Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Postnords avgifter för paket från Wish försvinner

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Postnord och e-handelsföretaget Wish har enats om momshantering, och därmed kommer Postnords hanteringsavgift på 75 kronor snart att försvinna enligt nya uppgifter.

Läs hela artikeln här

Hoppas det kommer gälla fler sidor framöver.

Ursprungligen av keptang:

Hoppas det kommer gälla fler sidor framöver.

Enligt Aftonblaskan förhandlar posten med fler företag.

Ja, hoppas kan man ju...

Blev väl för dyrt för dom att skicka tillbaks all dom där paketen som folk inte ville betala moms etc på, då totalsumman för prylen blev dubbelt så dyr eller tom mer...
400000+ paket blev väl för dyrt för Postnord när dom måste sätta på egna frimärken för returen

Ursprungligen av CekariYH:

Ja, hoppas kan man ju...

Blev väl för dyrt för dom att skicka tillbaks all dom där paketen som folk inte ville betala moms etc på, då totalsumman för prylen blev dubbelt så dyr eller tom mer...
400000+ paket blev väl för dyrt för Postnord när dom måste sätta på egna frimärken för returen

Folk kommer att få betala moms. Hela poängen är att wish lägger på svensk moms och redovisar den för skatteverket

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-22 08:12

Ville kolla vad Wish var för något. Det visade sig att man måste registrera sig för att kunna bläddra bland varorna. Ett konstigt koncept. :-/

Ursprungligen av BlackSmp:

Folk kommer att få betala moms. Hela poängen är att wish lägger på svensk moms och redovisar den för skatteverket

Enligt nyheterna betalar Swish momsen till Postnord, som i sin tur överför till skatteverket...
Oavsett så lär det ju bli lite dyrare men en mer rättvis total-summa än som det har varit sen 1 mars, med en 200-400 procentig ökning av totalkostnad för slutkunden på billiga småprylar.

Ursprungligen av CekariYH:

Enligt nyheterna betalar Swish momsen till Postnord, som i sin tur överför till skatteverket...
Oavsett så lär det ju bli lite dyrare men en mer rättvis total-summa än som det har varit sen 1 mars, med en 200-400 procentig ökning av totalkostnad för slutkunden på billiga småprylar.

Det var väl knappast rättvist att Postnord skulle ta kostnaden för att Wish och andra smet undan momsen? Givetvis så blir det billigare hantering om säljaren hanterar det hela direkt vid inköpet som vid vaniga inköp över disk eller postorder inom EU

Ursprungligen av BlackSmp:

Det var väl knappast rättvist att Postnord skulle ta kostnaden för att Wish och andra smet undan momsen?

Nämen, så menade jag väl inte???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-22 12:48

Så det blev inte något allmänt beslut. Istället straffavgift, men med en öppning för mygel för de företag som ställer tillåts av Postnord och som ställer upp på Postnords villkor. Trist. Kriminellt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-05-24 07:28

Jag fick uppfattningen om att avgiften skulle tas bort för att de nu "hade en plattform som fungerade", vilket jag tror är kopplingen till Swish som avses (det funkar väldigt bra!). Så det är nog inte bara varor som beställs från Wish, utan alla varor som kommer utanför EU.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-24 08:29
Ursprungligen av kenjon:

Jag fick uppfattningen om att avgiften skulle tas bort för att de nu "hade en plattform som fungerade", vilket jag tror är kopplingen till Swish som avses (det funkar väldigt bra!). Så det är nog inte bara varor som beställs från Wish, utan alla varor som kommer utanför EU.

Vilken Swish? Vad fick ni Swish ifrån?

En säljsplattform som heter Wish ska kunna ta betalt för momsen direkt. Och därmed slipper Postnord hålla på att lägga på momsen och därmed slipper konsumenterna avgiften på 75 kronor. Vad har Swish (ett svenskt betalningssystem) med det att göra?

Ursprungligen av timofej:

Vilken Swish? Vad fick ni Swish ifrån?

En säljsplattform som heter Wish ska kunna ta betalt för momsen direkt. Och därmed slipper Postnord hålla på att lägga på momsen och därmed slipper konsumenterna avgiften på 75 kronor. Vad har Swish (ett svenskt betalningssystem) med det att göra?

En enkel felstavning är det troliga svaret

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-05-24 12:24

Nej. När jag får paketen från Kina till Sverige, så får jag ett SMS från Postnord men uppmaningen att betala med Swish. Startar jag då Swish, så finns mottagare och belopp redan ifyllt, bara att verifiera med MobiltBankID. Superenkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-24 15:15
Ursprungligen av kenjon:

Nej. När jag får paketen från Kina till Sverige, så får jag ett SMS från Postnord men uppmaningen att betala med Swish. Startar jag då Swish, så finns mottagare och belopp redan ifyllt, bara att verifiera med MobiltBankID. Superenkelt.

Fick du betala 75 kronor för tjänsten?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-05-25 10:40
Ursprungligen av timofej:

Fick du betala 75 kronor för tjänsten?

Ja plus moms. Men det var innan PostNord gick ut och sa att de skulle stryka avgiften. Har de angivet något datum för borttagandet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-25 11:00
Ursprungligen av kenjon:

Ja plus moms. Men det var innan PostNord gick ut och sa att de skulle stryka avgiften. Har de angivet något datum för borttagandet?

De kommer att stryka avgiften enbart om man handlar från Wish. Tror inte att det berör många här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-05-25 14:54

Enligt vad de sa på nyheterna (radio eller TV, kommer inte ihåg) så lät det som att de skulle stryka dem helt....

Ursprungligen av kenjon:

Jag fick uppfattningen om att avgiften skulle tas bort för att de nu "hade en plattform som fungerade", vilket jag tror är kopplingen till Swish som avses (det funkar väldigt bra!). Så det är nog inte bara varor som beställs från Wish, utan alla varor som kommer utanför EU.

Nja, fungerande, kanske men ack så långsamt.
Ett paket från USA skickades till mig den 30/4 och den 4/5 antar jag det anlände till Sverige då spårnings-info hos USPS slutade uppdateras detta datum.
Idag den 25/5 först fick jag ett brev daterat den 22/5 om momsinbetalning. Denna har jag nu Swish:at, så nu dröjer det väl ca 1-2 veckor innan paketet når mig.
Nått som inte underlättar är att väl i Sverige får paketet ett nytt svensk paket-Id och det gamla går inte att spåra på längre och det nya får man inte veta förrän momsinbetalningen dimper ner, men ingen info om det ursprungliga ID-numret så man får gissa sig till vilket paket det gäller.

Innan detta med Postnords åtaganden började den 1/3 tog det max 10 dagar, oftast under en vecka, för ett paket att nå mig från USA.

1
Bevaka tråden