkert galna vinster på 30%.

Det möjliggör för appar för 10:- att fungera, men samtidigt ser man att företag som Spotify löser det med ett abbonemang vid sidan av.
Tror knappast Spotify's ekonomi skulle gå ihop (vilket den idag ändå inte verkar göra) om dom var tvungna att ge 30% av varje månads sub till Apple.
Slutsatsen där hade ju blivit 30% högre pris för kund.

Sen tror jag folk bara ser dom stora smash-hitsen.

Ta en betydligt mindre / mer nischad app-makare som tar 10:-.
7:- kvar efter Apple, sen bort med moms, skatt, arbetsgivaravgift etc. Övriga kostnader i bolaget. Hur mycket blir kvar på ett sälj ut i lön? 1kr, om ens det.

Blir rätt många sålda appar per månad för att gå runt. Känns som att den absolut största delen av apparna är sido-business folk gör för dom tycker det är kul, ingenting som man kan leva på.

Ett stort problem är även folks ovilja att betala, många "förväntar" sig att apparna ska vara mer eller mindre gratis.
Rimligt vore ju att inte kränga nått under säg 30-50:-, men det finns ju alltid folk som är villiga att konkurrera, och därför ser vi allt från gratis till 10:- appar.

  • Medlem
  • 2018-05-22 22:35

Var inte rädd att testa nya appar! Använder man återköpsfunktionen måttligt får man tillbaka pengarna om man inte är nöjd.

Guide: Så gör du ett återköp i App Store

Ursprungligen av WiFi:

Var inte rädd att testa nya appar! Använder man återköpsfunktionen måttligt får man tillbaka pengarna om man inte är nöjd.

Guide: Så gör du ett återköp i App Store

Är det fortfarande lika krångligt tre år senare att göra ett återköp i App Store? Har inte provat på sistone. På Android är det en knapptryckning bort och sker automagiskt på en gång.

  • Medlem
  • 2018-05-22 23:27
Ursprungligen av keptang:

Är det fortfarande lika krångligt tre år senare att göra ett återköp i App Store? Har inte provat på sistone. På Android är det en knapptryckning bort och sker automagiskt på en gång.

https://fscl01.fonpit.de/userfiles/3971960/image/moto-e/androidpit-google-play-refund-w628.jpg

Så enkelt är det inte i App Store tyvärr men det är ju inte direkt krångligt heller skulle jag säga. Det tar någon dag eller två innan du får ett kvitto via e-post, och där finns en länk längst ner ifall du vill ångra köpet. Klicka i snabbt varför och sen så är återköpet registrerat. Tar max en minut om man är seg.

Ursprungligen av WiFi:

Så enkelt är det inte i App Store tyvärr men det är ju inte direkt krångligt heller skulle jag säga. Det tar någon dag eller två innan du får ett kvitto via e-post, och där finns en länk längst ner ifall du vill ångra köpet. Klicka i snabbt varför och sen så är återköpet registrerat. Tar max en minut om man är seg.

Uselt alltså i jämförelse om man måste vänta på ett mail (som kommer någon gång per vecka) man måste ha koll på som man sen måste hitta länken i och klicka på för att sen ange varför man vill ha en återbetalning, sen vänta på återbetalningen.

  • Medlem
  • 2018-05-23 00:49
Ursprungligen av keptang:

Uselt alltså i jämförelse om man måste vänta på ett mail (som kommer någon gång per vecka) man måste ha koll på som man sen måste hitta länken i och klicka på för att sen ange varför man vill ha en återbetalning, sen vänta på återbetalningen.

Ja, visst är det mer omständigt men det funkar rätt bra ändå tycker jag. Hur lång tid tar det för Google Play att genomföra en återbetalning? Är de smidigare där också?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-23 08:26

Mitt problem med App store är dels avsaknaden av demo och dels att MAS är en dålig upplevelse. Svårnavigerat och fullt med skitappar. Butiken borde vara levande med support omdömen och info. Hur många använder appen 3 man efter installation? Det kan Äpple svara på, och de borde visa det i MAS.
Appar borde kosta mer, men man ska try before buy!

Ursprungligen av WiFi:

Ja, visst är det mer omständigt men det funkar rätt bra ändå tycker jag. Hur lång tid tar det för Google Play att genomföra en återbetalning? Är de smidigare där också?

Det sker på en gång när man klickat på återbetalning.

1
Bevaka tråden