Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med hastighet unifi

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kört fiber 100/100 routern sitter på övervåning och en AP i vardagsrum/kök på nedre plan. Har alltid loggat högre hastigheter när jag kört på AP nätverket. Nu skaffade jag 500/100 och nu är det tvärtom. Kör jag på ett trådlöst nätverk direkt från router på övervåning kommer jag upp i 470 mbit. Kör jag från AP ligger jag mellan 120-360 vad är det som blivit galet?

Vad är det för prylar du har från dom? Blir att gissa lite annars.

Det är kopplat converter-router-unifi.
Det är den trådlösa mätningen jag är intresserad av.
Sen har jag en kabel från router ner i vardagsrum till en switch där alla multimedia apparater är trådande

Ursprungligen av SweSG:

Vad är det för prylar du har från dom? Blir att gissa lite annars.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Det är kopplat converter-router-unifi.
Det är den trådlösa mätningen jag är intresserad av.
Sen har jag en kabel från router ner i vardagsrum till en switch där alla multimedia apparater är trådande

Tänkte mera på vilka prylar du har från dom. Dom har ju några att välja mellan!

Jag är inte med nu vad du menar he he.. kan du ge exempel på prylarna du pratar om så klarnar det nog lite.

Ursprungligen av SweSG:

Tänkte mera på vilka prylar du har från dom. Dom har ju några att välja mellan!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2018-06-04 11:55
Ursprungligen av Mac Jonson:

Jag är inte med nu vad du menar he he.. kan du ge exempel på prylarna du pratar om så klarnar det nog lite.

Vilken modell använder du dig utav? Det finns ett par som ovanstående nämner, exempelvis UAP-AC-PRO, UAP-AC-LITE, UAP-AC-LR... med flera...

Ursprungligen av doGG:

Vilken modell använder du dig utav? Det finns ett par som ovanstående nämner, exempelvis UAP-AC-PRO, UAP-AC-LITE, UAP-AC-LR... med flera...

Spelar väl ingen roll vilken modell det är. Alla kör samma system och klarar lätt leverera i hastighet.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Kört fiber 100/100 routern sitter på övervåning och en AP i vardagsrum/kök på nedre plan. Har alltid loggat högre hastigheter när jag kört på AP nätverket. Nu skaffade jag 500/100 och nu är det tvärtom. Kör jag på ett trådlöst nätverk direkt från router på övervåning kommer jag upp i 470 mbit. Kör jag från AP ligger jag mellan 120-360 vad är det som blivit galet?

Har du provat byta kanal? Se även till att du är ansluten mot 5Ghz nätverket!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2018-06-04 13:07
Ursprungligen av _empty:

Spelar väl ingen roll vilken modell det är. Alla kör samma system och klarar lätt leverera i hastighet.

De flesta av deras enheter ligger nog bra till som du säger, men vill ändå minnas att det finns enheter med lägre presetanda, men jag har säkert fel.

Ursprungligen av doGG:

De flesta av deras enheter ligger nog bra till som du säger, men vill ändå minnas att det finns enheter med lägre presetanda, men jag har säkert fel.

Du har helt rätt. Några av dom äldre unifi enheterna klarar max runt 300.

AP AC Lite är det

Ursprungligen av Mac Jonson:

AP AC Lite är det

Samma som jag har. Kolla så du använder 5GHz nätet.

2.4 GHz Speed 300 Mbps
5 GHz Speed 867 Mbps

Hur ser man det? Den har ju möjlighet att köra båda.
Tycker den är lite svår för många inställningar för en amatör ha ha?

Ursprungligen av _empty:

Samma som jag har. Kolla så du använder 5GHz nätet.

2.4 GHz Speed 300 Mbps
5 GHz Speed 867 Mbps

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-06 10:37

Namnge dem olika, t ex "wifi 2" och wifi 5". Då ser du vilken du är ansluten till.

Ännu smartare:

Håll in option knappen samt klicka på Wi-fi knapp uppe i meny raden så ser du enkelt om du är på 5ghz.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-06 11:40

Ja på datorn är det enklare. Den andra lösningen funkar på alla enheter (mobiler etc).

Ok tack, får väl prova tycker dom sagt att unifi har lite väl mycket inställningar för en annan? vad är det tex för skillnad på enhet och kontroller i dessa inställningar??

Ursprungligen av kenjon:

Namnge dem olika, t ex "wifi 2" och wifi 5". Då ser du vilken du är ansluten till.

Fundera på att nollställa både router och unifi och börja om från början. Har försökt nollställa unifi innan men har ej lyckats. Kan logga in med mitt inlogg i mjukvaran men det verkar inte hända något. Och i AP kan jag inte hitta någonstans där man kan skapa enskilda nätverk för 2 respektive 5 nätet. Däremot kan man välja på ett ställe att man föredrar att köra på
5 nätet typ. ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-06 16:51

Fjärde ikonen uppifrån i vänsterspalten, Devices. Klicka på din AP, till höger sedan under Configurations och WLANs.

Klicka på pennan vid Actions

Så har jag gjort. Men jag vet inte om det är rätt

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-06-06 18:24
Ursprungligen av kenjon:

Fjärde ikonen uppifrån i vänsterspalten, Devices. Klicka på din AP, till höger sedan under Configurations och WLANs.

Klicka på pennan vid Actions

Så har jag gjort. Men jag vet inte om det är rätt

Precis som @kenjon skriver så ställer du in olika SSID på 2,4 respektive 5GHz nätverken.
Men innan man adderar nätverken så går man in i Unifi's Configuration och skapar sitt Wireless Network, där ställs kryptering och annat in.

Efter detta skapar man sina WiFi-nät med olika SSID.

Tack för support testade att stänga av 2G men det hjälper inte. Jag begriper inte hur det kan bli såhär. Får väl testa att nollställa allt. Jag begriper inte hur man kan ligga i 480 en dag för att sedan sjunka till 100-150 mbit. Har en ny modern Netgear night hawk router och cat 6 kablar nytt och modernt hela vägen.

1
Bevaka tråden