Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple borde släppa Imessage för Android

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En version av Imessage för Android skulle inte hota användarupplevelsen på en Iphone, utan istället förbättra den och dessutom ge miljontals Android-användare en bra chattklient. Dessutom är det en enorm affärsmöjlighet för Apple.

Läs hela artikeln här

Och jag tycker Coca-Cola ska släppa sitt superhemliga recept till allmänheten så vi allakan göra egen Coca-Cola och slippa frakten för miljöns skull.

Ursprungligen av Hank Solo:

Och jag tycker Coca-Cola ska släppa sitt superhemliga recept till allmänheten så vi allakan göra egen Coca-Cola och slippa frakten för miljöns skull.

Det har väl inget med artikeln att göra? Förklara gärna hur isåfall, annars håll dig till ämnet. ?

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2018-05-29 17:50
Ursprungligen av Redaktionen:

En version av Imessage för Android skulle inte hota användarupplevelsen på en Iphone, utan istället förbättra den och dessutom ge miljontals Android-användare en bra chattklient. Dessutom är det en enorm affärsmöjlighet för Apple.

Läs hela artikeln här

Håller med dig till fullo. Nu har alla mina vänner en uppsjö av appar för att hålla kontakten. Hur jobbigt som helst att hålla isär dom. MSN var en kanon grej när den fanns. ALLA hade den. Synd bara att djävulen hade gjort den.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-29 18:39

Är det inte bättre att Apple stödjer de där nya smsen vad de nu heter.
Eller har de för mycket begränsningar?

Det är många som inte vill släppa taget om sin iPhone pga iMessage.
Finns det inte en risk att de förlorar en viss procent av sina kunder om dessa kan få det på en budget-android?

Min undran är varför Androidanvändare skulle installera iMessage? Vad sporrar dem? Jag kan inte få mina barn att installera Whatsapp, exempelvis.
Apropå Whatsapp har den E2EE, så att Facebook äger den spelar ingen roll.
För egen del ser jag gärna Imessage till Android.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-05-29 19:53
Ursprungligen av Json_81:

Är det inte bättre att Apple stödjer de där nya smsen vad de nu heter.
Eller har de för mycket begränsningar?

RCS heter de. Dock marknadsfört som Chat av Google och SMS+ av Telia.

Hela min familj har haft Telia ett tag nu och vi har använt RCS. Funkar riktigt bra faktiskt. Används automatiskt med vem som helst som har det. Man ser om det kommer fram och när det är läst. Bilder och videor i hög upplösning. Vad jag vet så finns det inga riktiga begränsningar, det finns dock massor av kommande funktioner som verkar häftiga. Titta här tillexempel: https://www.youtube.com/watch?v=tJ4As3B2ft4

Annars så funkar det bra, betalar inget extra.

Det är ju rätt likt videosamtal som finns bland operatörerna i USA. Det kan användas av alla. Så borde det vara. Standarder, inte företagsappar. Samsung har ju en egen sms-app med RCS också. Den funkar den med. Så ska det vara.

Senast redigerat 2018-05-30 16:15
  • Medlem
  • 2018-05-29 19:55
Ursprungligen av Json_81:

Är det inte bättre att Apple stödjer de där nya smsen vad de nu heter.
Eller har de för mycket begränsningar?

Om du syftar på RCS skräpet; absolut inte. Låt mig citera John Gruber om varför:

Citat:

It is unconscionable for Google to back a new protocol that isn’t end-to-end encrypted. End-to-end encryption is table stakes for any new communication platform today. Apple should ignore this — if it’s not secure it should be a non-starter.

Ur denna 99-artikel:

Ursprungligen av Redaktionen:

Att Apple inte förlitar sig på datainsamling för att gå med vinst blir även här en klar fördel jämfört med konkurrensen. Att en konversation i Imessage därtill är krypterad och inte kan läsas av Apple är ytterligare en viktig konkurrensfördel.

  • Medlem
  • 2018-05-29 20:27
Ursprungligen av Ideaman02:

[...] RCS. Funkar riktigt bra faktiskt. Används automatiskt med vem som helst som har det. Man ser om det kommer fram och när det är läst. Bilder och videor i hög upplösning. Vad jag vet så finns det inga riktiga begränsningar, det finns dock massor av kommande funktioner som verkar häftiga. Titta här tillexempel: https://www.youtube.com/watch?v=tJ4As3B2ft4

Annars så funkar det bra, betalar inget extra.

Låter som iMessage, Signal, eller liknande, förutom att det inte är avlyssningssäkert/krypterat och ger operatörerna fortsatt kontroll över meddelandetjänster.

Ursprungligen av Ideaman02:

Det kan användas av alla. Så borde det vara. Standarder, inte företags appar. Samsung har ju en egen sms-app med RCS också. Den funkar den med. Så ska det vara.

Vänligen förklara hur Googles "Chat", Samsungs "sms-app" inte är "företags appar"?

Signal, är öppen källkod, gratis, tillgängligt för alla, och använder ett öppet protokoll (Signal Protocol, vilket även WhatsApp påstår sig göra). Det vill säga standarder, och kan användas av alla. Uppfyller det dina krav på hur det ska vara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-29 20:43

De borde ha en web och Windows-client också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-29 20:47
Ursprungligen av Mackan1984:

Det är många som inte vill släppa taget om sin iPhone pga iMessage.
Finns det inte en risk att de förlorar en viss procent av sina kunder om dessa kan få det på en budget-android?

Make better phones then.

Att hålla fast / hålla folk ”gisslan” är ingen bra taktik.

Å andra sidan får Apple gärna fixa iMessages innan de släpper den till fler OS än iOS / macOS. Out of order meddelanden har plågat alla jag känner senaste 6-12 månaderna.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-29 21:26
Ursprungligen av amn:

Om du syftar på RCS skräpet; absolut inte. Låt mig citera John Gruber om varför:
Ur denna 99-artikel:

Ok, då skippar vi det

Ursprungligen av Erik.dv:

Make better phones then.

Att hålla fast / hålla folk ”gisslan” är ingen bra taktik.

Å andra sidan får Apple gärna fixa iMessages innan de släpper den till fler OS än iOS / macOS. Out of order meddelanden har plågat alla jag känner senaste 6-12 månaderna.

Mitt påstående sa budget-androider så är snarare ”start making cheap phones then”.
Tänkte att barnen skulle ju kunna ha iMessage på sina billiga android-mobiler istället för att ärva iPhones från föräldrarna t ex.

De får sålt sina 200+ miljoner iPhones om året så vad än strategin är så funkar det hittills.
Sen är de ju varken de första eller sista med den taktiken att låsa kunder med en funktion.

Vad händer när det är out of order?

  • Medlem
  • 2018-05-29 23:56
Ursprungligen av Mackan1984:

Mitt påstående sa budget-androider så är snarare ”start making cheap phones then”.
Tänkte att barnen skulle ju kunna ha iMessage på sina billiga android-mobiler istället för att ärva iPhones från föräldrarna t ex.

Med tanke på Apples försprång i prestanda jämfört med budget-androider, och hur extremt länge du kan uppgradera till senaste versionen av operativsystemet (med säkerhetsfixar etc.) jämfört med budget-androider, vad är egentligen fördelen med en budget-android framför en ärvd iPhone (om vi talar om föräldrar som sköter om sin telefon, och byter någorlunda ofta)? Ärligt intresserad. Bara för att något är nytt, behöver det ju inte betyda att det är bättre än något äldre.

  • Medlem
  • 2018-05-30 00:05
Ursprungligen av Erik.dv:

Å andra sidan får Apple gärna fixa iMessages innan de släpper den till fler OS än iOS / macOS. Out of order meddelanden har plågat alla jag känner senaste 6-12 månaderna.

Syftar du på felet som fixades idag, i och med iOS 11.4?:

Citat:

Åtgärdar ett problem i Meddelanden som kunde göra att vissa meddelanden visades i fel ordning.

Ursprungligen av amn:

Med tanke på Apples försprång i prestanda jämfört med budget-androider, och hur extremt länge du kan uppgradera till senaste versionen av operativsystemet (med säkerhetsfixar etc.) jämfört med budget-androider, vad är egentligen fördelen med en budget-android framför en ärvd iPhone (om vi talar om föräldrar som sköter om sin telefon, och byter någorlunda ofta)? Ärligt intresserad. Bara för att något är nytt, behöver det ju inte betyda att det är bättre än något äldre.

Håller med dig i allt du skrev men föräldern kanske anser att de tjänar på att istället sälja iPhonen och köpa en billig android till ungen.
Batteriet kanske behövs bytas på iPhonen osv.
Roligare att ge en helt nyförpackad mobil kanske.
Jag vet inte, bara spekulerar just nu.

jag verkar ha missat något här?! Vad är det som är så speciellt bra med iMessage och som inte finns för Android? Jag har bara haft iPhone, har en honor 8 på jobbet, men inte tänkt på någon direkt skillnad där.

  • Medlem
  • 2018-05-30 11:21
Ursprungligen av jakobnilsson:

För det första har Google under flera år totalt misslyckats med att skapa en egen standardiserad tjänst för Android, trots många försök så som Hangouts, Allo, Duo och Android Messages.

Detta.

Vi har iOS-enheter till vansinne inom familjen, men mina svärföräldrar är inbitna Android-användare. Jag vet inte hur många olika meddelande-tjänster från Google som vi kört men som sedan lagts ner.
Det jag gillar med Google är att deras tjänster är plattformsneutrala. På det sättet slipper jag som användare "låsa in mig" i ett system (man vet aldrig om man i framtiden köper en Android-telefon!)
Det finns självfallet flera saker jag inte gillar med Google (integriteten!?) - där en av dessa är att de ibland helt utan förvarning lägger ner tjänster som man vant sig vid.

Jag instämmer därför med Jakob och tycker att det borde lanseras till system utanför Apples egna ekosystem.

Medans jag är allt för öppenhet, öppna standardarder och dyl så skulle det väl vara "fint" om imessage var plattformsoberoende om inget annat.

Men vad exakt är moroten för Androidanvändare att installera imessage?
Personligen så skulle det inte finnas en anledning, men ev att någon annan kanske skulle ha det.

  • Medlem
  • 2018-05-30 11:54
Ursprungligen av Allexz:

Men vad exakt är moroten för Androidanvändare att installera imessage?

Moroten är ju självklart att de då kan kommunicera med iOS-användaren och vice versa på ett sömlöst och brutalt enkelt sätt. Dessutom i ett system som funnits länge, är väl beprövat och där chansen att det kommer att läggas ner är minimal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-30 13:20
Ursprungligen av amn:

Syftar du på felet som fixades idag, i och med iOS 11.4?:

Det första som hände mig när jag svarade ett iMessage efter uppdatering var att meddelanden kom huller om buller. Nu förvisso i realtid (vilket var spännande att se).

Så jag vet inte om de åtgärdat felet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-30 13:25
Ursprungligen av Mackan1984:

Vad händer när det är out of order?

Out of order är att lite slumpmässigt kommer iMessage sortera om iMessages och SMS. Det skulle innebära att mitt svar här kan ibland på vissa enheter hamna ovanför den jag citerar. Otroligt irriterande och har många gånger lett till många missförstånd.

Flera revisioner av iOS ska ha åtgärdat detta fel (som inte var ett problem förrän i höstas). Nu säger sig iOS 11.4 ha löst det men det första som hände mig var out of order messages och double messages (att samma meddalnde syns flera gånger).

Typ…

Citat:

Person 1: Hej hur mår du?
Person 1: Hej hur mår du?
Person 2: Jag mår fint! Du?
Person 1: Hej hur mår du?
Person 1: Jo tack, jag mår bra!
Person 1: Jo tack, jag mår bra!

Konversationerna kan se ut som en dement person skrivit dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-30 13:25

Genom iCloud (WEB) skulle Apple kunna ge alla dessa tjänster om man nu inte vill släppa en native app.

Förstår inte varför så många tycker de är så viktigt med imessenger? Har folk inte gratis sms eller Facebook messenger? ?

  • Medlem
  • 2018-05-30 14:33
Ursprungligen av ibeardtech:

Förstår inte varför så många tycker de är så viktigt med imessenger? Har folk inte gratis sms eller Facebook messenger? ?

De bryr sig om sin integritet, och vill inte kunna bli avlyssnade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-30 14:36
Ursprungligen av ibeardtech:

Förstår inte varför så många tycker de är så viktigt med imessenger? Har folk inte gratis sms eller Facebook messenger? ?

Alla mobiler has SMS. Alla iOS-enheter har iMessages. Därför är det otroligt smidigt.

Problemet idag är att plattformen är låst till en macOS och en iOS app.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-05-30 16:16
Ursprungligen av amn:

Låter som iMessage, Signal, eller liknande, förutom att det inte är avlyssningssäkert/krypterat och ger operatörerna fortsatt kontroll över meddelandetjänster.

Vänligen förklara hur Googles "Chat", Samsungs "sms-app" inte är "företags appar"?

Signal, är öppen källkod, gratis, tillgängligt för alla, och använder ett öppet protokoll (Signal Protocol, vilket även WhatsApp påstår sig göra). Det vill säga standarder, och kan användas av alla. Uppfyller det dina krav på hur det ska vara?

Vilken telefontillverkar som helst kan göra en smsapp som stödjer RCS.

Ursprungligen av Rocklets:

jag verkar ha missat något här?! Vad är det som är så speciellt bra med iMessage och som inte finns för Android? Jag har bara haft iPhone, har en honor 8 på jobbet, men inte tänkt på någon direkt skillnad där.

Det är inget speciellt annat än att det är Meddelanden som krävs om man vill skicka sms. Så alla med Iphone använder den.

Vilken efterträdare till SMS som än blir aktuell måste uppfylla villkoret att vara gratis. Alla dessa olika messengerappar på olika platformar som äter datatrafik går bort. Fria SMS/MMS spelar roll när man kommunicerar mycket.

RCS verkar vara ett bra transport och routingprotokoll. Om det finns möjlighet att skriva tredjepartsappar mot det så att kryptering och dekryptering kunde ske i appen och RCS kunde distribuera den binära blobban skulle det definitivt vara intressant.

Vad gäller Imessage är det idag lite av ett hinder för den som inte redan sitter i Ios och vet med sig att hon kommer sitta med det i all evighet. När en kollega för något år sedan bytte till Android efter åratal med Ios hade han ett helvete med att få bekanta med Iphones att skicka SMS till honom, eftersom Apple tydligen registrerat hans nummer och kapade SMS:en från Iphones samt dirigerade om dem till Imessage. Inte direkt något jag någonsin skulle vilja behöva hantera själv.

Bevaka tråden