Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .

[quote name="PaO" postid="2343202"]

Ursprungligen av andlin76:

Ja säkrare men du har ändå en kanal till ditt bankkonto
Bättre med kreditkort och de stöds ännu inte i stor omfattning

Har väntat och väntat på att mitt huvud kreditkort skall komma till Samsung Pay. Jag har 1% cash back på allt jag handlar worlwide. Vill jag inte vara utan ?

Absolut, blir det ett bedrägeri så är det inte ens egna pengar som ryker. Sen har de flesta stora kreditkortsföretag nånn form av bonus system där man får nått tillbaka nått typ flygresa, bio biljettter, matmixer m.m

Vanliga bankers kreditkort är ofta en dålig affär, kostar pengar och ger noll i återbäring.

[quote name="PaO" postid="2343185"]

Ursprungligen av Talla:

Problemet är att man skall helst inte använda bankkort och definitivt inte utomlands IMO

Det är knappast några problem. Är man orolig så är det väl bara att ha ett bankkort som är kopplat till ett separat konto, till vilket man successivt för över pengar. Att få tag i lokala SIM-kort för telefonen, med tillräckligt mycket internet, är i regel inget problem. Och reser man inom EU så fungerar ju ens vanliga mobiltelefon med ens normala datakvot så att man kommer åt internetbanken utan problem.

  • Medlem
  • 2018-06-30 14:29

[quote name="andlin76" postid="2343209"]

Ursprungligen av PaO:

Absolut, blir det ett bedrägeri så är det inte ens egna pengar som ryker. Sen har de flesta stora kreditkortsföretag nånn form av bonus system där man får nått tillbaka nått typ flygresa, bio biljettter, matmixer m.m

Vanliga bankers kreditkort är ofta en dålig affär, kostar pengar och ger noll i återbäring.

Håller med dig om det
Återbäringen skall minst täcka årsavgiften och uttagsavgifter mm tycker jag ?

  • Medlem
  • 2018-06-30 14:30

[quote name="sextontio" postid="2343210"]

Ursprungligen av PaO:

Det är knappast några problem. Är man orolig så är det väl bara att ha ett bankkort som är kopplat till ett separat konto, till vilket man successivt för över pengar. Att få tag i lokala SIM-kort för telefonen, med tillräckligt mycket internet, är i regel inget problem. Och reser man inom EU så fungerar ju ens vanliga mobiltelefon med ens normala datakvot så att man kommer åt internetbanken utan problem.

Visst kan man göra så
Två saker dock
Bökigt att flytta pengar och ingen återbäring bara kostnader

Vet inte hur ni citerar, men ni kan väl kolla så att rätt person citeras.

Ursprungligen av PaO:

Visst kan man göra så
Två saker dock
Bökigt att flytta pengar och ingen återbäring bara kostnader

Jag har jättesvårt att se hur det är bökigt att flytta pengar. Man loggar in, gör några rörelser och det är klart. Det tar inte mer än högst ett par minuter i anspråk. Görs lämpligen på morgonen så att man vet att man har tillräckligt, men inte för mycket, under dagen.

Återbäring är mest fördelaktigt för kreditgivaren. Inte dig som kund. Om man ska vara ärlig.

Ursprungligen av sextontio:

Jag har jättesvårt att se hur det är bökigt att flytta pengar. Man loggar in, gör några rörelser och det är klart. Det tar inte mer än högst ett par minuter i anspråk. Görs lämpligen på morgonen så att man vet att man har tillräckligt, men inte för mycket, under dagen.

Återbäring är mest fördelaktigt för kreditgivaren. Inte dig som kund. Om man ska vara ärlig.

Hur menar du med återbäringen?

  • Medlem
  • 2018-06-30 22:50
Ursprungligen av sextontio:

Jag har jättesvårt att se hur det är bökigt att flytta pengar. Man loggar in, gör några rörelser och det är klart. Det tar inte mer än högst ett par minuter i anspråk. Görs lämpligen på morgonen så att man vet att man har tillräckligt, men inte för mycket, under dagen.

Återbäring är mest fördelaktigt för kreditgivaren. Inte dig som kund. Om man ska vara ärlig.

Slutade bry mig om konto och flytta pengar för 20 år sedan.

Jag och min fru har tvilling kort till samma kreditkortskonto. Vi har kredit för två månader normalt inköp och någon kapitalvara då och då. Nollar varje månad när räkningen kommer för att slippa ränta och avbetalning. Lönen kommer in den 25e och räkningen betalas i slutet av månaden. Alltid tillgång till pengar och då man har disciplin inga överraskningar. 1% cash back (100 000 kr = 1000 kr tillbaka) på allt vi trycker med 2 vuxna och 2 barn dvs räcker med råge till årsavgiften, valutapåslag, uttagsavgifter på semesterresa och bankkostnader såsom årsavgiften och bankkortet som kreditgivaren inte har med att göra. Dessutom ingår en hel hög försäkringar och du får koll på alla inköp.
Vad kan vara enklare ?

Ursprungligen av andlin76:

Hur menar du med återbäringen?

Återbäringen finns inte där för att din kreditgivare vill vara snäll med dig och din privatekonomi. Därav gynnar den kreditgivaren mer än vad den gör dig. Sedan kan man förstås ändå glädja sig åt de (ändå relativt små) kronor som det ger, men jag känner väl inte direkt för att göda en redan enormt välmående banksektor.
Ett annat samtal man skulle kunna föra är dessutom den moraliska aspekten. Att vi i allt ökad omfattning bygger våra ekonomiska åtaganden på beviljade krediter är farligt för den ekonomiska stabiliteten. Men vi får nog lämna det samtalet därhän. Jag hänvisar till nedanstående där jag säger att detta får bli min slutkommentar.

Ursprungligen av PaO:

Slutade bry mig om konto och flytta pengar för 20 år sedan.
Jag och min fru har tvilling kort till samma kreditkortskonto. Vi har kredit för två månader normalt inköp och någon kapitalvara då och då. Nollar varje månad när räkningen kommer för att slippa ränta och avbetalning. Lönen kommer in den 25e och räkningen betalas i slutet av månaden. Alltid tillgång till pengar och då man har disciplin inga överraskningar. 1% cash back (100 000 kr = 1000 kr tillbaka) på allt vi trycker med 2 vuxna och 2 barn dvs räcker med råge till årsavgiften, valutapåslag, uttagsavgifter på semesterresa och bankkostnader såsom årsavgiften och bankkortet som kreditgivaren inte har med att göra. Dessutom ingår en hel hög försäkringar och du får koll på alla inköp.
Vad kan vara enklare ?

Trevligt för er. Jag tycker fortfarande att du gör en höna av en fjäder när du säger att det är bökigt att flytta pengar. Därför är det ju fortfarande inte en dålig idé att använda ett bankkort på utlandsresan.

Läs i övrigt mitt svar till andlin76. Det får bli min slutkommentar i detta samtal.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2018-07-01 16:47
Ursprungligen av keptang:

Nej, fortfarande ingen avgift, som förväntat.

Det här är ju lite spännande, någon som har behövt betala än?

Ursprungligen av Lidlund:

Det här är ju lite spännande, någon som har behövt betala än?

Kan jag inte tänka mig, om man följer reglerna. Jag har iallafall inte betalat något, 10 månader nu.
Men någon som inte har kortet påstår att det kostar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2018-07-01 18:27
Ursprungligen av keptang:

Kan jag inte tänka mig, om man följer reglerna. Jag har iallafall inte betalat något, 10 månader nu.
Men någon som inte har kortet påstår att det kostar.

Täntke mer om man inte har handlat något på Shell/ST1

Ursprungligen av Lidlund:

Täntke mer om man inte har handlat något på Shell/ST1

Då får man betala enligt informationen, om man använder det någon annanstans. Använder man det inte alls så ska man inte behöva betala något.

Informationen finns på deras hemsida.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2018-07-01 19:34
Ursprungligen av keptang:

Då får man betala enligt informationen, om man använder det någon annanstans. Använder man det inte alls så ska man inte behöva betala något.

Informationen finns på deras hemsida.

Frågan var inte hur reglerna ser ut, utan ifall ST1 faktiskt efterlever dom!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-01 22:42
Ursprungligen av Lidlund:

Frågan var inte hur reglerna ser ut, utan ifall ST1 faktiskt efterlever dom!

Jag har inte behövt betala något än iaf och har inte använt kortet alls på några månader.
Har tänkt säga upp det, men man måste ringa dem och glömmer av det hela tiden.

Ursprungligen av Json_81:

Jag har inte behövt betala något än iaf och har inte använt kortet alls på några månader.
Har tänkt säga upp det, men man måste ringa dem och glömmer av det hela tiden.

Det står också i reglerna. On du inte använder kortet så utgår ingen avgift

Är det fortfarande bara St1 som fungerar med Apple Pay i Sverige? Vad säger de andra bankerna? Finns det något som håller dem tillbaka?

Jag skaffade St1 MasterCard och har anslutit detta till Apple Pay - dock bara använt det en gång och det var på Apple Store i Barcelona. Fungerade bra

Jag har hört från internt håll på Swedbank att det är krångligare än så. Att det skulle kräva miljoninvesteringar för att få ApplePay at fungera:

"Tidplan för när Apple Pay fungerar vid försäljning på internet saknas för närvarande och är beroende av respektive betalväxels tekniska anpassningar."

https://www.swedbank.se/foretag/betala-och-ta...
https://digital.di.se/artikel/bankerna-lagger...

  • Medlem
  • 2018-07-02 10:12

Jag har St1-kortet, handlar lite varje månad med Apple Pay, aldrig handlat på Shell eller St1 men har inte än fått en kostnad för kortet.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-07-02 12:58
Ursprungligen av primu[s]®:

Jag har hört från internt håll på Swedbank att det är krångligare än så. Att det skulle kräva miljoninvesteringar för att få ApplePay at fungera:

"Tidplan för när Apple Pay fungerar vid försäljning på internet saknas för närvarande och är beroende av respektive betalväxels tekniska anpassningar."

https://www.swedbank.se/foretag/betala-och-ta...
https://digital.di.se/artikel/bankerna-lagger...

Obs att jag inte säger emot dig, men det känns lite intressant att det skulle vara väsentligt annorlunda än Samsung pay, eftersom båda är en implementation av samma standard om jag inte fattat fel... och då också rätt kul att Nordea ansett att det är vettigt att göra dessa investeringar (om de nu inte har en annan "betalväxel" redan från början).
Men jag kan ju ha missat nåt.

Ursprungligen av json:

Obs att jag inte säger emot dig, men det känns lite intressant att det skulle vara väsentligt annorlunda än Samsung pay, eftersom båda är en implementation av samma standard om jag inte fattat fel... och då också rätt kul att Nordea ansett att det är vettigt att göra dessa investeringar (om de nu inte har en annan "betalväxel" redan från början).
Men jag kan ju ha missat nåt.

Grejen med ApplePay är att ingen får uttala sig om kostnaderna, Nordea och st1 får inte säga ett pip och de som är i processen att ansluta sig gäller locket på.

Sen en gissning från mig är att bankerna tvekar, ApplePay är okänt för de flesta, här är det Swich och kort som gäller. Även Klarna börjar bli stora, varför skulle nånn bank vilja satsa miljoner på nått som inte behövs?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-07-02 13:52
Ursprungligen av andlin76:

Grejen med ApplePay är att ingen får uttala sig om kostnaderna, Nordea och st1 får inte säga ett pip och de som är i processen att ansluta sig gäller locket på.

Sen en gissning från mig är att bankerna tvekar, ApplePay är okänt för de flesta, här är det Swich och kort som gäller. Även Klarna börjar bli stora, varför skulle nånn bank vilja satsa miljoner på nått som inte behövs?

Min fundering var just varför det skulle kosta miljoner när Samsung Pay redan finns, hos t.ex. Swedbank, som är en implementation av samma standard, dvs de tekniska plattformarna borde vara hyfsat lika om de båda är baserade på en standard.
MEN som sagt, jag kan ha missat nåt.

Ursprungligen av andlin76:

Grejen med ApplePay är att ingen får uttala sig om kostnaderna, Nordea och st1 får inte säga ett pip och de som är i processen att ansluta sig gäller locket på.

Sen en gissning från mig är att bankerna tvekar, ApplePay är okänt för de flesta, här är det Swich och kort som gäller. Även Klarna börjar bli stora, varför skulle nånn bank vilja satsa miljoner på nått som inte behövs?

Infrastrukturen är på plats så jag ser inte heller var miljonerna som satsas kommer in. Kostnaden per transaktion lär inte vara gigantiskt.

Att kort gäller är inget argument. Apple Pay ersätter inga kort. Det är ett extra sätt att betala med ditt redan existerande kort.

Nåväl, jag har min infrastruktur på plats så jag klarar mig

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag har hört från internt håll på Swedbank att det är krångligare än så. Att det skulle kräva miljoninvesteringar för att få ApplePay at fungera:

"Tidplan för när Apple Pay fungerar vid försäljning på internet saknas för närvarande och är beroende av respektive betalväxels tekniska anpassningar."

https://www.swedbank.se/foretag/betala-och-ta...
https://digital.di.se/artikel/bankerna-lagger...

Intressant eftersom jag redan betalar med Apple Pay vid internetköp. T.o.m för ett svenskt företag

Vi är framme vid sju månaders gränsen nu så det kanske lossnar?

Citat:

När ärkerivalen Samsung lanserade sin betaltjänst på den svenska marknaden i mars tog det trygt sju månader innan samtliga storbanker var anslutna till tjänsten.

  • Medlem
  • 2018-07-02 14:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant eftersom jag redan betalar med Apple Pay vid internetköp. T.o.m för ett svenskt företag

Vi är framme vid sju månaders gränsen nu så det kanske lossnar?

Samma sak här. Jag har också betalt med Apple Pay vid internetköp. En liten svensk kattrelaterad nischsajt som jag glömt namnet på men nog tusan gick det att betala med Apple Pay. Och det var i december förra året.

Av nånn okänd anledning vill inte Apple satsa på Sverige när de lanserade ApplePay här för knappt ett år sedan, annars hade man inte begränsat utbudet till Nordea, banken som är illa omtyckt samt ett litet okänt bensin bolaget.

Varför kan vi spekulera ihjäl oss på. Själv hoppas jag att ApplePay kommer på bred front, det är ett smidigt betalsätt, och säkert.

  • Medlem
  • 2018-07-02 15:28
Ursprungligen av andlin76:

Av nånn okänd anledning vill inte Apple satsa på Sverige när de lanserade ApplePay här för knappt ett år sedan, annars hade man inte begränsat utbudet till Nordea, banken som är illa omtyckt samt ett litet okänt bensin bolaget.

Varför kan vi spekulera ihjäl oss på. Själv hoppas jag att ApplePay kommer på bred front, det är ett smidigt betalsätt, och säkert.

Varför skulle Apple inte vilja satsa på Apple Pay i Sverige?

Det är förstås bankerna som inte vill av oklar anledning.

Ursprungligen av Ljung:

Det är förstås bankerna som inte vill av oklar anledning.

Ursprungligen av Ljung:

Varför skulle Apple inte vilja satsa på Apple Pay i Sverige?

Det är förstås bankerna som inte vill av oklar anledning.

Vist hade det känns bättre om man viste vem man ska vara sur på?

Är det Apple som kräver sjukt mycket ersättning så bara en dåre skulle signa upp för ApplePay?

Storbankerna, nånn överviktig direktör med flottigt hår som inte vill ändra på nått?

Hemlig sekt, träffas i en dunkel källarlokal i Jönköping bärandes masker, styr helt över Sveriges betalmedel?

Frustrerade att inte ens veta vem man ska gnälla på.

Ursprungligen av json:

Obs att jag inte säger emot dig, men det känns lite intressant att det skulle vara väsentligt annorlunda än Samsung pay, eftersom båda är en implementation av samma standard om jag inte fattat fel... och då också rätt kul att Nordea ansett att det är vettigt att göra dessa investeringar (om de nu inte har en annan "betalväxel" redan från början).
Men jag kan ju ha missat nåt.

Men det kanske är bakomliggande system som är annorlunda? Som tex. AMEX och NFC. Anledningen till att det fungerar sådär var enligt AMEX support att de förlitar sig på iZettle nr det gäller NFC-betalning?

Bevaka tråden