Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

viddla: Filmtjänst från svenska bibliotek.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Saxat från PC för alla: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.704107/vidd...

En ny tjänst? som jag inte hört om förut, verkar ha bra filmer plus några jag inte sett förut så det blir väl till att dra ned till biblan och skaffa ett lånekort (som krävs för tjänsten).

Kul, men lite konstigt upplägg. Man kommer på att den filmen vill jag se, klickar på den och ser att ens bibliotek inte finns med i listan som lånar ut den, ridå.

Är inte detta ännu en e-tjänst som kommer att dränera biblioteken på pengar? Antar att det inte är gratis, och att pengarna tas ut någonstans i kedjan.

https://www.svt.se/kultur/bok/fysiska-bibliotek-laggs-ner-digitala-ar-for-dyra

Ursprungligen av keptang:

Kul, men lite konstigt upplägg. Man kommer på att den filmen vill jag se, klickar på den och ser att ens bibliotek inte finns med i listan som lånar ut den, ridå.

Haha, det var ju lite korkat då filmerna ju ligger på en gemensam server vad jag förstår, men det står också att storstadsregionernas bibliotek inte av någon anledning inte behagat ansluta sig.

Ursprungligen av johan_tanying:

Är inte detta ännu en e-tjänst som kommer att dränera biblioteken på pengar? Antar att det inte är gratis, och att pengarna tas ut någonstans i kedjan.

https://www.svt.se/kultur/bok/fysiska-bibliotek-laggs-ner-digitala-ar-for-dyra

Jag frågade faktist när jag hämtade ett lånekort då mitt 35 år gamla nog inte var giltigt längre, och tjejen svarade att hon inte visste varför typ. Finns ju e-böcker etc som också är gratis, så det är väl kommunalskatten som betalar antar jag. Man kanske ska se det som en sorts återbäring

Det är ju det som är grejen - det finns inget som är "gratis". Kostnadsfritt för låntagaren = kostnad för biblioteket. Dvs skattebetalaren. Och då det är sällan som bibliotek får ökade budgetanslag brukar det vara nyinköp av fysiska böcker, personal och/eller öppettider som för stryka på foten. Har rapporterats från runt om i landet de senaste åren. Att då lägga "gratis" konsumtion av film på bördan verkar ju tveksamt, milt sagt... Tyckte redan på 70-talet att bibliotekens utlån av LP-skivor var tveksam map vad jag uppfattar som deras huvudsakliga uppdrag.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-06-21 18:21

10% av de Svenska kommunerna är anslutna. Inte min, så appen ryker.

Det lilla jag såg av utbudet såg intressant ut.

Ursprungligen av reboot81:

10% av de Svenska kommunerna är anslutna. Inte min, så appen ryker.

Det lilla jag såg av utbudet såg intressant ut.

Sthlm stadsbibliotek är inte med på listan.
Måste man verkligen tillhöra någon specifik kommun?

Ursprungligen av reboot81:

10% av de Svenska kommunerna är anslutna. Inte min, så appen ryker.

Det lilla jag såg av utbudet såg intressant ut.

Det var rätt få, och lite dåligt, där jag bor finns det med.

Ursprungligen av calinou:

Sthlm stadsbibliotek är inte med på listan.
Måste man verkligen tillhöra någon specifik kommun?

Storstadsbiblioteken är inte med... än.

Ursprungligen av CekariYH:

Det var rätt få, och lite dåligt, där jag bor finns det med.

Storstadsbiblioteken är inte med... än.

Man behöver inte bo där man har lånekort, och man kan ha (tror jag) hur många lånekort man vill. Jag skaffade lånekort på Danderyds bibliotek och kollar genom det. Funkar fint.

1
Bevaka tråden