Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Youtube Music får mig att lämna Spotify

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har varit Spotify trogen sedan 2008, men en så enkel sak som att jag slipper reklam på Youtube kan faktiskt vara nog för att jag ska överge min gamla musikpartner.

Läs hela artikeln här

Kör samma väg och för samma anledning/ar, slog igång min prenumeration igår.
Min egen köpta musik finns sen tidigare redan hos GPM så det var en liten sak att börja betala igen och så var man där som om man aldrig lämnat.

  • Medlem
  • 2018-05-20 20:03

Jag avvaktar era omdömen innan jag byter men otroligt intressant ?

Ursprungligen av keptang:

Kör samma väg och för samma anledning/ar, slog igång min prenumeration igår.
Min egen köpta musik finns sen tidigare redan hos GPM så det var en liten sak att börja betala igen och så var man där som om man aldrig lämnat.

Gjorde samma sak

Jag brukar spela musik från Youtube på telefonen men då måste skärmen vara igång annars stannar musikens. Kommer man kunna det med den nya premium?

  • Medlem
  • 2018-05-20 20:36

vad kan det svenska priset tänkas ligga på? 12 dollar motsvarar ju runt 100kr, kommer det vara det vi får se eller kan det gå upp mot 120kr? tänkte på skatten osv..

  • Medlem
  • 2018-05-20 20:53

Jag stannar nog kvar hos Spotify, jag använder Adblock på datorn så jag slipper reklamen i vilket fall. De gånger jag använder YouTube på telefonen klarar jag av lite reklam. Är inte heller helt förtjust över deras egenproducerade material. Men vem vet hur det blir i framtiden..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-20 21:46
Ursprungligen av Redaktionen:

Jag har varit Spotify trogen sedan 2008, men en så enkel sak som att jag slipper reklam på Youtube kan faktiskt vara nog för att jag ska överge min gamla musikpartner.

En märklig anledning då ett gratis tillägg AdBlock blockerar reklam på alla sajter. Förstår inte hur folk kan stå ut med reklamen. Har haft tilläget sedan 10(?) år tillbaka och varje gång är förvånad när jag hör folket klaga på reklam. Vilken reklam?

Ursprungligen av timofej:

En märklig anledning då ett gratis tillägg AdBlock blockerar reklam på alla sajter. Förstår inte hur folk kan stå ut med reklamen. Har haft tilläget sedan 10(?) år tillbaka och varje gång är förvånad när jag hör folket klaga på reklam. Vilken reklam?

Fungerar det på mobilen (iPhone)? Jag surfar aldrig på dator.

Ursprungligen av tmjonasson:

Fungerar det på mobilen (iPhone)? Jag surfar aldrig på dator.

Jag använder Adblock och får reklam så sen jag har hjälper inte på Youtube men i safari är det nästan helt reklam fritt

Adblock Mobile —https://itunes.apple.com/se/app/adblock-mobile-best-ad-blocker-to-block-ads/id1121734569?mt=8

Iom att Google äger YouTube så försöker jag använda det så lite som möjligt. I princip så ser jag nästan bara saker på YouTube om det är inbäddat på en sida eller om en vän skickar en länk. Har inget Google-konto och kommer aldrig att skaffa det heller.
En får ha principer oavsett hur bra en tjänst blir. Gränsen är dragen för längesedan.
?

Ursprungligen av Corrado82:

Jag använder Adblock och får reklam så sen jag har hjälper inte på Youtube men i safari är det nästan helt reklam fritt

Adblock Mobile —https://itunes.apple.com/se/app/adblock-mobile-best-ad-blocker-to-block-ads/id1121734569?mt=8

Ska testas, tackar! De som inte får reklam på youtube kanske inte kollar via appen, utan bara kör via safari eller på datorn.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-05-21 10:48

Min Youtube konsumtion sker till 99% via iPaden och YT-appen. Reklamen har bara blivit värre och värre känns det som. Det verkar som om Google har ökat reklaminslagen för att så många som möjligt ska hoppa på Youtube Premium så fort det släpps för att slippa irritationen över reklamen före/efter och mitt i filmerna. Det är ju värre än att sitta och titta på TV3 eller liknande reklamkanal!

Jag orkar inte sitta framför datorn bara för att se på reklamfri Youtube mha Adblock så man tvingas nog till att hoppa på ännu en prenumerationstjänst för att slippa eländet ?

  • Medlem
  • International user
  • 2018-05-21 11:28
Ursprungligen av Jedih:

Min Youtube konsumtion sker till 99% via iPaden och YT-appen. Reklamen har bara blivit värre och värre känns det som. Det verkar som om Google har ökat reklaminslagen för att så många som möjligt ska hoppa på Youtube Premium så fort det släpps för att slippa irritationen över reklamen före/efter och mitt i filmerna. Det är ju värre än att sitta och titta på TV3 eller liknande reklamkanal!

Jag orkar inte sitta framför datorn bara för att se på reklamfri Youtube mha Adblock så man tvingas nog till att hoppa på ännu en prenumerationstjänst för att slippa eländet ?

Hatar fullkomligt YT appen. Jag kör desktop läge på youtube med min ipad. Visst Google anser att vissa videoklipp inte går att köra fullscreen på en iPad, vilket är nonsens iom att det går på iPhone. Men nej nån bedrövlig YT app kör jag inte.

Ursprungligen av Jedih:

Min Youtube konsumtion sker till 99% via iPaden och YT-appen. Reklamen har bara blivit värre och värre känns det som. Det verkar som om Google har ökat reklaminslagen för att så många som möjligt ska hoppa på Youtube Premium så fort det släpps för att slippa irritationen över reklamen före/efter och mitt i filmerna. Det är ju värre än att sitta och titta på TV3 eller liknande reklamkanal!

Jag orkar inte sitta framför datorn bara för att se på reklamfri Youtube mha Adblock så man tvingas nog till att hoppa på ännu en prenumerationstjänst för att slippa eländet ?

Det är inte Google/Youtube som bestämmer om det ska vara reklam eller inte (och när). Det är personen som lagt upp videoklippet som gör.

Ursprungligen av Jedih:

Min Youtube konsumtion sker till 99% via iPaden och YT-appen. Reklamen har bara blivit värre och värre känns det som. Det verkar som om Google har ökat reklaminslagen för att så många som möjligt ska hoppa på Youtube Premium så fort det släpps för att slippa irritationen över reklamen före/efter och mitt i filmerna. Det är ju värre än att sitta och titta på TV3 eller liknande reklamkanal!

Jag orkar inte sitta framför datorn bara för att se på reklamfri Youtube mha Adblock så man tvingas nog till att hoppa på ännu en prenumerationstjänst för att slippa eländet ?

Köp en Raspberry Pi och släng in Pi-hole på den. Den ligger på nätverket och tar bort skit på alla dina prylar. Även i appar. En beg hittar man för småpengar idag. Även nya är inte så farligt dyra. Lätt är det också, och tar ca 10 min att sätta upp. Skönt att slippa hålla på att pilla med adblock på alla prylar.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-05-21 13:37
Ursprungligen av SweSG:

Köp en Raspberry Pi och släng in Pi-hole på den. Den ligger på nätverket och tar bort skit på alla dina prylar. Även i appar. En beg hittar man för småpengar idag. Även nya är inte så farligt dyra. Lätt är det också, och tar ca 10 min att sätta upp. Skönt att slippa hålla på att pilla med adblock på alla prylar.

Det kanske jag ska använda min Raspberry Pi till. Den ligger ändå och dammar någonstans. ??

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-05-21 13:38
Ursprungligen av keptang:

Det är inte Google/Youtube som bestämmer om det ska vara reklam eller inte (och när). Det är personen som lagt upp videoklippet som gör.

Afan...man lär sig något nytt varje dag! ? Trodde det var Google som ville "sabotera" min YT konsumtion och tjäna mer pengar på reklamen som visades.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-05-21 13:45
Ursprungligen av Jedih:

Afan...man lär sig något nytt varje dag! ? Trodde det var Google som ville "sabotera" min YT konsumtion och tjäna mer pengar på reklamen som visades.

Vad som hänt är att Youtube ändrade hur de betalade och framför allt hur mycket de betalade. Så ja de som laddar upp måste kompensera. Och råkar du ligga i fel kategori där man utför experiment och håller på med kemi t.ex. så kanske inget betalas ut, eftersom man lär ut ämnen som någon reagerat på som "farligt".
Gäller även vissa andra yt kanaler som lär ut teknik innom rc etc.

Är det någon som vet om det bara blir musik som går att lyssna på?
Är ofta sugen på att gå och lyssna på recensioner, tech-bloggar och annat smått och gott när jag går på jobbet men vill inte att skärmen drar massa onödig ström.
Isåfall lämnar jag Apple Music när det kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-21 22:41

Även om pengar är svåra att tjäna och lätta att göra av med tänker jag att 12 dollsr(100 SEK?) borde vara en bra investering om man tittar mycket på youtube. Detta oavsett musiken och enbart för att slippa reklam.

Sedan vet jag inte hur affärsmodeller ser ut, hur betalas de som lägger upp filmer när ingen reklam visas? Tänker Google ta alla pengar?

Ursprungligen av xms67:

Även om pengar är svåra att tjäna och lätta att göra av med tänker jag att 12 dollsr(100 SEK?) borde vara en bra investering om man tittar mycket på youtube. Detta oavsett musiken och enbart för att slippa reklam.

Sedan vet jag inte hur affärsmodeller ser ut, hur betalas de som lägger upp filmer när ingen reklam visas? Tänker Google ta alla pengar?

Antagligen blir det bara för musiken tråkigt nog.
Då får inte Google mina 100 kr ändå för reklamen är inte så jobbig för mig.
Men antar att de kommer ha samma affärsmodell som Spotify och Apple musik med pengar per spelning eller hur det är.
Pewdiepie lär väl lägga upp en video där han svär över Googles nya betalsystem så vi får veta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-21 23:39

Reklam på YT 2018 ?

Ursprungligen av iSweden:

Reklam på YT 2018 ?

Ja.
För oss som kollar via appen

Ursprungligen av keptang:

Det är inte Google/Youtube som bestämmer om det ska vara reklam eller inte (och när). Det är personen som lagt upp videoklippet som gör.

Det är halvsant. Har vi gjort en miss och har med upphovsskyddat ljud går Youtube in och lägger på reklam, så ibland är det inte avsändaren som bestämmer när och om det ska vara reklam.

Ursprungligen av amandareventlid:

Det är halvsant. Har vi gjort en miss och har med upphovsskyddat ljud går Youtube in och lägger på reklam, så ibland är det inte avsändaren som bestämmer när och om det ska vara reklam.

Sant, det finns alltid undantag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-22 11:44
Ursprungligen av tmjonasson:

Ja.
För oss som kollar via appen

Lurk Moar

Firefox 60.0.1 och YouTube fungerar sådär nu. Äter RAM som aldrig förr:

3 tabbar öppet i Firefox! 99, 99s IRC-kanal och YT. Har gjort det ett tag. Märkte det får några dagar sedan. Går upp så högt att det fryser datorn 10 sekunder. Har bara 8GB RAM i denna dator.

Edit:
När jag stängt YT-tabben:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-22 12:59
Ursprungligen av SweSG:

Firefox 60.0.1 och YouTube fungerar sådär nu. Äter RAM som aldrig förr:

https://i.imgur.com/lIN9jWW.png

3 tabbar öppet i Firefox! 99, 99s IRC-kanal och YT. Har gjort det ett tag. Märkte det får några dagar sedan. Går upp så högt att det fryser datorn 10 sekunder. Har bara 8GB RAM i denna dator.

Skumt. FF var ju tidigare CPU hog, medans Chrome käkade minne. Har FF även ärvt Chromes sämre sidor efter att de bytte till WebExtension API?
Hur mycket last lägger Opera på ditt system?

Humor att 8 GB RAM börjar närma sig lägstanivå för att konsumera webb och skriva lite i Word.

Ursprungligen av iSweden:

Skumt. FF var ju tidigare CPU hog, medans Chrome käkade minne. Har FF även ärvt Chromes sämre sidor efter att de bytte till WebExtension API?
Hur mycket last lägger Opera på ditt system?

Humor att 8 GB RAM börjar närma sig lägsta nivå för att konsumera webb och skriva lite i Word.

Vet inte om det är Windows nya uppdatering eller Firefox som gör det. Innan var allt okey.

Opera har jag inte testat. Kanske kikar på det lite senare.

Bevaka tråden