Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta stillbild från videoklipp/appen bilder

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur gör man detta? Har provat med funktionen via kugghjulet "exportera bildruta till bilder" och det verkar inte fungera pga hittar inte bilden någonstans.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-06-19 23:03
Ursprungligen av calinou:

Hur gör man detta? Har provat med funktionen via kugghjulet "exportera bildruta till bilder" och det verkar inte fungera pga hittar inte bilden någonstans.

Här har Apple vart aningen ologiska. Bilden hamnar i mappen Bilder.
Ex: /Users/ditt_användarnamn/Pictures/Bildruta-2018-06-19-10-58-27.tiff

Ursprungligen av reboot81:

Här har Apple vart aningen ologiska. Bilden hamnar i mappen Bilder.
Ex: /Users/ditt_användarnamn/Pictures/Bildruta-2018-06-19-10-58-27.tiff

Tack för tips! Hur gör man då för att flytta bilden till själva mappen bilder-bibliotek.? I varje fall att den finns synlig i appen-bilder. Det gick inte att dra bilden till denna mapp.

Ursprungligen av calinou:

Tack för tips! Hur gör man då för att flytta bilden till själva mappen bilder-bibliotek.? I varje fall att den finns synlig i appen-bilder. Det gick inte att dra bilden till denna mapp.

Importera den som vanligt. Det vill säga öppna Bilder och lägg till bilden via import. Kanske funkar det också att dra bilden in i programmet.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-06-20 09:22
Ursprungligen av calinou:

Tack för tips! Hur gör man då för att flytta bilden till själva mappen bilder-bibliotek.? I varje fall att den finns synlig i appen-bilder. Det gick inte att dra bilden till denna mapp.

Bara för att man drar en bild till mappen bilder så importeras inte bilden.
Utan som flera redan informerat måste man importera bilden.

Ursprungligen av Ida Blix:

Importera den som vanligt. Det vill säga öppna Bilder och lägg till bilden via import. Kanske funkar det också att dra bilden in i programmet.

Man kan då göra så dvs lägga den i bilder.........Huvudsaken är att den hamnar där den ska. Fast den var ju redan där

Ursprungligen av Innis:

Bara för att man drar en bild till mappen bilder så importeras inte bilden.
Utan som flera redan informerat måste man importera bilden.

Skumt, jag kan dra bilder ut och in i Bilder utan problem.

Samma här - har gjort det 1000 ggr.

Ursprungligen av CekariYH:

Skumt, jag kan dra bilder ut och in i Bilder utan problem.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-06-20 12:14
Ursprungligen av CekariYH:

Skumt, jag kan dra bilder ut och in i Bilder utan problem.

Nu missförstod du mig. Läs igen var TS bild hamnar när hen tar en screenshot.
Bara för att en bild hamnar i mappen som Bilder biblioteket ligger i importeras den inte automatiskt

Ursprungligen av Innis:

Nu missförstod du mig. Läs igen var TS bild hamnar när hen tar en screenshot.
Bara för att en bild hamnar i mappen som Bilder biblioteket ligger i importeras den inte automatiskt

Nja, du missförstod nog mig, jag menade att när hon hittat bilden som kom från en film så ska hon bara öppna Bilder appen och dra dit bilden...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-06-20 22:56
Ursprungligen av CekariYH:

Nja, du missförstod nog mig, jag menade att när hon hittat bilden som kom från en film så ska hon bara öppna Bilder appen och dra dit bilden...

Suck...vi pratar inte om samma sak

Ursprungligen av Innis:

Suck...vi pratar inte om samma sak

Jodå, det tror jag iaf
Bilden hamnar i (/Users/ditt_användarnamn/Pictures/Bildruta-2018-06-19-10-58-27.tiff, och när hon hittat den där osv...
och man måste inte importera till Bilder, går lika bra att med dra och släppa till Bilder appen, liksom att dra ut bilder från Bilder till en vanlig map/skrivbordet, gör det själv hela tiden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-06-21 03:12

Calinou blandar ihop bilder-mappen och Bilder-biblioteksfilen - som inte är en mapp i den vanliga bemärkelsen

Ursprungligen av reboot81:

Calinou blandar ihop bilder-mappen och Bilder-biblioteksfilen - som inte är en mapp i den vanliga bemärkelsen

Jo, det har jag förstått, men trodde vi var på nästa steg

Ursprungligen av calinou:

Hur gör man detta? Har provat med funktionen via kugghjulet "exportera bildruta till bilder" och det verkar inte fungera pga hittar inte bilden någonstans.

Vart finns kugghjulet/funktionen alls?
Hittar inte och skulle vilja veta.

Ursprungligen av theplague:

Vart finns kugghjulet/funktionen alls?
Hittar inte och skulle vilja veta.

I appen bilder/Enligt bilden:

Ursprungligen av CekariYH:

Jodå, det tror jag iaf
Bilden hamnar i (/Users/ditt_användarnamn/Pictures/Bildruta-2018-06-19-10-58-27.tiff, och när hon hittat den där osv...
och man måste inte importera till Bilder, går lika bra att med dra och släppa till Bilder appen, liksom att dra ut bilder från Bilder till en vanlig map/skrivbordet, gör det själv hela tiden.

Mappen Bilder innehåller Bilder-Bibliotek samt att bilden hamnade där i mappen. Jag drog filen i Bilder-Bibliotek. Det gick inte. Hur menade du att man skulle göra?

Du ska dra till Bilder-programmet, inte Bilder-biblioteket.

Det står ju där i CekariYHs inlägg som du citerar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du ska dra till Bilder-programmet, inte Bilder-biblioteket.

Det står ju där i CekariYHs inlägg som du citerar.

Faktum är att bilder-bibliotek är samma sak som programmet pga om man dubbelklickar på ikonen så hamnar man i bilder-programmet.
Jovisst, drar jag bilden till bilder-ikonen där nere på aktivitetsfältet. Huvudsaken är att det fungerar.

Ursprungligen av calinou:

Faktum är att bilder-bibliotek är samma sak som programmet pga om man dubbelklickar på ikonen så hamnar man i bilder-programmet.

Vadå "faktum"? Att du tror något - eller tar något för givet - är inte faktum.

Att kunna öppna ett program genom att dubbelklicka på en fil eller ett bibliotek är en sak.
Att kunna dra och släppa något på filen/biblioteket är en annan sak.

Bara för att det ena funkar betyder inte att det andra också funkar.

Det är nog försvinnande få program där man kan lägga till innehåll genom att dra och släppa på programmets filer/bibliotek.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-22 15:54
Ursprungligen av calinou:

Faktum är att bilder-bibliotek är samma sak som programmet pga om man dubbelklickar på ikonen så hamnar man i bilder-programmet.
Jovisst, drar jag bilden till bilder-ikonen där nere på aktivitetsfältet. Huvudsaken är att det fungerar.

Nej, det är inte alls samma sak!
Dubbelklickar du på en .doc-fil (eller docx) så startar Word. Dubbelklickar du på Word-ikonen så startar Word. Det betyder inte att doc-filen och Word är samma sak!

Ursprungligen av kenjon:

Nej, det är inte alls samma sak!
Dubbelklickar du på en .doc-fil (eller docx) så startar Word. Dubbelklickar du på Word-ikonen så startar Word. Det betyder inte att doc-filen och Word är samma sak!

I så fall borde filen öppna sig i bilder-appen om man dubbelklickar på den vilket den inte gör. Att den blir en .tiff fil är inte heller så logisk.

Ursprungligen av calinou:

I så fall borde filen öppna sig i bilder-appen...

Varför borde den det? "Bilder"-appen är normalt sett inte standard-app för tiff-bilder. Men detta kan du ändra om du vill.

Ursprungligen av calinou:

...Att den blir en .tiff fil är inte heller så logisk.

Det går också att ändra.

Ursprungligen av calinou:

I så fall borde filen öppna sig i bilder-appen om man dubbelklickar på den vilket den inte gör. Att den blir en .tiff fil är inte heller så logisk.

I stort sätt alla bildfiler med en massa olika fil-ändelser (jpg, tif, png, psd etc) som inte ligger i Appen Bilder öppnas med andra program typ bildbehandlingsprogram etc. Om man vill att dom öppnas med ett annat program än det ursprunglig (default) måste man själv ändra det för just den eller de med den fil-ändelsen. Gäller alla dokument-filer som doc m.fl.
1: Högerklicka på filen ifråga, välj Visa info i menyn som då dyker upp, se bild utför det röda för just den bilden eller alla med samma fil-ändelse.
Eller
2: Högerklicka på filen ifråga, och välj Öppna med i menyn som då dyker upp. Bra om man bara tillfälligt vill öppna den med en annan App.
Visa info:

Ursprungligen av CekariYH:

I stort sätt alla bildfiler med en massa olika fil-ändelser (jpg, tif, png, psd etc) som inte ligger i Appen Bilder öppnas med andra program typ bildbehandlingsprogram etc. Om man vill att dom öppnas med ett annat program än det ursprunglig (default) måste man själv ändra det för just den eller de med den fil-ändelsen. Gäller alla dokument-filer som doc m.fl.
1: Högerklicka på filen ifråga, välj Visa info i menyn som då dyker upp, se bild utför det röda för just den bilden eller alla med samma fil-ändelse.
Eller
2: Högerklicka på filen ifråga, och välj Öppna med i menyn som då dyker upp. Bra om man bara tillfälligt vill öppna den med en annan App.
Visa info:

Tack för info om detta. Har försökt att öppna med bilder men det går inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-23 11:07

Ingen bra felbeskrivning

Ursprungligen av kenjon:

Ingen bra felbeskrivning

Jag menar att ändra (enl. CekariYH beskrivning) så att det blir appen bilder som aktiveras för samtliga kommande bilder som hamnar där. Men den hackar upp sid när man väljer "bilder" Visst är det konstigt att den inte vill ta emot ens egna producerade bilder.

Bilder appen är lite speciell, dit måste du importera bilder till, antingen genom menyn eller dra till när Bilder Appen är öppen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-06-23 21:05
Ursprungligen av CekariYH:

Bilder appen är lite speciell, dit måste du importera bilder till, antingen genom menyn eller dra till när Bilder Appen är öppen.

Ja. Apple har inte registrerat JPG, GIF, PNG (och troligen en massa andra bildformat) för associering. Till det har vi alltifrån Förhandsvisning till fullfjädrade bildbehandlingsprogram. Bilder (Photos) ser mer ut att vara ett hanteringsprogram.

Ursprungligen av frazze:

Ja. Apple har inte registrerat JPG, GIF, PNG (och troligen en massa andra bildformat) för associering. Till det har vi alltifrån Förhandsvisning till fullfjädrade bildbehandlingsprogram. Bilder (Photos) ser mer ut att vara ett hanteringsprogram.

Precis, ville bara inte krångla till det för henne (antar jag), så försökte skriva enkelt.
De flesta program associerar automatiskt till de dokument-filer som programmet kan öppna när man installerar det.
Just Bilder är ju som du skriver ett hanterings program som "bara" jobbar med sin egen bild-databas, och därför måste man addera bilder till den databasen genom importera till Bilder på i huvudsak på de två sätten jag skrivit tidigare.

Senast redigerat 2018-06-24 01:47
Bevaka tråden