Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Därför älskar jag Apple Kartor

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pushloop:

Japp. Så länge man inte åker kollektivt

Synd när konkurrenterna gör det utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-27 22:43

Många argument här i tråden som bygger på tjänsternas funktionalitet. Men väldigt få som väger in integritetsaspekten. För egen del är jag inte, eller har inte varit, särskilt oroad för den delen av modernt dataanvändande. Men, jag är på väg att vikta upp den parametern. Och då Google, i princip, har insamlande av data som affärsidé är jag allt mer skeptisk till dem.

Så frågan är; i valet mellan något sämre funktionalitet men högre integritet, vad väljer ni?

Ursprungligen av xms67:

Många argument här i tråden som bygger på tjänsternas funktionalitet. Men väldigt få som väger in integritetsaspekten. För egen del är jag inte, eller har inte varit, särskilt oroad för den delen av modernt dataanvändande. Men, jag är på väg att vikta upp den parametern. Och då Google, i princip, har insamlande av data som affärsidé är jag allt mer skeptisk till dem.

Så frågan är; i valet mellan något sämre funktionalitet men högre integritet, vad väljer ni?

Värnar man om sin integritet så mycket (som vissa anser sig göra, fast egentligen inte) ska man inte ha en uppkopplad enhet öht, framförallt inte en mobiltelefon, den spåras överallt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-27 22:58
Ursprungligen av keptang:

Värnar man om sin integritet så mycket (som vissa anser sig göra, fast egentligen inte) ska man inte ha en uppkopplad enhet öht, framförallt inte en mobiltelefon, den spåras överallt.

Ja, men... Det finns grader i helvetet. Och där ligger Apple lite bättre till än Google. Man behöver inte ta på sig foliehatten för att att börja fundera på vilka tjänster som är bättre än andra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-27 23:00

Jag kör alla tre, ordnade efter mest användning: Waze - när jag kör bil. Maps - när jag vill kika på omvärlden. Älskar zoomfunktionen med ett finger. Kartor - när jag vill se 3D av ett ställe.
Ovan gäller iOS. På datorn är det endast Maps som gäller.

Ursprungligen av xms67:

Ja, men... Det finns grader i helvetet. Och där ligger Apple lite bättre till än Google. Man behöver inte ta på sig foliehatten för att att börja fundera på vilka tjänster som är bättre än andra.

Fast din operatör vet allt, var du varit och när du varit var någonstans. Apple/Google är helt irrelevant i sammanhanget.
Har du en uppkopplad enhet så spelar det ingen roll, alla vet allt.

Google maps alla dagar i veckan. Mest för att Apple's kartor har ett stort grått moln över området där jag bor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-28 08:06
Ursprungligen av Christian Å:

Hehe. Rapporterar du in fel? Jag brukar göra det och så kommer det svar någon dag senare att Apple rättat.

Jag gav upp att göra det. Gjorde det initialt när hela kartan var off-set med typ 1/3 kvarter.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-28 08:42

Apple maps var ju väldigt trevligt för att hitta restuaranter, affärer och tillbaka till hotellet.
Nytt perspektiv för mig.

  • Medlem
  • 2018-05-28 08:52

När Apple maps tar bort den vägen som revs för 3-4 år på väg till mitt jobb och lägger in den nya kan jag fundera på det. I Google maps fanns den nästan direkt. Sen är ju många av de fördelar som nämns beroende på ekosystem man har och Android har många liknande funktioner.

Ursprungligen av xms67:

Så frågan är; i valet mellan något sämre funktionalitet men högre integritet, vad väljer ni?

Jag skulle, trots att jag inte har något till övers för Ios inlåsningsmodell i övrigt, lätt kunna tänka mig att köpa en Ipad för enbart karttjänster på grund av den skillnaden. OM det fanns några belägg, utom Apples egna påståenden, att deras kartdatorhantering faktiskt fungerer på det sätt som beskrivs i artikeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-28 10:02
Ursprungligen av chiba:

När Apple maps tar bort den vägen som revs för 3-4 år på väg till mitt jobb och lägger in den nya kan jag fundera på det. I Google maps fanns den nästan direkt. Sen är ju många av de fördelar som nämns beroende på ekosystem man har och Android har många liknande funktioner.

Ja, Apple Maps tycker att man ska åka buss-fil ofta.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-28 10:28

Waze när jag kör bil, ägs av Google och delar trafikinfo med Google Maps, fördelen med Waze är att jag kan själv redigera kartmaterialet om det är felaktigt. Vid gång/cykel blir det navigering med kartmaterial från Openstreetmap, som också går att ändra på själv.

Apple Maps duger inte mycket till.

Ursprungligen av Texmex:

Ett stort irritationsmoment i Apple Maps är att den inte stödjer autofill. Till exempel när jag börjar skriva in en adress och den dyker upp i listan och jag trycker på den så hoppar den direkt ur sökfältet och jag får inte lägga till siffran. Otroligt dumt då jag måste trycka på sökfältet igen.
Gör jag fel eller är det bara så??

Börja med siffran

Jag har kört med Navigon sedan det kom till iOS. Köpte det för 849,- på den tiden, då det inte fanns någon inbyggd kartapp, och Roaming var uteslutet (är ofta bilburen utanför Sverige). Navigon är ägt av Garmin och har fungerat som det ska.

För några dagar sedan beslöt dem dock att lägga ner alla Smartphone-appar, så nu behöver jag hitta ett annat alternativ, börjar väl med Apples kartor pga integrationen. Navigon kommer dock ligga kvar på telefonen, alltid skönt att ha Europas hela vägnät lokalt på iPhonen om det händer något....

Bilar ner till Kroatien om några veckor, så vi får väl se vad som funkar bäst!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-28 13:08
Ursprungligen av keptang:

Fast din operatör vet allt, var du varit och när du varit var någonstans. Apple/Google är helt irrelevant i sammanhanget.
Har du en uppkopplad enhet så spelar det ingen roll, alla vet allt.

Fel, operatörer får inte spåra telefoner. Det är ett brott att göra det vilket leder till avskedan direkt.

Det krävs en begäran från åklagaren innan polisen kan gå till operatören och begära att de ska spåra en telefon.

Blandar mellan Apple och Google.
Integrationen med apples är trevligast i bilen när man lyssnar på musik, poddar eller pratar i telefon samtidigt.

Använder Google Maps. Mest pga gammal vana och för att jag upplever trafikinformationen bättre än i Kartor. Osäker på om Kartor har det ännu, men Googles offlinekartor är grymma! Körde runt i Florida nu i maj med nedladdade kartor. Affärer, hotell, restauranger mm - hittade till allt. Det man missar är trafikinfon, men man sparar typ 500-1000 kr på att slippa hyra GPS.

  • Medlem
  • 2018-05-28 20:53
Ursprungligen av keptang:

Värnar man om sin integritet så mycket (som vissa anser sig göra, fast egentligen inte) ska man inte ha en uppkopplad enhet öht, framförallt inte en mobiltelefon, den spåras överallt.

Såg precis Snowden filmen ?
Tror nog jag håller med dig om det

  • Medlem
  • 2018-05-28 20:54
Ursprungligen av Mackan1984:

Blandar mellan Apple och Google.
Integrationen med apples är trevligast i bilen när man lyssnar på musik, poddar eller pratar i telefon samtidigt.

Carplay blir ju kartor bäst och AA är ju Google Maps hemma plan. På Carplay kör man med kabel där med?

  • Medlem
  • 2018-05-28 20:56
Ursprungligen av carlsson:

Jag har kört med Navigon sedan det kom till iOS. Köpte det för 849,- på den tiden, då det inte fanns någon inbyggd kartapp, och Roaming var uteslutet (är ofta bilburen utanför Sverige). Navigon är ägt av Garmin och har fungerat som det ska.

För några dagar sedan beslöt dem dock att lägga ner alla Smartphone-appar, så nu behöver jag hitta ett annat alternativ, börjar väl med Apples kartor pga integrationen. Navigon kommer dock ligga kvar på telefonen, alltid skönt att ha Europas hela vägnät lokalt på iPhonen om det händer något....

Bilar ner till Kroatien om några veckor, så vi får väl se vad som funkar bäst!

Innan AA och Google Maps körde jag med Sygic

Ursprungligen av PaO:

Carplay blir ju kartor bäst och AA är ju Google Maps hemma plan. På Carplay kör man med kabel där med?

Nu äger inte jag en CarPlay men ska finnas både trådad och trådlös på marknaden.
För mig räcker det för det mesta att lyssna på när jag ska svänga och då räcker mobilen.
Med integrationen så är det de små sakerna som underlättar för mig med apples kartor.
Som när nån ringer så försvinner röstbeskrivningen och blir ett dovt pip som säger till när en sväng är på gång eller att musiken/poddarna pausar vid röstbeskrivning.

Dock har jag märkt att är det en viss adress ”ute på bögda” som inte finns i den ena appen brukar den hittas i den andra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-29 11:06
Ursprungligen av chiba:

När Apple maps tar bort den vägen som revs för 3-4 år på väg till mitt jobb och lägger in den nya kan jag fundera på det. I Google maps fanns den nästan direkt. Sen är ju många av de fördelar som nämns beroende på ekosystem man har och Android har många liknande funktioner.

I Google maps låg Kirunas tågstation kvar på fel plats i 1,5 år efter flytten...
Var extremt nära på att missa nattåget hem i somras pga detta. Efter det bojkottar jag google maps

  • Medlem
  • 2018-05-29 13:21

Uppdatera Apple-kartor

Hej, jag vill använda Apple’s kartor, men det fungerar dåligt i Östersund när man vill ha Satellit-bild. Det är ett stort molnflak över staden när man vill zooma in lite. Har klagat flera ggr hos Apple men inget händer. Hur ska man gå till väga för att få en uppdaterad karta?

Senast redigerat 2018-05-29 13:37
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-05-29 14:25
Ursprungligen av Zeugma:

Jag använder Google Maps eftersom den stöder kollektivtrafik.

Testat Citymapper? Helt galet bra, speciellt om du är i en stad du inte känner till. Berättar tex om du ska placera dig långt fram eller bak i tåget.

Ursprungligen av Json_81:

snälla apple, börja tillåta 3:e parts kartor).

+1 på den!

Ursprungligen av Mija:

Waze när jag kör bil, ägs av Google och delar trafikinfo med Google Maps, fördelen med Waze är att jag kan själv redigera kartmaterialet om det är felaktigt. Vid gång/cykel blir det navigering med kartmaterial från Openstreetmap, som också går att ändra på själv.

Apple Maps duger inte mycket till.

Du kan skicka in ändringar och felanmäla kartan hos Apple med, FYI.

Ursprungligen av carlsson:

Jag har kört med Navigon sedan det kom till iOS. Köpte det för 849,- på den tiden, då det inte fanns någon inbyggd kartapp, och Roaming var uteslutet (är ofta bilburen utanför Sverige). Navigon är ägt av Garmin och har fungerat som det ska.

För några dagar sedan beslöt dem dock att lägga ner alla Smartphone-appar, så nu behöver jag hitta ett annat alternativ, börjar väl med Apples kartor pga integrationen. Navigon kommer dock ligga kvar på telefonen, alltid skönt att ha Europas hela vägnät lokalt på iPhonen om det händer något....

Bilar ner till Kroatien om några veckor, så vi får väl se vad som funkar bäst!

What? Jag brukar som du köra med Navigon ibland, mest för att jag har deras HUD-modul vilken är skön att använda på natten istället för att ha en lysande skärm i ansiktet. Måste läsa på om detta. Ser att de sparar HUD-apparna men min produkt är orgininal-HUD och inte HUD+ så jag är osäker på om den stöds.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-29 14:28
Ursprungligen av jonasn:

Du kan skicka in ändringar och felanmäla kartan hos Apple med, FYI.

Jo det går ju att göra, men oftast händer inget. Enklare att ändra själv i Waze och alla ser ändringen efter någon dag eller tre.

Ursprungligen av jonasn:

Testat Citymapper? Helt galet bra, speciellt om du är i en stad du inte känner till. Berättar tex om du ska placera dig långt fram eller bak i tåget. ...

Nej. Ser dock att den inte täcker de städer som normalt är aktuella för mig. Tack för tipset.

Jag provade på riktigt att försöka lära mig att använda Apples kartor när jag insåg att det var de enda som funkade med CarPlay i nya bilen, men insåg att det bara var att ge upp. Helt oanvändbart i bilen eftersom man är tvungen att sitta och titta på kartan för att det ska fungera tillfredställande. Problemet var att man t.ex. vid navigation längs E4 norrifrån genom Stockholm inte fick notifieringen "fortsätt i 25 km" utan istället så dikterades fortlöpande "håll vänster/höger om 1 km". Att kunna ha en åtminstone 99%-ig träffsäkerhet på röstanvisningarna jämfört med kartbilden har övriga konkurrenter klarat i årtionden, men Apple var åtminstone sist jag provade inte ens i närheten.

För egen del just nu så älskar jag Maps just på grund av integritetsproblematiken; att kunna få reda på saker som faktiskt hjälper just mig är snudd på ovärderligt; uppdaterade tips på butiker/restauranger etc inklusive öppettider.
Lämnade helt Navigon till förmån för Google Maps i samband med en längre utlandstjänstgöring i Nordamerika och sedan dess har jag inte tittat tillbaka.

Waze är däremot förstahandsvalet i bilen för att få hjälp med trafiksituationen och appen har räddat mig från många timmar av kökörning. I praktiken så ligger oftast Waze aktivt i bakgrunden även när jag hittar dit jag ska.

Som parentes så är jag inte speciellt imponerad av CarPlay om jag ska vara alldeles ärlig, mest för att inte trådlös anslutning finns i praktiken ännu. Om jag minns rätt så är det bara ett fåtal BMW och ev. Mercedes som har börjat rulla ut denna funktion än så länge.
Däremot spelar det givetvis in att jag som sagt inte använder Apples kartor (som är det enda som stöds av CarPlay), men även för att funktionen via bluetooth bara är marginellt sämre åtminstone på min XC90. Kopplingen mot iOS via bluetooth är markant bättre i Volvon än i Passaten jag hade innan och röststyrningen fungerar fantastiskt bra.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-05-30 08:23

Jag använder ofriviligt Apples kartor pga CarPlay. Hade Apple tillåtit andra aktörer i CarPlay så hade det nog blivit Waze eller kanske Google Maps som navigerade mig i rätt riktning.

Min bil har stöd för både CarPlay coh Android Auto och de gånger jag har testat AA (mha sonens Sonytelefon) så har det känns bättre och smidigare då det lättare hittar små udda ställen när vi är på semester i t.ex. Småland. Förra året skulle vi hitta till Bullerbyn men det visste inte Apples kartor var det låg (fick förslag på förskolor och gatunamn som innehöll namnet Bullerbyn). Däremot så hittade både Waze och Google Maps det utan problem. Samma sak med Kvilleken - där tror Apples kartor att man vill till en sjö medans Google Maps ger en rätt plats samt även en massa bilder, förslag på webbplatser, telefonnummer och öppettider etc etc. En trevlig sak med Waze är att den ger förslag på närmaste parkeringsplats, det uppskattas!

Apple har en hel del att jobba med fortfarande imho för att det ska kännas lockande att alltid använda Kartor. De borde snegla lite på Google Maps och kopiera funktionen med all extrainfo man får när man kör med GMaps. Men de har kommit en bra bit på vägen efter "fiaskot" när det introducerades!

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2018-05-30 16:23
Ursprungligen av carlsson:

Jag har kört med Navigon sedan det kom till iOS. Köpte det för 849,- på den tiden, då det inte fanns någon inbyggd kartapp, och Roaming var uteslutet (är ofta bilburen utanför Sverige). Navigon är ägt av Garmin och har fungerat som det ska.

För några dagar sedan beslöt dem dock att lägga ner alla Smartphone-appar, så nu behöver jag hitta ett annat alternativ, börjar väl med Apples kartor pga integrationen. Navigon kommer dock ligga kvar på telefonen, alltid skönt att ha Europas hela vägnät lokalt på iPhonen om det händer något....

Bilar ner till Kroatien om några veckor, så vi får väl se vad som funkar bäst!

Jag har också kört Navigon sen iPhone 3G-tiden. Väldigt nöjd med de uppdateringar som kommit och gillat funktionaliteten även om det blivit lättare att navigera till annat än adresser när man använder Google Maps. Hoppas det kommer en värdig ersättare, inte hittat någon. Stod iofs att appen skulle gå att använda i 2 år till.
Körde till Italien med Navigon som GPS för 7-8 år sen. Gick utmärkt.

Bevaka tråden