Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det visades på WWDC

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fullproppad keynote med ganska högt tempo bjöd på en hel del mjukvara, men de som hoppats på en ny platta, telefon eller dator får gå och lägga sig besvikna.

Läs hela artikeln här

Hela keynoten var en enda stor axelryckning. Fast jag blev glad över att de äntligen släpper in navigationsappar i CarPlay!

Ursprungligen av iTiger:

Hela keynoten var en enda stor axelryckning. Fast jag blev glad över att de äntligen släpper in navigationsappar i CarPlay!

Det är en catch-up och uppstädning, vilket behövs då och då.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-06-05 06:44
Ursprungligen av iTiger:

Hela keynoten var en enda stor axelryckning. Fast jag blev glad över att de äntligen släpper in navigationsappar i CarPlay!

Waze kommer alltså?
Låter underbart.

Ursprungligen av Json_81:

Waze kommer alltså?
Låter underbart.

Japp. Verkar så! Waze var med i deras presentation. Goda nyheter!

Överlag väldigt nöjd. Hade hoppats på fler macOS-nyheter.

Min stora förhoppning var att dom kunde fixa Siri. Hon är så hopplöst värdelös gentemot konkurrenterna så det är pinsamt. Det enda vi fick var ett verktyg för att få Siri lite bättre. Och det imponerande inte.

Det här måste väl varit den sämsta WWDC någonsin? Kändes som ett måndagsmöte med säljarna ungefär.

Ursprungligen av primu[s]®:

Det här måste väl varit den sämsta WWDC någonsin? Kändes som ett måndagsmöte med säljarna ungefär.

Det enda som du vet något om är inledningspresentaitonen - WWDC pågår för fullt så det är lite fel att döma ut konferensen när du egentligen avser nyheter om ny funktionalitet som drogs på inledningen.

Jag tror fortfarande att det är viktigt med mellanår där det görs kvalitetssatsningar och inte bara ny func.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det enda som du vet något om är inledningspresentaitonen - WWDC pågår för fullt så det är lite fel att döma ut konferensen när du egentligen avser nyheter om ny funktionalitet som drogs på inledningen.

Jag tror fortfarande att det är viktigt med mellanår där det görs kvalitetssatsningar och inte bara ny func.

Jag vill ha en ny iPad Proooooooooooooooooo!

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2018-06-05 09:37

Väldigt bra med ”under huven”-arbete och - trots allt - några riktigt trevliga nya uppdateringar. Inte bästa WWDC-keynoten någonsin kanske, men behövligt. iOS 11 lovade mer än vad det gav, så jag tror att Apple dragit lärdom av förra årets WWDC.

Jag är överlag nöjd. Hade dock hoppats på en iPhone SE2 som ”one more thing” ?

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag vill ha en ny iPad Proooooooooooooooooo!

Den kommer garanterat... det enda vi inte vet är när. Men jag är rätt så säker på att den kommer innan sommaren är slut!

Ursprungligen av JohannesKBA:

Väldigt bra med ”under huven”-arbete och - trots allt - några riktigt trevliga nya uppdateringar. Inte bästa WWDC-keynoten någonsin kanske, men behövligt. iOS 11 lovade mer än vad det gav, så jag tror att Apple dragit lärdom av förra årets WWDC.

Jag är överlag nöjd. Hade dock hoppats på en iPhone SE2 som ”one more thing” ?

Jag är också nöjd. Storstädningen "under huvud" var absolut nödvändigt och dessutom trevligt med lite nya finesser som trots allt kom med (Dark mode, Group FaceTime, Dolby Vision och Atmos, m.fl.). På köpet får vi stabilare och snabbare OS. Enda smolket är att min MacBook Pro 17" (late 2011) inte kan köra MacOS Mojave - men å andra sidan är den 7 år gammal…

Jag är supernöjd med kvällens nyheter. Bra saker jag tror jag kommer ha användning för rakt igen typ. Känns mycket rimligt med fokus på prestandaförbättringar snarare än några få större nyheter.

Var inte high sierra också mycket 'under huven'? Tror de sa det på keynote'n igår. Mycket av små saker känns det som generellt. Jag vet inte vad man skall förvänta sig. Hur mycket revolutionerande kan de släppa? När ett OS är moget - så är det ju moget liksom.

Det som kommer ge mig störst nytta är "automatic workout detection' på klockan

Det jag vill ha mest nu är (off topic I know):

Ny iMac med i9 & Ny Apple Watch 4. Och att Telia släpper stöd för LTE

MacOS Mojave kommer att ge en mycket stabil grund när de går vidare med nästa MacOS 10.15 som kommer innehålla en drös nya saker som egentligen var tänkt att komma nu. Nu blir det lättare för Apple att hitta felen som uppstår när de lägger till massa nya saker. Då vet de att felen med större sannolikhet kommer från de nya delarna och inte från OS:et.

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag vill ha en ny iPad Proooooooooooooooooo!

Jag är nöjd med min

Ursprungligen av The Real Viking:

MacOS Mojave kommer att ge en mycket stabil grund när de går vidare med nästa MacOS 10.15 som kommer innehålla en drös nya saker som egentligen var tänkt att komma nu. Nu blir det lättare för Apple att hitta felen som uppstår när de lägger till massa nya saker. Då vet de att felen med större sannolikhet kommer från de nya delarna och inte från OS:et.

Tyckte mig kunna läsa ordet Fusion!?

Ursprungligen av Saffran:

Tyckte mig kunna läsa ordet Fusion!?

Stödet för Fusion borde ha varit med i MacOS Mojave. Ännu hellre i 10.13.6. Craig sa för ett par dagar innan mötet just om att Fusion skulle få stöd - kan ha varit i MacOS Mojave fast de inte nämnt det på keynoten. Ibland visas en "vägg" med massor av ord på keynoten, där vissa är vita andra är lite grå. Kanske Fusion står där…?

Edit: Jodå, APFS stödet kommer för Mac datorer med Fusion (vilket syns tydligt i slutet av MacOS Mojave presentationen)!!!

Senast redigerat 2018-06-05 13:44
  • Medlem
  • 2018-06-05 13:41
Ursprungligen av The Real Viking:

Stödet för Fusion borde ha varit med i MacOS Mojave. Ännu hellre i 10.13.6. Craig sa för ett par dagar innan mötet just om att Fusion skulle få stöd - kan ha varit i MacOS Mojave fast de inte nämnt det på keynoten. Ibland visas en "vägg" med massor av ord på keynoten, där vissa är vita andra är lite grå. Kanske Fusion står där…?

Det framgick klart och tydligt att fusiondiskar och vanliga snurrdiskar med APFS stöds av Mojave.

Vad innebär det? Jag kör ju Fusion på min iMac. Men det funkar ju bra redan. Vad blir bättre med Mojave?

Ursprungligen av Ljung:

Det framgick klart och tydligt att fusiondiskar och vanliga snurrdiskar med APFS stöds av Mojave.
[/url]

  • Medlem
  • 2018-06-05 14:58
Ursprungligen av el gringo:

Vad innebär det? Jag kör ju Fusion på min iMac. Men det funkar ju bra redan. Vad blir bättre med Mojave?

Att du istället för att köra med det antika filsystemet HFS+ istället kan köra med Apples nya filsystem APFS.

I High Sierra stöds enbart rena SSD med APFS men i Mojave alltså fusiondiskar och snurrdiskar också.

Googla APFS så hittar du mycket att läsa.

  • Medlem
  • 2018-06-05 19:31

Imponerande att Apple väljer att stödja enheter så pass långt tillbaka. Annars är det intressant hur Android och IOS blir mer och mer lika för varje utgåva.
Missade jag något om Homepod?

Ursprungligen av PaO:

Imponerande att Apple väljer att stödja enheter så pass långt tillbaka. Annars är det intressant hur Android och IOS blir mer och mer lika för varje utgåva.
Missade jag något om Homepod?

Jag tror inte att de sa något speciellt intressant om HomePod. Eller någonting alls... Det är väl Airplay 2 som är det intressanta där och eftersom HomePod inte är öppen för 3:de part program så är det nog inte så mycket att säga om i en utvecklarkonf.

Nästa steg borde vara att utöka Siristödet till fler språk - intressant att varje plattform verkar ha olika Sirimaskiner i bakgrunden.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att de sa något speciellt intressant om HomePod. Eller någonting alls... Det är väl Airplay 2 som är det intressanta där och eftersom HomePod inte är öppen för 3:de part program så är det nog inte så mycket att säga om i en utvecklarkonf.

Nästa steg borde vara att utöka Siristödet till fler språk - intressant att varje plattform verkar ha olika Sirimaskiner i bakgrunden.

Egentligen borde alla plattformar ha samma sirimaskiner i bakgrunden. När en fras sägs (kommentar eller fråga) borde det bakas in vilken typ av maskin som tagit emot frasen (t.ex. HomePod). När servern skall skicka tillbaka svaren avgör servern om svaren kan skickas tillbaka till avsändarmaskinen (t.ex. HomePod) eller till en annan enhet (t.ex. iPhone) nära HomePoden. På så vis kan komplexa svar ges (t.ex. visuella svar som karta) - även om HomePod inte kan hantera svaret - men användaren får svaret fast kanske igenom en annan enhet kopplad till samma AppleID.

Ursprungligen av The Real Viking:

Egentligen borde alla plattformar ha samma sirimaskiner i bakgrunden. När en fras sägs (kommentar eller fråga) borde det bakas in vilken typ av maskin som tagit emot frasen (t.ex. HomePod). När servern skall skicka tillbaka svaren avgör servern om svaren kan skickas tillbaka till avsändarmaskinen (t.ex. HomePod) eller till en annan enhet (t.ex. iPhone) nära HomePoden. På så vis kan komplexa svar ges (t.ex. visuella svar som karta) - även om HomePod inte kan hantera svaret - men användaren får svaret fast kanske igenom en annan enhet kopplad till samma AppleID.

Jag är inte säker, det är bara min spekulation utifrån diverse iakttagelser för jag tycker också att det borde vara samma backend oavsett plattform

Blir ju intressant vad nästa show kommer å handla om? Ska de packa in allt i en megalång Mac-iPhone-Watch presentation i höst?

Var ju endast intresserad av vad de kiommer göra med MBP framöver? Den är ju rätt problematisk i nuvarande hårdvara.

Senast redigerat 2018-06-06 13:41
Ursprungligen av D_Odell:

Blir ju intressant vad nästa show kommer å handla om? Ska de packa in allt i en megalång Mac-iPhone-Watch presentation i höst?

Var ju endast intresserad av vad de kiommer göra med MBP framöver? Den är ju rätt problematik i nuvarande hårdvara.

WWDC är fel fora för den typen av information.

1
Bevaka tråden