Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåliga USB-C kontakter?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-15 16:44

På min MBP som inte är ett år ännu är nu USB-C kontakten helt värdelös. Den ramlar i stort sätt ur datorn. Men är det sladden eller kontakten i datorn? eller både två? Jag tänker att det borde vara sladden då jag har fyra kontakter i datorn och växlar mellan dem. Samtidigt tycker jag att den jag använder mest är den dör sladden lossnar lättast. Det senare är dock så osäkert att jag inte törs säga att det är så.

Tycker också jag börjar se fler kommentera dåliga USB-C kontakter. Hur är det med detta? Fler som har problem? Är det sladden eller datorn?

Upptäckte sammalunda. Efter dag 1 med en sprillans ny MBP och sprillans ny hub. Tidigare har jag bara sett USB C på bild och på demomaskiner i butik - aldrig använt det själv.

T.o.m Apples egna laddsladd direkt in i datorn glappar lätt. Upptäckte att datorn inte vaknade efter vila. I själva verket var batteriet urladdat torts att datorn stått still med sladden i. petade lite och då hoppade den igång.

Sen blir hubbarna kopiöst varma också. Hämtade ut en Hyperdrive 11-i-1 från Macforum idag. Kan snart steka ägg på den med ethernet och två tre USB-pryttlar inkopplade (varav en hårddisk).

Förutom att man inte måste vända kontakten tre gånger innan den passar så är det lite väl mycket "kvalitetskänsla mikro-usb" över upplevelsen.

Kontakterna ska inte glappa, nu har jag ingen MPB med USB-C, men det måste vara någon kombination med kablarna och kontakterna.

Har inte varit med om några problem med USB-C på andra datorer/mobiltelefoner/tillbehör osv.

  1. Man trycker in Apples laddkabel i Apples USB-port på MBPron.

  2. Den glider in lite lagom långt, ja nästan så att man känner ett (väldigt svagt) klick.

  3. Icke. Inte ännu.

  4. Klämmer in ytterligare lite till sådär vagt - utan "klick" som exvis lightingkontakten erbjuder.

  5. Då får apparaten strömming!

Men pilla inte på kontakten så att den förskjuts en halv mm i sidled. Då blir det ingen strömming mer...

Kort sagt: Oprecist och svampigt som en mikro-USB. Progress my ass.

Ursprungligen av johan_tanying:
  1. Man trycker in Apples laddkabel i Apples USB-port på MBPron.

  2. Den glider in lite lagom långt, ja nästan så att man känner ett (väldigt svagt) klick.

  3. Icke. Inte ännu.

  4. Klämmer in ytterligare lite till sådär vagt - utan "klick" som exvis lightingkontakten erbjuder.

  5. Då får apparaten strömming!

Men pilla inte på kontakten så att den förskjuts en halv mm i sidled. Då blir det ingen strömming mer...

Kort sagt: Oprecist och svampigt som en mikro-USB. Progress my ass.

Borde Apple kunna lösa, 2019 kanske?
Så beter sig inte andra USB-C-portar vad jag märkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-17 08:57

Har testat nu. Sladden åker ut mer i åtminstone en port.

1
Bevaka tråden