Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmänt snack om Linux - Pingvinsnack!

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Låter som om det är dags att släppas loss dem då.

Ursprungligen av GustafMA:

Låter som om det är dags att släppas loss dem då.

Tycker ja! Klaga på @keptang om det skiter sig!

Tror dock inte du kommer få några större problem. Varit stadig här i alla fall. Tror inget har strulat sedan jag körde in den. Det har dock mitt Windows gjort några gånger

Ursprungligen av SweSG:

Jag sålde min XPS nyss + en HP dator:

https://i.imgur.com/xy7MJOr.jpg

Ska bygga en ny dator denna månad. Inget monster dock. Runt 12k. Har dock SSDs + vanliga spinnare redan. OS m.m. Så blir nog en okey dator för slantarna!

@wurpan här inne la till lite delar jag ska gå igenom till nya bygget:

Han är en van datorbyggare så frågade om tips. Moderkortet bytte vi dock nyss ut till ett:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4505298

Tänkte jag skulle gå igenom delarna och se om dom passar min smak också.

Nu har jag rullat ut någon form av Linux på allt jag äger och har. Behöver jag Windows drar jag upp en VM med det! känner mig fri!

Tyvärr har jag köpt så mycket annat så datorn över fick vänta ett tag. Blir ett bygge i slutet av året istället.

Ursprungligen av SweSG:

Nu har jag rullat ut någon form av Linux på allt jag äger och har. Behöver jag Windows drar jag upp en VM med det! känner mig fri!

Japp, samma här. Windows är nu en rent virtuell produkt i mitt hushåll. Vilken VM kör du?

Ursprungligen av GustafMA:

Japp, samma här. Windows är nu en rent virtuell produkt i mitt hushåll. Vilken VM kör du?

Virtualbox är la det jag pillat mest med. Körde det även under Windows.

Jag är lat. Docker mestadels numera (även om det ju inbegriper en virtualbox i dockerkontainern om man kör på en linuxburk). I dagsläget är det egentligen bara Office + bankID jag behöver spinna igång en windowsinstans för.

Ursprungligen av GustafMA:

Jag är lat. Docker mestadels numera (även om det ju inbegriper en virtualbox i dockerkontainern om man kör på en linuxburk). I dagsläget är det egentligen bara Office + bankID jag behöver spinna igång en windowsinstans för.

Jag tror jag har hittat ersättningsprogram till det mesta. Jag pillar mycket med film och musik, där finns det bra alternativ! För bilder duger det fint med Gimp. Behöver jag skriva så kör jag LibreOffice. BankID har jag faktiskt inte behövt.

Gudarna ska veta att jag försökt med Libre. Verkligen. Och som wordsubstitut funkar det. Men om man i huvudsak är intresserad av excel, access och outlook/exchange är det tyvärr inget substitut alls. Än mindre om man vill komma åt sharepointresurser. Sen använder jag inte mobilt bankID, så jag behöver windows för dosa/kort.

Ursprungligen av GustafMA:

Gudarna ska veta att jag försökt med Libre. Verkligen. Och som wordsubstitut funkar det. Men om man i huvudsak är intresserad av excel, access och outlook/exchange är det tyvärr inget substitut alls. Än mindre om man vill komma åt sharepointresurser. Sen använder jag inte mobilt bankID, så jag behöver windows för dosa/kort.

Jo, kommer la alltid vara något program som saknas. Tycker det är så på alla OS. Sitter jag med t.ex. Windows saknar jag något, Linux något annan o.s.v.

Jag har dock väldigt svårt att låsa mig till bara ett OS eller märke. Händer för mycket i denna värld för att låsa ned sig. Mycket därför jag kör Linux nu. Skulle jag inte gilla vilket håll t.ex. Ubuntu tar, så byter jag bara Linuxdistribution till något som passar mig bättre!

Mina grabbar är på mig att att byta till Devuan, som är en systemd-fri version av Debian. Har sagt åt dem att konvertera en burk och konfiguerara den till samma status som våra primära arbetsmaskiner så får vi se, vilket de håller på med för tillfället. Får väl se om jag gillar slutresultatet, men måste säga att jag finner argumenten mot systemd ganska övertygande. Jag är faktiskt själv inne på att byta linux mot BSD, och grabbarna håller på med ett sådant konverteringsprojekt också. Som det ser ut nu kommer det utmynna i att servrarna kör BSD, arbetsstationerna Devuan, samt att vi behåller en burk med Ubuntu som testmaskin för lite blödande egg.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-08 17:49
Ursprungligen av SweSG:

Jo, kommer la alltid vara något program som saknas. Tycker det är så på alla OS. Sitter jag med t.ex. Windows saknar jag något, Linux något annan o.s.v.

Jag har dock väldigt svårt att låsa mig till bara ett OS eller märke. Händer för mycket i denna värld för att låsa ned sig. Mycket därför jag kör Linux nu. Skulle jag inte gilla vilket håll t.ex. Ubuntu tar, så byter jag bara Linuxdistribution till något som passar mig bättre!

Jag tycker det tar för mycket energi/tid att lära sej ett nytt/annat OS. Jag håller mej hellre kvar vid ett (eller i alla fall få) och försöker hitta lösningar till det som ev saknas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-08 18:14
Ursprungligen av GustafMA:

Gudarna ska veta att jag försökt med Libre. Verkligen. Och som wordsubstitut funkar det. Men om man i huvudsak är intresserad av excel, access och outlook/exchange är det tyvärr inget substitut alls. Än mindre om man vill komma åt sharepointresurser. Sen använder jag inte mobilt bankID, så jag behöver windows för dosa/kort.

LibreOffice är för stelt och klumpigt och MS Office har för mycket egenheter för sig och deras online version ligger många år efter Google Docs. Google Sheets fungerar fantastiskt bra. Och avskanden av Wizards i Sheets tvingar folk att förstå formler, vilket i långa loppet är bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-08 18:15
Ursprungligen av GustafMA:

Jag är lat. Docker mestadels numera (även om det ju inbegriper en virtualbox i dockerkontainern om man kör på en linuxburk). I dagsläget är det egentligen bara Office + bankID jag behöver spinna igång en windowsinstans för.

Är det svårt att sätta upp Docker? Jag har inte testat. Vore kul om du beskrev mer i detalj hur din miljö ser ut.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det tar för mycket energi/tid att lära sej ett nytt/annat OS. Jag håller mej hellre kvar vid ett (eller i alla fall få) och försöker hitta lösningar till det som ev saknas.

Det är faktiskt inte så jobbigt. Går man från ett Linux OS till ett annat Linux OS fungerar alla liknande. Gillar man t.ex. Gnome, så finns det till dom flesta Linux OS. Samma med program. Finns dom man är van med under Linux. Sedan om man saknar något program från t.ex. Windows, då är det ju en annan peng!

Ett Linux OS installerar man mycket snabbare än Windows 10 eller macOS. 10 minuter sedan är allt uppe. Jobbar man som jag mot en server så behöver jag inte flytta massa data heller. Lite småprogram och ett tema man gillar. Allt fixar man på en kafferast!

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det tar för mycket energi/tid att lära sej ett nytt/annat OS. Jag håller mej hellre kvar vid ett (eller i alla fall få) och försöker hitta lösningar till det som ev saknas.

Som redan nämts är det förhållandevis lätt att använda sig av olika unix-baserade OS när man väl lärt sig ett. Och i dessa internettider spelar det nästan ingen roll om man kan något specifikt om sitt OS eller inte - svaret är oftast en googling bort.

Ursprungligen av iSweden:

Är det svårt att sätta upp Docker? Jag har inte testat. Vore kul om du beskrev mer i detalj hur din miljö ser ut.

Docker är trivial att köra. Installera dockerservern på din burk, gå till dockers hemsida och surfa bland tusentals färdiga installationspaket med olika programvara, ladda ner det du vill ha, kör. När du känner dig mer ambiös kan du själv börja bygga paket, vilket görs med simpla komandon i en textfil. Jag kör numera alla servrar virtuellt, av duplicerings-, kontroll- och säkerhetsskäl, och det är nästan löjligt enkelt.

Ubuntu Minimal!

Gick på Ubuntu Minimal för lite test.

Program som kommer med stock OS:

Document Viewer
File Roller
Firefox Web Browser
GNOME Disks
GNOME Power Statistics
gnome-3-26-1604
gnome-characters
gnome-logs
gtk-common-themes
IBus Preferences
Input Method
Print Settings
Seahorse
Startup Applications
Vim

System Application:

Eye of GNOME
gedit
GNOME Control Center
GNOME Fonts
GNOME Help
GNOME Screenshot
GNOME Software
Nautilus
Software & Updates
Software Updater
Terminal

Add-ons:

core
Ibus Table

Saker jag behövde göra efter för att få det som jag vill:

1. Uppdatera OS
2. Två nya mappar med namn ”.icons” och ”.themes”. Flytta dom till Home.
3. Ändra bakgrundsbild
4. Lite program behöver man:

EasyTAG
Evolution
GNOME MPV
GNOME Tweaks
GNOME System Monitor – Bytte ut den som fanns med från början
Gparted
Startup Disk Creator
Spotify
Synaptic Package Manager
LibreOffice
HandBrake
MakeMKV
MKVToolNix
Transmission
VLC + skin – DNO_basic : https://www.deviantart.com/pixeez/art/DNO-bas...
+ några jag säkert missat!

5. Installera GNOME Shell Extension:

OpenWeather
User Themes

6. Fixa så det ser snyggt ut:

Themes: Equilux Theme – Ladda ned och lägg i .themes-mappen - https://www.gnome-look.org/p/1182169/

Icons: Paper
Terminal:
sudo add-apt-repository -u ppa:snwh/ppa
sudo apt-get install paper-icon-theme

Icons: Papirus
Terminal:
sudo add-apt-repository ppa:papirus/papirus
sudo apt update && sudo apt install papirus-icon-theme

7. Fixa Click on Icon to Minimize
Terminal:
gsettings set org.gnome.shell.extensions.dash-to-dock click-action 'minimize'

8. Säkert missat massa annat.

Tid runt 45 min!

Edit:
La in en bild:

Senast redigerat 2018-08-11 11:56

Två bilder på det slutliga resultatet:

Ganska nöjd med hur det ser ut. Trivs dock bättre med Ubuntu Budgie! Finns som minimal också. Körde in detta på en extra SSD så kan rulla tillbaka snabbt! Stabilt var det och tror många skulle klara sig bra med det.

Hoppas fortfarande Linux kommer ta mera fart även hemma hos folket i stugorna!

För mig är det kärlek att sitta och pilla med allt. Få det som man vill!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-14 17:39
Ursprungligen av SweSG:

Ganska nöjd med hur det ser ut. Trivs dock bättre med Ubuntu Budgie! Finns som minimal också. Körde in detta på en extra SSD så kan rulla tillbaka snabbt! Stabilt var det och tror många skulle klara sig bra med det.

Hoppas fortfarande Linux kommer ta mera fart även hemma hos folket i stugorna!

Stiligt!
Hade några av de stora Linux distributionerna sett bättre ut från början så tror jag att Linux hade vuxit snabbare. För amatören är detta fortfarande ett stort hinder. Jämför mot OS X, fantastiskt välpolerat direkt från start. Sedan så är bättre namngivning önskvärt. Jag har aldrig gillat pojkrumsnivån på många av namnen: GNU, Gimp, Gnome osv (initialt G i alla exemplen ).

Ursprungligen av iSweden:

Stiligt!
Hade några av de stora Linux distributionerna sett bättre ut från början så tror jag att Linux hade vuxit snabbare. För amatören är detta fortfarande ett stort hinder. Jämför mot OS X, fantastiskt välpolerat direkt från start. Sedan så är bättre namngivning önskvärt. Jag har aldrig gillat pojkrumsnivån på många av namnen: GNU, Gimp, Gnome osv (initialt G i alla exemplen ).

Ubuntu Budgie är ganska snyggt från början. Där behöver man inte göra så mycket. Välja om man vill ha svart tema eller vitt typ. elementary OS tror jag många tycker är snyggt också. Lite macOS liknande.

Ubuntu ser dock skit ut från början i mitt tycke. Kikade lite på deras nya tema och icons. Var inte så vackert heller:

Tror temat är tänkt komma in i 18.10.

Tar dock inte så lång tid att få det snyggt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-14 18:51
Ursprungligen av SweSG:

Ubuntu Budgie är ganska snyggt från början. …

Ja, sannerligen ett av de bättre. Men mer ett val för entusiasten.

Frågar du någon på gatan om de kan räkna upp några Linux distros så kan de på sin höjd rabbla upp Ubuntu och ev. Suse eller Debian.

Projekt enl. #41 klart. Devuan är faktiskt riktigt bra. Och BSD är uppe och snurrar. So far so good - får se om något år hur det känns. Att ha sin personliga tekniksupport, vars veckopeng är avhängig av levererade resultat, är rätt trevligt.

Såhär brukar mitt Windows se ut:

Man ser vilken smak jag har i alla fall!

La bara in det lite snabbt på SSDn!

För er som är intresserade av en liten Linuxdator kan jag tala om att Linux fungerar utmärkt på en Lenovo ThinkCentre M710q. Bluetooth, nätverk, både Wifi AC och ethernet. Alla USB-portar. Ljud, både det inbyggda + HDMI och över displayport. Jag hittar inget som inte fungerar som det ska. Dock bara testat några få dagar!

Bilder på datorn finns i tråden "Ditt senaste inköp! (Bilder)".

https://www.99.se/forum/p/2348358

Sval och tyst. Även under lite last! Hittar inga större fel på den. Känns som en kvalitetsdator för ca 6k. Går att byta RAM, SSDs m.m. på ett smidigt sätt.

Den första Lenovodator jag haft!

Mot bakgrund av veckans nyheter om Linuxprojektets förestående död känns det som en fantastisk tajmning att ha bytt till BSD...

Ursprungligen av GustafMA:

Mot bakgrund av veckans nyheter om Linuxprojektets förestående död känns det som en fantastisk tajmning att ha bytt till BSD...

Varför skulle en ny CoC innebära döden för Linuxprojektet? Det är väl käckt att det är någon slags ordning och reda. Bara det inte blir allt för mesigt, så att inga beslut kan fattas.

Det är lite tröttsamt att allt ska vara så PK överallt dock, som det att man vill ändra master/slave terminologin i en massa teknisk dokumentation så att ingen ska ta illa upp...

Ursprungligen av SweSG:

Om någon är nyfiken på hur OMV ser ut:

https://i.imgur.com/LFCfcfT.png

https://i.imgur.com/XN4QVQe.png

Körde in det på en HPE server nyss. Helt okey för ett NAS-OS. Rullar det på en annan HPE, och det har gjort sitt jobb utan att strula allt för mycket.

Pillade in stöd för ZFS på OMV för några dagar sedan. Ska ju vara bra skit säger dom! Verkar fungera fint! Lite pillande för att få igång det dock!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-13 13:06

Det har varit vissa bekymmer med att boota Linux på de nya Macbook-datorerna som är utrustade med T2-kretsen. Säkerhetslagret som T2-kretsen lägger till tillåter inte att något annat system än Mac OS startas, men till skillnad från vad många rapporterar går det att stänga av secure boot-funktionen i säker start-läget (dock har vissa rapporterat att det kan fortsätta strula även om man stänger av detta).

Jag gissar att @SweSG och ni andra som kör Linux här inte kör det på Mac-datorer, eller har jag fel uppfattning där?

Källa: OMG! Ubuntu

Senast redigerat 2018-11-13 14:18
Ursprungligen av ekloev:

Jag gissar att @SweSG och ni andra som kör Linux här inte kör det på Mac-datorer, eller har jag fel uppfattning där?

Källa: OMG! Ubuntu

Jag kör Linux på min Mac, men den är alldeles för gammal för att ha en T2 ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-13 14:11
Ursprungligen av suddgummi:

Jag kör Linux på min Mac, men den är alldeles för gammal för att ha en T2 ?

Kan tänka mig att det är så för de flesta som kör Linux på Mac Men skulle en Macbook vara aktuellt för dig för ett framtida datorköp där kanske alla datorerna använder en dedikerad säkerhetskrets likt T2?

Bevaka tråden