Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Släpper Apple äntligen ny Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det har dykt upp en ny sexkärnig Macbook Pro bland testresultaten på testsajten Geekbench. Är det här ett tecken på att Apple snart lanserar nya datorer... Jag köpte ju nyligen en, det här svider redan!

Blev tvungen att rådfråga Jacob Hugosson på SweClockers lite om processorn i fråga.

Processorn som listas är denna (Core i7-8750H, Coffee Lake): https://ark.intel.com/products/134906/Intel-C...
och är efterträdare till Core i7-7700HQ (Kaby Lake): https://ark.intel.com/products/97185/Intel-Co...

Citat:

Den bjuder på sex kärnor istället för fyra, samtidigt som klockfrekvenserna är högre i enkeltrådade laster.
Enkeltrådat är den nya i alla fall ~7–8% snabbare till följd av den högre turbofrekvensen (4,1 GHz upp från 3,8 GHz). I applikationer som kan dra nytta av alla kärnor/trådar skulle jag tippa på en prestandaökning kring 30-50%.

Här finns tester vid 3D-rendering, videorendering, Excel, komprimering, Adobe Premiere, m.m. https://www.techspot.com/review/1604-intel-co...

Processorbytet i sig borde inte betyda någon nämnvärd prisökning av modellerna, men det beror säkert på vad mer för nyheter Apple kan tänkas stoppa i.

Då får dom rappa på lite. Och fixa problemen med tangentborden. Min MBP 2011 går på kryckor och behöver ersättas förra veckan. Men icke sa Nicke att jag beställer en "ny" 2017-maskin för 40 papp som kommer lida av ett oreparerbart tangentbord = utbyte av halva maskinen efter tre år när Apple Care gått ut. Då skaffar jag nog en iMac istället trots att jag måste ha en bärbar.

Efter mycket vånda kom jag fram till att en bärbar trots allt är ett absolut krav. Och då div hackintosh-laptops inte stöder/nyttjar deras dedikerada grafikkort så får det vara med en sådan också. Då vore det bättre med ny MBP av 2015-modell.

Tyvärr får man väl räkna med att all användningstid utöver 3 år med Apple Care är en ren bonus. Rasar tangentbordet då får man väl köpa ett löst. Lite trist när jag fått ut sju år drygt på båda de två tidigare maskinerna.

Was is das? När kommer nya MBPs?

Fundrar på tidigare år, 2017 uppdaterades ju MBP efter WWDC, igår icke. Nästa event är väll iPhone i höst. Tror ni det dröjer så länge tills vi får en uppdatering?

September spekuleras det i nu. Men jag kan inte vänta utan var tvungen (stackars mig) att beställa en hyfsat maxad 15-tummare idag. Surt om det kommer 6-core och förbättrat tangentbord om några månader men min MBP 2011 är på fallrepet i detta nu.

https://www.99.se/forum/p/2341582

Ang klagan på tangentborden: Mer än att jag helt enkelt inte tycker om den nya "butterfly"-modellen, så har jag inte haft några som helst problem med tangenterna. Så det kan vara ett problem som bara uppstår om man är oförsiktig eller motsv.

Att bygga en dator där man bokstavligen måste byta ut halva datorn om så bara en enda tangent upphör att fungera (och tryckluft inte hjälper) är totalt vansinne.

Man får väl för första gången i sitt mac-liv punga ut för Apple Care så att man åtminstone garanteras tre år användning. Och efter det får man väl köra med löst tangentbord eller hoppas på ett reparationsprogram när (knappast om?) något litet dammkorn eller smula letar sig in.

  • Medlem
  • 2018-06-08 10:41
Ursprungligen av johan_tanying:

Att bygga en dator där man bokstavligen måste byta ut halva datorn om så bara en enda tangent upphör att fungera (och tryckluft inte hjälper) är totalt vansinne.

Man får väl för första gången i sitt mac-liv punga ut för Apple Care så att man åtminstone garanteras tre år användning. Och efter det får man väl köra med löst tangentbord eller hoppas på ett reparationsprogram när (knappast om?) något litet dammkorn eller smula letar sig in.

Eller så använder du den treåriga konsumentköplagen. Apple är rätt snäll då, du behöver själv inte styrka felet hos en oberoende aktör innan enheten skickas in.

  • Medlem
  • 2018-06-08 10:44
Ursprungligen av carlsson:

Ang klagan på tangentborden: Mer än att jag helt enkelt inte tycker om den nya "butterfly"-modellen, så har jag inte haft några som helst problem med tangenterna. Så det kan vara ett problem som bara uppstår om man är oförsiktig eller motsv.

Det räcker inte med att vara försiktig, felet uppstår under normal användning. Apple måste lyssna på kritiken och lösa problemet. Fruktansvärt att kunder i USA utan Apple Care behövt betala för att lösa problemet, ett problem som aldrig borde ha uppstått.

Ursprungligen av carlsson:

Ang klagan på tangentborden: Mer än att jag helt enkelt inte tycker om den nya "butterfly"-modellen, så har jag inte haft några som helst problem med tangenterna. Så det kan vara ett problem som bara uppstår om man är oförsiktig eller motsv.

jag tar i trä nu när jag skriver det här, men har inte haft några problem med min dator än. hoppas det håller i sig.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2018-06-08 11:19

Den har 32 GB ram oxå ju.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-08 17:26
Ursprungligen av pt96hni:

Den har 32 GB ram oxå ju.

?
Men frågan är, kommer den nya att vara utrustad med: MagSafe, HDMI, SD-kortläsare, USB-A, normalstor trackpad och bättre tangentbord?
Och kommer trackpad:en ha stöd för penna och blir äntligen pekskärm valbart? Likaså möjlighet att välja bort Touch Bar på de dyrare modellerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-08 17:42
Ursprungligen av carlsson:

Ang klagan på tangentborden: Mer än att jag helt enkelt inte tycker om den nya "butterfly"-modellen, så har jag inte haft några som helst problem med tangenterna. Så det kan vara ett problem som bara uppstår om man är oförsiktig eller motsv.

Å ena sidan är jag inte oförsiktig alls, verkligen inte. Men jag använder min en del ute och en hel del i knät. Ute = mkt dam ock skit. I knät = ofta lätt vinklat nedåt = uppsamlare av mikroskopiska partiklar. Men, och här kommer ett stort men. Inga andra tangentbord har problem med detta. Så vill Apple tillverka datorer för extremt försiktig användning, varsågod - men gud vad tråkigt.

Det verkar som de har haft relativt mycket reklamationer/garanti ärenden med tangentbordet. Så det är nåt som de måste ta tag i.
Verkar hända slumpmässigt och inte ha göra med om man är oförsiktig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-09 21:19
Ursprungligen av xms67:

Å ena sidan är jag inte oförsiktig alls, verkligen inte. Men jag använder min en del ute och en hel del i knät. Ute = mkt dam ock skit. I knät = ofta lätt vinklat nedåt = uppsamlare av mikroskopiska partiklar. Men, och här kommer ett stort men. Inga andra tangentbord har problem med detta. Så vill Apple tillverka datorer för extremt försiktig användning, varsågod - men gud vad tråkigt.

Ser att jag eller tangenten skrev dam istället för damm. Just nu får jag ofta dubbel n och ibland inga m. Detta med dubbel n är jag rädd för att jag orsakat genom ilsket tryckande då jag under en längre tid inte fick några n alls. Däremot fungerar enter nu..?. Premiumprodukt..?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-10 13:43
Ursprungligen av sextontio:

En ny processor, med sämre integrated gpu? Jättekul Apple. Fantastiskt.

Nej. Bättre
https://ark.intel.com/compare/97185,134906
Intel® HD Graphics 630 vs Intel® UHD Graphics 630

Jämförelse, lägst valbar klockfrekvens i MBP 2015, 2016, 2017 och den nya som dök upp på GeekBench.
https://ark.intel.com/compare/83505,88967,971...
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/MacBook_Pro

Senast redigerat 2018-06-10 14:00
Ursprungligen av iSweden:

Nej. Bättre
https://ark.intel.com/compare/97185,134906
Intel® HD Graphics 630 vs Intel® UHD Graphics 630

Jämförelse, lägst valbar klockfrekvens i MBP 2015, 2016, 2017 och den nya som dök upp på GeekBench.
https://ark.intel.com/compare/83505,88967,971...
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/MacBook_Pro

Ja, jag gjorde ett antagande om att även MacBook Pro 15" kommer med ett Intel Iris Plus Graphics 650. Det gör den inte. Jag har tagit bort mitt inlägg nu.

Ursprungligen av WiFi:

Eller så använder du den treåriga konsumentköplagen. Apple är rätt snäll då, du behöver själv inte styrka felet hos en oberoende aktör innan enheten skickas in.

Treårig konsumentköpslag eller treårig Apple Care - det är lik förbannat bara tre år. Jag har kört drygt sju år med min nuvarande 15" MBP early 2011 och körde drygt sju år med min 12" iBook G4 late 2004 dessförinnan.

Jag skulle gladeligen kunnat köra ett år eller två ytterligare med min nuvarande MBP om det inte vore för att grafiken rasat och Apple längre inte håller med delar (jag har förresten redan bytt grafik- & moderkortskombon en gång förut). Ett begagnat moderkort för en early 2011 kostar i runda slängar 3500-4500 SEK på eBay - och då kan även det rasa vilken dag som helst utan några som helst garantier. Nja, jag är skeptisk... Eller skicka den till Italien för reparation för 2-3000? Ja, kanske, men då först när jag har en annan maskin för det dagliga arbetet då den kan ta en bra stund innan man får tillbaks den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-10 15:03
Ursprungligen av sextontio:

Ja, jag gjorde ett antagande om att även MacBook Pro 15" kommer med ett Intel Iris Plus Graphics 650. Det gör den inte. Jag har tagit bort mitt inlägg nu.

Ok, Apple skulle inte våga släppa MBP 15” utan tillvalsmöjligheten ”discrete” GPU.

Ursprungligen av iSweden:

Ok, Apple skulle inte våga släppa MBP 15” utan tillvalsmöjligheten ”discrete” GPU.

Så är det säkert. Vad jag menar är att jag trodde att det är en 650 där i också men det är en 630. Då är det alltså inte en försämring. Men heller inte en förbättring, förstås. Fast det senare är väl skitsamma eftersom det finns ett riktigt grafikkort i den.

  • Medlem
  • 2018-06-10 19:11
Ursprungligen av johan_tanying:

Treårig konsumentköpslag eller treårig Apple Care - det är lik förbannat bara tre år. Jag har kört drygt sju år med min nuvarande 15" MBP early 2011 och körde drygt sju år med min 12" iBook G4 late 2004 dessförinnan.

Jag skulle gladeligen kunnat köra ett år eller två ytterligare med min nuvarande MBP om det inte vore för att grafiken rasat och Apple längre inte håller med delar (jag har förresten redan bytt grafik- & moderkortskombon en gång förut). Ett begagnat moderkort för en early 2011 kostar i runda slängar 3500-4500 SEK på eBay - och då kan även det rasa vilken dag som helst utan några som helst garantier. Nja, jag är skeptisk... Eller skicka den till Italien för reparation för 2-3000? Ja, kanske, men då först när jag har en annan maskin för det dagliga arbetet då den kan ta en bra stund innan man får tillbaks den.

Det jag försökte säga med mitt inlägg var att Apple Care inte är nödvändigt om man enbart vill gardera sig emot tangentbordsstrul. Detta går ändå under konsumentköplagen, så inget Apple Care behövs. Konsumentköplagen gäller i tre år, likaså Apple Care.

Citat:

Man får väl för första gången i sitt mac-liv punga ut för Apple Care så att man åtminstone garanteras tre år användning.

Kanske. Kanske inte. Kan ju bli som med den famösa fukten i mobiltelefonerna – man skyller på oaktsamhet så att det kommit in smuts under tangenterna. "You are typing it wrong", typ. Nåja, den som lever får se. Känns just nu som ett onödigt orosmoment som man skall sitta och vara nojig över framöver.

Som jag skrev tidigare så gillar jag inte de nya tangenterna. På tok fört kort nedslagslängd. Appe har i sin sjuka jakt efter att skapa världens tunnaste dator tummat på saker som prestanda och taktil känsla. Fel, enligt mig. Misstolka mig inte, min MBP 2017 är en fantastisk maskin, men hade de gjort den 5 mm tjockare hade den varit beyond fantastisk!

Hoppas att man gör något åt tangentbordet, och samtidigt fixar problemen, för det är ju oroväckande när gemene man är rädd för att köpa en dator...!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-11 10:45
Ursprungligen av carlsson:

Som jag skrev tidigare så gillar jag inte de nya tangenterna. På tok fört kort nedslagslängd. Appe har i sin sjuka jakt efter att skapa världens tunnaste dator tummat på saker som prestanda och taktil känsla. Fel, enligt mig. Misstolka mig inte, min MBP 2017 är en fantastisk maskin, men hade de gjort den 5 mm tjockare hade den varit beyond fantastisk!

Hoppas att man gör något åt tangentbordet, och samtidigt fixar problemen, för det är ju oroväckande när gemene man är rädd för att köpa en dator...!

Du är inte ensam. Jag har sett och läst ändlöst med kommenterar likt din på nätet. Och jag har aldrig sett ett så brett missnöje över en apple-dator som just "nya" MBP. Apple har verkligen försämrat en vinnare. Jag köpte en beg. MBP 2015 av just dessa anledningar och är mycket nöjd.

Tycker Macbook Pro touch bar är en grym dator på alla sätt, snabb, tyst, lätt och smidigt.
Tangentbordet är supernice med sin låga gång, har även har lite dammproblem men inget lite tryckluft inte kan fixa. Gångjärnen är förbättrade, USB-C är en bra grej även om kontakterna blir lätt slitna men det är USB-C designens fel. Det räcker med bara en så man har 4 att slita ner innan det blir ett problem.
Men det är klart att det är tråkigt med kvalitetsproblem.

Ursprungligen av biffenrydberg:

Tycker Macbook Pro touch bar är en grym dator på alla sätt, snabb, tyst, lätt och smidigt.
Tangentbordet är supernice med sin låga gång, har även har lite dammproblem men inget lite tryckluft inte kan fixa. Gångjärnen är förbättrade, USB-C är en bra grej även om kontakterna blir lätt slitna men det är USB-C designens fel. Det räcker med bara en så man har 4 att slita ner innan det blir ett problem.
Men det är klart att det är tråkigt med kvalitetsproblem.

Hur menar du att det räcker bara med en? Brukar ha laddare, skärm och två externa hårddiskar när jag jobbar med min dator.
Eller utgick du bara från dig själv?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-06-11 14:41

Nä USB-C var inte helt lyckat. Röran med kablarna som ser lika ut men kan olika. Det plingar till från laddningen hela tiden pga slitna kontakter. När andra saker glappar (numeriskt tangentbord, Handelsbankdosa och annat) slipper jag åtminstone plinget.

Ursprungligen av jurassic579:

Hur menar du att det räcker bara med en? Brukar ha laddare, skärm och två externa hårddiskar när jag jobbar med min dator.
Eller utgick du bara från dig själv?

Det räcker med en för laddning samt att man kan seriekoppla med thunderbolt samt hubba lite, det är bara rookies som kör allt i flera portar
De flesta utgår ifrån sina egna preferenser i tråden likaså jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-11 21:07
Ursprungligen av biffenrydberg:

Det räcker med en för laddning samt att man kan seriekoppla med thunderbolt samt hubba lite, det är bara rookies som kör allt i flera portar
De flesta utgår ifrån sina egna preferenser i tråden likaså jag.

Sedan macarna fick TB2 är TB-hub enda alternativet ?

Bevaka tråden