Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

#233: 50 nyanser av rymdgrått

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På måndag är det äntligen dags för Apple-keynote. Ida och Jakob ställer sig i studion och peppar inför den stora kvällen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2018-06-02 10:49

När jag lånar ut min telefon så brukar jag slå på Guidad åtkomst, man kommer då inte åt andra appar än den man använder för tillfället. Det är ju en lösning om man vill begränsa åtkomsten till andra funktioner, nackdelen är dock att man endast kan använda en enda app.

Bra poddavsnitt men @jakobnilsson vilken iPhone modell bytte du till? Och om man inte vill att ens unge ska gå till hemskärmen och öppna olika appar och sabba så finns ju funktionen Guidad Åtkomst under hjälpmedels fliken i Inställningar.

Edit: Såg nu att @WiFi också tipsade om Guidad Åtkomst.

Ursprungligen av TheiPad:

Bra poddavsnitt men @jakobnilsson vilken iPhone modell bytte du till? Och om man inte vill att ens unge ska gå till hemskärmen och öppna olika appar och sabba så finns ju funktionen Guidad Åtkomst under hjälpmedels fliken i Inställningar.

Edit: Såg nu att @WiFi också tipsade om Guidad Åtkomst.

Jakob provar en Iphone 8 just nu.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jakob provar en Iphone 8 just nu.

Då måste han ju återkomma med sina intryck och åsikter när han går ner i skärmstorlek.

Konstigt att inte vara med i podden men lyxigt att lyssna! tack för bra avsnitt ☺️ Är supertaggad på WWDC imorgon och precis som ni säger känns det lite semestrigt att kunna kolla på streamen imorgon istället för att vara med och sända. Däremot känner jag mig lite lost kring vad jag önskar mig, mer än att jag hoppas att Siri blir otroligt mycket bättre.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jakob provar en Iphone 8 just nu.

Vad är vitsen med att testa 8an nu när den är så gammal? Dessutom en ganska tråkig telefon, det är väl i princip prestandan av en X med iphone 7 design + glasbaksida.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Vad är vitsen med att testa 8an nu när den är så gammal? Dessutom en ganska tråkig telefon, det är väl i princip prestandan av en X med iphone 7 design + glasbaksida.

Jag kan inte svara helt för @jakobnilsson här, men han provar helt enkelt om han gillar storleken bättre. Han valde liksom jag själv en Plus senast vi fick nya telefoner via jobbet (snart två år sedan).

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag kan inte svara helt för @jakobnilsson här, men han provar helt enkelt om han gillar storleken bättre. Han valde liksom jag själv en Plus senast vi fick nya telefoner via jobbet (snart två år sedan).

Jaha jag trodde det var hans nästa test efter P20.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Vad är vitsen med att testa 8an nu när den är så gammal? Dessutom en ganska tråkig telefon, det är väl i princip prestandan av en X med iphone 7 design + glasbaksida.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag kan inte svara helt för @jakobnilsson här, men han provar helt enkelt om han gillar storleken bättre. Han valde liksom jag själv en Plus senast vi fick nya telefoner via jobbet (snart två år sedan).

Precis, det handlar bara om att prova en mindre storlek för mig eftersom jag på sistone haft problem med mina händer (inflammation pga överansträngning) och jag tror den stora plus-telefonen är lite boven i dramat. Förhoppningsvis blir det ju nya roliga telefoner i höst att testa, och kanske nån ny Android-modell att testa inom kort.

Om Iphone 8 kan jag bara kort säga: Känns väldigt liten efter att ha använt en 7 Plus, men det är lite trevligt. Däremot känns den konstigt nog LÅNGSAMMARE än 7 Plus, vilket jag tror beror på att den har mindre RAM-minne. Iphone 8 stannar helt enkelt upp oftare och läser in saker i minnet, vilket stör mig.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Precis, det handlar bara om att prova en mindre storlek för mig eftersom jag på sistone haft problem med mina händer (inflammation pga överansträngning) och jag tror den stora plus-telefonen är lite boven i dramat. Förhoppningsvis blir det ju nya roliga telefoner i höst att testa, och kanske nån ny Android-modell att testa inom kort.

Om Iphone 8 kan jag bara kort säga: Känns väldigt liten efter att ha använt en 7 Plus, men det är lite trevligt. Däremot känns den konstigt nog LÅNGSAMMARE än 7 Plus, vilket jag tror beror på att den har mindre RAM-minne. Iphone 8 stannar helt enkelt upp oftare och läser in saker i minnet, vilket stör mig.

Är det samma lagringsmängd i din 8 som 7an? För de modeller med ex 32GB presterar sämre i skrivhastighet än ex 256GB pga hur tekniken fungerar. Men det kan ju som du säger bero på ramminnet snålt att bara ge 2GB i en så dyr telefon.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Är det samma lagringsmängd i din 8 som 7an? För de modeller med ex 32GB presterar sämre i skrivhastighet än ex 256GB pga hur tekniken fungerar. Men det kan ju som du säger bero på ramminnet snålt att bara ge 2GB i en så dyr telefon.

Båda har 256 GB så det beror inte på det. Ja, lite snålt. Har alltid tänkt att det inte gör så stor skillnad i praktiken, och att IOS minneshantering gör det till en inte så stor issue. Och det ÄR heller ingen stor issue, men det var påtagligt när man går från den ena direkt till en andra på det sätt jag gjorde. Tänker däremot inte på det nu efter några dagar, förutom att det tar längre tid innan kameran knäpper ett kort!

1
Bevaka tråden