Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktuellt program för dataräddning?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en bekant som har strulat till det med en extern HD. Han är en sån där som inte tänker helt linjärt när det gäller datorer...
Hursomhelst så har han en extern usb-HD som innehåll massor med bilder på familjen som inte finns någon annan stans. Kan även vara en del videos också. Finns alltså ingen backup. Och som jag tror, så har han svarat ja på frågan om han vill använda disken som Time Machine backup varpå den formaterades. I alla fall så säger han att det är så det har gått till. På min inrådan så kopplade han bort den direkt efter det.

Nu vill jag försöka att rädda bilderna från disken. Jag vet inte ens vilket format den var formaterad i tidigare. Kan vara Fat32, exFat eller HFS+.

Förr när jag hade något strul med diskar så använde jag TechTool från Micromat med gott resultat.
Vilket program skulle ni rekommendera idag för dataräddning?
PC eller mac spelar ingen roll, men om filsystemet var HFS+ tidigare så är det väl mac som gäller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-10 13:34

Program för dataräddning är sista utvägen.

Försök att laga disken/volymen först. Om den är exFAT så går det ofta att laga med, ex.:

sudo fsck_exfat -d disk2s1

Byt "disk2s1" mot namnet på volymen i aktuellt system. Lista volymer m.m., med:

diskutil list

Mer info:
https://craigsmith.id.au/2014/07/06/repairing...

För andra filsystem gäller andra metoder.

Senast redigerat 2018-06-10 15:44
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-06-10 15:32

Jag gjorde exakt samma tabbe för några år sedan. Köpte då Diskdrill på Mac App Store. Jag vet inte hur det står sig mot andra, men det gjorde jobbet och fick fram mycket innehåll från disken, både aktuella filer och tidigare raderade (avallokerade) filer. Programmet verkar vara uppdaterat fortfarande.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-06-10 21:16

Inget komplett svar, men om jag hade varit i er situation hade jag börjat med att skaffa en tom hårddisk att rädda datan till.
Finns vad jag förstår två vägar att gå; återskapa partitionen eller återskapa filerna.
TestDisk kan det första och PhotoRec det senare. Båda från samma utvecklare, gratis open source.
PhotoRec kan återställa ~300 olika filtyper, dock osäker på om den fixar ett iPhoto/Bilder-bibliotek.

Håller tummarna!

Finns två sorters människor, de som aldrig förlorat data och de som förlorat data och gör backup.

Jag har andra diskar att föra över datan till. Eftersom jag inte vill göra något värre än det är och inte vet vilket filsystem som disken hade tidigare så testar jag först att rädda det som räddas kan innan någonting görs på disken.

Bra tips med TestDisk och PhotoRec! Ska testa. Gillar open source. Och att det kan köras på windows/linux.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-06-22 16:02
Ursprungligen av Jonas Lundin:

Jag har andra diskar att föra över datan till. Eftersom jag inte vill göra något värre än det är och inte vet vilket filsystem som disken hade tidigare så testar jag först att rädda det som räddas kan innan någonting görs på disken.

Bra tips med TestDisk och PhotoRec! Ska testa. Gillar open source. Och att det kan köras på windows/linux.

Hur gick det? Fick du räddat data?

Senast redigerat 2018-06-22 16:15
Ursprungligen av reboot81:

Hur gick det? Fick du räddat data?

Japp. Över 11000 bilder! En hel del var ifs ikoner till ett Garageband som tydligen också hade huserat på disken. Men många var ovärdeliga gamla minnen, som räddades med PhotoRec som fick jobba i flera dygn. Och helt gratis. Tack för tipset!

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Japp. Över 11000 bilder! En hel del var ifs ikoner till ett Garageband som tydligen också hade huserat på disken. Men många var ovärdeliga gamla minnen, som räddades med PhotoRec som fick jobba i flera dygn. Och helt gratis. Tack för tipset!

Lysande, se till att ha 1-2 säkerhetskopior i framtiden.

1
Bevaka tråden