Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder, sortera i ämnen /mappar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det en teknik för att sortera alla bilder i programmet "Bilder" i mappar med tids- eller ämnesmärkning?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-06-11 14:42

Det 1900-tal att sortera i mapphierkier. Nu använder du metadata och märker upp bilderna med relevant info. I grunden har du metadata från mobil/kamera med tid och plats etc.

Ursprungligen av aake39:

Finns det en teknik för att sortera alla bilder i programmet "Bilder" i mappar med tids- eller ämnesmärkning?

Du kan döpa din mapp som du vill och även ha någon form av undermappar.

Edit: klargörande. Detta är taget från ios12 beta.

Jag håller med @frazze. Det finns mindre och mindre anledning till att använda mappar. Metadata och sökningar är bättre. Det blir än mer kraftfullt i ios12.

Utöver geotaggar så kan du söka på ansikten m.m

Exempelvis (ofarlig sökning på mina bilder från Sydkorea med träd...)

Eller om jag vill hitta bilder från den fotbollsmatch vi var på i Suwon

Eller bilar... ni ser principen
Visste ni att Samsung gör bilar också? och att de fulaste bilar jag har sett fanns i Sydkorea

Btw. Märks det att jag har varit i Sydkorea

Senast redigerat 2018-06-12 08:11
  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-06-11 21:20

Det heter inte mappar utan Album

Ursprungligen av Innis:

Det heter inte mappar utan Album

Det finns mappar och album.

Ursprungligen av Innis:

Det heter inte mappar utan Album

Ska vi lägga oss på den nivån så är det album och inte Album.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-06-12 07:30

På iOS (iaf iPhone) går det varken att söka efter tidsintervall eller ämnen. Går ej heller att lägga till ämnen.
På datorn kan man lägga till beskrivning, nyckelord och plats.

På iOS kan man söka efter datum samt nyckelord. Detta inkluderar även "smarta" nyckelord, dvs söker jag på "bro 2018" så får jag upp bilder på broar tagna 2018, även om jag inte taggat dem som broar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-12 09:40
Ursprungligen av calinou:

Det finns mappar och album.

Och skillnaden är:
Mapp
En pryl måste ligga i en mapp och endast en mapp. Flyttar du prylen till en ny mapp så försvinner den fån den första. Raderar du prylen från mappen så är prylen borta. Så fungerar t.ex. filer i Finder.

Album
Du kan lägga samma bild i godtyckligt antal album. Det är inte kopior som lagras utan referenser. Raderar du bilden från en eller alla album så finns bilden fortfarande kvar i biblioteket ("alla bilder"). Påminner om "spellistor" i iTunes.

Vad gäller programmet Bilder så kan du skapa mappar där, men de är inte avsedda att lägga bilder i utan för att sortera album.

Tack för lärorika svar

Ursprungligen av calinou:

Du kan döpa din mapp som du vill och även ha någon form av undermappar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Edit: klargörande. Detta är taget från ios12 beta.

Jag håller med @frazze. Det finns mindre och mindre anledning till att använda mappar. Metadata och sökningar är bättre. Det blir än mer kraftfullt i ios12.

Utöver geotaggar så kan du söka på ansikten m.m

Exempelvis (ofarlig sökning på mina bilder från Sydkorea med träd...)

Eller om jag vill hitta bilder från den fotbollsmatch vi var på i Suwon

Eller bilar... ni ser principen
Visste ni att Samsung gör bilar också? och att de fulaste bilar jag har sett fanns i Sydkorea
Btw. Märks det att jag har varit i Sydkorea

Ursprungligen av reboot81:

På iOS (iaf iPhone) går det varken att söka efter tidsintervall eller ämnen. Går ej heller att lägga till ämnen.
På datorn kan man lägga till beskrivning, nyckelord och plats.

På iOS kan man söka efter datum samt nyckelord. Detta inkluderar även "smarta" nyckelord, dvs söker jag på "bro 2018" så får jag upp bilder på broar tagna 2018, även om jag inte taggat dem som broar.

Ursprungligen av pesc:

Och skillnaden är:
Mapp
En pryl måste ligga i en mapp och endast en mapp. Flyttar du prylen till en ny mapp så försvinner den fån den första. Raderar du prylen från mappen så är prylen borta. Så fungerar t.ex. filer i Finder.

Album
Du kan lägga samma bild i godtyckligt antal album. Det är inte kopior som lagras utan referenser. Raderar du bilden från en eller alla album så finns bilden fortfarande kvar i biblioteket ("alla bilder"). Påminner om "spellistor" i iTunes.

Vad gäller programmet Bilder så kan du skapa mappar där, men de är inte avsedda att lägga bilder i utan för att sortera album.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-06-12 13:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Ska vi lägga oss på den nivån så är det album och inte Album.

Sorry för autokorrekt ?

1
Bevaka tråden