Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Postnord vill erbjuda digitala brevlådor

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Utöver att leverera fysiska brev och paket vill nu postoperatören Postnord även tillhandahålla tjänster för digitala brevlådor.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-28 15:08

Ja, de lägger väl en random-funktion om mailet ska komma fram, komma sent eller inte alls

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-05-28 16:21

Har länge efterlyst en neutral elektronisk brevlåda, typ min myndighet men att det skulle vara Postanord det lär inte finnas på min himmel. Att det behövs en sådan funktion det är jag positiv till. Kivra är i och för sig en sådan aktör men jag anser att staten bör vara garant för att sådan viktig funktion är trygg och säker. Men Postnord har inte det förtroendet. En tydlig fingervisning på hur inkompententa de är - att nu 2018 upptäcka att människor använder elektronisk post. Förstår inte varför man måste koppla in en ytterligare aktör, varför inte bygga ut minmyndighetspost till att även hantera viktig post från typ banker, kreditupplysning, kommunal, landsting etc.

Jag har hört att man i Danmark har en officiell elektronisk brevlåda åt medborgarna. Finns det någon av vår sundpendlare som vet mer om det?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-28 16:51
Ursprungligen av Choke55:

Har länge efterlyst en neutral elektronisk brevlåda, typ min myndighet men att det skulle vara Postanord det lär inte finnas på min himmel. Att det behövs en sådan funktion det är jag positiv till. Kivra är i och för sig en sådan aktör men jag anser att staten bör vara garant för att sådan viktig funktion är trygg och säker. Men Postnord har inte det förtroendet. En tydlig fingervisning på hur inkompententa de är - att nu 2018 upptäcka att människor använder elektronisk post. Förstår inte varför man måste koppla in en ytterligare aktör, varför inte bygga ut minmyndighetspost till att även hantera viktig post från typ banker, kreditupplysning, kommunal, landsting etc.

Finns idag: https://www.minmyndighetspost.se/
Men endast för myndighetspost:
Arbetsförmedlingen
Bolagsverket
Boverket
Båstads kommun
CSN
Eksjö kommun
Eskilstuna kommun
Exportkreditnämnden
Fagersta kommun
Falkenbergs kommun
Försäkringskassan
Gislaveds kommun
Haninge kommun
Håbo kommun
Högskolan Kristianstad
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen
Jordbruksverket
Jönköpings kommun
Karlskrona kommun
Kronofogden
Kungsbacka kommun
Lantmäteriet
Lerums kommun
Lidköpings kommun
Lomma kommun
Miljösamverkan östra Skaraborg
Mölndals stad
Naturvårdsverket
Norbergs kommun
Norra Västmanlands Kommunalteknikförbund
Nässjö kommun
Partille kommun
Pensionsmyndigheten
Rättsmedicinalverket
Skatteverket
Skövde kommun
Socialstyrelsen
Statens servicecenter
Statens tjänstepensionsverk (SPV)
Statistiska centralbyrån
Stockholms stad
Tomelilla kommun
Trafikverket
Transportstyrelsen
Trollhättans stad
Tullverket
Tyresö kommun
Vänersborgs kommun
Värnamo kommun
Västerås stad
Växjö kommun
Åklagarmyndigheten
Örebro kommun

Listan är rejält fattig - vi har ~450 myndigheter i Sverige och 290 kommuner.

Staten ska dra riktlinjer, inte bygga tjänster.

Att det skickas 1,8miljarder brev per år i Sverige är för mig galet! Varför köra runt med döda träd i lasten?
Jag vill ta bort brevlådorna HELT och ersätta dessa med "Pick up points" för sådan som inte går att förmedla digitalt. Dessa kan placeras i trapphus, portar, på lokala pizzerian, vid återvinningsstationen, macken - ja lite här och var.
Här kan jag då hämta mina paket. Får jag ett vykort så plingar en notis i mobilen, jag går till pick up pointen och öppnar en lucka mha mobilen.

"importtullar för kinesiska webbhandlare" Vill påpeka att det inte bara gäller Kina, utan allt utanför EU, dvs USA etc.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-05-28 19:04

PostNord äger ju redan e-boks. Ska dom starta en till digital brevlåda?

”2015 etablerades e-Boks även i Sverige och ägs här av PostNord tillsammans med Nets. Förra året skickades över 308 miljoner dokument till fler än 11 miljoner nordiska användare.”

https://privatsupport.e-boks.se/hc/sv

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-28 21:55
Ursprungligen av Cribe:

PostNord äger ju redan e-boks. Ska dom starta en till digital brevlåda?

”2015 etablerades e-Boks även i Sverige och ägs här av PostNord tillsammans med Nets. Förra året skickades över 308 miljoner dokument till fler än 11 miljoner nordiska användare.”

https://privatsupport.e-boks.se/hc/sv

Har haft eboks sedan 2016. De har dock endast 2-300 avsändare. Kivra har drygt 6000 avsändare.

Eboks är dock rätt lovande, erbjuder möjlighet att ladda upp dokument (brev) samt att få sina kvitton dit digitalt.

Tjänsten Digimail, vilket är den äldsta tror jag inte på. Har man vart med längst och ändå har minst antal avsändare, ja då har man misslyckats. Vad deras USP är förstår jag inte.

Intressant är oxå vad digitalt porto kostar. Här pratas det om 1,50 SEK.

Ping Postnord with 32 bytes of data:

Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for Postnord:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost =4 <100% loss>.

Förlåt, kunde inte låta bli ???

  • Medlem
  • 2018-05-28 22:50
Ursprungligen av Cancerman:

Ping Postnord with 32 bytes of data:

Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for Postnord:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost =4 <100% loss>.

Förlåt, kunde inte låta bli ???

Men det är väl bra att de droppar dessa ICMP-paket?

Här kan man inte skälla på Postnord för att de slarvar bort paket

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-29 00:46
Ursprungligen av Ljung:

Men det är väl bra att de droppar dessa ICMP-paket?

Här kan man inte skälla på Postnord för att de slarvar bort paket

Jo, att inte svara på ping är bara dumt...

Shouldiblockicmp.com

Ursprungligen av GustafMA:

Jag har hört att man i Danmark har en officiell elektronisk brevlåda åt medborgarna. Finns det någon av vår sundpendlare som vet mer om det?

Finns två tjänster om jag minns rätt, Borger.dk och e-boks. Borger.dk är klart störst. Det krävs Nem-id för att nyttja tjänsten.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-05-29 18:44

Ah

See what you did with the titles there!

Ursprungligen av screamin-daemon:

Finns två tjänster om jag minns rätt, Borger.dk och e-boks. Borger.dk är klart störst. Det krävs Nem-id för att nyttja tjänsten.

Kan man mer eller mindre förlita sig på att man kan få all officiell kommunikation via dem? Deklarationer, skattebesked, utlåtanden från lantmäteriet, kallelser till sjukhusbesök, upplysningar om kommunla vatten- och sopavgifter? Typ rubbet?

Ursprungligen av GustafMA:

Kan man mer eller mindre förlita sig på att man kan få all officiell kommunikation via dem? Deklarationer, skattebesked, utlåtanden från lantmäteriet, kallelser till sjukhusbesök, upplysningar om kommunla vatten- och sopavgifter? Typ rubbet?

Oklart, har inte bott i Danmark sedan 2002.

1
Bevaka tråden