Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan jag göra min iPhone så säker som möjligt?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med allt som man läser om så börjar man bli lite nojig om vem som kan se vad på ens mobil och dator. Hur kan jag göra min iPhone så säker som möjligt? Lösen, virusprogram, VPN... Är lite nybörjare på säkerhet så alla tips uppskattas.

Ursprungligen av Appleman:

Med allt som man läser om så börjar man bli lite nojig om vem som kan se vad på ens mobil och dator. Hur kan jag göra min iPhone så säker som möjligt? Lösen, virusprogram, VPN... Är lite nybörjare på säkerhet så alla tips uppskattas.

Utan att raljera för mycket så är det nog att sluta använda Google och Facebook. Att inte klicka på surveys etc.

Utöver det så är det troligen inga större risker du utsätter dig för

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-04-18 18:19

Säker mot vad?
Varje gång du rör telefonen, ja bara du lyfter den från bordet så registreras data.

Men om du tänker på skydd rent allmänt så är det alfanumerisk lösenkod samt tvåfaktorsautrntisering på ditt AppleID som du bör se till att ha.

Tid det tar att knäcka lösenkoden på iOS med Greybox. Inköpspris ca 15000USD.

Ursprungligen av reboot81:

Säker mot vad?
Varje gång du rör telefonen, ja bara du lyfter den från bordet så registreras data.

Men om du tänker på skydd rent allmänt så är det alfanumerisk lösenkod samt tvåfaktorsautrntisering på ditt AppleID som du bör se till att ha.

Tid det tar att knäcka lösenkoden på iOS med Greybox. Inköpspris ca 15000USD.

Tackar för tipset. Finns det några mjukvaruprogram som jag bör installera, VPN, antivirus...?

Du behöver inte vara orolig.

Som alltid när det gäller säkerhet så får man välja hur mycket praktisk nytta man vill kompromissa med, och vad man har på sin enhet. Jobbar du på CIA, NASA, inom regeringen eller motsvarande, så bör du ha ganska hög säkerhet på dina prylar. Är du mer en vanlig svensson så skulle jag vilja påstå att det räcker med en fyrsiffrig kod till din telefon. För helt ärligt, vem lägger tusentals kronor på att hacka din telefon för att komma åt dina bilder eller shoppinglista, eller annat personligt jox?

1. Tappa inte din telefon.
2. Om du ändå blir av med den, logga in på iCloud.com och spärra den.
3. Hämta ut en ny på försäkringen, få tillbaka all din data via iCloud.
4. Byt lösen på ditt Apple ID.
5. Simma lugnt.

/$0,02

Ursprungligen av carlsson:

Är du mer en vanlig svensson så skulle jag vilja påstå att det räcker med en fyrsiffrig kod till din telefon.

Skulle säga att du kan slå till på sexsiffrig kod när du ändå håller på och om du vill ha den så säker som möjligt.

Jag brukar köra m vpn när jag är på resande fot. Finns många leverantörer på det området, jag kör med HotspotVPN.

Men annars undrar jag också lite kring vad den ska vara skyddad mot?
Sätt autolås på den, mindre än 5 minuter förslagsvis, installera inte tvivelaktiga appar(kolla rescensioner o rykten först), svara inte på konstiga undersökningar(Cambridge Analytica)

Ursprungligen av amandareventlid:

Skulle säga att du kan slå till på sexsiffrig kod när du ändå håller på och om du vill ha den så säker som möjligt.

Det går väl an om man mestadels använder Touch ID eller Face ID, men bara en 6-siffrig kod skulle jag inte orka med. Tar ändå sin lilla tid att knappa in varje gång man ska använda luren. Lite lat är jag förstås.

Var medveten om att din iPhone sparar ner vilka order du besöker och var du har varit på dessa orter, iallefall var din iPhone har varit.

Inställningar, Integritetsskydd, platstjänster, systemtjänster, signifikanta platser.

Ursprungligen av Ida Blix:

Det går väl an om man mestadels använder Touch ID eller Face ID, men bara en 6-siffrig kod skulle jag inte orka med. Tar ändå sin lilla tid att knappa in varje gång man ska använda luren. Lite lat är jag förstås.

Det är det som "verklig" säkerhet handlar om. Att välja rätt nivå så att det inte blir för jobbigt att använda. Det är det som är fördelen med TouchId och FaceId. Det blir lätt att använda säkerhet - inte jobbigt

Jag har bytt ut siffer koden på min mobil mot en jätte jobbig kod med bokstäver, siffror och speciel tecken. Då jag ändå låser upp den med Touch ID spelar det ingen roll.

Ursprungligen av andlin76:

Var medveten om att din iPhone sparar ner vilka order du besöker och var du har varit på dessa orter, iallefall var din iPhone har varit.

Inställningar, Integritetsskydd, platstjänster, systemtjänster, signifikanta platser.

Precis, telefonen vet lokalt var du varit, men viktigt att lägga till tycker jag – Apple vet inte. Den här informationen är krypterad och bara för telefonens användare att ha nytta av (går också att stänga av som du är inne på).

Du är övervakad på sätt du inte trodde var möjliga

Vet att alla inte tycker eller ens vet vad som kan hända men så här är min setup. Vad händer om övervakningsapparaten hamnar i fel händer?...

Jag använder alltid en VPN på alla mina privata enheter men inte på jobbdatorn och jobb telefonen som oftast på min arbetsplats. På telefon och platta använder jag F-Secure FREEDOME och på datorn används Tor. Mitt Facebook konto är bortkastat sedan många år, använder för det mesta DuckDuckGo när jag vill söka efter någonting. Självklart blir jag trackad då och då och vist har även jag ett Google-konto men att vara helt inkognito är inte heller bra för då är man oftast mer intressant, är även därför jag inte bryr mig så mycket om arbetsutrustningen.

Tycker alla som inte tar säkerhet på så stort alvar bör åtminstone lyssna på ett kort program från Sveriges Radio P3 Dystopia med Jack Werner https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1071720...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-22 21:00

Undrar fortfarande vad du vill uppnå. Att ingen ska kunna se vad du gör? Att ingen ska kunna stjäla din mobil och dess innehåll? Att du inte ska drabbas av skadlig kod? Att du inte ska drabbas av dataförlust? Att ingen ska kunna se var du är/har varit?

Ursprungligen av reboot81:

Att ingen ska kunna se var du är/har varit?

Är man orolig för det (och många andra saker) så ska man nog inte ha en mobiltelefon överhuvudtaget eller något som är uppkopplat till någonting.

1
Bevaka tråden