Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS Mojave

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mac OS Mojave kommer bli namnet på 10.14, som visades upp under kvällens WWDC-keynote och kommer släppas i höst. En hel rad nya trevliga funktioner, så som ett mörkt läge och förbättrad skärmavbildning. Dessutom har några IOS-appar flyttat över, till exempel Aktier och Röstmemon.

Vad tycker ni om det vi sett hittills av Mac OS Mojave?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2018-06-05 07:56

Man droppar visst supporten för en del gamla mac:ar enligt https://www.macrumors.com/2018/06/04/macos-mo...

Min goa MacBook Pro 17" (late 2011) uppfyller inte för MacOS Mojave. Nåja, kanske dags för en ny MacBook Pro? Men 17" får tuffa vidare tills den lägger av…

Men MacOS Mojave gillar jag… dark mode och Group FaceTime. Jag är rätt säker på att de har förbättrat prestandan också - fast de inte nämnde det på keynote (säkert för att delar av OpenGL och OpenCL har tagits bort och bytts ut mot Metal2 som är ca 100 gånger snabbare än OpenGL och OpenCL. (Metal 1 var 10 gånger snabbare än OpenGL och OpenCL, medan Metal2 är 10 gånger snabbare än Metal1). Dessutom har de städat och optimerat koden som fanns i MacOS High Sierra - bara det ger en liten prestandaknuff.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-05 08:37

Mörkt läge på iOS skulle jag kunna förstå, även om det inte känns viktigt, men på macOS? Vad, när och hur ska ni använda det?

Ursprungligen av xms67:

Mörkt läge på iOS skulle jag kunna förstå, även om det inte känns viktigt, men på macOS? Vad, när och hur ska ni använda det?

Kanske Apple kommer med Cinema skärm med OLED eller MicroLED teknik? De har sagt att de kommer med ny skärm (troligtvis tillsammans med nya Mac Pro som med stor sannolikhet släpps 2019).

Men mörkt läge (dark mode) har varit efterfrågat av väldigt många (troligtvis mest från proffsen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-05 09:47
Ursprungligen av The Real Viking:

Men mörkt läge (dark mode) har varit efterfrågat av väldigt många (troligtvis mest från proffsen).

Men till vad och när använda..?

Ursprungligen av xms67:

Men till vad och när använda..?

När man redigerar video och bilder vill man inte bli störd av starka färger runt om kring (t.ex. det vita kring fönster och menyer). Dark mode låter proffsen och vanlige användaren koncentrera sig på färgerna i bilden eller videon. Dessutom kan det vara mer behagligt, dvs kontrasterna mellan ljust och mörkt blir behagligare. Det som är bra med MacOS Mojahve är att användaren själv kan välja läge. Jag kommer definitivt gå till mörkt läge och bland kanske växla beroende på vad jag sysslar med på datorn.

Ursprungligen av xms67:

Men till vad och när använda..?

När man sitter i mörkt eller dunkelt rum. Inte bli lika bländad av skärmen och behålla lite mörkerseende.

(Attans, nu blev min MBP 2011 för gammal. Hade velat ha Hem-appen och mörkt läge)

Har heller inte förstått varför alla är så uppspelta över Dark Mode. Känns mest som en kul grej, men det är ju bra om folk faktiskt har praktisk nytta av det.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-06-05 18:09

Jag använder alltid mörkt läge i Utvecklingsmiljöer om möjligheten finns (alla IDE:s som jag testat). Behagligare när man har mycket text framför sig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-06-05 18:21

Min maxade iMac 27" late 2012 klarade sig precis för att klara uppdateringen vilket jag är glad över och känner att den har mycket kvar att ge prestandamässigt.

Ett mörkt tema tycker jag kan vara trevligt som alternativ, använder redan en del mjukvara som har ett mörkt tema men fönsterlisten är inte alltid i mörk (Lightroom Classic). Stacks i Finder kan också vara trevligt för att ibland hålla skrivbordet städat då jag ibland använder det som tillfällig lagring för pågående bildredigeringar m.m.

Ursprungligen av carlsson:

Har heller inte förstått varför alla är så uppspelta över Dark Mode. Känns mest som en kul grej, men det är ju bra om folk faktiskt har praktisk nytta av det.

Jag är mer åt ditt håll. Text ska vara svart på vitt.
Det har aldrig varit något problem i böcker så det duger åt mig...

  • Medlem
  • 2018-06-05 21:34
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är mer åt ditt håll. Text ska vara svart på vitt.
Det har aldrig varit något problem i böcker så det duger åt mig...

Böcker lyser inte, de reflekterar bara ljuset.

Det blir ibland jobbigt med en "lampa" som lyser i ögonen på en och särskilt på kvällar och nätter. Då fungerar "Dark mode" och framförallt om du är den typen som sitter och skriver kod i Xcode hela nätterna

Ursprungligen av Ljung:

Böcker lyser inte, de reflekterar bara ljuset.

Det blir ibland jobbigt med en "lampa" som lyser i ögonen på en och särskilt på kvällar och nätter. Då fungerar "Dark mode" och framförallt om du är den typen som sitter och skriver kod i Xcode hela nätterna

Vi kan diskutera i evighet utan att komma närmare eftesom det rör sig om personliga preferenser.

  • Medlem
  • 2018-06-06 05:25

Dark mode såg trevligt ut
Nu är jag ingen Mac person men jobbar man professionellt med filer på skrivbordet?
Och tydligen till den grad att sorteringen behöver automatisering är för mig helt främmande även ur privat synpunkt

Ursprungligen av PaO:

Dark mode såg trevligt ut
Nu är jag ingen Mac person men jobbar man professionellt med filer på skrivbordet?
Och tydligen till den grad att sorteringen behöver automatisering är för mig helt främmande även ur privat synpunkt

Du skulle bli förvånad över hur skrivbordet ser ut hos många professionella (Inte mig) vare sig Mac eller Windows

Sortering är något som jag mer och mer överger -jag söker istället när jag behöver något

  • Medlem
  • 2018-06-06 07:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Du skulle bli förvånad över hur skrivbordet ser ut hos många professionella (Inte mig) vare sig Mac eller Windows

Sortering är något som jag mer och mer överger -jag söker istället när jag behöver något

Okej ?

Är kanske för att jag hållt på med CAD hela livet och där behöver man filnamn och sorteringen annars är man till råttorna

Läste nånstans att i och med Mojave kommer alla ikoner etc som man har på skrivbordet tvingas till högerkanten på skrivbords ytan?
Verkar skumt att dom lägger sig i var nånstans mina ikoner ligger, och inte får vara där jag vill, om detta är sant. Vad skulle fördelen vara det?

?‍♂️

Ursprungligen av CekariYH:

...ikoner etc som man har på skrivbordet tvingas till högerkanten på skrivbords ytan...

Inte ”tvingas”. Det finns en funktion (”Desktop Stacks”) för att samla ihop ikonerna, men inget som du måste använda.

Titta gärna på presentationen. Detta visas vid ca 1 tim 40 min.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-06-07 13:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är mer åt ditt håll. Text ska vara svart på vitt.
Det har aldrig varit något problem i böcker så det duger åt mig...

Böker är inderekt ljus som når dina ögon, mao kontraster och annat följer omgivningen och det är perfekt anpassat som det är, såvida det inte är för mörkt :D.

Ljuskällor som skärmar ställer till det eftersom de genererar ljus och våra ögon får svårt att anpassa sig och ställer till med kontraster. Ögonen trötnar men kan också se färger fel. Ett svart gränssnitt är inte heller bra av samma orsaker men inte lika störande som ett vitt.

Grått fungerar bäst. Man brukar föredra aningen mörkare än precis mitt emellan vitt och svart.

Kanske de kommer med en true tone skärm med nya mac pro om nåt år. Det skulle jag ha gillat även om jag inte är i den branchen mera så att jag skulle någonsin avända det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inte ”tvingas”. Det finns en funktion (”Desktop Stacks”) för att samla ihop ikonerna, men inget som du måste använda.

Titta gärna på presentationen. Detta visas vid ca 1 tim 40 min.

Ah, tackar! Har en viss "o"ordning på skrivbordet som jag alltså kan behålla

Ska titta när jag får tid, varit en massa annat denna vecka.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-07 17:42

Prioritera!!!

Ursprungligen av kenjon:

Prioritera!!!

Är ju precis just det jag gjort

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-07 18:03

Gör om, gör rätt!

Ursprungligen av kenjon:

Gör om, gör rätt!

Haha...

Ni som kör macOS Mojave betan - hur nöjda är ni med det? Verkar det stabilt så här långt? Jag ska installera om min MacBook och undrar om man ska vänta till 24'e september när det officiellt släpps?

Ursprungligen av primu[s]®:

Ni som kör macOS Mojave betan - hur nöjda är ni med det? Verkar det stabilt så här långt? Jag ska installera om min MacBook och undrar om man ska vänta till 24'e september när det officiellt släpps?

Den fungerar i praktiken felfritt för mig. Alla fel jag har upptäckt har blivit åtgärdade, förutom ett problem med två skärmar (saker och ting flyttas mellan fönstrena när man väcker datorn ur vila).

Ursprungligen av primu[s]®:

Ni som kör macOS Mojave betan - hur nöjda är ni med det? Verkar det stabilt så här långt? Jag ska installera om min MacBook och undrar om man ska vänta till 24'e september när det officiellt släpps?

Fungerar utmärkt för mig också (MacBook Pro 13" early 2015).

  • Medlem
  • 2018-09-19 17:14

Fungerar fint för mig, har en Macbook 2017 i5 :).

Bevaka tråden