Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recension av Essential phone PH-1

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag haft min PH-1 i ett par dagar och tänkte skriva ner mina erfarenheter.
Utseende och känsla i handen:
Den ser väldigt snygg och välbyggd ut. Lite som en större iPhone 4 fast med heltäckande skärm. De känns ganska tung när man håller i den. Klart märkbar skillnad mot min tidigare OnePlus 3T. Volymknappar och strömbrytare sitter på höger sida. Det tog ett tag att hitta rätt med fingrarna. i början så tryckte jag på volym ned hela tiden i stället för av/på knappen. Jag är inte van vid fingeravtrycksläsare på baksidan så det tog också ett tag att vänja sig vid. Efter ett tag så känns det naturligt och funkar utan problem.

Saker som det har klagats på när man läser på nätet:
Mottagning: Jag har inga som helst problem med mottagning. Jag bor i Linköping och det är väldigt bra täckning här så jag kan inte uttala mig om hur det funkar på andra ställen. Jag var nere i källaren på jobbet i ett rum där jag vet att mottagningen är väldigt dålig men det var inget problem med PH-1.

Respons i skärmen:
Jag uppdaterade direkt till Oreo 8.1 så jag vet inte hur den var innan. Jag upplever inga problem med respons när man scrollar eller pekar. Möjligtvis lite nära kanterna på skärmen men absolut inget som jag har irriterat mig på.
Kamera: I bra ljusförhållanden så tar den bilder som är helt ok och fullt jämförbara med andra telefoner som jag har haft. I dålig belysning blir det lite sämre men ingen katastrof. Jag har installerat en klon av Google Pixel kamera appen och den ger lite bättre resultat framför allt i dålig belysning.

+
Rätt storlek. Känns perfekt i handen. Skärmen är större än min OnePlus 3T trots att telefonen är mindre.
Snabb uppdatering. 8.1 kom direkt OSA efter uppstart.
Batteritid. Jag har ca 50% kvar efter en full dag.
Väldigt snygg. Jag köpte den vita modellen.

-
Säljs inte i EU/Sverige ännu.
Kameran är inte toppklass men OK.
Den är väldigt hal. Jag la den på skrivbordet ovanpå en trave böcker där jag brukar lägga ifrån mig telefonen. Efter ett tag så gled den av och landade på golvet. Dock inga märken (!).

Essential.com
Min köptes på BestBuy. Det går att beställa on-line och välja hämtning i lämplig BestBuy butik om det är någon som planerar en resa

Senast redigerat 2018-03-30 14:07

Jag tycker det är så roligt att du köpt mobilen, kollade själv in den när den släpptes men den är lite av en doldis. Har du köpt typ den extra kameran till? Skulle vara kul att veta om fotot blir mycket bättre med den. Hur mycket på ett ungefär använder du mobilen (så man kan få en uppfattning om hur bra 50 procent är )? Vet du om den använder 100 ren Android eller finns det några specialfunktioner eller gränssnitt för PH-1?

Ursprungligen av amandareventlid:

Jag tycker det är så roligt att du köpt mobilen, kollade själv in den när den släpptes men den är lite av en doldis. Har du köpt typ den extra kameran till? Skulle vara kul att veta om fotot blir mycket bättre med den. Hur mycket på ett ungefär använder du mobilen (så man kan få en uppfattning om hur bra 50 procent är )? Vet du om den använder 100 ren Android eller finns det några specialfunktioner eller gränssnitt för PH-1?

Jag hade en OnePlus innan som också har ganska avskalat system. PH-1 är extrem i det avseendet. Det finns väldig lite förinstallerat. De har en egen launcher som är i princip lika som Pixel och en egen kamera app. Det är allt. Resten får man installera efter behov. Jag gjorde en återställning från min tidigare telefon så då fick jag ju allt installerat.
Den extra kameran är en 360° kamera så man kan inte ta "vanliga" bilder med den. Jag har inte köpt den ännu.
Du vet hur det är när man byter telefon då använder man den extra mycket Jag har inte Facebook appen i telefonen. Den drar en hel del batteri och det kan vara en anledning. Jag använder nog telefonen ganska mycket så batteritiden är imponerande.
Det som lockade mig mest när jag läste om telefonen och såg bilder var just utseendet och storleken. De har den också levt upp till. Det enda som jag är besviken på är att den var slutsåld i färgen "Ocean Depths"

Ursprungligen av matssoderstrom:

Jag hade en OnePlus innan som också har ganska avskalat system. PH-1 är extrem i det avseendet. Det finns väldig lite förinstallerat. De har en egen launcher som är i princip lika som Pixel och en egen kamera app. Det är allt. Resten får man installera efter behov. Jag gjorde en återställning från min tidigare telefon så då fick jag ju allt installerat.
Den extra kameran är en 360° kamera så man kan inte ta "vanliga" bilder med den. Jag har inte köpt den ännu.

Du vet hur det är när man byter telefon då använder man den extra mycket Jag har inte Facebook appen i telefonen. Den drar en hel del batteri och det kan vara en anledning. Jag använder nog telefonen ganska mycket så batteritiden är imponerande.
Det som lockade mig mest när jag läste om telefonen och såg bilder var just utseendet och storleken. De har den också levt upp till. Det enda som jag är besviken på är att den var slutsåld i färgen "Ocean Depths"

Låter skönt med så lite förinstallerat! Ja just det, tänkte att det fanns två varianter men det har du ju rätt i, det var bara en 360° kamera. Hehe, långt ifrån optimalt i alla situationer

Men det låter ändå lovande, jag får kämpa med min Galaxy S9 som jag testar nu, batteriet bara försvinner iväg. Vid elva kan jag ha mindre än 50 procent kvar, men då använder jag också Facebook-appen och Messenger rätt flitigt. Åh, ja den färgen är fin! Hur håller sig den vita då? Den har inte blivit missfärgad eller något sånt? Tycker alltid att det är risk med vitt.

Ursprungligen av amandareventlid:

Låter skönt med så lite förinstallerat! Ja just det, tänkte att det fanns två varianter men det har du ju rätt i, det var bara en 360° kamera. Hehe, långt ifrån optimalt i alla situationer

Men det låter ändå lovande, jag får kämpa med min Galaxy S9 som jag testar nu, batteriet bara försvinner iväg. Vid elva kan jag ha mindre än 50 procent kvar, men då använder jag också Facebook-appen och Messenger rätt flitigt. Åh, ja den färgen är fin! Hur håller sig den vita då? Den har inte blivit missfärgad eller något sånt? Tycker alltid att det är risk med vitt.

Jag borde klara mig med att ladda varannan dag men jag har inte provat. Laddar över natt av gammal vana.
Den vita funkar fint. Inga missfärgningar ännu. Jag funderar på att sätta på ett dbrand skinn. Jag får se hur jag gör.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-09 11:36
Ursprungligen av matssoderstrom:

Jag borde klara mig med att ladda varannan dag men jag har inte provat. Laddar över natt av gammal vana.
Den vita funkar fint. Inga missfärgningar ännu. Jag funderar på att sätta på ett dbrand skinn. Jag får se hur jag gör.

Läste nyss om att Essential släppt en uppdatering till PH-1 som tar systemet till Android 8.1 och lägger till möjligheter till att anpassa hur "flärp-utrymmet" hanteras på telefonen. Har du fått den uppdateringen än?

https://www.androidpolice.com/2018/04/08/esse...

Ursprungligen av ekloev:

Läste nyss om att Essential släppt en uppdatering till PH-1 som tar systemet till Android 8.1 och lägger till möjligheter till att anpassa hur "flärp-utrymmet" hanteras på telefonen. Har du fått den uppdateringen än?

https://www.androidpolice.com/2018/04/08/esse...

Ja den har kommit. 8.1 var det innan. Det här var säkerhetsuppdateringar för april som släpptes. Video i fullskärmsläge är riktigt coolt! Det inte alla appar som det funkar i. Netflix och YouTube funkar.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-09 12:02
Ursprungligen av matssoderstrom:

Ja den har kommit. 8.1 var det innan. Det här var säkerhetsuppdateringar för april som släpptes. Video i fullskärmsläge är riktigt coolt! Det inte alla appar som det funkar i. Netflix och YouTube funkar.

Ah ja det är klart att Essential var snabbt ute med 8.1, det är ju ändå ett av de stora ledorden med deras telefoner, ren Android snudd på omedelbart Men det har varit en bra uppdatering överlag alltså?

Ursprungligen av ekloev:

Ah ja det är klart att Essential var snabbt ute med 8.1, det är ju ändå ett av de stora ledorden med deras telefoner, ren Android snudd på omedelbart Men det har varit en bra uppdatering överlag alltså?

Ja absolut. Helskärms triggern är ju den stora nyheten. I övrigt så har jag inte märkt så mycket (det var bra innan). Det ska ha varit en uppdatering till modemet. Inget som jag har märkt så mycket av. Jag hade inga problem innan. En sak som jag har noterat är att mottagningen för LTE är mer stabil. Innan så flärpade ikonen mellan 4 och 5 pinnar. Nu ligger den stadigt på 5 pinnar.

Ursprungligen av amandareventlid:

Jag tycker det är så roligt att du köpt mobilen, kollade själv in den när den släpptes men den är lite av en doldis. Har du köpt typ den extra kameran till? Skulle vara kul att veta om fotot blir mycket bättre med den. Hur mycket på ett ungefär använder du mobilen (så man kan få en uppfattning om hur bra 50 procent är )? Vet du om den använder 100 ren Android eller finns det några specialfunktioner eller gränssnitt för PH-1?

Nu har jag köpt 3D kameran. Den fanns till REA pris $50. Riktigt rolig. Man kan ta sfär-foton eller filma. Kanske inte det viktigaste tillbehöret men kul att ha

  • Medlem
  • 2018-05-29 20:43
Ursprungligen av matssoderstrom:

Nu har jag köpt 3D kameran. Den fanns till REA pris $50. Riktigt rolig. Man kan ta sfär-foton eller filma. Kanske inte det viktigaste tillbehöret men kul att ha

Håll hårt i dyrgripen för Rubin har lagt ned 2an och har företaget till salu
Tråkigt IMO

Ursprungligen av PaO:

Håll hårt i dyrgripen för Rubin har lagt ned 2an och har företaget till salu
Tråkigt IMO

Jag vet ?

Ursprungligen av PaO:

Håll hårt i dyrgripen för Rubin har lagt ned 2an och har företaget till salu
Tråkigt IMO

Tråkigt!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-14 12:19

Essential ska tydligen släppa en dongel för 3,5 mm-hörlurar, är det något du saknat @matssoderstrom ?

https://www.essential.com/audio?

Ursprungligen av ekloev:

Essential ska tydligen släppa en dongel för 3,5 mm-hörlurar, är det något du saknat @matssoderstrom ?

https://www.essential.com/audio?

Det är väl lite mer än en dongel mer en DAC för audiofiler. Själv är jag ingen audiofil utan BT lurar fungerar bra för min del. Det kanske blir ett köp ändå? Jag avvaktar Black Friday i alla fall.
Edit: Den släpptes idag.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-14 14:36
Ursprungligen av matssoderstrom:

Det är väl lite mer än en dongel mer en DAC för audiofiler. Själv är jag ingen audiofil utan BT lurar fungerar bra för min del. Det kanske blir ett köp ändå? Jag avvaktar Black Friday i alla fall.
Edit: Den släpptes idag.

Haha, nej det är väl kanske att undervärdera den något att bara kalla den adapter Jag är inte heller audiofil, särskilt inte på mobilen där jag oftast kör strömmande tjänster som inte vinner så enormt mycket på rejäla trådbundna hörlurar, men i de fall där jag lyssnar på mitt egna bibliotek av spelmusik eller liknande gör det faktiskt stor skillnad. Jag kör trådlös hörlurar själv så det är bara när jag testar maffiga trådbundna hörlurar i jobbet som jag får testa på det dock.

1
Bevaka tråden