Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta telefonen med en iPad?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kul experiment av Erica Griffin, använda iPad istället för en telefon.

Skulle det fungera för er?
Kanske någon som redan ersatt sin telefon med en surfplatta?

Nu vill jag att det ska komma en ny iPad mini (kom igen Apple..), vore kul att prova. För mig själv tror jag det skulle fungera utmärkt faktiskt. 9.7", 10.5", 12.9" iPad är lite väl stort för detta tycker jag.

I nödfall och vid behov av telefoni (telefoni kan dock ersättas av t.ex. Skype här i Sverige)/SMS så skulle jag kunna använda denna.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-25 09:13

Jag har funderat på det, men att ens testa faller på att ipad inte har telefonfunktion.

Jag hade en Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 som daily driver när jag bodde i Sverige. Iphone på jobbet men Samsungen privat. Det fungerade väldigt bra (om man bortser från Samsungs 'lack of love' för sina prylar). Behövde använda headset för att samtalskvaliteten skulle bli bra.

Det är synd att inte Apple släpper telefonappen för ipad. De skulle ju kunna ha begränsningen med ett headset men åtminstone se till att det var möjligt

  • Medlem
  • 2018-05-25 12:17
Ursprungligen av keptang:

Kul experiment av Erica Griffin, använda iPad istället för en telefon.

Skulle det fungera för er?
Kanske någon som redan ersatt sin telefon med en surfplatta?

Nu vill jag att det ska komma en ny iPad mini (kom igen Apple..), vore kul att prova. För mig själv tror jag det skulle fungera utmärkt faktiskt. 9.7", 10.5", 12.9" iPad är lite väl stort för detta tycker jag.

I nödfall och vid behov av telefoni (telefoni kan dock ersättas av t.ex. Skype här i Sverige)/SMS så skulle jag kunna använda denna.

Intressant

På Android sidan kommer ju snart (förhoppningsvis) vikbara enheter

Ursprungligen av PaO:

Intressant

På Android sidan kommer ju snart (förhoppningsvis) vikbara enheter

Vikbara enheter känns lite 90-tal. Men vem vet, kanske blir kanon.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-05-25 15:10
Ursprungligen av Json_81:

Jag har funderat på det, men att ens testa faller på att ipad inte har telefonfunktion.

SIPtelefoni funkar.

  • Medlem
  • 2018-05-25 20:53
Ursprungligen av keptang:

Vikbara enheter känns lite 90-tal. Men vem vet, kanske blir kanon.

Vi får se ?
Ryktas ju om att de snart är här inom ett år eller så

Ursprungligen av Json_81:

Jag har funderat på det, men att ens testa faller på att ipad inte har telefonfunktion.

Funkar inte med Watch heller.

Skulle funka om jag bara var i lägenheten. Men ibland rör man ju sig utanför som på jobbet, krogen och så vidare. Då vill jag kunna ha telefonen i jackan och inte bära med mig en handväska. Redan min ordinarie mobil är på gränsen att vara för stor.

Så nej det skulle bli för opraktiskt med en iPad.

Jag köpte min iPad mini 2 i slutet av 2013 med 64gb. Då jag har svårt för virtuella tangentbord samt att hålla på och kladda på skärmen så har jag alltid använt ett tangentbord till, en Logitech modell.
Jag tycker det alltid har varit fullt funktionsdugligt för mina behov, vilket innebär surfning, Readly, Youtube, Netflix samt protokoll och numbers hantering. Använder den också för bilder som jag överför från min Fuji X70 via app, skulle kunna tänka mig att importera raw-filer från kameran men tror inte att den orkar med det.

Det här är min way to go enhet för ca ett halvt kilo, alltså vad en ny 9,7 väger. Önskemålen är en ny mini med samma chipset som nya 9,7 och pencil för att slippa kladdandet.
Har även i dagsläget min tredje Macbook Pro 13 från 2014 som är helt slut i batteriet. Det blir nog ett batteribyte för en ny MBP för 25 tusen kan jag aldrig smälta, känns även som att iPad pro 10,5 för 10 tusen plus tillbehör är tufft, samt att med ett tangentbord börjar det väga lite.

Men till huvudfrågan, det innebär att jag har två enheter minst med mig, mobilen, paddan och det känns inte som framtiden att bära på två datorer. Nu råkar jag ha ett gammalt abbonnemang med obegränsad surf för 299:- och använder mobilen som router, har varit uppåt 60gb/mån i förbrukning ibland. Men det är ändå en enhet för mycket och tanken har kommit många ggr att överge mobilen, för en praktisk dator måste jag ha. Den dagen det etablerar sig en app för kommunikation bland den breda allmänheten så kommer jag starkt att överväga det.

Från en man som lever med en minimalistisk tanke.

1
Bevaka tråden