Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka dåliga val Apple erbjuder!?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blandar iMac å MBP hej friskt här så valde lämpligt form. Men det var verkligen länge sedan som toppalternativen kändes så dåliga från Apple!

Priset är ju i överkant men tänker på att MBP inte är mer tippad och att ima med den åldern kostar så mycket?

Lite gnäll här men måste välja nått av dessa snart..

Vad hade ni gjort?

Ursprungligen av D_Odell:

...men måste välja nått av dessa snart.

Vad innebär ”snart”? För om du kan vänta ett par månader så lär det komma uppdateringar.

Både iMac och MBP uppdaterades senast i juni 2017.

https://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad innebär ”snart”? För om du kan vänta ett par månader så lär det komma uppdateringar.

Både iMac och MBP uppdaterades senast i juni 2017.

https://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Ja dessvärre innan / början på aug. Så vette tusan om det kommer ha dykt upp något innan dess?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-14 09:55

Laptop eller stationär?
Enkelt: Vill du kunna ta den med dig och arbeta på olika ställen tar du en laptop. Annars tar du en stationär, som ger större skärm och mer prestanda (men uppgradera RAM i så fall så du har mer än 8GB).

Missförstod jag frågan?

Är mycket nöjd med min MBP som är som ditt förslag, men tog 1 TB SSD istället för den vassaste CPU:n!

Som tidigare nämnts; Det kommer med största sannolikhet uppgraderingar i September.

Men oavsett kommer du bli nöjd med vilken som av de modellerna, det är oerhört kompetenta maskiner!

/IMHO

Jag hade ställt följande fråga till mig själv:
Räcker den befintliga hårdvaran för det jag vill göra, och kan komma att behöva göra framåt?

Om frågan är ja; då hade jag köpt.
Om frågan är nej; då hade jag avstått och väntat på näst produktrelease.

Ursprungligen av D_Odell:

Blandar iMac å MBP hej friskt här så valde lämpligt form. Men det var verkligen länge sedan som toppalternativen kändes så dåliga från Apple!

Priset är ju i överkant men tänker på att MBP inte är mer tippad och att ima med den åldern kostar så mycket?

Lite gnäll här men måste välja nått av dessa snart..

Vad hade ni gjort?

Jag var kanske inte tvingad (kunde väl ha lånat något på kontoret och väntat ut nästa release), men ville ha ny dator nu och inte sen så köpte 13" Macbook Pro utan Touchbar. Valde 2,3 GHZ i5, 16GB ram och 256GB lagring. Det duger mer än väl till vad jag sysslar med på jobbet. Kan flytta över mycket filer till en Nas med jämna mellanrum. Faktiskt väldigt nöjd så här långt, fast det så klart skaver lite nånstans där i bakhuvudet att jag inte har det senaste.

Arbetsuppgifterna är tyngre grading i DaVinci Resolve, långfilm och tv dokumentärer. Datorn kommer oftast vara uppkopplad mot 3 monitorer (stängd MBP isf) så vore bra om grafikminnet kunde överstiga 4gb. Hade nuvarande MBP version erbjudit 6gb vram hade det känts lite enklare. Men nu? Ska jag offra det bärbara för datorkraften. Inte lätt olika situationer kräver olika burkar. Men tror i långa loppet bärbara är mest användbart minus styrkan. Då jobb tenderar att flyttas mellan hem å kontor..

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag var kanske inte tvingad (kunde väl ha lånat något på kontoret och väntat ut nästa release), men ville ha ny dator nu och inte sen så köpte 13" Macbook Pro utan Touchbar. Valde 2,3 GHZ i5, 16GB ram och 256GB lagring. Det duger mer än väl till vad jag sysslar med på jobbet. Kan flytta över mycket filer till en Nas med jämna mellanrum. Faktiskt väldigt nöjd så här långt, fast det så klart skaver lite nånstans där i bakhuvudet att jag inte har det senaste.

Precis. Tyvärr kunde jag inte vänta ända till hösten då det är en jobbmaskin.

Men är då en top-of-the-line 15" MBP 2017 för nästan 40 papp dubbelt så bra som en top-of-the-line 15" MBP early 2011 som kostade nästan hälften så mycket? Inte alls vad jag kan utröna. Hell No! skulle man också kunna uttrycka det som!

Visserligen kör den nya High Sierra medan jag nöjde mig med El Cap på den gamla, men snabbhetsförbättringen är inte omedelbart uppenbar. Båda har ju quad i7. Visst är skärmen bra men den gamla matta hi-res var inte dålig den heller. Misstänker att de för mig osynliga retinapixlarna suger musten ur de nya, snabbare grafikkorten så att slutupplevelsen blir ungefär densamma.

Rejält mycket sämre är ju förstås portarna. Inte bara antal och typer, utan märkligt nog att USB C är så förbluffande dåligt. Svårt att hålla sig på plats utan att glappa till och med för Apples egen laddkabel. Dafuq? Men om man skulle råka trampa på sladden sitter den nog j-t bra fast – så att datorn åker i golvet istället...

Vad gäller touchbar får jag väl avvakta om det verkligen är till nytta. Fingeravtrycksläsaren kommer man nog att vänja sig vid. Men gillar inte att esc-knappen inte är fysisk längre. Lätt att man har ett finger där i närheten som på så vis initierar diverse märkliga beteenden från datorn.

För att inte tala om den gigantiska styrplattan. Inte nog att man inte har någonstans att vila händerna, framkanten ligger så nära framsidan att ett handledsstöd (ett sånt däringa mjukt som Ikea hade förr om åren) börjar påverka styrplattan med diverse exter från datorn som följd om man inte drar det någon cm bort.

1
Bevaka tråden