Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmänt snack om Linux - Pingvinsnack!

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte vi kunde snacka lite nyheter om Linux här inne. Vet dock inte hur intresset ser ut här på 99. Vi testar i alla fall!

Jag kan börja med att Ubuntu snart kommer med en ny LTS-releases. Ubuntu 18.04 LTS (Bionic Beaver). Om allt går som det ska bör vi se den 26:e april 2018. Jag har kört Ubuntu sedan 6.06 LTS (Dapper Drake). Idag kör jag 17.10.

Ser framemot en ny LTS.

Senast redigerat 2018-04-26 16:48

Kör (x)Ubuntu på 3 virtuella maskiner för lite olika bruk.

En 16.04 LTS server som kör NextCloud samt agerar web( nginx)/MySQL-server.
En 16.04 LTS server som kör Plex server.
En lubuntu 18.04 desktop för lite allt möjligt, VPN/SQUID-proxy bl.a.

Ser också fram emot 18.04 LTS.

Alltid kul att hänga med på olika plattformar och se och lära sig vad som sker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-20 18:52

Också tänkt dra igång en virtuell linuxserver m Virtualbox, ffa för VPN samt en owncloud. Finns Ubuntu eller Debian i en lite-version, tänker mig att det borde räcka med ett par-tre hundra MB för systemet?

Jag har använt Linux i någon form sen i alla fall 1997. Provade lite grand runt 1995 första gången om jag minns rätt. Farsan hade köpt nån bok om Linux. Då var det Red Hat och openSUSE som gällde som servrar hemmavid tillsammans med ett par Netware (min farsa jobbade som IT-tekniker och driftsatte stor- och minidatorer). På skrivbordet var det dock Windows även om jag dual-bootade Slackware. Körde Slackware under kanske en 5-års period innan jag testade Linux From Scratch, Gentoo och Debian. De sista 10 åren har det istället varit Arch Linux på både mina servrar och på skrivbordet. Föredrar en rullande release. Har alltid någon form av Ubuntu tillgängligt i en virtuell maskin dock, eftersom en del toolchains är uppsatta med Ubuntu som bas och jag orkar inte längre pilla för länge om jag bara vill testa nåt snabbt och lätt.

Om jag ska välja en Ubuntu-varient måste jag säga att jag är svag för Xubuntu. Rent och snyggt. Men om jag ska vara helt ärlig så föredrar jag vanilla-Debian gentemot Ubuntu. Antagligen är det för att det i början när det kom kändes "nerdummat" och nästintill alla guider man läste körde sudo hit och sudo dit på alla kommandon, oavsett om det behövdes eller inte och utan att be om lösenord (om jag minns rätt). Att inte be om lösenord innan man kör kommandon som root är oansvarsfullt, tycker jag.

Nåväl, hemmavid ser det ut som följer på Linuxfronten:

Server - Arch Linux som kör webserver (niginx), fildelning, Emby-server, TimeMachine, OpenVPN, PiHole, en trådlös accesspunkt samt distcc-server för både ARM och x64. Har du någonsin kompilerat Linuxkerneln direkt på en Raspberry förstår du vilken plågsam upplevelse det är.
Desktop/laptop - Arch Linux, men jag har ett gäng virtuella maskiner också med Debian, Tiny Core och Ubuntuvarianter (förutom Windows och FreeBSD).
Tablet (Dell Venue 8) - Arch Linux och Windows 10 dual-boot.
Raspberry Pi - har ett gäng, men de flesta kör Arch Linux ARM (med / monterad ro för att minska SD-kortskorruption) eller Tiny Core. Våga vägra Raspbian

@keptang, varför kör du inte Docker/LXD/LXC-containers om du använder de virtuella maskinerna för att hosta servrar?

@suddgummi, jag hade missat totalt att det går att köra Linux på Baytrail-tablets nu, då har jag något att göra ikväll med min Dell Venue 8 Pro.

Jag kör faktiskt Docker på den VM som kör Plex, som körs i Docker.
Har dock inte haft tid att flytta över det som ligger på den andra VMen (nginx/NextCloud etc) till den andra. Men det ska jag försöka hitta lite tid till.
Men nu lurade du in mig att experimentera med min Venue.

Har kört linux sedan slutet av 90-talet.
Både på desktop och server.
Men sedan jag köpte min MacBook Pro för ca 2år sedan, så är Mac OS det primära Desktop OS.
På server sidan har jag ersatt linux med freebsd (freenas) samt router (pfsense).
Jag gillar fortfarande linux, men jag har blivit mer lat på äldre dar därför föredrar jag färdiga lösningar som Mac OS och Freenas numera (freenas har ju dessutom ZFS)
Jag har dock en Asus notebook som jag kör Debian på, så jag har inte svikit linux helt och hållet

Ursprungligen av suddgummi:

Jag har använt Linux i någon form sen i alla fall 1997. Provade lite grand runt 1995 första gången om jag minns rätt. Farsan hade köpt nån bok om Linux. Då var det Red Hat och openSUSE som gällde som servrar hemmavid tillsammans med ett par Netware (min farsa jobbade som IT-tekniker och driftsatte stor- och minidatorer). På skrivbordet var det dock Windows även om jag dual-bootade Slackware. Körde Slackware under kanske en 5-års period innan jag testade Linux From Scratch, Gentoo och Debian. De sista 10 åren har det istället varit Arch Linux på både mina servrar och på skrivbordet. Föredrar en rullande release. Har alltid någon form av Ubuntu tillgängligt i en virtuell maskin dock, eftersom en del toolchains är uppsatta med Ubuntu som bas och jag orkar inte längre pilla för länge om jag bara vill testa nåt snabbt och lätt.

Om jag ska välja en Ubuntu-varient måste jag säga att jag är svag för Xubuntu. Rent och snyggt. Men om jag ska vara helt ärlig så föredrar jag vanilla-Debian gentemot Ubuntu. Antagligen är det för att det i början när det kom kändes "nerdummat" och nästintill alla guider man läste körde sudo hit och sudo dit på alla kommandon, oavsett om det behövdes eller inte och utan att be om lösenord (om jag minns rätt). Att inte be om lösenord innan man kör kommandon som root är oansvarsfullt, tycker jag.

Nåväl, hemmavid ser det ut som följer på Linuxfronten:

Server - Arch Linux som kör webserver (niginx), fildelning, Emby-server, TimeMachine, OpenVPN, PiHole, en trådlös accesspunkt samt distcc-server för både ARM och x64. Har du någonsin kompilerat Linuxkerneln direkt på en Raspberry förstår du vilken plågsam upplevelse det är.
Desktop/laptop - Arch Linux, men jag har ett gäng virtuella maskiner också med Debian, Tiny Core och Ubuntuvarianter (förutom Windows och FreeBSD).
Tablet (Dell Venue 8) - Arch Linux och Windows 10 dual-boot.
Raspberry Pi - har ett gäng, men de flesta kör Arch Linux ARM (med / monterad ro för att minska SD-kortskorruption) eller Tiny Core. Våga vägra Raspbian

@keptang, varför kör du inte Docker/LXD/LXC-containers om du använder de virtuella maskinerna för att hosta servrar?

Funderat på att lägga in Arch Linux på test på någon Raspberry Pi! Jag gillar dock Raspbian. Kör Raspbian Lite oftast. Gör sitt jobb, och sällan den strular. Kanske lägga in Arch Linux på en Dell T20 istället. Dock skönt med Ubuntu. Tar typ 5 minuter att installera, 5 minuter för lite uppdateringar. Lite småpill för att få bort Ubuntus fula tema och mappar. Sedan är det klart!

Ursprungligen av keptang:

@suddgummi, jag hade missat totalt att det går att köra Linux på Baytrail-tablets nu, då har jag något att göra ikväll med min Dell Venue 8 Pro.

Jag kör faktiskt Docker på den VM som kör Plex, som körs i Docker.
Har dock inte haft tid att flytta över det som ligger på den andra VMen (nginx/NextCloud etc) till den andra. Men det ska jag försöka hitta lite tid till.
Men nu lurade du in mig att experimentera med min Venue.

Det fungerar i dagsläget ganska bra tycker jag, även om det fortfarande är stabilare i Windows.
Jag har hämtat mycket information härifrån: http://www.studioteabag.com/science/dell-venu...
Har en USB WLAN/BT 4.0 dongel för det inbyggda fungerar sådär (samma fel som i Windows, helt plötsligt kan Wlanet bara sluta fungera). Det inbyggda BT inte alls... En http://www.edimax.com/edimax/merchandise/merc... inhandlades för att få det att funka med både wlan och BT.

Ursprungligen av SweSG:

Funderat på att lägga in Arch Linux på test på någon Raspberry Pi! Jag gillar dock Raspbian. Kör Raspbian Lite oftast. Gör sitt jobb, och sällan den strular. Kanske lägga in Arch Linux på en Dell T20 istället. Dock skönt med Ubuntu. Tar typ 5 minuter att installera, 5 minuter för lite uppdateringar. Lite småpill för att få bort Ubuntus fula tema och mappar. Sedan är det klart!

Jag kan trycka in Rasbian Lite om jag vill testa nåt snabbt, men faller strax tillbaka till Arch. Det är en högre tröskel helt klart, men guiderna i Wikin (den för vanliga Arch) är helt suveräna.
Annars låter det ju nästan som att vanilla-Debian hade passat dig om du ändå strippar bort Ubuntugrejerna
Jag har watchdogen igång på alla mina RPi också, så behändigt att den startar om sig om man strular till det.

Som sagt föredrar jag en rullande release, eftersom man inte behöver installera om den, bara köra en "pacman -Syyu" och se glad ut. För en produktionsserver hade jag nog valt en LTS variant av någon Linux dock, men inte för mitt hemmamekande

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-21 10:14

Jag har kört Linux sedan cirkus 1997, i början bara på lek på en sidopartition på en av mina första egna datorer. Då kördes Red Hat Linux 5 om jag inte minns fel. Men när jag flyttade för att plugga på universitetet började jag använda Linux som mitt primära system. Efter ett dåraktigt försök med Mandrake (huvaligen) körde jag på Red Hat Linux 8 och 9, för att sedan byta till SuSE Linux 8, 9 och 10. Efter det köpte jag min första Mac, en Ibook G4, och sedan dess har det varit Mac på hemmafronten, sans Linux.

Men jag har ändå en förkärlek för Linux, har flera gången övervägt att köpa en Dell XPS 13 och köra Ubuntu på den, fast kanske Gnome-miljön istället. Men eftersom min Macbook Pro från 2014 envisas med att fungera så jädra bra har jag inte kunnat motivera att köpa ny dator än, får se när den bestämmer sig för att börja bråka. För första gången sedan ... 2003 var det nog jag köpte Ibooken ... är det inte helt säkert att jag köper Mac, och blir det en PC är det inte omöjligt att Windows 10 får samsas med en Linux-installation. Vilken distro det blir ett beslut jag får fatta då, var för länge sedan jag körde det i skarp drift för att ha koll på vad jag föredrar numera.

Ursprungligen av ekloev:

Jag har kört Linux sedan cirkus 1997, i början bara på lek på en sidopartition på en av mina första egna datorer. Då kördes Red Hat Linux 5 om jag inte minns fel. Men när jag flyttade för att plugga på universitetet började jag använda Linux som mitt primära system. Efter ett dåraktigt försök med Mandrake (huvaligen) körde jag på Red Hat Linux 8 och 9, för att sedan byta till SuSE Linux 8, 9 och 10. Efter det köpte jag min första Mac, en Ibook G4, och sedan dess har det varit Mac på hemmafronten, sans Linux.

Men jag har ändå en förkärlek för Linux, har flera gången övervägt att köpa en Dell XPS 13 och köra Ubuntu på den, fast kanske Gnome-miljön istället. Men eftersom min Macbook Pro från 2014 envisas med att fungera så jädra bra har jag inte kunnat motivera att köpa ny dator än, får se när den bestämmer sig för att börja bråka. För första gången sedan ... 2003 var det nog jag köpte Ibooken ... är det inte helt säkert att jag köper Mac, och blir det en PC är det inte omöjligt att Windows 10 får samsas med en Linux-installation. Vilken distro det blir ett beslut jag får fatta då, var för länge sedan jag körde det i skarp drift för att ha koll på vad jag föredrar numera.

Ubuntu kör dock Gnome sedan 17.10. Dom gick över från Unity i den. Jag hade dock inga problem att jobba med Unity heller. Gillar dock Gnome bättre!

Jag har blivit lite kär i Ubuntu Budgie! Helt galet snyggt!

Beta dock! Fungerar okey. Tänkte rulla ut det på några datorer här hemma när det kommer i skarpt! Inte länge kvar nu!

https://ubuntubudgie.org/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-04-26 12:26
Ursprungligen av SweSG:

… Lite småpill för att få bort Ubuntus fula tema och mappar. Sedan är det klart!

Håller med fullständigt, men jag har inte använt Linux på ett tag. Vilka teman gillar du? Och var hittar man bra Linux-teman idag?

Ursprungligen av iSweden:

Håller med fullständigt, men jag har inte använt Linux på ett tag. Vilka teman gillar du? Och var hittar man bra Linux-teman idag?

Jag brukar oftast söka efter ett passande tema. Gillar mörka teman. Ikoner har jag fastnat för Paper Icon Set:

https://snwh.org/paper

Papirus Icon Theme är inte heller så dumt:

https://www.gnome-look.org/p/1166289/

Konstig tråd. Det skulle handla om nyheter i Linux-världen men utvecklades på en gång till en tävling om vem som hållit på med linux längst och vilka olika linux-distar man kört.

Vad hände med nyheterna?

Ursprungligen av Sir N.:

Konstig tråd. Det skulle handla om nyheter i Linux-världen men utvecklades på en gång till en tävling om vem som hållit på med linux längst och vilka olika linux-distar man kört.

Vad hände med nyheterna?

Jo, blev lite galet med trådnamn! Kan inte byta längre skulle jag tro. Kanske mod har ett bättre trådnamn att bjuda på?

@keptang

Pingvinsnack eller Nyheter + allmänt snack om Linux!

Kan det passa? Pingvinsnack fick jag som tips av en vän inne på 99s IRC-kanal! Lite sött!

Ursprungligen av SweSG:

Pingvinsnack eller Nyheter + allmänt snack om Linux!

Kan det passa? Pingvinsnack fick jag som tips av en vän inne på 99s IRC-kanal! Lite sött!

Your wish is my command, pingvina på!

Ursprungligen av keptang:

Your wish is my command, pingvina på!

Tack!

Nu blev Tux på min XPS glad!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-04-26 21:10
Ursprungligen av SweSG:

Jag brukar oftast söka efter ett passande tema. Gillar mörka teman. Ikoner har jag fastnat för Paper Icon Set:

https://snwh.org/paper

https://i.imgur.com/61mdcJy.png

Papirus Icon Theme är inte heller så dumt:

https://www.gnome-look.org/p/1166289/

https://i.imgur.com/5L9Aya0.png

Tackar för de förslagen. Vi har nog snarlik smak.
Och detta går nog att klassa som Linux-nyheter.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-27 09:33

Den som använder Chromebooks och ser fram emot att kunna använda Linux-appar där kan nu få en liten försmak av hur apparna kommer se ut där. Föga förväntande är det Material Design som gäller som stilspråk.

http://www.osnews.com/story/30298/Linux_appli...

Vill man hålla lite koll på nya OS släpp så är DistroWatch en okey sida:

https://distrowatch.com/

Har också använt Linux sen 2008 ungefär. Det klart bästa var Turkiska Pardus som även ett tag fanns i Svensk översättning. Tyvärr så valde sen Turkiet en annan väg så det gick inte som det var tänkt. Nu använder jag främst Windows på desktop men har även en Chromebook.
Jag tror framtiden för Linux främst ligger i specialbyggda enheter, Internet Of Things etc..

Microsoft har nu släppt Azure Sphere OS baserat på Linux:
https://www.forbes.com/sites/janakirammsv/201...

Vem hade trott att det skulle hända för några år sedan? Känns som ett väldigt annorlunda Microsoft numera.

Nu har jag fått in Ubuntu Budgie 18.04 LTS!

Tog 10 minuter att få in + alla uppdateringar. Tänk om allt gick så lätt. Tänker på Windows. Ska bara fixa till det till lite mera efter egen smak! Installera lite program som jag behöver m.m.

Har kört Ubuntu Budgie som beta innan.

Om någon är nyfiken på hur OMV ser ut:

Körde in det på en HPE server nyss. Helt okey för ett NAS-OS. Rullar det på en annan HPE, och det har gjort sitt jobb utan att strula allt för mycket.

Ars Technica har skrivit några ord om Ubuntu 18.04. Många sajter glömmer bort att det finns andra OS också. Ars kan man dock lita på. Förstår att det inte går att ta upp alla OS dock. Finns ju några smaker att välja mellan. Dom stora bör man dock ha lite koll på tycker jag, och ska skrivas om!

https://arstechnica.com/information-technolog...

@ekloev VM eller in med en extra SSD i spelburken så kan du leka med Linux!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-05-17 13:20
Ursprungligen av SweSG:

Ars Technica har skrivit några ord om Ubuntu 18.04. Många sajter glömmer bort att det finns andra OS också. Ars kan man dock lita på. Förstår att det inte går att ta upp alla OS dock. Finns ju några smaker att välja mellan. Dom stora bör man dock ha lite koll på tycker jag, och ska skrivas om!

https://arstechnica.com/information-technolog...

@ekloev VM eller in med en extra SSD i spelburken så kan du leka med Linux!

Vi täcker ju inte skrivbordsoperativsystem rent redaktionellt längre, men för de mobila operativsystemen täcker vi allt som är intressant. Om de alternativa operativsystemen till Android och IOS börjar bli populära eller intressanta kommer vi skriva om det också, men inte på skrivbordssidan.

Jag ska faktiskt byta från att använda min Macbook Pro i tjänsten till en XPS 13, så där kan det absolut bli aktuellt att köra in en Ubuntu-VM för att testa runt lite. Har varit lite sugen på att testa Ubuntu Budgie som du skriver om här ovan, ser ut att kombinera egenskaper jag gillar från olika användarmiljöer. Men Linux kan nog fortsatt inte vara någon ersättare till mitt dagliga OS för jobbet, bild- och videoredigering är tyvärr fortfarande inte riktigt så bra som jag skulle behöva för daglig drift på jobbet.

Ursprungligen av ekloev:

Vi täcker ju inte skrivbordsoperativsystem rent redaktionellt längre, men för de mobila operativsystemen täcker vi allt som är intressant. Om de alternativa operativsystemen till Android och IOS börjar bli populära eller intressanta kommer vi skriva om det också, men inte på skrivbordssidan.

Jag ska faktiskt byta från att använda min Macbook Pro i tjänsten till en XPS 13, så där kan det absolut bli aktuellt att köra in en Ubuntu-VM för att testa runt lite. Har varit lite sugen på att testa Ubuntu Budgie som du skriver om här ovan, ser ut att kombinera egenskaper jag gillar från olika användarmiljöer. Men Linux kan nog fortsatt inte vara någon ersättare till mitt dagliga OS för jobbet, bild- och videoredigering är tyvärr fortfarande inte riktigt så bra som jag skulle behöva för daglig drift på jobbet.

Jag sålde min XPS nyss + en HP dator:

Ska bygga en ny dator denna månad. Inget monster dock. Runt 12k. Har dock SSDs + vanliga spinnare redan. OS m.m. Så blir nog en okey dator för slantarna!

Ursprungligen av SweSG:

Nu har jag fått in Ubuntu Budgie 18.04 LTS!

https://i.imgur.com/5BUR4MZ.png

Tog 10 minuter att få in + alla uppdateringar. Tänk om allt gick så lätt. Tänker på Windows. Ska bara fixa till det till lite mera efter egen smak! Installera lite program som jag behöver m.m.

Har kört Ubuntu Budgie som beta innan.

Upplever du några problem med 18.04? Jag har ett antal maskiner som snurrar på 16.04 resp. 17.10 här hemma och grabbarna gnäller om att få uppdatera dem.

Ursprungligen av GustafMA:

Upplever du några problem med 18.04? Jag har ett antal maskiner som snurrar på 16.04 resp. 17.10 här hemma och grabbarna gnäller om att få uppdatera dem.

Varit stadigt på mina grejer i alla fall.

Ursprungligen av SweSG:

Varit stadigt på mina grejer i alla fall.

Samma här, rullar på fint.

Bevaka tråden