Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bank ID rekommenderar alla att dela platsinformation

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Freja eID är också ett alternativ som jag har påpekat ett antal gånger

Jag har försökt läsa på om var jag kan använda Freja eID utan att bli särskilt klok. Använder du det? Undrar om det liksom är ett verkligt alternativ till Bank ID?

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag har försökt läsa på om var jag kan använda Freja eID utan att bli särskilt klok. Använder du det? Undrar om det liksom är ett verkligt alternativ till Bank ID?

I jämförelse med BankID så är det inget alternativ idag. Men kanske blir i framtiden.

Ursprungligen av keptang:

I jämförelse med BankID så är det inget alternativ idag. Men kanske blir i framtiden.

Det får vi hålla tummarna för! Alternativ är alltid bra.

Ursprungligen av Ida Blix:

Det får vi hålla tummarna för! Alternativ är alltid bra.

Men regga dig! Om de kommer över en magisk gräns (minns inte vilken den är) så måste 1177-tjänsterna erbjuda legitimering via Freja.

Annars så håller jag med, det finns inte mycket att använda den till just nu

Tycker att Bank ID är en ypperlig tjänst som har gjort så mycket .. lättare för mig

Kan inte förstå varför man har så stora problem med att låta någon se var man är. Jag är där jag är och det är ingen hemlighet

  • Medlem
  • International user
  • 2018-06-18 13:26
Ursprungligen av amn:

Problemet kan alltså inte sägas vara utbrett. Hur kan det så sägas vara proportionerligt att lagra exakt platsinformation för miljontals användare i ett lamt försök med en lättförfalskad teknisk lösning mot social engineering?

Denna typ av bedrägerier stoppas väl ändock effektivast genom utbildning av användarna? De har ju möjligheten att utbilda sina användare via deras egen app, utan någon större ansträngning eller kostnad för dem. Att de inte börjat i den änden tyder ju på att de är ute efter användarnas platsinformation, och inte efter att skydda dem på riktigt.

Finns ju banker som gör detta redan med vanliga kort. De tillåter inte t.ex. en transaktion från andra sidan världen innom en viss tidsram från det att du t.ex. använt kortet i stockholm, eller ens göteborg. Eftersom du inte fysiskt hinner flytta dig innom en viss tidsram till nästa ställe. Men kanske man har minskat på den typen av koll iom internet shopping blev en grej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-18 20:37
Ursprungligen av juanito:

Finns ju banker som gör detta redan med vanliga kort. De tillåter inte t.ex. en transaktion från andra sidan världen innom en viss tidsram från det att du t.ex. använt kortet i stockholm, eller ens göteborg. Eftersom du inte fysiskt hinner flytta dig innom en viss tidsram till nästa ställe. Men kanske man har minskat på den typen av koll iom internet shopping blev en grej.

Fast en betalnätverket och banken har full koll på om det är en "internet transaktion" (Card not Present-transaktion) eller en transaktion där kortet / chippet / NFC blir läst. Så det går att filtrera på dessa för att skapa bättre riskprofiler.

Till er som inte gillar Bank ID: Börja gå ner med ert leg till banken/posten/etc igen så får ni se hur kul det ör...!

/Been there, done that, got the t-shirt

  • Medlem
  • International user
  • 2018-06-18 20:52
Ursprungligen av carlsson:

Till er som inte gillar Bank ID: Börja gå ner med ert leg till banken/posten/etc igen så får ni se hur kul det ör...!

/Been there, done that, got the t-shirt

Byt till en finsk bank som Nordea i Finland. Svensk service, jag använder touch id. Men det kanske inte hjälper med svenska tjänster.

Förövrigt också långt mindre besvär som kund.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-06-18 20:55
Ursprungligen av MalcomX:

Tycker att Bank ID är en ypperlig tjänst som har gjort så mycket .. lättare för mig

Kan inte förstå varför man har så stora problem med att låta någon se var man är. Jag är där jag är och det är ingen hemlighet

Jag är inte speciellt paranoid var gäller min information, men det är något jag inte vill att någon ska ha koll på utan att jag meddelar det själv.
Historien är full av exempel på hur maktens korridorer har blivit mörka och oskyldiga betalar priset. Var jag befinner mig ska ingen ha koll på. Det kan de får reda på i efterskott när jag inte är på platsen mera.

Vilka alternativ som är lika bra eller bättre finns i andra länder?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2018-06-18 22:43

Jag ställer mig ganska oförstående till varför en majoritet motvilligt använder BankID, det är ju det bästa sedan skivat bröd? För att säkert kunna logga in och identifiera mig på en rad tjänster behöver jag nu bara öppna mobil-appen, lägga fingret på avtrycksläsaren i förväg, och initiera inloggningen.

Lätt som en plätt och mycket säkrare än inloggning via t.e.x lösenord. I alla fall om man inte kombinerar det med tvåfaktorsautentisering såklart. Visst förstår jag kontroversen i att rekommendera insamlingen av platsinformation men man får ändå ha i åtanke vad det är för tjänst, det är trots allt nyckeln till ditt bankkonto. Jag litar på att den informationen kan komma väl till pass för att motverka bedrägerier i vissa fall.

  • Medlem
  • 2018-06-19 01:54

Hur bra och smidigt som helst.

Om man vill läsa lite mer kring BankId och alternativa tjänster
https://www.nyteknik.se/premium/de-utmanar-digitala-id-jatten-bank-id-har-stagnerat-6919291 Kräver iofs inloggning

En kort beskrivning av en jämförelse mellan Freja och BankId. Problemet för Freja är att just nu så vinner BankId bara en omgång... men det är räckvidd som är rejält tung. Däremot så fungerar testen som en indikation på var BankId behöver förbättra sig för att bli bättre än skivat bröd
https://www.consid.se/newsroom/blogg/bankid-vs-freja-eid/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-20 15:43

Jag får känslan att frågorna är utvalda för att gynna Freja.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-06-20 17:46

Jag tycker BankID är en fantastisk tjänst men jag är en aning skeptisk till att det är en privat tjänst som ägs av de svenska storbankerna. Att kunna legitimera sig säkert digitalt är mycket viktigt och jag tycker spontant att det bör vara en oberoende statlig tjänst.

Men det sagt så kan man ju fundera på hur bra tjänsten skulle vara om den var statligt driven...

Ursprungligen av oskard:

Jag får känslan att frågorna är utvalda för att gynna Freja.

Hur ska de se ut för att vara neutrala då?

Eller vad är det som är utvalt för att gynna Freja?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-20 18:39

Det kommer bli jättebra med alternativ i framtiden. Just nu njuter jag av att BankID skapat stora möjligheter för digitalisering. Det är samma med Swish. Kommer bli jättebra med alternativ. Men gud så bra att det drivit på det kontantlösa samhället. Och dessutom fått många, många att att bli medvetna om möjlighet med digitalisering. Jag pratade med ledningen för en av våra största banker. Och de såg hur åldern sköt iväg i användandet av deras digitala tjänster i och med Swish. Deras analys var att mor och farföräldrar Swischade till sina barnbarn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-20 19:03
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur ska de se ut för att vara neutrala då?

Eller vad är det som är utvalt för att gynna Freja?

Distribution t.ex. Vem bryr sig om bankers öppettider? Inte jag.
Meddelanden? Till vem?

Och varför ha samma vikt vid olika saker? Användarbasen är enormt viktig, något som alla "överlägsna Facebook-dödare" som kommit och gått fått erfara.

Och varför blanda punkter mellan slutanvändare och integratör?

Det hade säkert gått att knåpa ihop en lista där BankID vinner överlägset.

Men jag har reggat mig och m måste nu ge mig ut och leta upp nån spelhåla som skall titta på mitt id.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-21 10:08

Jag gick till ett ATGombud:
"Hej, du ska tala om att det är jag som är på mitt körkort, här"
"Ja, det ser jag att det är du"
"Ja, men du ska registrera det på Freija, så att de vet att jag är jag"
"Fria?"
"Nej, Freija, en IDtjänst, som du ska verifiera mej mot"
"Så du ska inte hämta något paket då?"
"Nej, du ska bara säga att det är jag som är på körkortet"
Så höll det på några minuter. Till slut ringde han upp ATG och frågade hur han skulle göra, men fattade fortfarande ingenting. Till slut kom han och frågade efter en QRkod. Det hade jag ingen, men när jag klickade på ikonen där det stod att jag skulle besöka ett ATGombud, kom den fram. Lite dåliga instruktioner där...
Var in på Freijas hemsida, inte en enda tjänst för mej. Så de har långt kvar.

@kenjon, det verkar suveränt.

Ursprungligen av Gurra:

Jag tycker BankID är en fantastisk tjänst men jag är en aning skeptisk till att det är en privat tjänst som ägs av de svenska storbankerna. Att kunna legitimera sig säkert digitalt är mycket viktigt och jag tycker spontant att det bör vara en oberoende statlig tjänst.

Men det sagt så kan man ju fundera på hur bra tjänsten skulle vara om den var statligt driven...

*host* Transportstyrelsen *host*

Ursprungligen av keptang:

@kenjon, det verkar suveränt.

När jag gjorde det så visste killen exakt allt som skulle göras och var glad att det kom in någon som ville prova

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-06-23 11:44

Appen är sju jäkla ful också!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-06-23 16:11

Freja EID finns inte (native) för iPad...

Tekniken har förändrat. När vi för snart nitton år flyttade till Spanien kunde vi bara lyssna på svensk radio via en kortvågsmottagare. Svenska myndigheter kontaktade vi via telefon eller fax. På den tiden fanns det riktiga banker i Sverige. Vår personliga bankman kunde utföra tjänster åt oss eftersom hon kände igen rösten i telefonen. I Spanien finns riktiga banker med levande människor kvar. Parallellt har bankerna här avancerade applikationer för dem som föredrar det. Tyvärr vet man aldrig om tekniken fungerar överallt. När vi var i Portugal ville jag göra en banköverföring i vår spanska bank via mobilen. Det gick inte eftersom vår telefonleverantör inte hade någon service i Portugal. Antag att jag ville göra en banköverföring i vår svensk bank medan vi var i Portugal med hjälp av Bank-ID. Med platsinformation kanske jag hade nekats?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-24 11:11

Nej, det tror jag inte. Vitsen är att om du loggar in från Spanien under förmiddagen, ska du inte kunna logga in från Kina en timma senare.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-06-25 10:53
Ursprungligen av kenjon:

Nej, det tror jag inte. Vitsen är att om du loggar in från Spanien under förmiddagen, ska du inte kunna logga in från Kina en timma senare.

Jo, det är nog grund iden. Men detta kan senare bli till något helt annat.

Ursprungligen av kenjon:

Nej, det tror jag inte. Vitsen är att om du loggar in från Spanien under förmiddagen, ska du inte kunna logga in från Kina en timma senare.

Jag tror att du tänker fel här. Det vanligaste hacket är att de lurar dig att godkänna en inloggning från fel sida. De lurar ju mig att ge dem access via min mobil. De skickar aldrig någon egen inloggning eller lurar mig att avslöja min PIN.

Och det är inte ett orimligt scenario att jag loggar in på sidor i olika länder under samma dag trots att jag befinner mig hemma. Det är min fysiska position som loggas och den förändras inte

Har ni kollat upp FrejaiD ni som inte gillar BankID?

Bevaka tråden