Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Därför älskar jag Apple Kartor

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Få Apple-produkter har fått så mycket kritik som Kartor. Numera är tjänsten en stor anledning till varför jag fortsätter att välja Apple. Nu ska ni få höra varför jag älskar Apple Kartor.

Läs hela artikeln här

Jag använder Google Maps eftersom den stöder kollektivtrafik.

Ett stort irritationsmoment i Apple Maps är att den inte stödjer autofill. Till exempel när jag börjar skriva in en adress och den dyker upp i listan och jag trycker på den så hoppar den direkt ur sökfältet och jag får inte lägga till siffran. Otroligt dumt då jag måste trycka på sökfältet igen.
Gör jag fel eller är det bara så??

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-27 10:51

Jag blandar, men använder mest Waze pga trafik fram och tillbaka till jobbet.
Brukar dock välja apple maps om jag ska nånstans jag inte hittar pga CarPlay (snälla apple, börja tillåta 3:e parts kartor).

Sitter på ett plan till Belgien nu, väl på plats tänkte jag nyttja apple maps för navigation till fots.

Ursprungligen av Texmex:

Ett stort irritationsmoment i Apple Maps är att den inte stödjer autofill. Till exempel när jag börjar skriva in en adress och den dyker upp i listan och jag trycker på den så hoppar den direkt ur sökfältet och jag får inte lägga till siffran. Otroligt dumt då jag måste trycka på sökfältet igen.
Gör jag fel eller är det bara så??

Jag störde mig också ofantligt på det, men sedan en dag fick jag veta hur man skulle göra. Apple är ju amerikanskt och Maps är gjort för amerikaner och inte för oss andra. Jänkarna sätter gatunumret före gatunamnet så lösningen är att skriva det först.

Som vanligt så måste man på något sätt ta reda på hur Apple har tänkt för att kunna använda deras produkt ordentligt, för de har aldrig någon information om hur man ska göra, man får fråga andra användare.

Ursprungligen av Magnus.K:

Jag störde mig också ofantligt på det, men sedan en dag fick jag veta hur man skulle göra. Apple är ju amerikanskt och Maps är gjort för amerikaner och inte för oss andra. Jänkarna sätter gatunumret före gatunamnet så lösningen är att skriva det först.

Som vanligt så måste man på något sätt ta reda på hur Apple har tänkt för att kunna använda deras produkt ordentligt, för de har aldrig någon information om hur man ska göra, man får fråga andra användare.

Jävlar! Det funkade faktiskt att skriva siffran först!
Men som du säger så vet man inte det alls som icke-amerikan.

  • Medlem
  • 2018-05-27 11:05

Någon som har en känsla av hur bra trafikinformationen är i Apples jämfört med Google? Jag använder Google just pga det(Sthlms trafiken på väg till jobbet...)

Så länge de inte visar busshållsplatser så anser jag deras karttjänst som fullständigt värdelös.

  • Medlem
  • 2018-05-27 16:20
Ursprungligen av Lovan:

Någon som har en känsla av hur bra trafikinformationen är i Apples jämfört med Google? Jag använder Google just pga det(Sthlms trafiken på väg till jobbet...)

Vet bara att Google Maps räddat mig många gånger på E6 i Skåne, dagliga krockar. Då många är uppkopplade med Google Maps så känner Google av om det står stilla även på mindre vägar. Kör AA med Google Maps provade Waze men gick tillbaka ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-27 16:44

Apples kartor är fortfarande ganska slumpmässiga vad gäller platser. Även i centrala stockholm placerar de ”points of interest” helt fel (mitt i en gata exempelvis).

Jag kan garantera det inte finns någon krog mitt i Långholmsgatans fyra-sex filer...

Eller en butik för den delen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-27 16:50

Att man heller inte har bättre generellt stöd för kollektivtrafik är märkligt. Det borde ligga mycket högt på listan av features att lösa.

Ursprungligen av Lovan:

Någon som har en känsla av hur bra trafikinformationen är i Apples jämfört med Google? Jag använder Google just pga det(Sthlms trafiken på väg till jobbet...)

Mycket bra i.o.m att den använder data från alla iPhone-användare som navigerar längs sträckorna (och har godkänt att dela data för trafikinfo).

Ursprungligen av PaO:

Vet bara att Google Maps räddat mig många gånger på E6 i Skåne, dagliga krockar. Då många är uppkopplade med Google Maps så känner Google av om det står stilla även på mindre vägar. Kör AA med Google Maps provade Waze men gick tillbaka ?

Precis som Apple Kartor

Ursprungligen av Erik.dv:

Apples kartor är fortfarande ganska slumpmässiga vad gäller platser. Även i centrala stockholm placerar de ”points of interest” helt fel (mitt i en gata exempelvis).

Jag kan garantera det inte finns någon krog mitt i Långholmsgatans fyra-sex filer...

Eller en butik för den delen...

Hehe. Rapporterar du in fel? Jag brukar göra det och så kommer det svar någon dag senare att Apple rättat.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-05-27 17:58
Ursprungligen av Christian Å:

Hehe. Rapporterar du in fel? Jag brukar göra det och så kommer det svar någon dag senare att Apple rättat.

Men varför har Apple så erbarmligt dålig grunddata (Tomtom?) i första läget? Ska jag ens behöva felanmälan butiker-mitt-i-gatan när Google Maps har dom på rätt sida om gatan?

  • Medlem
  • 2018-05-27 18:50
Ursprungligen av pushloop:

Mycket bra i.o.m att den använder data från alla iPhone-användare som navigerar längs sträckorna (och har godkänt att dela data för trafikinfo).

Jo fast google maps har ju alla android mobiler också och de är ganska många ...

Använder Google Maps, då vet man att det fungerar när det kommer till vägtrafik, kollektivtrafik osv.
Provat Apple Maps men finns ingen anledning att använda den öht när Google Maps finns.

  • Medlem
  • 2018-05-27 19:04
Ursprungligen av keptang:

Använder Google Maps, då vet man att det fungerar när det kommer till trafik, kollektivtrafik osv.
Provat Apple Maps men finns ingen anledning att använda den öht när Google Maps finns.

Jo en sak, när man använder navigeringen så blir det mycket bättre notiser på den låsta skärmen med Apples

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-27 20:12

Jag använder Google maps då det helt enkelt fungerar mycket bra. Men, fick mig nu en tankeställare. Det sätt Google samlar data på är ju inte helt bekvämt. Här har ju Apple en helt annan affärsidé. Och det kommer få mig att börja prova Apples kartor. Det största problemet är alla egna markeringar jag lagt in i Google maps. Det finns inget sätt att för även typ stjärnmarkeringar?

PS. För bil använder jag Waze. Den tycker jag är oslagbar i Stockholm. Men också i övriga delar av landet som jag kört till.

Ursprungligen av Lovan:

Jo fast google maps har ju alla android mobiler också och de är ganska många ...

Absolut, men antalet iPhone-användare i Sverige ligger över det globala genomsnittet, och vi är benägna att röra mycket på oss

  • Medlem
  • 2018-05-27 20:42
Ursprungligen av xms67:

Jag använder Google maps då det helt enkelt fungerar mycket bra. Men, fick mig nu en tankeställare. Det sätt Google samlar data på är ju inte helt bekvämt. Här har ju Apple en helt annan affärsidé. Och det kommer få mig att börja prova Apples kartor. Det största problemet är alla egna markeringar jag lagt in i Google maps. Det finns inget sätt att för även typ stjärnmarkeringar?

PS. För bil använder jag Waze. Den tycker jag är oslagbar i Stockholm. Men också i övriga delar av landet som jag kört till.

Waze ägs av Google och använder samma trafikinfo m.m. (om jag inte minns fel).

  • Medlem
  • 2018-05-27 20:45
Ursprungligen av pushloop:

Absolut, men antalet iPhone-användare i Sverige ligger över det globala genomsnittet, och vi är benägna att röra mycket på oss

Jo men eftersom en (okänd) del av iPhone användarna använder Google Maps istället så...
Jag tycker att integrationen med iOS är så mycket bättre med apples men jag är rädd för att innehållet är bättre på googles så jag får nog fortsätta med det ett tag till

Ursprungligen av pushloop:

Absolut, men antalet iPhone-användare i Sverige ligger över det globala genomsnittet, och vi är benägna att röra mycket på oss

Men ändå finns ingen bra information om kollektivtrafik? Och brist på allmänna saker så som var saker ligger.

Ursprungligen av keptang:

Men ändå finns ingen bra information om kollektivtrafik? Och brist på allmänna saker så som var saker ligger.

En stor del av oss använder iPhone, men vi är inte många till antalet på global nivå

Ursprungligen av pushloop:

En stor del av oss använder iPhone, men vi är inte många till antalet på global nivå

Det är nog ingen fördel för att göra Apple Maps bättre än konkurrenter så som Google Maps, Here, Sygic m.fl.
Ser ingen information om kollektivtrafik öht i Apple Maps i Stockholm, existerar det?

Ursprungligen av keptang:

Det är nog ingen fördel för att göra Apple Maps bättre än konkurrenter så som Google Maps, Here, Sygic m.fl.
Ser ingen information om kollektivtrafik öht i Apple Maps i Stockholm, existerar det?

Nej, och det har så klart med vår ringa befolkningsmängd att göra. Vi ligger helt enkelt inte överst på prioriteringslistan.
Med det sagt så fungerar kolletivtrafik-funktionen utmärkt i de städer där stöd finns.

Ursprungligen av pushloop:

Med det sagt så fungerar kolletivtrafik-funktionen utmärkt i de städer där stöd finns.

Vilka städer är det i Sverige om det inte finns i Stockholm?

Ursprungligen av Anderlind:

Vilka städer är det i Sverige om det inte finns i Stockholm?

Inga, så klart.

Ursprungligen av pushloop:

Inga, så klart.

Fantastisk tjänst.

Ursprungligen av Anderlind:

Fantastisk tjänst.

Japp. Så länge man inte åker kollektivt

Bevaka tråden